ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Μια μέρα στο μουσείο, δύο Έλληνες με διεθνή παρουσία και η δημιουργικότητα της παιδικής ηλικίας

Πώς μία οικογενειακή επίσκεψη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μάς έφερε σε επαφή με το στούντιο Objects of Common Interest και τις εμπνευστικές εγκαταστάσεις του.

Μια μέρα στο μουσείο, δύο Έλληνες με διεθνή παρουσία και η δημιουργικότητα της παιδικής ηλικίας

«Το παιδάκι, παρακαλώ, να μην το αγγίζει»: Ήταν αρκετό να γυρίσω την πλάτη στον γιο μου για μερικά δευτερόλεπτα, για να προλάβει εκείνος να τρέξει προς μια από τις φουσκωτές γλυπτικές μορφές του ισογείου και να επιχειρήσει να την αγγίξει, προκαλώντας την εγρήγορση ενός φύλακα του μουσείου.

Ευτυχώς τον σταματήσαμε προτού αρχίσει να περιεργάζεται, με ενδεχομένως καταστροφικές συνέπειες, το «Αρχιπέλαγος», τη νέα εγκατάσταση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης που τοποθετήθηκε, στο πλαίσιο του προγράμματος Cycladic Café Art Project, σε επιμέλεια Τίνας Δασκαλαντωνάκη.

Όμως αν μπορούσαν οι δημιουργοί της, Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης, οι ιδρυτές του στούντιο Objects of Common Interest, να δουν τον ζωηρό εξάχρονο σε ώρα δράσης, ίσως να χαμογελούσαν με ικανοποίηση, καθώς η αυθόρμητη χειρονομία του επιβεβαίωσε, αν μη τι άλλο, την παιγνιώδη διάθεσή τους.

Μια μέρα στο μουσείο, δύο Έλληνες με διεθνή παρουσία και η δημιουργικότητα της παιδικής ηλικίας
Λεπτομέρεια από το «Αρχιπέλαγος», τη νέα εγκατάσταση στο ισόγειο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που τοποθετήθηκε, στο πλαίσιο του προγράμματος Cycladic Café Art Project, σε επιμέλεια Τίνας Δασκαλαντωνάκη.

Και αν ο εξάχρονος γιος μου μπορούσε να δει οποιοδήποτε άλλο από τα πολυάριθμα installations τους, για παράδειγμα, στο Art Athina, στο Design Talks Theater στο Μαϊάμι, στην Gallery Bensimon στο Παρίσι, ή σε κάποιο δρόμο της Νέας Υόρκης, αναμφίβολα θα αντιδρούσε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: θα έτρεχε προς το μέρος της για να την αγγίξει και να αλληλεπιδράσει μαζί της.

Όπως κάθε χαρισματικός δημιουργός, που μεγαλώνοντας καταφέρνει να διατηρήσει τη δημιουργική δύναμη της παιδικής ηλικίας του, έτσι και η Ελένη και ο Λεωνίδας, που σήμερα μοιράζουν το χρόνο τους μεταξύ Ελλάδας και Νέας Υόρκης, αυτοσχεδιάζουν και πειραματίζονται με τα υλικά και την υλικότητα καθαυτή, μέσα από έργα εφήμερα αλλά και διαχρονικά.

Η Ελένη και ο Λεωνίδας, που σήμερα μοιράζουν το χρόνο τους μεταξύ Ελλάδας και Νέας Υόρκης, αυτοσχεδιάζουν και πειραματίζονται με τα υλικά και την υλικότητα καθαυτή, μέσα από έργα εφήμερα αλλά και διαχρονικά

Για το «Αρχιπέλαγος», συγκεκριμένα, βασίστηκαν στην κληρονομιά του κυκλαδικού πολιτισμού, στα στυλιζαρισμένα ειδώλια από μάρμαρο που παρουσιάζουν καθημερινές μορφές ή ανθρώπινες φιγούρες, και κράτησαν τις αφαιρετικές γραμμές τους αλλά τα απάλλαξαν από τη μάζα τους, κάνοντάς τα ελαφριά, διάφανα, μαλακά. Σαν παιδικά μπαλόνια. Τα φωτεινά γλυπτά που συμπλήρωσαν την εγκατάσταση, γραμμικές εκφράσεις μιας στιγμής διερχόμενου φωτός στο τοπίο, ήρθαν να υπογραμμίσουν διακριτικά τις φόρμες των γιγαντιαίων, διάφανων αγαλμάτων.

