ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ο Νίκος Νικολαΐδης νευρίαζε όταν τον αποκαλούσαν "οργισμένο"

Τους κινηματογραφικούς ήρωες του σπουδαίου σκηνοθέτη που γεννήθηκε σαν σήμερα, σίγουρα τους έχεις ξανασυναντήσει στο όνειρο σου.

Ο Νίκος Νικολαΐδης νευριάζε όταν τον αποκαλούσαν «οργισμένο»

"Ο κινηματογράφος είναι μία προέκταση της ζωής μας. Είναι ένας πολλαπλασιασμός του εσωτερικού και του εξωτερικού χρόνου. Είναι όλα αυτά που κάναμε στραβά και θέλουμε να τα διορθώσουμε κι όλα αυτά που δεν κάναμε ποτέ και θέλουμε να τα κάνουμε". Με αυτά τα λόγια ξεκινούσε πριν κάποια χρόνια μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του σκηνοθέτη, σεναριογράφου, συγγραφέα, διαφημιστή Νίκου Νικολαϊδη, του ανθρώπου που δημιούργησε μέσα σπό τις εικαστικές τέλειες εικόνες του μυαλού του ένα κινηματογραφικό σύμπαν που όμοιο του δεν υπάρχει.

Ο ίδιος είχε εξηγήσει αρκετές φορές την διαδικασία μέσω της οποίας έκανε ταινίες, μία διαδικασία πολύ συγκεκριμένη και απαράβατη που μάλλον χωρούσε μέσα ολόκληρη την φιλοσοφία του απέναντι στα πράγματα και τη ζωή. "Γύριζα τις ταινίες πάντα; Έλεγα τι χώρους έχουμε δωρεάν, τι λεφτά μπορούμε να μαζέψουμε, ποιοι φίλοι είναι ακόμα δίπλα μου…Πάμε να φτιάξουμε μια ταινία…". Αυτό ίσως να εξηγεί και τον πραγματικό λόγο για τον οποίο μέσα σε 40 χρόνια δημιουργίας χώρεσαν μόλις 8 φιλμ.

Η αρχή έγινε το 1975 όταν σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους με τίτλο "Ευρυδίκη ΒΑ 2037", διχάζοντας κοινό και κριτικούς στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά αναδεικνύοντας την ίδια στιγμή την ολόδικη του, ιδιαίτερη ματιά πάνω στο σινεμά. Τελικά η ταινία κατάφερε να αποσπάσει δύο βραβεία, αυτό του πρωτοεμφανιζούμενου σκηνοθέτη και αυτό της σκηνογραφίας.

To παλιό αρχοντικό της Γλυκιάς Συμμορίας με τα πολλά σκαλιά και τον βρώμικο κήπο, ένα μοντέρνο οίκημα με μεγάλα παράθυρα στα Κουρέλια, μία σύγχρονη βίλα στο Θα Σε Δω Στην Κόλαση Αγάπη Μου

Άλλωστε η Νίκος Νικολαΐδης που έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στις 5 Σεπτεμβρίου του 2007, σε ηλικία 68 ετών, ήξερε πάρα πολύ καλά πώς να στήνει μοναδικούς, μαγικούς κόσμους, κόσμους εσωστρεφείς, σκοτεινούς αλλά απόλυτα γοητευτικούς που σε τραβούν πάνω τους σαν μαύρος πόλος έλξης. Κόσμους που δεν έχεις ξανασυναντήσει ποτέ αλλά επιμένεις πως κάτι σου θυμίζουν, κόσμους άψογους και επικίνδυνους σαν όνειρο. "Κάποια στιγμή σπούδασα και ζωγραφική γιατί κατάλαβα ότι αν θέλεις να ασχοληθείς με το σινεμά πρέπει να είσαι και λίγο ζωγράφος", θα πει αρκετά χρόνια αργότερα.

Το κέντρο του κινηματογραφικού του σύμπανος υπήρξε κατά κύριο λόγο ένα σπίτι. Ποιο σπίτι ήταν αυτό; To παλιό αρχοντικό της Γλυκιάς Συμμορίας με τα πολλά σκαλιά και τον βρώμικο κήπο, ένα μοντέρνο οίκημα με μεγάλα παράθυρα στα Κουρέλια, μία σύγχρονη βίλα στο Θα Σε Δω Στην Κόλαση Αγάπη Μου. Ένας ολόκληρος κόσμος να σκύβει πάνω από ένα σπίτι κι εκείνο να θωρακίζεται, να σηκώνει ψηλά την ασπίδα του για να προστατευτεί με πραγματικό όπλο τον εσωστρεφή, πέρα από κάθε κανόνα και λογική, τρόπο που μόνο εκείνο κατέχει.

