ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

"Ο Τόμπι είναι όσο πιο καλά γίνεται": Πώς η Βιρτζίνια Γουλφ κράτησε ζωντανό τον νεκρό αδελφό της

Μία σειρά από γράμματα αποκαλύπτουν ότι η σπουδαία Βρετανίδα λογοτέχνης παρίστανε ότι ο αδελφός της δεν πέθανε ποτέ μέσα από την αλληλογραφία της.

«Ο Τόμπι είναι όσο πιο καλά γίνεται»: Πώς η Βιρτζίνια Γουλφ κράτησε ζωντανό τον νεκρό αδελφό της

Λίγες ώρες αφού είδε τον αγαπημένο της αδελφό, Τόμπι, να "φεύγει" από τη ζωή, η 26χρονη -τότε- Βιτζίνια Στίβενς κάθισε στο γραφείο της και έγραψε γράμμα σε μία από τις καλύτερες της φίλες. Σε εκείνο το γράμμα, γραμμένο την 20η Νοεμβρίου του 1906, η Βιρτζίνια δεν αναφέρει ούτε μισή λέξη σχετικά με τον θάνατο του αδελφού της, δεν αναφέρει καν το όνομα του. Εκείνη την εποχή η σπουδαία Βρετανίδα λογοτέχνης δεν είχε παντρευτεί ακόμα τον μετέπειτα σύζυγό της, Λέοναρντ Γουλφ, ενώ απείχε 9 χρόνια από τη συγγραφή του πρώτου, ολοκληρωμένου μυθιστορήματος της. Είχε μόλις επιστρέψει από ένα μεγάλο, οικογενειακό ταξίδι στην Ελλάδα και την Τουρκία, ένα ταξίδι με πολύ κακή έκβαση αφού εκεί ο μεγαλύτερος αδελφός της, Τόμπι, κόλλησε τύφο, μία από τις πιο θανατηφόρες ασθένειες της εποχής.

Το γράμμα που η Βιρτζίνια υπέγραψε την ημέρα που πέθανε ο αδελφός της είχε ως παραλήπτη την καλή της φίλη Βάιολετ Ντίκινσον, η οποία είχε συνοδεύσει την οικογένεια Στίβενς στο ταξίδι στη Μεσόγειο και είχε επίσης προσβληθεί από τύφο. Από τη στιγμή που τα δύο κορίτσια επέστρεψαν στο Λονδίνο είχαν εξαιρετικά τακτική επικοινωνία μέσω αλληλογραφίας, συζητώντας συχνά για την κατάσταση της υγείας τόσο της Βάιολετ όσο και του Τόμπι κάτι που κάνει ακόμα πιο παράξενο το γεγονός ότι η Βιρτζίνια επέλεξε να μην αναφέρει καν τον χαμό του αδελφού της. Αντίθετα, σε μία άλλη επιστολή που στάλθηκε 2 μέρες αργότερα λέει στη φίλη της ένα σοκαριστικό ψέμμα: "Ο Τόμπι είναι όσο πιο καλά γίνεται. Δεν αγχωνόμαστε".

Είχε μόλις επιστρέψει από ένα μεγάλο, οικογενειακό ταξίδι στην Ελλάδα και την Τουρκία, ένα ταξίδι με πολύ κακή έκβαση αφού εκεί ο μεγαλύτερος αδελφός της, Τόμπι, κόλλησε τύφο.

