ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Μια μέρα στο μουσείο, δύο Έλληνες με διεθνή παρουσία και η δημιουργικότητα της παιδικής ηλικίας

Πώς μία οικογενειακή επίσκεψη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μάς έφερε σε επαφή με το στούντιο Objects of Common Interest και τις εμπνευστικές εγκαταστάσεις του.

Μια μέρα στο μουσείο, δύο Έλληνες με διεθνή παρουσία και η δημιουργικότητα της παιδικής ηλικίας

«Το παιδάκι, παρακαλώ, να μην το αγγίζει»: Ήταν αρκετό να γυρίσω την πλάτη στον γιο μου για μερικά δευτερόλεπτα, για να προλάβει εκείνος να τρέξει προς μια από τις φουσκωτές γλυπτικές μορφές του ισογείου και να επιχειρήσει να την αγγίξει, προκαλώντας την εγρήγορση ενός φύλακα του μουσείου.

Ευτυχώς τον σταματήσαμε προτού αρχίσει να περιεργάζεται, με ενδεχομένως καταστροφικές συνέπειες, το «Αρχιπέλαγος», τη νέα εγκατάσταση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης που τοποθετήθηκε, στο πλαίσιο του προγράμματος Cycladic Café Art Project, σε επιμέλεια Τίνας Δασκαλαντωνάκη.

Όμως αν μπορούσαν οι δημιουργοί της, Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης, οι ιδρυτές του στούντιο Objects of Common Interest, να δουν τον ζωηρό εξάχρονο σε ώρα δράσης, ίσως να χαμογελούσαν με ικανοποίηση, καθώς η αυθόρμητη χειρονομία του επιβεβαίωσε, αν μη τι άλλο, την παιγνιώδη διάθεσή τους.

Μια μέρα στο μουσείο, δύο Έλληνες με διεθνή παρουσία και η δημιουργικότητα της παιδικής ηλικίας
Λεπτομέρεια από το «Αρχιπέλαγος», τη νέα εγκατάσταση στο ισόγειο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που τοποθετήθηκε, στο πλαίσιο του προγράμματος Cycladic Café Art Project, σε επιμέλεια Τίνας Δασκαλαντωνάκη.

Και αν ο εξάχρονος γιος μου μπορούσε να δει οποιοδήποτε άλλο από τα πολυάριθμα installations τους, για παράδειγμα, στο Art Athina, στο Design Talks Theater στο Μαϊάμι, στην Gallery Bensimon στο Παρίσι, ή σε κάποιο δρόμο της Νέας Υόρκης, αναμφίβολα θα αντιδρούσε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: θα έτρεχε προς το μέρος της για να την αγγίξει και να αλληλεπιδράσει μαζί της.

Όπως κάθε χαρισματικός δημιουργός, που μεγαλώνοντας καταφέρνει να διατηρήσει τη δημιουργική δύναμη της παιδικής ηλικίας του, έτσι και η Ελένη και ο Λεωνίδας, που σήμερα μοιράζουν το χρόνο τους μεταξύ Ελλάδας και Νέας Υόρκης, αυτοσχεδιάζουν και πειραματίζονται με τα υλικά και την υλικότητα καθαυτή, μέσα από έργα εφήμερα αλλά και διαχρονικά.

Η Ελένη και ο Λεωνίδας, που σήμερα μοιράζουν το χρόνο τους μεταξύ Ελλάδας και Νέας Υόρκης, αυτοσχεδιάζουν και πειραματίζονται με τα υλικά και την υλικότητα καθαυτή, μέσα από έργα εφήμερα αλλά και διαχρονικά

Για το «Αρχιπέλαγος», συγκεκριμένα, βασίστηκαν στην κληρονομιά του κυκλαδικού πολιτισμού, στα στυλιζαρισμένα ειδώλια από μάρμαρο που παρουσιάζουν καθημερινές μορφές ή ανθρώπινες φιγούρες, και κράτησαν τις αφαιρετικές γραμμές τους αλλά τα απάλλαξαν από τη μάζα τους, κάνοντάς τα ελαφριά, διάφανα, μαλακά. Σαν παιδικά μπαλόνια. Τα φωτεινά γλυπτά που συμπλήρωσαν την εγκατάσταση, γραμμικές εκφράσεις μιας στιγμής διερχόμενου φωτός στο τοπίο, ήρθαν να υπογραμμίσουν διακριτικά τις φόρμες των γιγαντιαίων, διάφανων αγαλμάτων.

