ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Όσοι αναφέρονται ανωνύμως σε περιστατικά που μας παρουσιάζουν λες ζούμε στο “120 μέρες στα Σόδομα”»

«Με όργια, ναρκωτικά και παρανοϊκές συμπεριφορές, να σταματήσουν να το κάνουν. Είναι τεράστιο ψέμα»: Μια διαφορετική άποψη της Σμαράγδας Καρύδη για τις καταγγελίες.

«Όσοι αναφέρονται ανωνύμως σε περιστατικά που μας παρουσιάζουν λες ζούμε στο “120 μέρες στα Σόδομα”»

Η Σμαράγδα Καρύδη με νέο κείμενο που δημοσίευσε στη σελίδα της στο Facebook φωτίζει διαφορετικές πτυχές των γεγονότων γύρω από τη σειρά καταγγελιών και αποκαλύψεων στον κόσμο του θεάτρου για περιστατικά σωματικής, λεκτικής αλλά και σεξουαλικής βίας. Επιχειρεί να διαχωρίσει τα σημαντικά από τα ασήμαντα και μας καλεί να κάνουμε το ίδιο, για να μη χαθεί κάπου μέσα στον ορυμαγδό πληροφοριών η ουσία.

Συγκεκριμένα, έγραψε:

«Όταν ήμουν στο τρίτο έτος της Δραματικής του Εθνικού ένας συμμαθητής μας (που μάλλον στην πορεία εγκατέλειψε γιατί δεν τον συναντήσαμε ξανά μέσα στα χρόνια) σε μία ομαδική σκηνή απ’ το "Όνειρο καλοκαιρινής Νύχτας" στο μάθημα του Γιώργου Μιχαηλίδη, έκανε τα πάντα για να κλέψει την προσοχή από αυτούς που έπαιζαν σε πρώτο πλάνο, κάνοντας αυτό που λέμε στο θέατρο “ψιλή βροχή”. Δηλαδή αδιαφορείς για την ιστορία που λέμε όλοι από κοινού γιατί βασικά σ’ ενδιαφέρει το κοινό να προσέξει εσένα. Όταν ο Μιχαηλίδης του έκανε παρατήρηση ο συμμαθητής μου του είπε ότι πιστεύει ότι αυτό που κάνει είναι νόμιμο, κι ότι το θέατρο έτσι κι αλλιώς είναι μια αρένα. Έπεσε σιωπή. Σοκαριστήκαμε όλοι απίστευτα. Σταμάτησε η πρόβα κι ο Μιχαηλίδης μας μίλησε πολύ ώρα για το γιατί όλο αυτό είναι λάθος. Ήταν πολύ θλιβερό να συναντάς τέτοιον απροκάλυπτο κυνισμό σ' έναν τόσο νέο άνθρωπο, στην ηλικία εκείνη που συνήθως έχεις την ορμή και την όρεξη να κάνεις τον κόσμο καλύτερο.

«Ήταν πολύ θλιβερό να συναντάς τέτοιον απροκάλυπτο κυνισμό σ' έναν τόσο νέο άνθρωπο, στην ηλικία εκείνη που συνήθως έχεις την ορμή και την όρεξη να κάνεις τον κόσμο καλύτερο»

»Τώρα νέα παιδιά που θέλουν ν' ασχοληθούν με το θέατρο με ρωτάνε. Βλέπουν όλα αυτά τα σοκαριστικά που έρχονται στο φως κι απογοητεύονται. Και φοβούνται.

