ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Luisa Casati: H μαρκησία της υπερβολής που φορούσε ζωντανά φίδια στο λαιμό της ως κοσμήματα

Κυκλοφορούσε με ζωντανά φίδια στον λαιμό της ως κοσμήματα, ήθελε να είναι ένα ζωντανό έργο Τέχνης και έζησε μια αντισυμβατική ζωή γεμάτη χλιδή και decadence.

Luisa Casati: H μαρκησία της υπερβολής που φορούσε ζωντανά φίδια στο λαιμό της ως κοσμήματα

«Θέλω να είμαι ένα ζωντανό έργο τέχνης». Η μαρκησία Luisa Casati είχε ξεκαθαρίσει από νωρίς τις επιδιώξεις της και παρέμεινε συνεπής σε αυτό τον στόχο της μέχρι το θάνατό της. Ποια είναι όμως η εκκεντρική περσόνα των Τεχνών, η εμβληματική μούσα αμέτρητων σχεδιαστών και η πιο πλούσια γυναίκα της Ιταλίας των αρχών του 20 αιώνα;

Γεννημένη σε μια αριστοκρατική ιταλική οικογένεια το 1881, η Luisa Casati κληρονόμησε σε ηλικία μόλις 15 ετών μια αμύθητη περιουσία, κάνοντας την Luisa μαζί με την μεγαλύτερη αδελφή της Francesca, σύμφωνα με τις πηγές της εποχής, τις πιο πλούσιες γυναίκες στην Ιταλία.

Luisa Casati: H μαρκησία της υπερβολής που φορούσε ζωντανά φίδια στο λαιμό της ως κοσμήματα
Αφιέρωσε την αμύθητη περιουσία της για να μεταμορφώσει τον εαυτό της σε ένα ζωντανό έργο τέχνης.

Η νεαρή τότε γυναίκα αποφάσισε να αφιερώσει όλο το πλούτο της για να μεταμορφώσει τον εαυτό της, όπως και η ίδια συνήθιζε να λέει, σε ένα ζωντανό έργο Τέχνης. Με άφθονο μαύρο μολύβι γύρω από τα πράσινα μάτια της, ψεύτικες βλεφαρίδες, κατακόκκινο κραγιόν στα χείλη της, κατάλευκη επιδερμίδα και μαλλιά στο χρώμα της φωτιάς, αυτή η αδύνατη, πανύψηλη, σχεδόν τρομαχτική φιγούρα αντισυμβατικής ομορφιάς έμεινε ανεξίτηλη με το πέρασμα των ετών. Είχε βρει μια παράξενη ισορροπία ανάμεσα στην πολυτέλεια και την decadence ροπή της, του σκοτεινού αλλά εξαιρετικά πλούσιου βίου της, της υπερβολής της στα όρια της χυδαιότητας και της βαθιάς λατρείας της για την τέχνη.

Τα θρυλικά πάρτι που διοργάνωνε στο εντυπωσιακό παλάτι της στην Βενετία στο Palazzo Venier Dei Leoni, έχουν μείνει στην ιστορία ως πρόδρομοι της τότε νεοφερμένης για εκείνη την εποχή bon viveur ζωής. Περιστοιχισμένη πάντα από μεγάλους καλλιτέχνες και διανοούμενους της εποχής όπως ο Pablo Picasso, ο Fortunato Depero, ο Man Ray και ο Jean Patou ξεχώριζε για το εκκεντρικό της στυλ που ακροβατούσε ανάμεσα στην υπέρτατη χλιδή και την γκροτέσκ πρόκληση. Μάλιστα, κυκλοφορούσε με ζωντανά φίδια γύρω από τον λαιμό της ως κοσμήματα και επέλεγε για κατοικίδια πάνθηρες και γατόπαρδους, στους οποίους δεν παρέλειπε να προσθέσει στο λαιμό τους κάποια από τα πανάκριβα αξεσουάρ της, όπως διαμαντένια κολιέ.

Επέλεγε για κατοικίδια πάνθηρες και γατόπαρδους, στους οποίους δεν παρέλειπε να προσθέσει στο λαιμό τους διαμαντένια κολιέ.

Η μαρκησία Luisa Casati, μοίραζε τη ζωή της μεταξύ Ρώμης, Βενετίας, Παρισιού και Κάπρι, με τα σπίτια της να είναι τόσο ιδιαίτερα όσο και η εξωτερική της εμφάνιση. Δίχως αμφιβολία ήταν μία performance artist πριν καν ανακαλυφθεί ο όρος, αφού μεταξύ άλλων είχε κυκλοφορήσει στην πλατεία του Αγίου Μάρκου γυμνή κάτω από μια γούνινη κάπα, όπως και είχε εμφανιστεί στην όπερα με στέμμα από φτερά παγωνιού και ώμους βαμμένους με το αίμα ενός κοτόπουλου που θανατώθηκε για την περίσταση.

