ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Οι λόγιες εκφράσεις που «σκοτώνουμε» καθημερινά -Υπάρχει περίπτωση να το λες λάθος

Οι πιο συνηθισμένες «πατάτες» στον προφορικό λόγο, στην προσπάθεια να πούμε μια φράση με κύρος.

Οι λόγιες εκφράσεις που «σκοτώνουμε» καθημερινά -Υπάρχει περίπτωση να το λες λάθος

#Νο1

Η έκφραση «εξ απαλών ονύχων» αποτελεί μια από τις πλέον λανθασμένα χρησιμοποιούμενες εκφράσεις από τους περισσότερους Έλληνες, αφού τη χρησιμοποιούν για να δηλώσουν την επιφανειακή προσέγγιση ή ό,τι άλλο μπορούν μόνοι τους να υποθέσουν. Μέγα λάθος.

Σημαίνει: Από (τότε που ήταν) τα νύχια μαλακά (όνυχας = νύχι, απαλός = μαλακός). Συνεπώς: Από παιδί (διότι τα μωρά και τα παιδιά έχουν απαλά, λεπτά, μαλακά νύχια). Ίδιου νοήματος είναι και το παιδιόθεν (δηλαδή από παιδί) ή όπως πολλοί χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα λαϊκά, «από τα μικράτα».

Χρημοποιείται: Όταν θέλουμε να καταδείξουμε ότι γνωρίζουμε κάποιον από μωρό ή από παιδί.

Παράδειγμα: «Με τη Μαρία γνωριζόμαστε εξ απαλών ονύχων», δηλαδή «είμαστε παιδικοί φίλοι».

#Νο2

Η έκφραση «επί ξυρού ακμής» αναγράφεται στην Ιλιάδα και είναι από τις πολλές ομηρικές εκφράσεις που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας οι Νεοέλληνες. Ο Όμηρος την αναγράφει στο Κεφάλαιο Κ (στιχ. 173) της Ιλιάδας ενώ τη χρησιμοποίησε επίσης και ο Ηρόδοτος.

Σημαίνει: Στην κόψη του ξυραφιού, δηλαδή σε πολύ κρίσιμο σημείο.

Χρησιμοποιείται: Όταν θέλουμε να καταδείξουμε ότι μια κατάσταση ή ένας άνθρωπος βρίσκεται σε πολύ κρίσιμο σημείο.

Παράδειγμα: «Με την κρίση των σχέσεων μεταξύ των ΗΠΑ και της Ρωσίας, για τη Συρία, η Παγκόσμια ειρήνη βρίσκεται επί ξυρού ακμής». Αυτό που, δυστυχώς δηλαδή, ζούμε σήμερα…

#Νο3

Η έκφραση «αβρόχοις ποσί» προέρχεται από τη γνωστή βιβλική ιστορία της διέλευσης των Εβραίων μέσα από την Ερυθρά Θάλασσα, της Παλαιάς Διαθήκης (Έξοδος ΙΔ 22-31), χωρίς να βραχούν τα πόδια τους (Αι εξακόσιαι εκείναι χιλιάδες αι την Ερυθράν Θάλασσαν αβρόχοις ποσί διαπεράσασαι).

Σημαίνει: Αυτό ακριβώς (ποσί: δοτική πληθυντικού ους. πους-ποδός), δηλαδή, χωρίς να βραχούν τα πόδια τους.

Χρήση: Όταν θέλουμε να καταδείξουμε ότι κάποιος πέτυχε τον στόχο/σκοπό του, χωρίς επιπτώσεις. Χωρίς (ηθική, υλική ή άλλη) ζημιά.

Παράδειγμα: «Μην παραπονιέσαι. Ξέμπλεξες από αυτή την υπόθεση αβρόχοις ποσί».

#Νο4

Η έκφραση «έκαστος εφ’ ω ετάχθη» αναγράφεται από τον Ηρόδοτο, αλλά και από τον Απόστολο Παύλο στην Α’ Προς Κορινθίους (Ζ, 24). Η σωστή έκφραση δεν είναι “καθ’ εις εφ’ ω ετάχθη”, όπως έχουν συνηθίσει πολλοί να αναφέρουν…

Σημαίνει: Καθένας για το σκοπό που είναι προορισμένος.

Χρησιμοποιείται: Όταν θέλουμε να υπογραμμίσουμε, να επισημάνουμε ότι καθένας πρέπει να ασχολείται με αυτό για το οποίο έχει διδαχθεί, εκπαιδευθεί. Αυτό ακριβώς δηλαδή, που δεν γίνεται στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα…

Παράδειγμα: Δεν μπορεί για παράδειγμα ένας ιδιοκτήτης ταβέρνας να ασχολείται με κάτι άλλο εκτός από την κουζίνα του ή τη λάντζα, όπως κι εκείνος δεν θα εμπιστευόταν την κουζίνα του σε έναν ανίδεο με αυτή την εργασία. Έκαστος εφ’ ω ετάχθη.

#Νο5

Από τις πλέον παρεξηγημένες εκφράσεις των Ελλήνων είναι η έκφραση «πράσσειν άλογα», δεδομένου ότι αρκετοί θεωρούν πως γράφεται ως «πράσινα άλογα», κάτι που δεν υφίσταται, φυσικά. Πρόκειται για αρχαιοελληνική έκφραση, η οποία έχει κρατηθεί αυτούσια.

Σημαίνει: Να κάνει κάποιος κάτι εκτός της λογικής (πράσσειν = απαρέμφατο του πράττω, δεδομένου πως ότι γράφεται με δυο “σ” γράφεται και με δυο “τ”, όπως και η θάλασσα (ή θάλαττα) και άλογα = όσα δεν έχουν λογική, δηλαδή "α" στερητικό + λόγος).

Χρησιμοποιείται: Όπως σχεδόν χρησιμοποιείται από τους περισσότερους, αφού το λάθος δεν βρίσκεται στην ερμηνεία ή τη χρήση. Όταν δηλαδή, θέλουμε να υπογραμμίσουμε, ότι κάποιος άνθρωπος κάνει ή μια κατάσταση βρίσκεται, εκτός λογικής.

Παράδειγμα: «Μας υπόσχεται λεφτά και πράσσειν άλογα», δηλαδή η υπόσχεσή του ότι θα μπορέσουμε να αποκομίσουμε οικονομικά οφέλη είναι εκτός λογικής (ή μας κοροϊδεύει).

Πηγή: loutraki365.gr

Read Next

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

Περισσότερα από

Stories

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.

15 Οκτ 2025

Reese Witherspoon | Υπογράφει το πρώτο της μυθιστόρημα μαζί με τον "βασιλιά" των θρίλερ

Για το πρώτο της μυθιστόρημα, η διάσημη ηθοποιός ζήτησε τη βοήθεια ενός μετρ του είδους, του Harlan Coben.

14 Οκτ 2025

Τζοκόντα | Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Το αριστούργημα του Αμίλκαρε Πονκιέλλι θα παρουσιαστεί σε περιορισμένο αριθμό στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.