Οι δημιουργοί της εγκατάστασης «Αρχιπέλαγος» βασίστηκαν στην κληρονομιά του κυκλαδικού πολιτισμού, στα στυλιζαρισμένα ειδώλια από μάρμαρο που παρουσιάζουν καθημερινές μορφές ή ανθρώπινες φιγούρες, και κράτησαν τις αφαιρετικές γραμμές τους αλλά τα απάλλαξαν από τη μάζα τους,

Με σπουδές στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, στην Ecole Supérieure d’Architecture de La Villette στο Παρίσι και μεταπτυχιακό στην Αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο Κολύμπια στη Νέα Υόρκη, η Ελένη και ο Λεωνίδας, αφού άρχισαν να μοιράζονται την προσωπική ζωή τους αποφάσισαν να μοιραστούν και την επαγγελματική, ιδρύοντας, το 2012, το αρχιτεκτονικό γραφείο LOT για να ακολουθήσει, το 2015, το Objects of Common Interest – με γραφεία, και για τα δύο, σε Αθήνα και Νέα Υόρκη.

Σήμερα στα έργα τους παντρεύουν τις ελληνικές με τις αμερικανικές καταβολές. Σε μια συνέντευξή τους στο Yatzer.com έχουν πει χαρακτηριστικά: «Μεταφέρουμε τις ελληνικές επιρροές μας σε ό,τι κάνουμε, όχι μόνο στη μορφή ιστορικών αναφορών - που θα μπορούσαν να είναι πιο άμεσες ή προφανείς – αλλά πρωτίστως στη μορφή ενός συναισθήματος που μας βοηθάει να διατηρούμε μια ευαισθησία και μια ταυτότητα στην επαγγελματική και προσωπική ζωή μας. Ζούμε και εργαζόμαστε και στην Ελλάδα και στη Νέα Υόρκη εδώ και χρόνια, οπότε δεν χάνουμε ποτέ επαφή με κανέναν από τους δύο αυτούς κόσμους».

Τα φωτεινά γλυπτά που συμπλήρωσαν την εγκατάσταση, γραμμικές εκφράσεις μιας στιγμής διερχόμενου φωτός στο τοπίο, υπογραμμίζουν διακριτικά τις φόρμες των γιγαντιαίων, διάφανων αγαλμάτων.

Όταν πιάσαμε με τον γιο μου ένα τραπέζι στο καφέ του Μουσείου, δίπλα στο καταπράσινο αίθριο, με θέα στο «Αρχιπέλαγος», παρήγγειλα για εκείνον μια τάρτα σοκολάτας. Ο σερβιτόρος, την ώρα που μας την έφερε, τού είπε χαριτολογώντας: «Άντε, τυχερέ, θα φας μια τάρτα διακοσμημένη με χρυσό!». Όμως όσο κι αν λατρεύει ο γιος μου τη σοκολάτα και τα λαμπερά πράγματα, και όσο απολαυστική κι αν ήταν η τάρτα, δεν πήρε στιγμή τα μάτια του πάνω από τα παράξενα ειδώλια των Objects of Common Interest.

Την επόμενη μέρα τον ρώτησα τι τον είχε εντυπωσιάσει περισσότερο από την επίσκεψή μας. Περίμενα να μου μιλήσει για το γλύκισμα που τον κέρασα μετά την υπομονετική –για τα δεδομένα ενός εξάχρονου– περιήγηση σε όλους τους ορόφους του μουσείου, αλλά αυτός απάντησε: «το μεγάλο άγαλμα».

Δεν κατάλαβα αν εννοούσε το γυναικείο ειδώλιο 724 της μόνιμης συλλογής του μουσείου, από την Πρωτοκυκλαδική περίοδο –που με ύψος 1,40 μ. έχει αναδειχθεί δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο–, μπροστά στο οποίο κοντοστάθηκε με θαυμασμό, ή κάποιο από τα γλυπτά των Objects of Common Interest. Όμως ίσως να μην έχει και τόση σημασία.

Ενώ ο εξάχρονος γιος μου έτρωγε μια τάρτα σοκολάτας στο καφέ του μουσείου, δεν πήρε στιγμή τα μάτια του από τα φουσκωτά ειδώλια των Objects of Common Interest.

