ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Όταν η «Γκουέρνικα» του Πικάσο επέστρεψε στην Ισπανία

Το 1937 ο Πικάσο έκανε θέμα τον ισπανικό εμφύλιο. Ο πίνακας εξορίστηκε για να επιστρέψει στην Ισπανία σαν σήμερα πριν από 35 χρόνια.

Όταν η «Γκουέρνικα» του Πικάσο επέστρεψε στην Ισπανία

Το 1937 συγκλονισμένος από το μακελειό στη Χώρα των Βάσκων ο Πικάσο έκανε θέμα τον ισπανικό εμφύλιο. Ο αντιπολεμικός πίνακας εξορίστηκε για να επιστρέψει στην Ισπανία σαν σήμερα πριν από 35 χρόνια.

Αν και το Εθνικό Μουσείο Τέχνης Βασίλισσα Σοφία στεγάζει εντυπωσιακά έργα σύγχρονης τέχνης, από Νταλί και Ντομίνγκες μέχρι Μιρό, οι περισσότεροι επισκέπτες έρχονται για να θαυμάσουν τη «Γκουέρνικα», τον μεγαλειώδη αντιπολεμικό πίνακα του Πικάσο. Έχει συγκινήσει τον κόσμο όσο κανένα άλλο έργο τέχνης, αν και συνδέεται με έναν από τους αιματηρούς εμφύλιους πολέμους, τον ισπανικό.

Όταν η «Γκουέρνικα» του Πικάσο επέστρεψε στην Ισπανία
Ο Πάμπλο Πικάσο

Στις 10 Σεπτεμβρίου του 1981 και μετά από σχεδόν 44 χρόνια εξορίας η «Γκουέρνικα» επέστρεψε και πάλι στην πατρίδα της. Μέχρι τότε το αριστούργημα βρισκόταν στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) που δυσκολεύτηκε να το αποχωριστεί. Όμως το τέλος της δικτατορίας του Φράνκο το 1975 άνοιξε το δρόμο για την επιστροφή του.

Ο Πικάσο είχε θέσει σαν όρο πως το έργο του θα επέστρεφε στην Ισπανία μόνο εφόσον αποκαθίσταντο στη χώρα «όλες οι ατομικές ελευθερίες». Ο ίδιος ο Πικάσο δυστυχώς είχε πεθάνει δυο χρόνια νωρίτερα. Για λόγους ασφαλείας η μεταφορά του πίνακα είχε κρατηθεί μυστική για να προστατευθεί από επιθέσεις, καθώς μάλιστα βάνδαλος είχε ήδη ψεκάσει τον πίνακα το 1974 με κόκκινο χρώμα. Ο Αλβάρο Μαρτίνεθ-Νοβίλλο, ο οποίος ήταν επιφορτισμένος από το ισπανικό Υπουργείο Πολιτισμού να συνοδεύσει τον πίνακα κατά τη μεταφορά του, θυμάται ακόμη την μυστική αποστολή. Η μεταφορά έγινε υπό άκρα μυστικότητα, ο πίνακας βγήκε από την πίσω πόρτα, όπως δηλώνει ο ίδιος. Ένα αυτοκίνητο με αστυνομικούς με πολιτικά και δύο φορτηγά είχαν πάρει την εντολή να μεταφέρουν τον πίνακα ασφαλή στο αεροδρόμιο.

Η «Γκουέρνικα» στο μουσείο Βασίλισσα Σοφία
Η «Γκουέρνικα» στο μουσείο Βασίλισσα Σοφία

27 τετραγωνικά πόνος, απόγνωση και θάνατος

Πάνω σε 7,82 επί 3,51 μέτρα καμβά ο Πικάσο απαθανάτισε τη φρίκη του πολέμου στα χρώματα του άσπρου, του μαύρου και του γκρι. Τα 27 τετραγωνικά δείχνουν ένα σκηνικό θανάτου, ακρωτηριασμού, πόνου και μέσα σ’ αυτό ένα τρομαγμένο άλογο και ένα κομμένο χέρι που κρατά ένα λουλούδι και ένα σπασμένο σπαθί. Μια εικόνα χάους, απόγνωσης και απέραντου πόνου.

Αφορμή ήταν η αεροπορική επίθεση στην Χώρα των Βάσκων από τους Γερμανούς και Ιταλούς που πολεμούσαν υπέρ του Φράνκο. Ήταν τον Απρίλιο του 1937 όταν προκλήθηκε το μακελειό. Όταν βομβαρδίστηκε η Γκουέρνικα ο 56χρονος Πικάσο στεκόταν μπροστά σε έναν μεγάλο πίνακα. Η κυβέρνηση του είχε αναθέσει να ζωγραφίσει ένα έργο για την Παγκόσμια Έκθεση στο Παρίσι. Είχε ονομάσει το έργο που προετοίμαζε «Ζωγράφος και μοντέλο», όμως μετά το τραγικό νέο για τη Γκουέρνικα αποφάσισε να κάνει θέμα του τον ίδιο τον πόλεμο. Στη συνέχεια ονόμασε τον πίνακα αυτό Γκουέρνικα, καθώς το έναυσμα ήταν η οργή του για τον βομβαρδισμό.

Μετά την Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το έργο περιόδευσε πάνω από 30 πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ, με αποτέλεσμα βέβαια να γίνουν ορατά σημάδια φθοράς στον πίνακα.
Μετά την Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το έργο περιόδευσε πάνω από 30 πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ, με αποτέλεσμα βέβαια να γίνουν ορατά σημάδια φθοράς στον πίνακα.

Ένα σκηνικό βίας

Ο Πικάσο δεν ήθελε να αναδείξει μόνο τα συμβάντα στην Γκουέρνικα, θεματοποίησε συνολικά τον πόλεμο και την καταστροφή. Μετά την Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το έργο περιόδευσε πάνω από 30 πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ, με αποτέλεσμα βέβαια να γίνουν ορατά σημάδια φθοράς στον πίνακα.

Μετά την επιστροφή του στην Ισπανία κόσμησε το Μουσείο Πράδο και από το 1992 βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης Βασίλισσα Σοφία της Μαδρίτης, όπου και θα παραμείνει οριστικά. Ο διευθυντής του Τμήματος Συντήρησης Χόρχε Γκαρθία αναφέρει πως «στη δεκαετία του 1990 ειδικοί από όλο τον κόσμο έκαναν στην Μαδρίτη μια έρευνα για την κατάσταση του πίνακα και το αποτέλεσμα ήταν ομόφωνο: η Γκουέρνικα δεν επιτρέπεται να ταξιδέψει πλέον, επειδή διατρέχει τον κίνδυνο να υποστεί ανεπανόρθωτη ζημιά».

Πηγή: Deutsche Welle

Read Next

Περισσότερα από

Stories

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.