Οι δημιουργοί της εγκατάστασης «Αρχιπέλαγος» βασίστηκαν στην κληρονομιά του κυκλαδικού πολιτισμού, στα στυλιζαρισμένα ειδώλια από μάρμαρο που παρουσιάζουν καθημερινές μορφές ή ανθρώπινες φιγούρες, και κράτησαν τις αφαιρετικές γραμμές τους αλλά τα απάλλαξαν από τη μάζα τους,

Με σπουδές στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, στην Ecole Supérieure d’Architecture de La Villette στο Παρίσι και μεταπτυχιακό στην Αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο Κολύμπια στη Νέα Υόρκη, η Ελένη και ο Λεωνίδας, αφού άρχισαν να μοιράζονται την προσωπική ζωή τους αποφάσισαν να μοιραστούν και την επαγγελματική, ιδρύοντας, το 2012, το αρχιτεκτονικό γραφείο LOT για να ακολουθήσει, το 2015, το Objects of Common Interest – με γραφεία, και για τα δύο, σε Αθήνα και Νέα Υόρκη.

Σήμερα στα έργα τους παντρεύουν τις ελληνικές με τις αμερικανικές καταβολές. Σε μια συνέντευξή τους στο Yatzer.com έχουν πει χαρακτηριστικά: «Μεταφέρουμε τις ελληνικές επιρροές μας σε ό,τι κάνουμε, όχι μόνο στη μορφή ιστορικών αναφορών - που θα μπορούσαν να είναι πιο άμεσες ή προφανείς – αλλά πρωτίστως στη μορφή ενός συναισθήματος που μας βοηθάει να διατηρούμε μια ευαισθησία και μια ταυτότητα στην επαγγελματική και προσωπική ζωή μας. Ζούμε και εργαζόμαστε και στην Ελλάδα και στη Νέα Υόρκη εδώ και χρόνια, οπότε δεν χάνουμε ποτέ επαφή με κανέναν από τους δύο αυτούς κόσμους».

Τα φωτεινά γλυπτά που συμπλήρωσαν την εγκατάσταση, γραμμικές εκφράσεις μιας στιγμής διερχόμενου φωτός στο τοπίο, υπογραμμίζουν διακριτικά τις φόρμες των γιγαντιαίων, διάφανων αγαλμάτων.

Όταν πιάσαμε με τον γιο μου ένα τραπέζι στο καφέ του Μουσείου, δίπλα στο καταπράσινο αίθριο, με θέα στο «Αρχιπέλαγος», παρήγγειλα για εκείνον μια τάρτα σοκολάτας. Ο σερβιτόρος, την ώρα που μας την έφερε, τού είπε χαριτολογώντας: «Άντε, τυχερέ, θα φας μια τάρτα διακοσμημένη με χρυσό!». Όμως όσο κι αν λατρεύει ο γιος μου τη σοκολάτα και τα λαμπερά πράγματα, και όσο απολαυστική κι αν ήταν η τάρτα, δεν πήρε στιγμή τα μάτια του πάνω από τα παράξενα ειδώλια των Objects of Common Interest.

Την επόμενη μέρα τον ρώτησα τι τον είχε εντυπωσιάσει περισσότερο από την επίσκεψή μας. Περίμενα να μου μιλήσει για το γλύκισμα που τον κέρασα μετά την υπομονετική –για τα δεδομένα ενός εξάχρονου– περιήγηση σε όλους τους ορόφους του μουσείου, αλλά αυτός απάντησε: «το μεγάλο άγαλμα».

Δεν κατάλαβα αν εννοούσε το γυναικείο ειδώλιο 724 της μόνιμης συλλογής του μουσείου, από την Πρωτοκυκλαδική περίοδο –που με ύψος 1,40 μ. έχει αναδειχθεί δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο–, μπροστά στο οποίο κοντοστάθηκε με θαυμασμό, ή κάποιο από τα γλυπτά των Objects of Common Interest. Όμως ίσως να μην έχει και τόση σημασία.

Ενώ ο εξάχρονος γιος μου έτρωγε μια τάρτα σοκολάτας στο καφέ του μουσείου, δεν πήρε στιγμή τα μάτια του από τα φουσκωτά ειδώλια των Objects of Common Interest.

Info
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Νεοφύτου Δούκα 4, Αθήνα, τηλ. 210 7228321-3, www.cycladic.gr, Facebook, Instagram. Αυτή την περίοδο, πέρα από τις μόνιμες εκθέσεις, φιλοξενεί δύο περιοδικές: τις «Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου» (έως 20/6) και «Sterling Ruby at Cycladic: Ceramics» (παρατείνεται έως τις 27/6). Επίσης, πλάι στο καφέ και το πωλητήριο μπορούμε να δούμε την εγκατάσταση «Αρχιπέλαγος». Τέλος, το μουσείο διοργανώνει πέντε πενθήμερα καλοκαιρινά camps, από 28/6 έως 30/7, για παιδιά 7-10 ετών, με τίτλο «Φέτος αυτοσχεδιάζουμε...» και προαγορά εισιτηρίων στο viva.gr

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025