Η 26χρονη Βιρτζίνια συνέχισε να λέει ψέμματα στη φίλη της σχετικά με τον θάνατο του Τόμπι για παραπάνω από έναν μήνα. Σε 19 γράμματα, τα οποία στάλθηκαν μέσα σε διάρκεια 28 ημερών, συνεχίζει να αναπαράγει μία φανταστική ιστορία αναφορικά με τη σταδιακή ανάρρωση του Τόμπι. Συγκεκριμένα τρεις ημέρες μετά τον χαμό του γράφει: "Η κατάσταση του παραμένει σταθερή. Η θερμοκρασία του είναι υψηλή, αλλά οι παλμοί είναι καλή και πίνει γάλα", ενώ πέντε μέρες μετά ισχυρίζεται ότι "ο Τόμπι έχει αρχίσει να συνέρχεται". Μέσα στο επόμενο διάστημα η Γουλφ επινοεί συνέχεια διάφορες λεπτομέρειες στην προσπάθεια της να πείσει τη φίλη της ότι ο αδελφός της είναι καλά, πότε γράφοντας ότι "Ο Τόμπι ζωγραφίζει πουλιά στο κρεβάτι" και πότε ότι "Έχει αρχίσει να φλερτάρει με τις νοσοκόμες". 'Ενα μήνα μετά το θάνατο του η Βιρτζίνια ισχυρίζεται πως ο αδελφός της έχει γίνει καλά και ότι σχεδιάζει να σηκωθεί από το κρεβάτι και να ταξιδέψει πάλι σύντομα.

Γιατί η νεαρή κόρη της εύπορης, αστικής οικογένειας Στίβενς επέλεξε να αποκρύψει με τόσο σθένος το γεγονός ότι ο αδελφός της δεν βρισκόταν πια στη ζωή; Σύμφωνα με αναλυτές του έργου της αυτή ήταν μία από τις πρώτες, οργανωμένες προσπάθειες της συγγραφέως να πειραματιστεί και να κατασκευάσει έναν ολόκληρο, πιστευτό κόσμο μέσα από τα γραπτά της. Να μετατρέψει τη φαντασία της σε πιθανή πραγματικότητα.

Η Βιρτζίνια Γουλφ άρχισε να πρωτοαλληλογραφεί με τη Βάιολετ Ντίκινσον πέντε χρόνια πριν τον θάνατο του Τόμπι. Σε όλο αυτό το διάστημα, στα περισσότερα γράμματα που η συγγραφέας έστελνε στην καλή της φίλη, υπήρχε διάχυτη μία ανάγκη για φροντίδα και αγάπη την οποία η Γουλφ αγωνιούσε να λάβει από τη φιλία της με τη Ντίκινσον. Όταν ο πατέρας της Βιρτζίνια αρρώστησε από καρκίνο εκείνη στράφηκε και πάλι στην κολλητή της για παρηγορία, γράφοντας της στις επιστολές της "Εύχομαι να ήσουν καγκουρό και να είχες έναν μάρσιπο από αυτόν που τα μικρά καγκουρό μπορούν να μπουν μέσα και να κουλουριαστούν". Πράγματι η Ντίκινσον ήταν πολύ πιο ψηλή και ανεπτυγμένη από τη Γουλφ, παρά το γεγονός ότι ήταν τρία χρόνια μικρότερη, και αυτό έκανε τη Βιρτζίνια να την αντιμετωπίζει ως ένα μητρικό πρότυπο που είχε απεγνωσμένα ανάγκη. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τους θεωρητικούς της λογοτεχνίας, υπάρχει ανοιχτό το ενδεχόμενο η Γουλφ να ένιωθε ερωτική έλξη για τη Βάιολετ κάτι που την ωθούσε να κατασκευάζει ψεύτικες πραγματικότητες που έκαναν την αληθινή ζωή λιγότερο οδυνηρή. Αν και δεν έχουν διασωθεί στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι οι δύο νεαρές γυναίκες είχαν ερωτική σχέση κάποιες γράμμες στην αλληλογραφία τους υπονοούν ότι πιθανότατα υπήρξαν ερωτευμένες η μία με την άλλη: "Θα σε γλείψω τρυφερά", γράφει η Γουλφ σε κάποιο σημείο δύο χρόνια πριν τον χαμό του Τόμπι.