Info
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Νεοφύτου Δούκα 4, Αθήνα, τηλ. 210 7228321-3, www.cycladic.gr, Facebook, Instagram. Αυτή την περίοδο, πέρα από τις μόνιμες εκθέσεις, φιλοξενεί δύο περιοδικές: τις «Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου» (έως 20/6) και «Sterling Ruby at Cycladic: Ceramics» (παρατείνεται έως τις 27/6). Επίσης, πλάι στο καφέ και το πωλητήριο μπορούμε να δούμε την εγκατάσταση «Αρχιπέλαγος». Τέλος, το μουσείο διοργανώνει πέντε πενθήμερα καλοκαιρινά camps, από 28/6 έως 30/7, για παιδιά 7-10 ετών, με τίτλο «Φέτος αυτοσχεδιάζουμε...» και προαγορά εισιτηρίων στο viva.gr

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

22 Σεπ 2022

H απίστευτη ιστορία μιας ομάδας γυναικών πριν τα μέσα του 20ού αιώνα που μαχόταν για την ισότητα στο γάμο - και γιατί έχει σημασία ακόμα και σήμερα

Ήδη από το 1938 οι γυναίκες -εκτός επαγγελματικού στίβου τότε- διεκδικούσαν τα δικαιώματα τους για τις υπηρεσίες που προσέφεραν στο σπίτι.

22 Σεπ 2022

Κόμισσα του Γουέσεξ: Το κρυφό μήνυμα στο μαύρο φόρεμά της προς τιμήν της βασίλισσας Ελισάβετ

Η σύζυγος του πρίγκιπα Εδουάρδου, Σοφία, τίμησε την εκλιπούσα με τον πιο κομψό τρόπο.

Περισσότερα από

Stories

22 Σεπ 2022

Οικογένεια ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο πριν τα παιδιά χάσουν την όρασή τους

Έπειτα από την διάγνωση με μια σπάνια ασθένεια των ματιών, οι γονείς των τεσσάρων παιδιών έβαλαν στόχο να δημιουργήσουν τις πιο όμορφες αναμνήσεις για το δύσκολο μέλλον τους.

21 Σεπ 2022

Τουίγκι: Από βοηθός σε κομμωτήριο του Λονδίνου, εμβληματικό super model των ’60s

Το υπέροχο κορίτσι με τα δραματικά μάτια και το ανδρόγυνο look.

20 Σεπ 2022
20 Σεπ 2022

"Αν ήταν βολετό να σε χαϊδέψω": Γιώργος Σεφέρης, από την αλληλογραφία στην αγαπημένη του Μάρω

Σαν σήμερα έφυγε από την ζωή ο Γιώργος Σεφέρης, ο μεγάλος ποιητής και ο πρώτος Έλληνας που τιμήθηκε με Νόμπελ Λογοτεχνίας.

19 Σεπ 2022

Μάρθα Καραγιάννη: Ποζάρει στο μπουντουάρ της κρεβατοκάμαράς της τον Σεπτέμβριο του 1969

Μάρθα Καραγιάννη: Ποζάρει στο μπουντουάρ της κρεβατοκάμαράς της τον Σεπτέμβριο του 1969

19 Σεπ 2022

Η τελευταία μάγισσα του Σάλεμ

Δόθηκε συμβολικά χάρη στην τελευταία μάγισσα του Σάλεμ, 329 χρόνια μετά τη δίκη

18 Σεπ 2022

"Είναι μια κατάσταση υποχρεωτικής νάρκης": Η δήλωση του Γιώργου Σεφέρη κατά της χούντας

Στις 28 Μαρτίου του 1969 ο νομπελίστας ποιητής Γιώργος Σεφέρης αποφασίζει να λύσει τη σιωπή του και να μιλήσει ανοιχτά κατά της χούντας των συνταγματαρχών.

17 Σεπ 2022

Ίβαρ Μαουντμπάττεν: Το πρώτο μέλος της βασιλικής οικογένειας που προχώρησε σε ομοφυλόφιλο γάμο

Ο Βρετανός Λόρδος παντρεύτηκε τον εκλεκτό της καρδιάς του, Τζέιμς Κόιλ και ζουν ευτυχισμένοι στην κατοικία τους στο Ντέβον.