ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Η γοητευτική ιστορία της «Παρθένου με το πέπλο» του 19ου αιώνα αποκαλύπτεται.

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Για αιώνες ολόκληρους οι καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει μερικά από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα στην ιστορία της γλυπτικής «χτίζοντας» πανέμορφες, ολοζώντανες μορφές πάνω σε μάρμαρο.

Οι σπουδαίοι γλύπτες της Αναγέννησης έχουν μείνει χαραγμένοι με χρυσά γράμματα στην ιστορία της Τέχνης ως οι άνθρωποι που αγκάλιασαν μοναδικά την έννοια του θείου πνεύματος και άφησαν μία τεράστια, συγκινητική παρακαταθήκη από αγάλματα και προτομές βασισμένη στην πιο μυστικιστική σύλληψη του ανθρώπινου νου. Την πίστη στον θεό, σε ένα υπέρτατο ον που μας δημιούργησε και μας προστατεύει.

Ανάμεσα στα πιο γοητευτικά και μυστηριώδη δημιουργήματα της γλυπτικής και η «Παρθένος με το πέπλο» (The Veiled Virgin) του Ιταλού Giovanni Strazza, μία κατάλευκη, φωτεινή προτομή του 19ου αιώνα που ξεχωρίζει ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες χάρη στο λεπτό, μαρμάρινο, διάφανο βέλο που πέφτει γλυκά πάνω στο πρόσωπο του γλυπτού.

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Μέχρι σήμερα πολύ λίγα πράγματα έχουν γίνει γνωστά για την δημιουργία της «Παρθένου με το πέπλο». Παρόλα αυτά οι ιστορικοί πιστεύουν πως ο Strazza, ο οποίος είχε γεννηθεί στο Μιλάνο, κατασκέυασε το γλυπτό γύρω στο 1850, στη Ρώμη.

Η «Παρθένος με το πέπλο» είναι φυσικά ακόμα μία αναπαράσταση της μορφής της Παναγίας, με την προσθήκη του βέλου να καλύπτει με μυστηριώδη τρόπο τα λεπτά χαρακτηριστκά του προσώπου της. Με τα μάτια της κλειστά και το κεφάλι της ελαφρά γερμένο προς το έδαφος η Παναγία μοιάζει να προσεύχεται γαλήνια, έχοντας μία έκφραση βαθύ πόνου και πένθους.

Το γλυπτό του Strazza είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο Carrara, ένα εκλεκτό και ακριβό υλικό με τόπο προέλευσης την Τοσκάνη της Ιταλίας. Ο συγκεκριμένος τύπος μαρμάρου είχε χρησιμοποιηθεί ευρέως τόσο στην Αρχαία Ρώμη, όσο και από πολλούς καλλιτέχνες της Αναγέννησης.

Η λεπτή υφή και η ποιότητα του μαρμάρου Carrara το κάνουν πραγματικά ιδανικό για την δημιουργία γλυπτών που καλύπτονται από βέλο και έχει δουλευτεί από σημαντικούς δημιουργούς της ιταλικής τέχνης, ανάμεσα τους ο Pietro Rossi και ο Raffaelo Monti. Και οι δύο έχουν κατασκευάσει την δική του «Κυρία με το βέλο», το 1882 και το 1860, αντίστοιχα.

Αριστερά το έργο του Pietro Rossi. Δεξιά το έργο του Raffaelo Monti.

Ποιος είναι όμως ο συμβολισμός πίσω από το πέπλο στην τέχνη της γλυπτικής και γιατί οι καλλιτέχνες της Ιταλίας αισθανόντουσαν τόσο μεγάλη επιθυμία να το εντάξουν στις προτομές τυους;

Αρχικά η δυσκολία της τεχνικής πίσω από την κατασκευή ενός τόσο λεπτού, σχεδόν διάφανου κομματιού μάρμαρο υπήρξε πάντοτε μία πρόσκληση που οι μεγάλοι γλύπτες ήταν κάτι περισσότερο από διατεθειμμένοι να αποδεχθούν και να αναμετρηθούν μαζί της.

Το πέπλο όμως στη γλυπτική δεν είναι απλά ένα επιπλέον στοιχείο που κάνει μία προτομή πιο δύσκολη να κατασκευαστεί και επομένως πιο άρτια από τεχνικής απόψεως. Στην πραγματικότητα το πέπλο στη γλυπτική συμβολίζει την «ένωση» και χρησιμοποιήθηκε από τους Ιταλούς γλύπτες για να εκφράσει την ισχύ και την σπουδαίοτητα μίας μεγάλης, ενωμένης Ιταλίας, ως ένα δυνατό, ενιαίο κράτος κι όχι ως ένα μπερδέμενο σύνολο από ανεξάρτητη κρατίδια.

H Iταλία όπως την ξέρουμε σήμερα είναι ένα σχετικά «καινούργιο» κράτος, αφού ενώθηκε για πρώτη φορά κάτω από μία κοινή κυβέρνηση λίγο πριν τα μέσα του 19ου αιώνα, μέσα από τον αγώνα του κινήματος που έμεινε γνωστό στην ιστορία ως Risorgimento να γεννήσει μία ενωμένη Ιταλία και να διώξει μακριά κάθε ξένη επιρροή και έλεγχο.

Το πέπλο οπότε εκτός από την ένωση συμβολίζει και την δύναμη της ανεξαρτησίας.

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025