Όταν ο πατέρας της Γουλφ πέθανε τελικά από καρκίνο το 1904 η μελλοντική κορυφαία εκπρόσωπος του Μοντερνισμού έπαθε νευρικό κλονισμό και έπεσε σε βαθιά κατάθλιψη, μία κατάσταση που κατάφερε να αντιμετωπίσει στο οικογενειακό σπίτι της Βάιολετ στο Welwyn λίγο έξω από το Λονδίνο. Εκείνη την περίοδο δεν έγραψε ούτε ένα γράμμα και όταν, 3 μήνες μετά, αισθάνθηκε αρκετά δυνατή ώστε να επιστρέψει στα αδέλφια της απευθύνθηκε πάλι στην αγαπημένη της Βάιολετ, γράφοντας: "Νιώθω ότι το αίμα επέστεψε και πάλι στον εγκέφαλο μου, επιτέλους. Είναι το πιο παράξενο συναίσθημα λες και ο νεκρός μου εαυτός επέστρεψε στη ζωή". Και συνεχίζει: "Ανυπομονώ να πιάσω δουλειά, ξέρω ότι μπορώ να γράψω και αυτές τις μέρες ελπίζω να δημιουργήσω ένα καλό βιβλίο". Αυτή η ιδιαίτερη σχέση εξάρτησης και απόγνωσης για παρέα, παρηγοριά, ακόμα και αγάπη, συνεχίστηκε και στη μετέπειτα αλληλογραφία των γυναικών σχετικά με την ασθένεια του Τόμπι.

Υπάρχει ανοιχτό το ενδεχόμενο η Γουλφ να ένιωθε ερωτική έλξη για τη Βάιολετ κάτι που την ωθούσε να κατασκευάζει ψεύτικες πραγματικότητες

Η Βάιολετ Ντίκινσον ανακάλυψε τον θάνατο του Τόμπι Στίβενς έναν περίπου μήνα μετά το γεγονός από μία τυχαία αναφορά στο άρθρο μίας εφημερίδας. Τότε η Βιρτζίνια της έγραψε: "Με μισείς οικτρά για όλα τα ψέμματα που είπα; Ξέρεις ότι έπρεπε να το κάνω". Η Γουλφ έπρεπε να πει ψέμματα στη Βάιολετ, αυτό υπονοείται ξεκάθαρα μέσα από τη συγκεκριμένη επιστολή. Έπρεπε να της πει ψέμματα προκειμένου να προστατέψει την αγαπημένη της φίλη από τον πόνο καθώς έπασχε και η ίδια από την ίδια φονική ασθένεια.

Δίχως αμφιβολία η Βιρτζίνια ανησυχούσε βαθιά για εκείνη. Το παράδειγμα του Τόμπι ήταν πάρα πολύ ζωντανό και έδειχνε τις φρικτές συνέπειες που μπορούν να έχει στην υγεία ενός ατόμου αυτή τη θανατηφόρα αρρώστια. Μέσα στο μυαλό της η Γουλφ συνέδεσε απόλυτα της δύο περιπτώσεις, μάλιστα σε προηγούμενη αλληλογραφία είχε μπει στη διαδικασία να συγκρίνει ακόμα και τα συμπτώματα της Βάιολετ με αυτά του αδελφού της. Δεν θα άντεχε σε καμία περίπτωση στην ιδέα ότι θα χάσει την φίλη της, το αποκούμπι της, όπως έχασε τον αδελφό της.

Συνεπώς, η Γουλφ δεν είπε ψέμματα μόνο για το καλό της Βαϊολέτ. Είπε ψέμματα και για το δικό της καλό. Έπρεπε να βρει έναν τρόπο να συνεχίσει, να προσποιηθεί, να δημιουργήσει έναν ασφαλή, λιγότερο επώδυνο κόσμο. Αυτή είναι άλλωστε και η μοναδική δουλειά κάθε μεγάλου συγγραφέα. Για τον εαυτό του και για τους άλλους.

Ένα σπάνιο ντοκουμέντο με την ηχογραφημένη φωνή της Βιρτζίνια Γουλφ.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

Περισσότερα από

Stories

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.

15 Οκτ 2025

Reese Witherspoon | Υπογράφει το πρώτο της μυθιστόρημα μαζί με τον "βασιλιά" των θρίλερ

Για το πρώτο της μυθιστόρημα, η διάσημη ηθοποιός ζήτησε τη βοήθεια ενός μετρ του είδους, του Harlan Coben.

14 Οκτ 2025

Τζοκόντα | Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Το αριστούργημα του Αμίλκαρε Πονκιέλλι θα παρουσιαστεί σε περιορισμένο αριθμό στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.