»Έχω να τους πω να μη φοβούνται τίποτα. Το θέατρο δεν είναι βούρκος. Ούτε η σκηνή αρένα. Η πλειοψηφία των ανθρώπων που δουλεύουν στο θέατρο δεν είναι τέρατα. Θα γνωρίσετε σπουδαίους και υπέροχους ανθρώπους. Υπάρχουν και τα τέρατα όπως υπάρχουν παντού. Κι αν βρείτε τέρατα στο δρόμο σας μη φοβηθείτε. Και μη τους πιστεύετε. Δε χρειάζεται να “κάτσετε” σε κανέναν για ένα ρόλο. Δε χρειάζεται ούτε να φιλήσετε κατουρημένες ποδιές. Δεν είναι αυτή η συνταγή της επιτυχίας. Συγκεντρωθείτε μόνο στη δουλειά σας. Είναι κοπιαστική. Και μην ετεροκαθορίζεστε. Μη συγκρίνεστε με κανέναν. Μορφωθείτε, ψάξτε μέσα σας τι θέλετε να πείτε και πείτε το. Ένα παιχνίδι είναι. Απλώς πάρτε στα σοβαρά τους κανόνες και παίξτε τίμια. Το θέατρο είναι χώρος μοιρασιάς. Εκεί που ανοίγεσαι και σου ανοίγεται κι ο άλλος. Είναι εκεί που πρέπει να νιώσεις ασφάλεια κι εμπιστοσύνη για να αφήσεις τον εαυτό σου στα χέρια των άλλων. Ολόκληρο. Με το ταλέντο σου και την ανεπάρκεια σου. Με τις ευκολίες και τις αδυναμίες σου. Με τη γοητεία σου και οι τον άχαρο εαυτό σου. Μη κρύψεις τίποτα. Απ’ την ανεπάρκεια και την αδυναμία σου συχνά προκύπτει το πιο όμορφο αποτέλεσμα.

«Το θέατρο δεν είναι βούρκος. Ούτε η σκηνή αρένα. Η πλειοψηφία των ανθρώπων που δουλεύουν στο θέατρο δεν είναι τέρατα. Θα γνωρίσετε σπουδαίους και υπέροχους ανθρώπους»

»Οι άνθρωποι δεν είναι ένα πράγμα. Όπως κι οι ενδιαφέροντες ρόλοι που θα παίξετε δεν έχουν μόνο μια διάσταση. Δεν είναι ούτε μόνο καλοί ούτε απόλυτα κακοί. Είναι πολύ ξεκούραστο να έχεις μια ξεκάθαρη θέση για τα πάντα και πολύ ανακουφιστικό. Είναι πολύ εύκολο να είσαι οπαδός φανατικός και δεν έχει κόπο. Αρκεί ν’ αποφασίσεις ποιον θ’ αγαπάς και ποιον θα μισείς.

»Τι είναι σωστό και τι λάθος. Μακάρι να μπορούσα να μην έχω αντιφάσεις και να είναι όλα καθαρά μέσα μου.

»Στηρίζω με όλη μου τη ψυχή τις γυναίκες και τ’ αγόρια που έχουν υποστεί οποιασδήποτε μορφής κακοποίησης.

»Τους πιστεύω, τους εκτιμώ και τους θαυμάζω για το θάρρος τους. Καταλαβαίνω πόσο δύσκολο είναι να βρεις το κουράγιο να βγεις μπροστά. Κάποιες απ’ αυτές τις γυναίκες είναι φίλες μου και τις αγαπώ. Το θέατρο έχει ανάγκη από θαρραλέους ανθρώπους κι όχι θρασύδειλους. Γενναιόδωρους. Που πάνω στη σκηνή αφήνουν χώρο στον άλλον και τον βοηθούν να βγει καλύτερος. Όχι από ναρκισσιστικές προσωπικότητες που αντλούν δύναμη απ’ τον εξευτελισμό των άλλων. Στηρίζω τους ανθρώπους που παίρνουν την ευθύνη και βγαίνουν επωνύμως να καταγγείλουν κάτι άδικο που τους βαραίνει και που έτσι ανοίγουν το δρόμο και σ’ άλλους που δεν είχαν φωνή για ν’ ακουστεί. Και πρέπει να πάψουν να φοβούνται. Κάνουμε μια δουλειά που τη διαλέξαμε από αγάπη. Ο φόβος δεν έχει θέση εδώ.

