ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Μας αφήνουν να πεθάνουμε»: Στη Σουηδία η κατάσταση είναι σοκαριστικά σουρεαλιστική

Ένας ρεπόρτερ του Guardian βρίσκεται στη μοναδική χώρα της Ευρώπης χωρίς κανένα μέτρο και περιγράφει πώς «αφήνουν τους ανθρώπους να πεθάνουν».

«Μας αφήνουν να πεθάνουμε»: Στη Σουηδία η κατάσταση είναι σοκαριστικά σουρεαλιστική

«Κάθομαι σε ένα καφέ απέναντι από το σπίτι μου και σκλοράρω στο Twitter εικόνες από ερειπωμένες πόλεις και στρατιωτικά οχήματα που κουβαλούν νεκρούς στην Ιταλία, όσο εγώ περιστοιχίζομαι από ομιλητικούς εφήβους, μαμάδες με τα μωρά τους και περαστικούς freelancers». O Nτέρεκ Ρόμπερτσον, ανταποκριτής του βρετανικού Guardian στη Σουηδία, περιγράφει την κατάσταση στην χώρα ως σουρεαλιστή σε μία ανατριχιαστική μαρτυρία που ξεκίνησε από τις σελίδες της εφημερίδες και πλέον κάνει τον γύρο του παγκόσμιου διαδικτύου.

Ενώ σε 180 χώρες του κόσμου τα μέτρα ενάντια στον κορονοϊό είναι εξαιρετικά αυστηρά, ενώ το μεγάλο δράμα εξακολουθεί να διαδραματίζεται στη νότια Ευρώπη με την Ιταλία και την Ισπανία να μετρούν χιλιάδες νεκρούς, και ενώ οι H.Π.Α και η Αγγλία οι οποίες άργησαν να αντιδράσουν στην πανδημία μοιάζουν να ακολουθούν γοργά στην τραγωδία, στη Σουηδία η κυβέρνηση μοιάζει να θεωρεί πως, για κάποιον ανεξήγητο, μαγικό λόγο, ο κορονοϊός αφορά όλον τον υπόλοιπο πλανήτη εκτός από τους Σουηδούς. Πως οι Σουηδοί με κάποιον τρόπο δεν κινδυεύουν και δεν θα πληγούν σοβαρά από τη νόσο.

«Η περίφημη γέφυρα Øresund, ένα μηχανολογικό θαύμα, συνδέει την σουηδική πόλη του Μάλμο με την Κοπεγχάγη. Υπό κανονικές συνθήκες έσφυζε από κίνηση, αφού την διέσχιζαν περίπου 70.000 άνθρωποι σε καθημερινή βάση. Τώρα στέκεται απόκοσμα έρημη καθώς η Δανία έχει θέσει σε ισχύ lockdown και οι Δανοί έχουν εφάρμοσαν αυστηρούς συνοριακούς περιορισμούς. Από την πλευρά της Σουηδίας η γέφυρα μπορεί να παραμένει ανοικτή, αλλά πολλοί λίγοι κάνουν το ταξίδι, » ο Ρόμπερτσον εξηγεί πως παρά το γεγονός ότι στον αέρα υπάρχει μία μεγάλη απειλή που έρχεται κατά πάνω τους, οι κάτοικοι τη Σουηδίας δνε έχουν αλλάξει τίποτα από τις καθημερινές τους συνήθειες και κανείς δεν τους έχει ζητήσει να το κάνουν.

Και συνεχίζει: «Στη Σουηδία η κατάσταση αυτή τη στιγμή είναι σουρεαλιστική. «Ζευγάρια περπατούν και κρατιούνται χέρι-χέρι στο ανοιξιάτικο φως του ήλιου. Οι ταράτσες είναι γεμάτες με ζωή. Στην παραλία και τα πάρκα του Σίμπαρπ έκαναν πίκνικ και μπάρμπεκιου το Σαββατοκύριακο και το διπλανό πάρκο για σκέιτμπορντ ήταν γεμάτο, όπως και οι παιδικές χαρές. Η παγκόσμια πανδημία έχει κλείσει τις οικονομίες της Ευρώπης, περιορίζοντας εκατομμύρια στα σπίτια τους. Όμως εδώ στη Σουηδία, σχολεία, γυμναστήρια και γεμάτα μαγαζιά παραμένουν ανοικτά - όπως και τα σύνορα. Τα μπαρ και τα εστιατόρια συνεχίζουν να σερβίρουν φαγητό, στα τρένα και στα λεωφορεία ο ένας έρχεται δίπλα στον άλλον σε όλη την χώρα. Μπορείς να πας στο σινεμά, ενώ πριν λίγες μέρες έγινε ακόμα και ένα μικρό indie φεστιβάλ».

