ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η μέρα που δύο τσιγγάνες μού πούλησαν παιδιά στο προαύλιο του Λαϊκού νοσοκομείου

Ήταν ένα καυτό απόγευμα του Αυγούστου, που ο ρεαλισμός είχε αποφασίσει να τσακίσει κόκαλα.

Η μέρα που δύο τσιγγάνες μού πούλησαν παιδιά στο προαύλιο του Λαϊκού νοσοκομείου

Η ζωή στα νοσοκομεία έχει μία έξτρα δόση παραίσθησης. Το απρόοπτο, αυτό που διακόπτει την κανονικότητα, άλλοτε ευχάριστα, άλλοτε δυσάρεστα, καιροφυλακτεί. Μια τέτοια αιφνιδιαστική σύγκρουση συνέβη εκείνη την ημέρα. Πάντα οι αιφνιδιαστικές συγκρούσεις είναι εκτός θέματος και εκτός τόπου.

Κάθομαι στο πεζούλι του προαυλίου χώρου, ανάμεσα στις κιτρινισμένες, στριμωγμένες πολυκατοικίες, χωμένες, με βιασύνη, σαν να θέλουν να κρυφτούν, πίσω από την απρόσωπη Μιχαλακοπούλου και περιμένω τα καλά νέα. Η θεία μεγάλη σε ηλικία, αλλά ευτυχώς δυνατή.

«Έχεις παιδιά» ακούω μια φωνή πίσω μου. Αρχικά παρανόησα γιατί τονίστηκε παραπάνω το γιώτα και νόμιζα ότι με ρωτούν εάν έχω παιδεία.

Γυρίζω το βλέμμα προς τον πομπό της ερώτησης και βλέπω δύο γυναίκες, οι οποίες είχαν μικρή διαφορά ηλικίας, αλλά ήταν σίγουρα μητέρα και κόρη. Η φυλή τους ήταν το κυρίαρχο χαρακτηριστικό τους. Μετά έρχονταν τα μαύρα μαλλιά, τα λευκά δόντια, οι κλάρες στις φανταχτερές φούστες, τα χρυσάφια σε όλα τα δάχτυλα, στα αυτιά και τον λαιμό. «Όχι» απαντάω. «Καλύτερα» άδουν εν χορώ και η μικρότερη βγαίνει μπροστά: «Ξέρεις πόσα προβλήματα έχουν τα παιδιά; Ρώτα κι εμάς που έχουμε πολλά. Αυτό λέγαμε τώρα. Ότι η μικρή μας, η Μαρία, είναι πολύ δύσκολο παιδί. Σκληρό. Σαν αγόρι. Δεν την κάνεις καλά. Ό,τι θέλει αυτή... δεν ακούει κανέναν».

Προσπαθώ να ακολουθήσω τον ρυθμό της απρόσμενης κουβέντας, στην οποία δεν έχω την παραμικρή επιθυμία να λάβω μέρος. «Αλήθεια; Ζόρικη η Μαρία. Πόσο χρονών είναι;» ρωτάω δείχνοντας ένα κάποιο προσποιητό ενδιαφέρον και ελπίζοντας ότι θα πάρει ένα τέλος αυτή η εισβολή από το πουθενά. «Να» με προλαβαίνει φυσώντας τον καπνό από το τσιγάρο της και αρχίζει να μου δείχνει ένα μικρό κοριτσάκι, στην οθόνη του κινητού της. «Αυτή είναι η Μαρία, βλέπεις βλέμμα; Πονηρή».

Ξαφνικά, μετά την περιφορά της θαυματουργής εικόνας της μικρής Μαρίας, ακολούθησε μια ακόμα πιο σουρεάλ κουβέντα, η οποία ξεκίνησε από τις καλοκαιρινές διακοπές τους στην Αίγινα, όπου «μία δικιά μας τραγουδίστρια έχει σπίτι εκεί και μας το δίνει» όπως πληροφορήθηκα, πέρασε στον ορισμό του «δικιά μας» και στην κάθετη διαφοροποίησή της από τους άλλους: «Δεν είμαστε γύφτοι, είμαστε τσιγγάνοι. Έχουμε σπίτια, αυτοκίνητα, τα παιδιά μας πηγαίνουν σχολείο, ο αδερφός της Μαρίας θέλει να γίνει μουσικός».

