ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Οι καλοί συγγραφείς είναι ερμαφρόδιτα πλάσματα»: Ρωτήσαμε τρεις Ελληνίδες συγγραφείς για το #metoo

Οι Ζυράννα Ζατέλη, Έρση Σωτηροπούλου και Αμάντα Μιχαλοπούλου σε μια συνέντευξη για το πιο επίκαιρο θέμα της εποχής που αφορά στις γυναίκες.

«Οι καλοί συγγραφείς είναι ερμαφρόδιτα πλάσματα»: Ρωτήσαμε τρεις Ελληνίδες συγγραφείς για το #metoo

Τι σημαίνει να είσαι γυναίκα συγγραφέας σήμερα; Υπάρχει «γυναικεία» και «ανδρική» λογοτεχνία; Μπορεί η λογοτεχνία να συμβάλει στο κίνημα #metoo; Σε μια εποχή που τα γυναικεία ζητήματα παραμένουν εξαιρετικά επίκαιρα, ζητήσαμε από τρεις Ελληνίδες συγγραφείς, τη Ζυράννα Ζατέλη, την Αμάντα Μιχαλοπούλου και την Έρση Σωτηροπούλου, να μας μιλήσουν για τον σύγχρονο φεμινισμό αλλά και για τη συγγραφή στην εποχή των social media. Αφορμή στάθηκε μια ανοιχτή συζήτηση, που έγινε τη Δευτέρα 3/12 στην Ελληνοαμερικανική Ένωση για θέματα έμφυλης ταυτότητας, στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Αθήνα 2018-Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων. Απολαύστε τις απαντήσεις τους.

Ποιες ιδιαίτερες προκλήσεις έχει να αντιμετωπίσει μια γυναίκα συγγραφέας σήμερα, στην εποχή των social media και της ψηφιακής υπερπληροφόρησης; Πώς μπορεί το βιβλίο να γίνει το αντίπαλο δέος του κινητού;

Ζυράννα Ζατέλη: «Ό,τι λίγο-πολύ έχει να αντιμετωπίσει και ένας άντρας συγγραφέας, και γενικώς η συγγραφή, το βιβλίο ως οντότητα, ως ψυχική και αισθητική ανάγκη. Ασφαλώς και παίρνω είδηση τι γίνεται γύρω μου με την ψηφιακή υπερπληροφόρηση, αλλά δεν συμμετέχω σ’ αυτό το ελκυστικό μάλε-βράσε. Πολύ ελκυστικό όπως φαίνεται και ακαταμάχητο, μέχρι να σε αδειάσει από ουσία. Με το χέρι γράφω πάντα και σε μια παλαίμαχη ηλεκτρική γραφομηχανή. Πρόκειται για προσωπική επιλογή, τίποτα παραπάνω τίποτα λιγότερο. Και καθόλου δεν εννοώ πως είμαι κατά της τεχνολογίας. Ωστόσο η κατάχρηση μάς έχει φάει και είναι αυτή που καταργεί την χρήση.

»Έχουμε παραδοθεί αμαχητί στην κατάχρηση, στον συρμό, στον αλαλαγμό, ζούμε όσο πιο έντονα γίνεται μια απίστευτη ρηχότητα.

»Τι να ζηλέψω απ’ όλο αυτό; Εννοείται πως υπάρχουν και εξαιρετικά sites, χρήστες με επίγνωση και άρθρα που χαίρεσαι να τα διαβάζεις. Μιλάμε όμως για μια γενική, εξόχως αποκαρδιωτική εικόνα, οι εξαιρέσεις είναι πάντα εξαιρέσεις. Όσο για το αντίπαλο δέος που λέτε, θέλω να πιστεύω ότι εντάσσεται κι αυτό λίγο-πολύ στις ατομικές ευθύνες. Ας κάνουμε καλά την δουλειά μας ως συγγραφείς, όσο καλύτερα μπορούμε -αυτό κι αν είναι επαναστατική πράξη-, και τα υπόλοιπα θα κριθούν στον μακρύτερο χρόνο».