«Το θέατρο έχει ανάγκη από θαρραλέους ανθρώπους κι όχι θρασύδειλους. Όχι από ναρκισσιστικές προσωπικότητες που αντλούν δύναμη απ’ τον εξευτελισμό των άλλων»

»Απ’ τη άλλη δε μπορώ ούτε να χαρώ για την καταστροφή και των αφανισμό των άλλων. Καταλαβαίνω ότι δε γινόταν αλλιώς και θλίβομαι πολύ για αυτούς. Λυπάμαι. Αυτό μόνο νιώθω. Λύπη. Και αμηχανία.

»Με κάποιους συναντηθήκαμε, με κάποιους πορευτήκαμε παράλληλα κι άλλους τους θαύμασα για τη δουλειά τους.

»Όμως το ότι ας πούμε εγώ είχα με κάποιον μια πολύ καλή συνεργασία, δεν με κάνει να αμφισβητώ έναν άλλον άνθρωπο που πέρασε μαρτυρικά κοντά του.

»Απλώς δε μπορώ ούτε θέλω να βγω στον λιθοβολισμό της πλατείας να ρίξω κι εγώ μια πέτρα.

»Είναι κάτι που έτσι κι αλλιώς μου είναι ξένο. Μπορώ μόνο να στέκομαι με δέος στην ώρα τη σκληρή του καθενός.

«Απ’ τη άλλη δε μπορώ ούτε να χαρώ για την καταστροφή και των αφανισμό των άλλων. Καταλαβαίνω ότι δε γινόταν αλλιώς και θλίβομαι πολύ για αυτούς. Λυπάμαι. Αυτό μόνο νιώθω. Λύπη. Και αμηχανία»

»Ξέρω ότι εγώ μπορώ να έχω αυτή τη ψυχραιμία γιατί ποτέ κανείς δε μου φέρθηκε κακοποιητικά και δεν έχω μαζεμένο πόνο ούτε οργή. Όμως το ότι εγώ από θέση, από χαρακτήρα ή απλώς επειδή ήμουν τυχερή, δεν άφησα περιθώρια σε κάποιον να μου φερθεί έτσι δεν σημαίνει ότι δε ξέρω τι γίνεται δίπλα μου. Και πόσο έχουν υποφέρει συνάδελφοί μου από απαράδεκτες συμπεριφορές.

»Αλλά το θέμα δεν πρέπει να είναι προσωπικό γιατί πάντα θα υπάρχουν κάποιοι που θα κάνουν κατάχρηση εξουσίας. Είναι στη φύση του ανθρώπου. Και για αυτό νομίζω ότι όλο αυτό που ξεκίνησε δε πρέπει να εκπέσει σ’ ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών αλλά να το δούμε ως ευκαιρία να μπουν για πολλά πράγματα νόμοι και κανόνες. Και πρέπει να απαιτήσουμε γι αυτούς τους κανόνες και τους νόμους. Από την Πολιτεία.

»Νόμοι που όμως πρέπει να φροντίσουμε να τηρούνται.

»Γιατί ως γνωστόν στην Ελλάδα αυτό δεν είναι αυτονόητο.

»Και οι νόμοι πρέπει να τηρούνται για να προστατεύονται οι πιο αδύναμοι από μας.

»Αυτοί που δεν έχουν την τύχη, ούτε το χαρακτήρα, ούτε τη θέση για να αμυνθούν. Οι δυνατοί βρίσκουν τρόπο και μόνοι τους.

»Επίσης, δεν είναι τώρα η ώρα ν’ αρπάξουμε την ευκαιρία να κατηγορήσουμε δημοσίως όποιον συνάδελφο μας ενόχλησε γενικώς η συμπεριφορά του μέσα στη δουλειά. Δεν είναι αυτό το νόημα του MeToo και ας μην φεύγουμε απ’ το στόχο.

