ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ιμπρεσιονιστές, οι πρόγονοι των φωτογράφων μόδας, οι προπροπροπαππούδες των ινσταγκράμερ

«Η τελευταία λέξη της μόδας είναι απολύτως απαραίτητη για έναν πίνακα. Η μόδα είναι που μας ενδιαφέρει περισσότερο» δηλώνει ο Εντουάρ Μανέ το 1881.

Ιμπρεσιονιστές, οι πρόγονοι των φωτογράφων μόδας, οι προπροπροπαππούδες των ινσταγκράμερ

Μια έκθεση που τρέχει από τις 15 Οκτωβρίου του 2019 έως τις 26 Ιανουαρίου του 2020, στο μουσείο Thyssen-Bornemisza της Μαδρίτης, με τίτλο The Impressionists and Photography, είναι η αφορμή για να δούμε τους ζωγράφους του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα ως τους πρώτους καλλιτέχνες που προσκύνησαν τη φιγούρα μιας καλοντυμένης γυναίκας και μελέτησαν την εναλλαγή του φωτός μέσα στην ημέρα και πώς αυτή επηρεάζει τις φιγούρες μέσα στο χώρο.

Η ζωγραφική τέχνη και το γυμνό μοντέλο είναι ένα δίδυμο τόσο ιερό όσο το αρχαίο μαντείο Δίδυμα στη Μίλητο. Τα ντυμένα μοντέλα, τα «ανίερα», εκείνα δηλαδή που αφήνονται στην τρυφηλότητα της μόδας είναι μία άλλη ιστορία, η οποία έχει απασχολήσει κυρίως την φωτογραφική τέχνη. Τόσο σε τυχαίες συναντήσεις φωτογράφων με ανυπέρβλητες φασιονίστες που διαβαίνουν φουριόζες τα βουλεβάρτα των μεγαλουπόλεων, γνωστές οι συναντήσεις αυτές και ως street fashion, όσο και σε στημένα ρεπορτάζ, γνωστά και ως εντιτόριαλ μόδας. Μία παρομοίως «φτιαχτή» υπόθεση ήταν και τα πορτραίτα των γυναικών και των αντρών του Παρισιού, έτσι όπως τα απεικόνισαν οι ιμπρεσιονιστές ζωγράφοι (μέσα 1860 έως μέσα 1880) στην Γαλλία του Ναπολέοντα του Γ’.

Ιμπρεσιονιστές, οι πρόγονοι των φωτογράφων μόδας, οι προπροπροπαππούδες των ινσταγκράμερ
Ένας από τους πιο επιβλητικούς πίνακες του Εντουάρ Μανέ, The Lady with Fans, το πορτραίτο της Nina de Callias, 1874, Παρίσι. Χάρη και αυτοπεποίθηση μέσα στο μαύρο, μεταξωτό φόρεμα της και τα πλουμιστά αξεσουάρ της, τα φτερά στα μαλλιά της, τα χρυσοποίκιλτα γοβάκια της και τα βραχιόλια στα χέρια της.

«Η τελευταία λέξη της μόδας είναι απολύτως απαραίτητη για έναν πίνακα. Η μόδα είναι που μας ενδιαφέρει περισσότερο» δηλώνει ο Εντουάρ Μανέ το 1881 θεμελιώνοντας τη μοδοκεντρική θεώρηση του ίδιου και των ομοιών του καλλιτεχνών. Ένας από τους εμβληματικούς πίνακές του, The Lady with Fans, περιγράφει μία γυναίκα, τη Nina de Callias, χαλαρή πάνω σε μαξιλάρια από πολύτιμα υφάσματα, σε ένα ντεκόρ από βεντάλιες, με χάρη και αυτοπεποίθηση μέσα στο μαύρο, μεταξωτό φόρεμα της και τα πλουμιστά αξεσουάρ της, τα φτερά στα μαλλιά της, τα χρυσοποίκιλτα γοβάκια της και τα βραχιόλια στα χέρια της. Αυτή η γυναίκα καθώς και πολλές ακόμα περίκομψες κυρίες της εποχής ποζάρουν μέσα από τους πίνακες του Μονέ, του Μανέ, του Ρενουάρ, του Τισό, του Ντεγκά.