Αυτό συνέβη και στην πραγματικότητα. Ο Νίκος Νικολαΐδης αντιπάθησε το κατεστημένο και τα έβαλε μαζί του μέχρι το τέλος. Απέφευγε σαν ο διάολος το λιβάνι τις δημόσιες σχέσεις, απέφευγε και τις δημόσιες εμφανίσεις και σταμάτησε να πηγαίνει σινεμά, αλλά σινεμά έβλεπε: "Βλέπω τρεις ταινίες την ημέρα στο home-theater εδώ στο σπίτι μου. Παραγγέλνω τα ταινιάκια από το amazon και μού 'ρχονται, είτε σε laser-disk είτε σε DVD. Αλλά σινεμά δεν πάω πια. Ειδικά τώρα πού 'γιναν αυτά τα φαστφουντάδικα του σινεμά [multiplex], ούτε να τα πλησιάσω. Σε κάνα καλοκαιρινό, σε βραδινή προβολή πάω πότε-πότε. Αλλά δεν μπορώ το "θα βγάλεις εισιτήριο, θα καθήσεις εκεί", αυτή τη μαζικότητα. Νοιώθω σαν αυτοκίνητο που πάει για service. Με τίποτα".

O Nίκος Νικολαϊδης δεν αποδέχθηκε ποτέ τον χαρακτηρισμό "οργισμένος σκηνοθέτης" που του αποδόθηκε. Αντίθετα είχε την δική του εξήγηση για την ουσιαστικότερη αιτία που ταυτίστηκαν μαζί του διαφορετικές γενικές θεατών. "Oι νέοι θεατές μ' αγαπούν, όχι γιατί είμαι "οργισμένος", όπως μερικοί ισχυρίζονται, αλλά γιατί οι ταινίες μου δεν τους απαγόρεψαν ποτέ να με αμφισβητήσουν και ακόμα γιατί με επιμονή αρνήθηκα - γεγονός που το εκτίμησαν - τα δεκανίκια που σε τιμή προσφοράς διανέμει χρόνια τώρα η "καθώς πρέπει" ευρωπαϊκή προοδευτική διανόηση. Aρνήθηκα αυτό το παιχνίδι της προσφοράς και της τρομοκρατίας, έστω και αν προερχόταν καμιά φορά από τους θεατές, γιατί ήταν ένα παιχνίδι εξουσίας, μια κρατική άποψη για το σινεμά και είναι γνωστό βέβαια πως το κράτος δεν πάει ποτέ σινεμά.".

Ο Νίκος Νικολαΐδης νευρίαζε όταν τον αποκαλούσαν "οργισμένο"
Ήξερε να στήνει μοναδικούς, μαγικούς κόσμους, κόσμους εσωστρεφείς, σκοτεινούς αλλά απόλυτα γοητευτικούς που σε τραβούν πάνω τους σαν μαύρος πόλος έλξης.

Ταινίες

Lacrimae Rerum (μικρού μήκους) 1962

Άνευ Όρων (μεσαίου μήκους) 1968

Ευριδίκη ΒΑ 2037 1975

Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα 1979

Γλυκιά Συμμορία 1983

Πρωινή Περίπολος 1987

Singapore Sling 1990

Θα Σε Δω Στην Κόλαση Αγάπη μου 1999

Ο Χαμένος Τα Παίρνει Όλα 2002

The Zero Years 2005

Βιβλία

Οι Τυμβωρύχοι (διηγήματα) 1964

Ο Οργισμένος Βαλκάνιος (μυθιστόρημα) 1977

Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα (σενάριο) 1980

Γλυκιά Συμμορία (σενάριο) 1984

Γουρούνια Στον Άνεμο (μυθιστόρημα) 1992

Ο Χαμένος Τα Παίρνει Όλα (σενάριο) 1992

Μια Στεκιά Στο Μάτι Του Μοντεζούμα (μυθιστόρημα) 2007

Ένας ολόκληρος κόσμος να σκύβει πάνω από ένα σπίτι κι εκείνο να θωρακίζεται, να σηκώνει ψηλά την ασπίδα του για να προστατευτεί

Απόσπασμα από την Γλυκιά Συμμορία του 1984, μία από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές του φιλμ.

Σκηνή από το φιλμ Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα του 1979

Read Next

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

Περισσότερα από

Stories

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.

15 Οκτ 2025

Reese Witherspoon | Υπογράφει το πρώτο της μυθιστόρημα μαζί με τον "βασιλιά" των θρίλερ

Για το πρώτο της μυθιστόρημα, η διάσημη ηθοποιός ζήτησε τη βοήθεια ενός μετρ του είδους, του Harlan Coben.

14 Οκτ 2025

Τζοκόντα | Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Το αριστούργημα του Αμίλκαρε Πονκιέλλι θα παρουσιαστεί σε περιορισμένο αριθμό στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.