ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ο Νίκος Νικολαΐδης νευρίαζε όταν τον αποκαλούσαν "οργισμένο"

Τους κινηματογραφικούς ήρωες του σπουδαίου σκηνοθέτη που γεννήθηκε σαν σήμερα, σίγουρα τους έχεις ξανασυναντήσει στο όνειρο σου.

Ο Νίκος Νικολαΐδης νευριάζε όταν τον αποκαλούσαν «οργισμένο»

"Ο κινηματογράφος είναι μία προέκταση της ζωής μας. Είναι ένας πολλαπλασιασμός του εσωτερικού και του εξωτερικού χρόνου. Είναι όλα αυτά που κάναμε στραβά και θέλουμε να τα διορθώσουμε κι όλα αυτά που δεν κάναμε ποτέ και θέλουμε να τα κάνουμε". Με αυτά τα λόγια ξεκινούσε πριν κάποια χρόνια μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του σκηνοθέτη, σεναριογράφου, συγγραφέα, διαφημιστή Νίκου Νικολαϊδη, του ανθρώπου που δημιούργησε μέσα σπό τις εικαστικές τέλειες εικόνες του μυαλού του ένα κινηματογραφικό σύμπαν που όμοιο του δεν υπάρχει.

Ο ίδιος είχε εξηγήσει αρκετές φορές την διαδικασία μέσω της οποίας έκανε ταινίες, μία διαδικασία πολύ συγκεκριμένη και απαράβατη που μάλλον χωρούσε μέσα ολόκληρη την φιλοσοφία του απέναντι στα πράγματα και τη ζωή. "Γύριζα τις ταινίες πάντα; Έλεγα τι χώρους έχουμε δωρεάν, τι λεφτά μπορούμε να μαζέψουμε, ποιοι φίλοι είναι ακόμα δίπλα μου…Πάμε να φτιάξουμε μια ταινία…". Αυτό ίσως να εξηγεί και τον πραγματικό λόγο για τον οποίο μέσα σε 40 χρόνια δημιουργίας χώρεσαν μόλις 8 φιλμ.

Η αρχή έγινε το 1975 όταν σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους με τίτλο "Ευρυδίκη ΒΑ 2037", διχάζοντας κοινό και κριτικούς στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά αναδεικνύοντας την ίδια στιγμή την ολόδικη του, ιδιαίτερη ματιά πάνω στο σινεμά. Τελικά η ταινία κατάφερε να αποσπάσει δύο βραβεία, αυτό του πρωτοεμφανιζούμενου σκηνοθέτη και αυτό της σκηνογραφίας.

To παλιό αρχοντικό της Γλυκιάς Συμμορίας με τα πολλά σκαλιά και τον βρώμικο κήπο, ένα μοντέρνο οίκημα με μεγάλα παράθυρα στα Κουρέλια, μία σύγχρονη βίλα στο Θα Σε Δω Στην Κόλαση Αγάπη Μου

Άλλωστε η Νίκος Νικολαΐδης που έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στις 5 Σεπτεμβρίου του 2007, σε ηλικία 68 ετών, ήξερε πάρα πολύ καλά πώς να στήνει μοναδικούς, μαγικούς κόσμους, κόσμους εσωστρεφείς, σκοτεινούς αλλά απόλυτα γοητευτικούς που σε τραβούν πάνω τους σαν μαύρος πόλος έλξης. Κόσμους που δεν έχεις ξανασυναντήσει ποτέ αλλά επιμένεις πως κάτι σου θυμίζουν, κόσμους άψογους και επικίνδυνους σαν όνειρο. "Κάποια στιγμή σπούδασα και ζωγραφική γιατί κατάλαβα ότι αν θέλεις να ασχοληθείς με το σινεμά πρέπει να είσαι και λίγο ζωγράφος", θα πει αρκετά χρόνια αργότερα.

Το κέντρο του κινηματογραφικού του σύμπανος υπήρξε κατά κύριο λόγο ένα σπίτι. Ποιο σπίτι ήταν αυτό; To παλιό αρχοντικό της Γλυκιάς Συμμορίας με τα πολλά σκαλιά και τον βρώμικο κήπο, ένα μοντέρνο οίκημα με μεγάλα παράθυρα στα Κουρέλια, μία σύγχρονη βίλα στο Θα Σε Δω Στην Κόλαση Αγάπη Μου. Ένας ολόκληρος κόσμος να σκύβει πάνω από ένα σπίτι κι εκείνο να θωρακίζεται, να σηκώνει ψηλά την ασπίδα του για να προστατευτεί με πραγματικό όπλο τον εσωστρεφή, πέρα από κάθε κανόνα και λογική, τρόπο που μόνο εκείνο κατέχει.