«Οι καλοί συγγραφείς είναι ερμαφρόδιτα πλάσματα»: Ρωτήσαμε τρεις Ελληνίδες συγγραφείς για το #metoo
Ζυράννα Ζατέλη: «Έχουμε παραδοθεί αμαχητί στην κατάχρηση, στον συρμό, στον αλαλαγμό, ζούμε όσο πιο έντονα γίνεται μια απίστευτη ρηχότητα».

Έρση Σωτηροπούλου: «Η παγίδα των social media είναι η ψευδαίσθηση που δίνουν ότι συμμετέχεις σ’ ένα παγκόσμιο πάρτυ επικοινωνίας, ενώ στην ουσία ο άνθρωπος σήμερα είναι πιο μόνος από ποτέ. Αυτή λοιπόν η επίφαση ανθρώπινης επαφής που μοιάζει με την κινούμενη άμμο, ισχύει για όλους, άντρες και γυναίκες».

Αμάντα Μιχαλοπούλου: «Η πρόκληση είναι πάντα η ίδια: πώς να γράφεις καλή λογοτεχνία».

Το νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου «Μπαρόκ» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Υπάρχει «γυναικεία» και «ανδρική» λογοτεχνία; Ή αυτός ο διαχωρισμός είναι ένα ακόμα στερεότυπο;

Ζ. Ζ.: «Αν δούμε την λογοτεχνία σαν ένα μωσαϊκό, δεν νομίζω πως έχει νόημα να λέμε ότι αυτό το κομμάτι είναι γυναικείο, εκείνο είναι ανδρικό κ.ο.κ. Το ύφος σε ένα βιβλίο δεν έγκειται κατά την γνώμη μου στο αν είναι άνδρας ή γυναίκα αυτός/αυτή που το έγραψε, αλλά στο ίδιο το κείμενο, σε αυτό που βγαίνει από το άτομο πάνω στο χαρτί και κάνει την διαφορά.

»Το ύφος είναι ό,τι πιο μύχιο διαθέτει ένας συγγραφέας και ως εκ τούτου έχει να κάνει, πάντα κατά την γνώμη μου, με το βαθύτερο σκίρτημα της ύπαρξης παρά με το φύλο.

»Δεν αγνοώ βεβαίως πως υπάρχουν βιβλία γραμμένα από καθαρά γυναικεία σκοπιά προκειμένου να υπηρετήσουν μια ιδέα, να αφυπνίσουν συνειδήσεις, όπως λέμε, και οτιδήποτε σχετικό, μα κάτι τέτοιο δεν νομίζω πως αφορά την «μυθική» φύση της αφήγησης. Ανήκει μάλλον στην κοινωνιολογία της λογοτεχνίας, και σε τελευταία ανάλυση δεν καθαγιάζεται ένα βιβλίο μόνο και μόνο επειδή γράφτηκε από γυναίκα. Εφ’ όσον όμως το αξίζει, τι πιο δίκαιο. Με άλλα λόγια, υπάρχουν άξιοι και λιγότερο άξιοι τεχνίτες ανεξαρτήτως φύλου».

Ε.Σ.: «Η ιδιαιτερότητα του φύλου στη λογοτεχνία με αφήνει αδιάφορη. Μερικά βιβλία της Πατρίσια Χάισμιθ θα μπορούσε να τα έχει γράψει άνδρας, ενώ ο μονόλογος της Μόλλυ Μπλουμ του Τζόις είναι καθαρά γυναικείος λόγος. Δεν ταυτίζεται η προσωπική φύση με το έργο. Όπως δεν ταυτίζεται ο χαρακτήρας του συγγραφέα με τα βιβλία του. Υπάρχει καλή και κακή λογοτεχνία. Βιβλία γραμμένα με ταλέντο και ειλικρίνεια και βιβλία ψεύτικα».