Ξεχώριζε για το εκκεντρικό της στυλ που ακροβατούσε ανάμεσα στην υπέρτατη χλιδή και την γκροτέσκ πρόκληση.

Αφιερωμένη στην δια βίου υπερβολή αποτέλεσε τη μούσα του ιταλικού φουτουρισμού, συμβολισμού και ρεαλισμού, ενώ δικαίως θεωρείται η πρώτη γυναίκα style icon του 20oυ αιώνα. Ως μούσα και προστάτιδα της υψηλής ραπτικής της εποχής επένδυε υπέρογκα χρηματικά ποσά για μοναδικές δημιουργίες από υπερπολυτελή υφάσματα. Οι Paul Poiret, Mariano Fortuny, Jean Patou, Leon Bakst, Erté είναι μερικοί από τους σχεδιαστές που δημιουργούσαν τα θεαματικά κουστούμια, με τα οποία η Luisa Casati εμφανιζόταν στους χορούς της υψηλής κοινωνίας σε όλη την Ευρώπη, με σκοπό να σοκάρει παρά να εντυπωσιάσει!

Αναμενόμενα, τα ακριβά και πολυτελή της φορέματα απαιτούσαν και μυθικά κοσμήματα. Αγαπημένος της σχεδιαστής ήταν ο René Lalique του γνωστού οίκου Lalique, ο οποίος δημιουργούσε εντυπωσιακά κοσμήματα κατά παραγγελία της και αργότερα ο οίκος Cartier. Η επικεφαλής του οίκου Cartier, Jeanne Toussaint, η οποία έδινε δια χειρός τα κοσμήματα στην ίδια την Marchesa Luisa Casati , εμπνεύστηκε την εμβληματική σειρά κοσμημάτων «Panthère de Cartier» με σύμβολο τους πάνθηρες από τα «κατοικίδια» που διατηρούσε η εκκεντρική persona στο σπίτι της.

Πορτρέτο της μαρκησίας διά χειρός Augustus Edwin John, 1919.

Ο διακαής της πόθος βέβαια ήταν να γίνει αθάνατη μέσα από την τέχνη και το κατάφερε. Χάρη στην ιδιαίτερη αυτή φυσιογνωμία της, η Marchesa Luisa Casati αποτελεί μετά την Παρθένο Μαρία και την Κλεοπάτρα την γυναίκα με τις περισσότερες αναπαραστάσεις της μορφής της σε έργα τέχνης. Δεκάδες καλλιτέχνες ανά τον κόσμο όπως οι Filippo Tommaso Marinetti, Léon Bakst, Fortunato Depero, Umberto Boccioni,Giacomo Balla, Gabriele D’Annunzio, Alberto Martini, Augustus Edwin, Man Ray έχουν απεικονίσει την ιέρεια της υπερβολής.

Ο αλόγιστος τρόπος ζωής της, με εξωφρενικές δαπάνες για ρούχα, κοσμήματα, έργα τέχνης, αντίκες, αυτοκίνητα, πάρτι, δεξιώσεις και ταξίδια, μείωνε σταθερά την οικονομική της επιφάνεια, μέχρι που το 1931 έφτασε να φαλιρίσει. Ένα χρόνο μετά, όλα της τα υπάρχοντα δημοπρατήθηκαν και φημολογείται μάλιστα ότι πολλά από τα αντικείμενα της που ρευστοποιήθηκαν, τα αγόρασε η Coco Chanel. Παρόλο που έφτασε να ζει πάμφτωχη σε μια γκαρσονιέρα, η μαρκησία Casati έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 76 ετών χωρίς να έχει χάσει το ανήσυχο πνεύμα που την έκανε τόσο ξεχωριστή. Ο αστικό μύθος θέλει την εκκεντρική γυναίκα να ψάχνει σε κάδους για να βρει φτερά για να διακοσμήσει τα μαλλιά της, τα τελευταία χρόνια της ζωής της στο Λονδίνο.

Πίνακας που απεικονίζει την Luisa Casati με λαγωνικό, από τον Giovanni Boldini.

Θάφτηκε στο νεκροταφείο Brompton, φορώντας λεοπάρ φόρεμα, και τις αγαπημένες της ψεύτικες βλεφαρίδες. Στον τάφο της αναγράφεται η ακόλουθη επιγραφή παρμένη από το θεατρικό του William Shakespeare Αντώνιος και Κλεοπάτρα: «Age cannot wither her, nor custom stale her infinite variety. Her legend more than lives on» (Η ηλικία δεν μπορεί να την παρακμάσει, ούτε να πλήξει την απεριόριστη ποικιλία της. Ο θρύλος της ζει περισσότερο).

Ακολούθησε το WomanToc στο Instagram

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025