Αυτό συνέβη και στην πραγματικότητα. Ο Νίκος Νικολαΐδης αντιπάθησε το κατεστημένο και τα έβαλε μαζί του μέχρι το τέλος. Απέφευγε σαν ο διάολος το λιβάνι τις δημόσιες σχέσεις, απέφευγε και τις δημόσιες εμφανίσεις και σταμάτησε να πηγαίνει σινεμά, αλλά σινεμά έβλεπε: "Βλέπω τρεις ταινίες την ημέρα στο home-theater εδώ στο σπίτι μου. Παραγγέλνω τα ταινιάκια από το amazon και μού 'ρχονται, είτε σε laser-disk είτε σε DVD. Αλλά σινεμά δεν πάω πια. Ειδικά τώρα πού 'γιναν αυτά τα φαστφουντάδικα του σινεμά [multiplex], ούτε να τα πλησιάσω. Σε κάνα καλοκαιρινό, σε βραδινή προβολή πάω πότε-πότε. Αλλά δεν μπορώ το "θα βγάλεις εισιτήριο, θα καθήσεις εκεί", αυτή τη μαζικότητα. Νοιώθω σαν αυτοκίνητο που πάει για service. Με τίποτα".

O Nίκος Νικολαϊδης δεν αποδέχθηκε ποτέ τον χαρακτηρισμό "οργισμένος σκηνοθέτης" που του αποδόθηκε. Αντίθετα είχε την δική του εξήγηση για την ουσιαστικότερη αιτία που ταυτίστηκαν μαζί του διαφορετικές γενικές θεατών. "Oι νέοι θεατές μ' αγαπούν, όχι γιατί είμαι "οργισμένος", όπως μερικοί ισχυρίζονται, αλλά γιατί οι ταινίες μου δεν τους απαγόρεψαν ποτέ να με αμφισβητήσουν και ακόμα γιατί με επιμονή αρνήθηκα - γεγονός που το εκτίμησαν - τα δεκανίκια που σε τιμή προσφοράς διανέμει χρόνια τώρα η "καθώς πρέπει" ευρωπαϊκή προοδευτική διανόηση. Aρνήθηκα αυτό το παιχνίδι της προσφοράς και της τρομοκρατίας, έστω και αν προερχόταν καμιά φορά από τους θεατές, γιατί ήταν ένα παιχνίδι εξουσίας, μια κρατική άποψη για το σινεμά και είναι γνωστό βέβαια πως το κράτος δεν πάει ποτέ σινεμά.".

Ο Νίκος Νικολαΐδης νευρίαζε όταν τον αποκαλούσαν "οργισμένο"
Ήξερε να στήνει μοναδικούς, μαγικούς κόσμους, κόσμους εσωστρεφείς, σκοτεινούς αλλά απόλυτα γοητευτικούς που σε τραβούν πάνω τους σαν μαύρος πόλος έλξης.

Ταινίες

Lacrimae Rerum (μικρού μήκους) 1962

Άνευ Όρων (μεσαίου μήκους) 1968

Ευριδίκη ΒΑ 2037 1975

Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα 1979

Γλυκιά Συμμορία 1983

Πρωινή Περίπολος 1987

Singapore Sling 1990

Θα Σε Δω Στην Κόλαση Αγάπη μου 1999

Ο Χαμένος Τα Παίρνει Όλα 2002

The Zero Years 2005

Βιβλία

Οι Τυμβωρύχοι (διηγήματα) 1964

Ο Οργισμένος Βαλκάνιος (μυθιστόρημα) 1977

Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα (σενάριο) 1980

Γλυκιά Συμμορία (σενάριο) 1984

Γουρούνια Στον Άνεμο (μυθιστόρημα) 1992

Ο Χαμένος Τα Παίρνει Όλα (σενάριο) 1992

Μια Στεκιά Στο Μάτι Του Μοντεζούμα (μυθιστόρημα) 2007

Ένας ολόκληρος κόσμος να σκύβει πάνω από ένα σπίτι κι εκείνο να θωρακίζεται, να σηκώνει ψηλά την ασπίδα του για να προστατευτεί

Απόσπασμα από την Γλυκιά Συμμορία του 1984, μία από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές του φιλμ.

Σκηνή από το φιλμ Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα του 1979

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025