«Δεν είναι τώρα η ώρα ν’ αρπάξουμε την ευκαιρία να κατηγορήσουμε δημοσίως όποιον συνάδελφο μας ενόχλησε γενικώς η συμπεριφορά του μέσα στη δουλειά. Δεν είναι αυτό το νόημα του MeToo και ας μην φεύγουμε απ’ το στόχο»

»Και παρακαλώ όσους αναφέρονται ανωνύμως σε περιστατικά που μας παρουσιάζουν όλους λες ζούμε στο “120 μέρες στα Σόδομα” με όργια, ναρκωτικά και παρανοϊκές συμπεριφορές να σταματήσουν να το κάνουν. Είναι τεράστιο ψέμα και κάνει μεγάλο κακό. Όταν φωνάζουμε όλοι μαζί δε θα ακουστούν αυτοί που πραγματικά πρέπει ν' ακουστούν.

»Και δε θα υπάρξει δικαιοσύνη. Δε χρειάζεται να ευτελίζουμε μέσα σε κουτσομπολιά ή άλλες πολιτικές ή προσωπικές σκοπιμότητες ένα τόσο σοβαρό θέμα. Και ας μη λέμε στους ανθρώπους βγες να μιλήσεις γι’ αυτό που σου συνέβη, βγες τώρα, πες τι ήξερες, πάρε θέση. Το πότε και το αν κάποιος θα μιλήσει είναι προσωπική του απόφαση και πρέπει ν’ αφήνουμε να ωριμάσει μέσα του αυτό που έχει να πει. Είναι μία στιγμή πολύ δύσκολη για τα θύματα και πολύ σκληρή για αυτούς που κατηγορούνται . Πρέπει να τη σεβαστούμε.

»Αλλιώς τους πετάμε όλους μαζί στη μέση της ορχήστρας, χριστιανοί με λιοντάρια, θεατές εμείς που διψούμε για αίμα, παίρνουμε θέση στις κερκίδες δείχνοντας με το δάχτυλο ποιος πρέπει να ζήσει και ποιος να πεθάνει.

«Αλλιώς τους πετάμε όλους μαζί στη μέση της ορχήστρας, χριστιανοί με λιοντάρια, θεατές εμείς που διψούμε για αίμα, παίρνουμε θέση στις κερκίδες δείχνοντας με το δάχτυλο ποιος πρέπει να ζήσει και ποιος να πεθάνει. Και τότε γίνεται η σκηνή αυτό που δε θέλαμε απ’ την αρχή. Αρένα»

»Και τότε γίνεται η σκηνή αυτό που δε θέλαμε απ’ την αρχή. Αρένα.

»Γιατί το θέατρο όπως είπε κι ο αγαπημένος μου φίλος ο Άλκις Κούρκουλος δεν μας έχει ανάγκη για να υπάρξει.

»Όμως το έχουμε ανάγκη εμείς».

Δείτε την ανάρτηση της Σμαράγδας Καρύδη:

Όταν ήμουν στο τρίτο έτος της Δραματικής του Εθνικού ένας συμμαθητής μας (που μάλλον στην πορεία εγκατέλειψε γιατί δεν...

Posted by Σμαραγδα Καρυδη - Smaragda Karidi on Thursday, February 11, 2021

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram


Κεντρική φωτό: Σμαραγδα Καρυδη - Smaragda Karidi / Facebook

Read Next

18 Μαϊ 2024

Αλίκη Βουγιουκλάκη και Τζένη Καρέζη και τους γιους τους Γιάννη και Κων/νο τον Σεπτέμβριο του 1981 στο Ηρώδειο

Μία σπάνια φωτογραφία των δύο σπουδαίων κυριών του ελληνικού κινηματογράφου και του θεάτρου και των παιδιών τους.

17 Μαϊ 2024

Όταν ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ ήταν αρραβωνιασμένος με την Κλόντια Σίφερ

Πριν βρεθεί στο στόχαστρο του #MeToo, με 16 γυναίκες να τον καταγγέλουν για σεξουαλικά αδικήματα, ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ, ήταν αρραβωνιασμένος με την Κλόντια Σίφερ.

