Κάποια από τα πιο σημαντικά και αναγνωρίσιμα έργα τέχνης στην ιστορία δεν θα είναι ποτέ ξανά τα ίδια χάρη σε μία μεγάλη και σημαντική έκθεση που ανοίγει τις πόρτες της αύριο στο μουσείο Ορσέ του Παρισιού.
Σε αυτή κορυφαία έργα ζωγραφικής μετονομάζονται παίρνοντας τίτλους οι οποίοι αναφέρονται στους μαύρους ανθρώπους που κάποτε πόζαραν γι'αυτά, μία ουσιαστική προσπάθεια να αναδείξει εκ νέου την θέση των μαύρων ανθρώπων στις κοινωνίες μέσα στο πέρασμα των αιώνων.
Αν δεν έχεις καταλάβει ακριβώς τι εννοούμε θα σου δώσουμε ένα σαφές παράδειγμα. Η «Ολυμπία» του Εντουάρ Μανέ, ένας από τους σημαντικότερους πίνακες των αρχών του Ιμπρεσιονισμού, ένα έργο που θεωρείται από πολλούς η αφετηρία ολόκληρης της μοντέρνας τέχνης, μετανομάζεται σε «Λορέ», το όνομα της μαύρης γυναίκας που ποζάρει δίπλα της στον πίνακα ως η υπηρέτρια της.
Οι επιμελητές πίσω από την έκθεση «Μαύρα Μοντέλα: Από τον Ζερικώ στον Ματίς» κατάφεραν να ταυτοποιήσουν όλους τους μαύρους ανθρώπους, άντρες και γυναίκες, που πόζαραν στα έργα που θα φιλοξενούνται στο Ορσέ από αύριο και μέχρι τις 21 Ιουλίου.
Η μεγάλη έκθεση περιλαμβάνει έργα του Ντελακρουά, του Γκογκέν, του Πικάσο, του Μπονάρ και του Σεζάν και επικεντρώνεται στην απεικόνιση ανθρώπων μαύρου χρώματος ή μιγάδων, από τότε που η Γαλλία κατάργησε οριστικά τη δουλεία το 1848 έως τη δεκαετία του 1950.
Σύμφωνα με την Ντενίζ Μιουρέλ, την Αμερικανίδα επιμελήτρια που ήταν υπεύθυνη για το μεγαλύτερο μέρος του συντονισμού της έκθεσης, τα όσα θα δει ο θεατής στο μουσείο Ορσέ του Παρισιού αποκαλύπτουν περίτρανα πως οι μαύροι άνθρωποι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη γέννηση της μοντέρνας τέχνης στη Παρίσι αλλά αγνοήθηκαν από την ιστορία.
Η επιρροή ανθρώπων διαφορετικού χρώματος έχει αποσιωπηθεί στην ιστορία της τέχνης εξαιτίας του ρατσισμού και των στερεοτύπων, λέει η Μιούρελ. Όμως τα ονόματα τους έχουν κρυφτεί πίσω από «αχρείαστες αναφορές στη φυλή» όπως «νέγρα» ή με τη γαλλική λέξη για τη μιγάδα, «mulatresse», η οποία προέρχεται από τη γαλλική λέξη για το μουλάρι, προσθέτει.
Η Μιούρελ και οι υπόλοιποι επιμελητές της έκθεσης αποκαλύπτουν τα πραγματικά ονόματα στους καινούργιους τίτλους των πινάκων της έκθεσης,«αυτό θα είχε συμβεί και στην πραγματικότητα αν ήταν Ευρωπαίοι», ενώ ο τίτλος με τον οποίο είναι διαχρονικά γνωστός κάθε πίνακας βρίσκεται στη δεύτερη σειρά της επιγραφής.