ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η σατιρική εφημερίδα Μη Χάνεσαι του πατέρα της σύγχρονης, ελληνικής δημοσιογραφίας χάραξε δρόμο

Στην εφημερίδα του Βλάση Γαβριηλίδη η ελληνική διανόηση του τέλους του 19ου αιώνα υπέγραφε με ψευδώνυμο ενώ υπήρχε η παραπολιτική στήλη με τον τίτλο «Φρου-Φρου».

Η σατιρική εφημερίδα Μη Χάνεσαι του πατέρα της σύγχρονης, ελληνικής δημοσιογραφίας χάραξε δρόμο

Μη Χάνεσαι ήταν το όνομα εφημερίδας του τέλους του 19ου αιώνα (14 Ιαν. 1880 - 24 Οκτ. 1883) με έντονο σατιρικό -κριτικό χαρακτήρα που ασκούσε δριμεία κριτική στους πολιτικούς και τις πολιτικές της εποχής. Ιδιοκτήτης-διευθυντής της εφημερίδας ήταν ο δημοσιογράφος Βλάσης Γαβριηλίδης (που έφερε σε άρθρα του το ψευδώνυμο Καλιβάν).

Τιμή φύλλου: 10 λεπτά. Ετήσιες συνδρομές: εσωτερικού 16 φράγκα και εξωτερικού 20 φρ. Τυπωνόταν στο τυπογραφείο του «Μέλλοντος».

«Μη χάνεσαι» ήταν μια συνήθης και προσφιλής έκφραση του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου, την οποία χρησιμοποιεί υποτιμητικά ο Γαβριηλίδης, για να καυτηριάσει τάσεις, αξίες και συμπεριφορές των πολιτικών της εποχής και κυρίως του φέροντος την πατρότητα της συγκεκριμένης έκφρασης.

Η σατιρική εφημερίδα Μη Χάνεσαι του πατέρα της σύγχρονης, ελληνικής δημοσιογραφίας χάραξε δρόμο
«Μη χάνεσαι» ήταν μια συνήθης και προσφιλής έκφραση του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου, την οποία χρησιμοποιεί υποτιμητικά ο Γαβριηλίδης, για να καυτηριάσει τάσεις, αξίες και συμπεριφορές των πολιτικών της εποχής και κυρίως του φέροντος την πατρότητα της συγκεκριμένης έκφρασης.

Η θέση της απέναντι στους υπόλοιπους πολιτικούς - πλην του Κουμουνδούρου - και στα κόμματα δεν είναι - ποτέ καθορισμένη εξαρτάται και καθορίζεται από αυτό το οποίο ο ίδιος ο Γαβριηλίδης εκτιμά κάθε φορά ότι αποτελεί το μέσο για την «ηθικήν αναγέννησιν της Ελλάδος [...] την ευημερίαν του Κράτους και [τον] σύνδεσμον της όλης φυλής μας». Αυτό άλλωστε αποτελεί, σύμφωνα με τις διακηρύξεις του, και τον μοναδικό σκοπό του, αναγνωρίζοντας παράλληλα τον κίνδυνο να κατηγορηθεί για «οπορτουνισμό».

Αιχμή του δόρατος στη βασική αρθρογραφία της εφημερίδας ήταν η προσάρτηση της Θεσσαλίας, όταν μάλιστα η κυβέρνηση Κουμουνδούρου, η αντιπολίτευση και ο βασιλιάς θεωρούνται υπεύθυνοι για την ανεπάρκειά τους να χειριστούν το ζήτημα που αφορά στην επέκταση των συνόρων του κράτους.

Ο Βλάσης Γαβριηλίδης ήταν Έλληνας δημοσιογράφος και εκδότης. Θεωρείται ο «πατέρας» της δημοσιογραφίας της σύγχρονης Ελλάδας.

Ο εκδότης, μέσα από τη σκληρή σάτιρα προσπαθεί να επικοινωνήσει με το αναγνωστικό του κοινό με ελκυστικό και χιουμοριστικό τρόπο και σύμφωνα με τις διακηρύξεις του, οραματίζεται μια αναγεννημένη Ελλάδα ηθικά και πνευματικά διακινδυνεύοντας τίς σε βάρος του ψευδοκατηγορίες ως καιροσκόπου.

Εκτός από την πολιτική ειδησεογραφία υπήρχε και σημαντική λογοτεχνική ύλη. Τα πολιτικά και τα παραπολιτικά σχόλια -συνήθως στη στήλη με τον τίτλο «Φρου-Φρου» - που κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της εφημερίδας, υπήρχε και σημαντική λογοτεχνική ύλη φιλοξενούσε πολύ συχνά ποιήματα νέων ελλήνων λογοτεχνών και μεταφράσεις ξένων μυθιστορημάτων, κυρίως τα δύο τελευταία χρόνια της έκδοσής της. Υπήρχαν επίσης καλλιτεχνικά και θεατρικά νέα, κριτική, κοινωνικά σχόλια, ευφυολογήματα, επίκαιρα θέματα κ.ά.

Οι συνεργάτες της ήταν μόνιμοι ή περιστασιακοί: Γεώργιος Σουρής («Souris»), Κωστής Παλαμάς («Κουτρούλης», «Κωστής»), Νίκος Καμπάς («Νίκος»), Δημήτριος Κόκκος («De Cock», «Cock»), Γεώργιος Δροσίνης («Αράχνη»), Θεόδωρος Γενναίου Κολοκοτρώνης («Φαλέζ»), Περικλής Γιαννόπουλος («Ονούφριος»), Δημήτριος Καμπούρογλους («Καμπούρογλους»), Ιωάννης Βερβέρης («Παληάνθρωπος»), Αλέξανδρος Μωραϊτίδης («Ούτις», «Σφιγξ»), Αγησίλαος Γιαννόπουλος («Αγησίλαος»), Μιχαήλ Μητσάκης («Michelet») κ.ά.