Είναι μια καταπληκτική ευκαιρία να αφουγκραστούμε τον διάλογο μεταξύ μόδας και τέχνης, φωτογραφίας και ζωγραφικής, εκείνης της εικοσαετίας, τότε που το Παρίσι ήταν η πιο στιλάτη πρωτεύουσα του κόσμου. Όπως οι σημερινοί street φωτογράφοι της μόδας, έτσι και οι καλλιτέχνες του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα, το μόνο που εύχονταν ήταν να καταφέρουν να συλλάβουν το λουκ της στιγμής.

Η ζωή έξω από το σπίτι και ο ελεύθερος χρόνος όπου οι γυναίκες συνήθιζαν να φοράνε βαμβακερά πικέ φορέματα διακοσμημένα με χειροποίητη δαντέλα, το λευκό φόρεμα, βασικό κομμάτι της γκαρνταρόμπας της εποχής, όπως αυτό εμφανίζεται στον αριστουργηματικό πίνακα Lise του Ρενουάρ, στον οποίο «απαθανατίζεται» η δεκαεννιάχρονη ερωμένη του στην εξοχή.

Το λευκό φόρεμα, βασικό κομμάτι της γκαρνταρόμπας της εποχής, όπως αυτό εμφανίζεται στον αριστουργηματικό πίνακα Lise του Ρενουάρ, στον οποίο «απαθανατίζεται» η δεκαεννιάχρονη ερωμένη του στην εξοχή, 1867.

Έναν αιώνα και μερικές δεκαετίες μετά, ο Σκοτ Σούμαν, ο θρυλικός Sartorialist, ο φωτογράφος που έχει μεταμορφώσει μέσα από τον φακό του τις καθημερινές πλην στιλιστικά εξελιγμένες γυναίκες σε είδωλα, φωτογραφίζει την συμβία του και διεθνούς φήμης φάσιον μπλόγκερ, Γκαράνζ Ντορέ, φορώντας τα ίδια cargo παντελόνια με αυτόν. Μόνο που αυτή τα συνδυάζει με αιχμηρές γόβες και αυτός με χειροποίητα oxford shoes. Ίσως οι φασιονίστες και οι κριτικοί τέχνης του μέλλοντος θα προσδώσουν στο επιδραστικό ζεύγος την καλλιτεχνική αντιστοιχία που τους πρέπει.

Ούτε τα μοντέλα, ούτε οι σχεδιαστές, ούτε οι μπλόγκερς μπορούν να ορίσουν καλύτερα το στυλ της εποχής από αυτές τις εξόχως φωτογραφήσιμες και επιδραστικές γυναίκες, που λέγονται ινφλουένσερ* και ορίζουν τη στιγμή, καθισμένες στην πρώτη σειρά των σόου, στις εβδομάδες μόδας έχοντας εκθρονίσει συντάκτες με mainstream ματιά και κάμποσα απωθημένα. Ο τρόπος που αυτές οι ινφλουένσερ αντιλαμβάνονται τον συνδυασμό των κομματιών μεταξύ τους είναι φουλ αυτοσχεδιαστικός αψηφώντας τις προτάσεις των designers και τους κανόνες των στιλιστών. Κάνουν του κεφαλιού τους και αυτό μπορεί να είναι ένα καλό παράδειγμα για την πολυπόθητη εξατομίκευση του στυλ, η οποία δεν χρειάζεται απαραίτητα πανάκριβα ρούχα αλλά ιδεολογία και αυτοπεποίθηση.

*Ο όρος ινφλουένσερ πέρα από τη σχετική τρολιά, από την οποία συνοδεύεται, έχει κάποια σοβαρή σημασία στις μέρες μας.

Είναι μια καταπληκτική ευκαιρία να αφουγκραστούμε τον διάλογο μεταξύ μόδας και τέχνης, φωτογραφίας και ζωγραφικής, εκείνης της εικοσαετίας, τότε που το Παρίσι ήταν η πιο στιλάτη πρωτεύουσα του κόσμου / Εντουάρ Μανέ, A Bar at the Folies-Bergère, 1882.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

Περισσότερα από

Stories

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.