Κι όλα αυτά τη στιγμή που ένας ολόκληρος πλανήτης βάλεται από έναν εχθρό που εξαπλώνεται με πάρα πολλούς γρήγορους ρυθμούς και έχει αλλάξει τις ζωές δισεκατομμυριών ανθρώπων σε ολόκληρο τον κόσμο. Όπως εξηγεί ο Ρόμπερτσον το θέμα με την περίπτωση της Σουηδίας είναι το ότι μιλάμε για ένα κράτος που δεν είχε εδώ και πάρα πολλά χρόνια σοβαρά, πραγματικά προβλήματα. Η Σουηδία έχει να εμπλακεί σε πόλεμο για πάνω από 200 χρόνια, όλες οι κυβερνήσεις υπήρξαν αποτελεσματικές, η οικονομία βρίσκεται σε συνεχή άνοδο, η κοινωνική πρόνοια είναι παντού. Όλο αυτό έχει ωθήσει τους πολίτες σε μία άκρως δικαιολογημένη νοοτροπία, σε μία υγιή νοοτροπία, θα λέγαμε, αν δεν είχαμε να κάνουμε με την περίπτωση μίας πανδημίας που απειλεί ζωές και διαλύει χώρες: να πιστεύουν ακριβώς ό,τι τους λένε, να μην αντιδρούν στην πολιτική της κυβέρνησης και να μην φοβούνται ακόμα και τώρα που κανονικά θα έπρεπε να φοβούνται.

Ο Άντερς Τέγκνελ, επικεφαλής της επιτροπής επιδημιολόγων στην Σουηδία είναι ο άνθρωπος που ηγείται τους κυβερνητικούς χειρισμούς στην κρίση του κορονοϊού. Είναι, με λίγα λόγια, ό,τι είναι ο δικός μας Σωτήρης Τσιόδρας, Ο Τέγκνελ, λοιπόν, έχει πάρει την απόφαση να επιτρέψει στον ιό να εξαπλωθεί αργά, χωρίς να υπερφορτώσει το σύστημα υγείας, αλλά και χωρίς να λάβει δρακόντεια μέτρα. Αυτό που αποφεύγουν «διά ροπάλου» είναι την χρήση της φράσης «ανοσίας της αγέλης». Την ίδια στιγμή παραδέχεται ότι υπάρχει αύξηση των κρουσμάτων, αλλά όχι κάτι τρομακτικό μέχρι στιγμής. «Φυσικά, μπαίνουμε σε μία φάση της επιδημίας που θα βλέπουμε πολύ περισσότερα κρούσματα τις επόμενες εβδομάδες, ανθρώπους στις μονάδες εντατικής θεραπείας αλλά αυτό ισχύει για κάθε χώρα - πουθενά δεν κατέστη δυνατό να ανακοπεί σημαντικά η εξάπλωση,» λέει ο Τέγκνελ, τονίζοντας την ατομική ευθύνη του κάθε πολίτη να προστατευτεί μόνος του.

Αυτό που ουσιαστικά υποστηρίζει η κυβέρνηση της Σουηδίας είναι πως όταν εφαρμόζεις μία ολοκληρωτική πολιτική lockdown, μια και έξω, κουράζεις πάρα πολύ το σύστημα. Όχι μόνο το κοινωνικό, αλλά και το κοινωνικό, «Κανείς δεν μπορεί να αντέξει σε μία καραντίνα που θα διαρκέσει μήνες. Είναι αδύνατον».

Φυσικά, υπάρχει ακόμα η κοινή λογική και κάποιες φωνές που προσπαθούν να επισημάνουν τον τεράστιο κίνδυνο πριν να είναι πια τρομερά αργά. Η καθηγήτρια Σεσλίλια Σόντερμπεργκ - Νοκλέρ, ερευνήτρια της ιικής ανοσολογίας στο Ινστιτούτο Karolinska είναι ξεκάθαρη: «Μας οδηγούν στην καταστροφή. Η κυβέρνηση νομίζει ότι δεν μπορεί να το σταματήσει, και για αυτό αποφάσισαν να αφήσουν κόσμο να πεθάνει. Δεν θέλουν να αποδεχτούν τα επιστημονικά δεδομένα που τους παρουσιάζονται. Εμπιστεύονται την Υπηρεσία Δημόσιας Υγείας τυφλά, αλλά τα δεδομένα που έχουν εκεί είναι λειψά, σχεδόν ντροπιαστικά».

Αυτά που λέει η Σόντερμπεργκ - Νοκλέρ ακούγονται ανατριχιαστικά: «Βλέπουμε σημάδια ενός ρυθμού διπλασιασμού που είναι ψηλότερος από την Ιταλία. Η Στοκχόλμη σύντομα θα αντιμετωπίσει έλλειψη σε μονάδες εντατικής θεραπείας. Και δεν θέλουν να καταλάβουν ότι τότε θα είναι πολύ αργά για να δράσουν. Όλα αυτά είναι πολύ επικίνδυνα». Η απάντηση της Σουηδικής κυβέρνησης σε όλα τα παραπάνω είναι ότι δεν έχουν καμία απόδειξη ότι το να πράξει κανείς περισσότερα σε αυτό το στάδιο θα είχε καμία διαφορά.

Δείτε ένα σχετικό βίντεο:

Με πληροροφίες από τον Guardian

Φωτογραφία: Guardian

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025