Περισσότερα από

Stories

17 Μαϊ 2024

Βίκυ Μοσχολιού: Σπάνια φωτογραφία από το ταξίδι της στη Βενετία

Το συγκινητικό σχόλιο της Άλκηστις Πρωτοψάλτη κάτω από την δημοσίευση.

17 Μαϊ 2024

O Βαγγέλης Παπαθανασίου (ή απλά o θρύλος Vangelis) σε σπάνιες εικόνες

Ο βραβευμένος με Όσκαρ μουσικός, ο σπουδαίος Vangelis, ήταν ένας λόγος για να νιώθουμε περήφανοι σαν Έλληνες.

16 Μαϊ 2024

Η πριγκίπισσα Σοφία νύφη στο πλευρό του Δον Χουάν - Οι τρεις γάμοι του πιο πολυσυζητημένου βασιλικού ζευγαριού

62 χρόνια πριν. Στον ορθόδοξο γάμο παρέστησαν γαλαζοαίματοι και ευγενείς από 29 χώρες.

15 Μαϊ 2024

Η σκληρή αλήθεια μιας πονεμένης ζωής- Η Καίτη Γκρέυ εξομολογείται 27 χρόνια πριν

Η υιοθεσία που την στιγμάτισε και η σύγκρουση με την θετή της μητέρα μέσα από τα λόγια της θρυλικής τραγουδίστριας.

15 Μαϊ 2024

Βίκυ Βανίτα: Ο κρυφός έρωτας για τον Σειληνό η μοναχική ζωή και ο ακόμα πιο μοναχικός θάνατος

Η όμορφη ηθοποιός γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης στις 15 Μαΐου 1948 και "έφυγε" στις 8 Μαρτίου 2007. Αλλά δεν αποκάλυψε ποτέ το μεγάλο μυστικό της ασθένειάς της.

15 Μαϊ 2024

"Η ζωή είναι σύντομη. Κάνε μια απιστία" - Το απίστευτο σκάνδαλο της διαρροής των στοιχείων χιλιάδων χρηστών της εφαρμογής για παράνομες σχέσεις

Ashley Madison: Sex, Lies & Scandal: Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix αποκαλύπτει τι συνέβη με το διάσημο app για παντρεμένους και δεσμευμένους που ψάχνουν για παράνομη σχέση και τη διαρροή των προσωπικών τους στοιχείων το 2015.

14 Μαϊ 2024

Slimane - Νίκος Αλιάγας: Όταν ο Αλιάγας βρισκόταν επί σκηνής με τον Slimane, τον Γάλλο που "μάγεψε" στη Eurovision

Ο Νίκος Αλιάγας είναι παρουσιαστής εδώ και πολλά χρόνια στο γαλλικό "The Voice: La Plus Belle Voix".

14 Μαϊ 2024

Όταν η Σαρλίζ Θερόν ζήτησε "προστασία" στα γυρίσματα του Mad Max, μετά τις απειλές του Τομ Χάρντι

Οι δύο πρωταγωνιστές βρέθηκαν αντιμέτωποι σε μια σκληρή διαμάχη στα γυρίσματα της ταινίας "Mad Max: Fury Road".

14 Μαϊ 2024

46 χρόνια πρίν-Όταν ο Φαίδων Γεωργίτσης συνάντησε τη Ρίτα Χέιγουρθ στη Θεσσαλονίκη, το 1977

Όταν το όμορφο αγόρι του ελληνικού κινηματογράφου συνάντησε τη ντίβα του Χόλιγουντ, που πέθανε σαν σήμερα.

14 Μαϊ 2024

Ρίτα Χέιγουορθ: "Οι άνδρες κοιμούνται με τη Τζίλντα και ξυπνούν μαζί μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τη διάσημη φράση τηςπιο επιθυμητής κοκκινομάλλας του Χόλιγουντ που γεννήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1918. και πέθανε στις14 Μαΐου 1987.