Έρση Σωτηροπούλου: «Η παγίδα των social media είναι η ψευδαίσθηση που δίνουν ότι συμμετέχεις σ’ ένα παγκόσμιο πάρτυ επικοινωνίας, ενώ στην ουσία ο άνθρωπος σήμερα είναι πιο μόνος από ποτέ».

Α.Μ.: «Το ενδιαφέρον είναι ότι ο όρος γυναικεία λογοτεχνία χρησιμοποιείται υποτιμητικά. Συνδέεται με τη συναισθηματολογία και με την υστερία. Άρα αξιοποιεί το στερεότυπο. Ασφαλώς οι καλοί συγγραφείς είναι ερμαφρόδιτα πλάσματα, μπαινοβγαίνουν στα φύλα, κατ'εικόνα του/της Ορλάντο της Βιρτζίνια Γουλφ- τη μεγαλύτερη μεταφορά για το φύλο στην ιστορία της λογοτεχνίας».

Ο φεμινισμός παραμένει επίκαιρος; Αν ναι, ποια είναι σήμερα τα βασικά του ζητήματα; Πώς μπορεί η λογοτεχνία να συμβάλει στο κίνημα #metoo;

Ζ.Ζ. «Ο φεμινισμός υπήρξε μια ιστορική αναγκαιότητα και γνωρίζουμε όλοι τους λόγους και την συμβολή του στην χειραφέτηση των γυναικών. Φοβάμαι ωστόσο πως στις μέρες μας κινδυνεύει να θεωρηθεί, και όχι αδίκως πάντα, "χαμένος στην μετάφραση". Το μέτρο, βλέπετε, το πιο εύκολο πράγμα είναι να χάσουμε το μέτρο. Κι εκεί που κάποιοι πρωτοπόροι αγωνίστηκαν για την ισότητα των φύλων, αφήσαμε να ξεφυτρώσει αίφνης η αντιπαλότητα κι ένας ανταγωνισμός που μας πήγε αλλού γι’ αλλού. Ειδικά στις δυτικές κοινωνίες, οι άλλες έχουν ακόμα πολύ δρόμο. Απ’ την άλλη, ακριβώς επειδή υπάρχουν πραγματικά δραματικές περιπτώσεις κακοποίησης γυναικών (και όχι μόνο), αυτή η ιστορία του #metoo που ξεπήδησε στα πέριξ του Χόλλυγουντ κι έχει πάρει διαστάσεις υστερίας, τείνει να ευτελίσει το όλο ζήτημα.

»Νομίζω πως σκάνε ένα-ένα τα αποστήματα μιας βαθύτερης νόσου.

»Μακάρι να ‘ναι προς εξυγίανση επιτέλους, ωστόσο η όλη φτιαξιά της κοινωνίας ποτέ δεν δημιούργησε τόσα αδιέξοδα για να βρεθεί μπροστά σε τέτοια σύγχυση και θολούρα. Το ανθρώπινο είδος, μεταφράζοντας στρεβλά την όποια "υπεροχή" του απέναντι στα υπόλοιπα όντα και αφανίζοντας μέσα σε τέσσερις μόνο δεκαετίες το 60% χλωρίδας και πανίδας του πλανήτη, απορεί τώρα πώς φτάσαμε εδώ που φτάσαμε. Αν δεν μάθουμε απ’ την αρχή να σκεφτόμαστε, να δουλεύουμε και ν’ αγαπάμε, και να συναισθανόμαστε, ας πάμε στο καλό να ησυχάσουμε. Μπορεί να είναι και νομοτελειακό».