Αλήθεια είναι, οι τσιγγάνοι έχουν αναμφισβήτητη κλήση στη μουσική και από αυτούς έχει προέλθει, επίσης, η λέξη «μποέμ». Οι Γάλλοι ονόμαζαν bohèmes τους τσιγγάνους, δηλαδή Βοημούς, επειδή όταν τους πρωτοείδαν, στις αρχές του 15ου αιώνα, θεώρησαν ότι έρχονταν από τη Βοημία, την Τσεχία. Σιγά-σιγά, η λέξη πήρε τη σημασία του ανθρώπου που ζει έξω από κανόνες, κυρίως του περιφερόμενου και φτωχού καλλιτέχνη ή ποιητή. Τα σκέφτομαι αυτά, αλλά δεν τα λέω στο δίδυμο της μαμάς και κόρης, το οποίο διεκδικεί την καταγωγή του από την Ινδία και απαρνείται την Αίγυπτο.

Με τον ίδιο ξαφνικό τρόπο που ο σουρεαλισμός μπούκαρε στο κάδρο, έτσι και βγήκε. Η επόμενη πράξη του έργου ήταν βασισμένη σε μια σκληρή αλήθεια. «Πολλές δικές σας έχουν πάρει δικά μας παιδιά. Γιατί δεν το σκέφτεσαι κι εσύ; Ξανθά θα σου δώσουμε, αμερικανάκια, όχι μαύρα. Να, κοίτα εδώ; Αυτή η ξανθούλα ξέρεις τι καλό κορίτσι είναι;» μου λέει η κόρη εμφανίζοντας ξανά τη φωτογραφία ενός μεγαλύτερου παιδιού, τώρα, γύρω στα έξι. Η μαμά της κουνάει το κεφάλι και γελάει δυνατά. Συμφωνεί.

Αποφεύγω να σοκαριστώ και ρωτάω «πώς γίνεται, δηλαδή, αυτό; Άντε, έτσι, πήρα το παιδί;».

-Ένας δικηγόρος χρειάζεται. μόνο.

-Και χρήματα, ε; Δεν χρειάζονται και κάποια χρήματα;

-Ε, σιγά... Τρία χιλιάρικα. Και κανένα δώρο για τα αδέρφια του.

-Και καλά, αυτή η μάνα που το γέννησε δεν το πονάει; Δε θα της λείψει;

-Έχει κι άλλα παιδιά αυτή, τι να τα κάνει; Καλύτερα θα περάσει με σένα το παιδί.

Προς στιγμήν ξυπνάει μέσα μου το δημοσιογραφικό ένστικτο και θέλω να το φτάσω μέχρι τέλους. Να πω, και καλά, ότι ενδιαφέρομαι και να βγάλω ρεπορτάζ, μάχιμο, από την πρώτην γραμμή του πυρός. Μετά θυμάμαι ότι είμαι μια βεριτάμπλ λαϊφσταϊλού και μαζεύομαι. Αυτό το μπλέξιμο δεν είναι για τα σπαθιά μου.

Αναρωτιέμαι γιατί ανοίχτηκαν χωρίς να με ξέρουν. Γιατί δε ρώτησαν τι δουλειά κάνω. Πως κατάλαβαν ότι είναι safe; Πόσο απεγνωσμένη είναι η λαχτάρα κάποιων γυναικών να αποκτήσουν ένα παιδί που θα έπαιζαν, χωρίς να ενοχληθούν, το εκχυδαϊσμένο αυτό παιχνίδι; Πόσο δύσκολο, χρονοβόρο και εξοντωτικό είναι να υιοθετήσεις ένα μωρό με νόμιμες διαδικασίες, στην Ελλάδα του 2018; Πόσο παράλλογο και προσβλητικό είναι το όλο θέμα;

Αλλά, από την άλλη, τι τους στοιχίζει να τα αρνηθούν όλα; Να με βγάλουν τρελή, εάν χρειαστεί. Οι δύο κοτσίδες του μποξέρ που έχω στα μαλλιά μου, πάλι, δεν υπόσχονται ευθεία αναλογία με κάποιο κέντρο εξουσίας. Πιο πολύ προς την παραβατικότητα παραπέμπουν. Κάτι λένε στα ντόρτικα, τη δική τους γλώσσα και περιμένουν νεύμα μου. Αντί για αυτό, σηκώνομαι, τινάζω τα νώτα μου από την τσιμεντίλα του πεζουλιού, λέω «σας ευχαριστώ, αν χρειαστώ κάτι θα σας έχω υπόψη μου» λες και απευθυνόμουν σε κάποια ιατρική αυθεντία που μόλις μου έδωσε την κάρτα της και φεύγω.

Την άλλη μέρα, σε μία κουβέντα με τον σύντροφό μου, ακούγεται η τελευταία φράση του μπεκετικού αυτού μονόπρακτου ανθρώπινης συνύπαρξης: «Πόσο κρίμα. Σε λίγο τα παιδιά θα τα πουλάνε μαζί με τα λεμόνια στη λαϊκή».

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025