Όλοι υπέγραφαν με ψευδώνυμα και ο ίδιος ο Γαβριηλίδης χρησιμοποιούσε το όνομα του σαιξπηρικού ήρωα της Τρικυμίας «Καλιβάν». Κυκλοφορεί σε μια κρίσιμη στιγμή των διαπραγματεύσεων για την προσάρτηση της Θεσσαλίας, όταν μάλιστα η κυβέρνηση Κουμουνδούρου θεωρείται υπεύθυνη για το διπλωματικό αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί. Στην αρθρογραφία της κυριαρχεί ο έντονος μεγαλοϊδεατισμός και η σκληρή κριτική εναντίον της κυβέρνησης, της αντιπολίτευσης αλλά και της μοναρχίας για την ανεπάρκειά τους να χειριστούν το ζήτημα που αφορά την επέκταση των συνόρων του κράτους.

Στις εκλογές του Δεκεμβρίου 1881 θα δώσει σκληρή μάχη εναντίον του Κουμουνδούρου αλλά δεν θα στηρίξει ούτε τον Τρικούπη. Αποφασίζει να στηρίξει τους πραγματικά «αντιπολιτευομένους », αλλά και μη ανήκοντες στην «οργανωμένην αντιπολίτευσιν», Ρόκκο Χοϊδά, Αρ. Οικονόμου και τον λαϊκό ιεροκήρυκα Απόστολο Μακράκη. Αποβάλλοντας σταδιακά τον σατιρικό της χαρακτήρα, εξελίσσεται σε καθαρά πολιτική εφημερίδα. Μία εβδομάδα περίπου μετά τη διακοπή της έκδοσής της, θα κυκλοφορήσει το πρώτο φύλλο της Ακροπόλεως.

Μία εβδομάδα περίπου μετά τη διακοπή της έκδοσής της, θα κυκλοφορήσει το πρώτο φύλλο της Ακροπόλεως.

*με πληροφορίες από kosmopolis.lis. και el.wikipedia.org

Φωτό: wikidedia / public domain

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

03 Δεκ 2025

Μαρία Κάλλας: Πέντε εμβληματικές εμφανίσεις, που επιβεβαίωσαν το διαχρονικό της στυλ

Η Μαρία Κάλλας κατέφερε να αφήσει το στίγμα της τόσο με το ταλέντο, όσο και με τις πάντα κομψές εμφανίσεις της.

Περισσότερα από

Stories

03 Δεκ 2025

Eat Chic | Το εστιατόριο της Αίγλης Ζαππείου έχει νέο όνομα και έναν chef που επιστρέφει στην Αθήνα μετά από 15 χρόνια

Ο Χρύσανθος Καραμολέγκος υπογράφει το μενού του Zappa, της φρέσκιας γαστρονομικής πρότασης της Αίγλης Ζαππείου.

02 Δεκ 2025

Απολαυστικά Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά με την υπογραφή του NJV Athens Plaza

Φροντίζοντας μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, το ιστορικό ξενοδοχείο στην πλατεία Συντάγματος δημιουργεί και φέτος ξεχωριστά dinners και lunches για τις ημέρες των γιορτών, προσφέροντας τους τη γεύση που τους αξίζει.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Με ένα private event, η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα με ένα ξεχωριστό private event.

01 Δεκ 2025

Ξεκινούν οι φετινές "Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου", το φεστιβάλ που αναδεικνύει το εγχώριο σινεμά στην Πόλη

Από τις 2 έως και τις 7 Δεκεμβρίου, η Κωνσταντινούπολη αποκτά ελληνικό άρωμα και σινεφίλ αίσθηση, με την υπογραφή ταινιών από σπουδαίους Έλληνες δημιουργούς, όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Γιάννης Σμαραγδής, η Φρίντα Λιάππα.

01 Δεκ 2025

Ο Chris Isaak έρχεται στην Αθήνα

Η φωνή πίσω από το Wicked Game και αρκετές αισθαντικές επιτυχίες, ο Chris Isaak φέρνει κάτι από το Blue Hotel του στην Αθήνα.

30 Νοε 2025

#theaftertaste | Μία διαφορετική έκθεση, το νέο hot εστιατόριο του κέντρου και η Monica Bellucci στην Αθήνα

Ο Νίκος Κοντομήτρος ξεχωρίζει, για τρίτη χρονιά, όσα είδε, δοκίμασε, άκουσε και ευχαριστήθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε.

29 Νοε 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Η τελευταία μεγάλη εμφάνιση της στο "Μπράβο" πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε παραδώσει μαθήματα αισιοδοξίας στην εκπομπή της Ρούλας Κορομηλά.

28 Νοε 2025

Ζωή Λάσκαρη: To bombshell hair look που υιοθέτησε πριν από 50 χρόνια, είναι και πάλι στη μόδα

Η Ζωή Λάσκαρη αγκαλιά με τον Τόλη Βοσκόπουλο σε ένα σπάνιο φωτογραφικό καρέ.

27 Νοε 2025

Mario Banushi | Ποια παράσταση ανεβάζει μετά το πολυσυζητημένο Mami στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση;

Η απάντηση δίνεται αυτόν τον Δεκέμβριο στον χώρο της Πειραιώς 260.