Το νέο βιβλίο της Ζυράννας Ζατέλη «Τετράδια ονείρων» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Ε.Σ.: «Το φεμινιστικό κίνημα είναι όχι μόνο επίκαιρο, αλλά αναγκαίο. Πολύ εύκολα έχουν ξεχαστεί οι αγώνες των πρώτων φεμινιστριών. Η ισότητα παραμένει ζητούμενο, παρά τα όσα έχουν επιτευχθεί. Όσο για το κίνημα #metoo που ήταν τόσο σημαντικό γιατί έδωσε φωνή στα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης, φοβάμαι ότι μπορεί να καταλήξει σε ένα ακόμη οχυρό πολιτικής ορθότητας και νεοσυντηρητισμού».

Το νέο βιβλίο της Έρσης Σωτηροπούλου «Άνθρωπος στη θάλασσα» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Α.Μ.: «Ο φεμινισμός ξαναείναι επίκαιρος επειδή σήμερα υπάρχει η επίφαση της ισότητας, των ίσων ευκαιριών και της δίκαιης εκπροσώπησης των φύλων, πράγμα που είναι μια μεγάλη μπαρούφα. Το #metoo παρότι εξώκειλε στην υπερβολή μας βόηθησε να αντιληφθούμε και ζητήματα που περνούσαν απαρατήρητα. Ο νους μου πάει στο εξαίσιο δοκίμιο της Ρεμπέκα Σόλνιτ "Men Explain Things to Me". Υπάρχει μισογυνισμός στη λογοτεχνία, αλλά μόνο στην μέτρια και στην κακή λογοτεχνία.

»Η μεγάλη λογοτεχνία δεν είναι συντηρητική, ούτε μικροαστική, είναι ένα από τα λίγα πεδία ελεύθερης σκέψης που μας έχουν απομείνει.

»Μια αρχή σχετικά με το #metoo θα ήταν να σκεφτόμαστε περισσότερο όταν μας ζητούν να αναφέρουμε ονόματα συγγραφέων που μας καθόρισαν. Θα παρατηρήσετε ότι συνήθως οι λίστες αυτές είναι γεμάτες με ονόματα ανδρών. Αποκλειστικά. Σαν να μην πέρασαν από αυτό τον κόσμο η Κάθριν Μάνσφιλντ, η Τζήν Ρυς, η Κλαρίσε Λισπέκτορ, η Μαργαρίτα Καραπάνου, η Έντνα Ο Μπράιαν, η Ανν Κάρσον».

Αμάντα Μιχαλοπούλου: «Η μεγάλη λογοτεχνία δεν είναι συντηρητική, ούτε μικροαστική, είναι ένα από τα λίγα πεδία ελεύθερης σκέψης που μας έχουν απομείνει».

Ποια είναι η αγαπημένη σας ηρωίδα από δικό σας βιβλίο ή βιβλίο άλλου συγγραφέα;

Ε.Σ.: «Η Albertine του Προυστ που όπως ξέρουμε την εμπνεύστηκε από τον σωφέρ και φίλο του Αλφρέντ Αγκοστινέλλι. Από τα δικά μου βιβλία, η Εύα από το ομώνυμο μυθιστόρημα. Μια νέα γυναίκα που μέσα σε μια νύχτα έρχεται αντιμέτωπη με τους φόβους και τις κρυφές επιθυμίες της».

Α.Μ.: «Η Κασσάνδρα της Καραπάνου, το πιο αντισυμβατικό κορίτσι της νεοελληνικής λογοτεχνίας. H 19χρονη Χόλυ Γκολάιτλι του Τρούμαν Καπότε, η Μαντάμ Σοσά του Τόμας Μαν, οι δυο σοβαρές κυρίες της Τζέιν Μπόουλς, η ερωμένη του Στόουνερ, στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζόν Ουίλιαμς. Τα κορίτσια στην ποίηση της Όλγας Παπακώστα, οι ερωτικές γυναίκες της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ, οι μητέρες στην ποίηση της Aλίσια Στάλινγκς. Από τις δικές μου ηρωίδες επιστρέφω συχνά στη Γυναίκα του Θεού, την έχω στην καρδιά μου».

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025