ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η αλλόκοτη ιστορία της γυναίκας που επιβίωσε μόνη σε νησί της Αλάσκας με τη σορό ενός νεκρού άντρα

Η «Γυναίκα Ροβινσώνας Κρούσος», όπως αποκάλεσαν την Έιντα Μπλάκτζακ, ήταν η μοναδική που επέζησε από αποστολή στον Αρκτικό Κύκλο πριν από ακριβώς εκατό χρόνια.

Η αλλόκοτη ιστορία της γυναίκας που επιβίωσε μόνη σε νησί της Αλάσκας με τη σορό ενός νεκρού άντρα

Δεν είχε κανένα χαρακτηριστικό κινηματογραφικής υπερηρωίδας κι όμως η ιστορία της θα μπορούσε άνετα να μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη. Πριν από ακριβώς εκατό χρόνια μια μικροκαμωμένη αυτόχθων της Αλάσκας, που εργαζόταν μέχρι τότε ως μοδίστρα, ξεκίνησε για μια αποστολή στην απομονωμένη Νήσο Βράνγκελ, μαζί με τέσσερις άντρες και μια γάτα ονόματι Βικ.

Δύο χρόνια αργότερα, όταν εντοπίστηκε από ένα πλοίο, ήταν το μοναδικό μέλος της ομάδας, μαζί με τη γάτα, που είχε καταφέρει να επιβιώσει. Η ντροπαλή μοδίστρα είχε καταφέρει όχι μόνο να ξεπεράσει τη φοβία της για τις πολικές αρκούδες αλλά και να εξασφαλίσει για τον εαυτό της τροφή και ρουχισμό.

Η Έιντα Μπλάκτζακ γεννήθηκε το 1898 σε έναν απομακρυσμένο οικισμό της Αλάσκας, στον Αρκτικό Κύκλο. Παρόλο που ανήκε στη γηγενή φυλή των Ινουπιάτ, δεν μεγάλωσε μαθαίνοντας κυνήγι, ψάρεμα ή οποιαδήποτε άλλη δεξιότητα επιβίωσης: Ανατράφηκε από Μεθοδιστές ιεραποστόλους, που τη δίδαξαν αρκετά αγγλικά ώστε να μπορεί να μελετάει τη Βίβλο και εργασίες του νοικοκυριού όπως το ράψιμο και το μαγείρεμα.

Στα 16 της παντρεύτηκε τον Τζακ Μπλακτζάκ, που έτρεχε σε αγώνες με έλκηθρα. Απέκτησαν μαζί τρία παιδιά -δύο από τα οποία πέθαναν- προτού η Έιντα εγκαταλειφθεί από τον σύζυγό της, μαζί με τον πεντάχρονο γιο της, Μπένετ, σε μια απομονωμένη χερσόνησο και έπρεπε να περπατήσουν σχεδόν 65 χιλιόμετρα για να επιστρέψουν στον πολιτισμό. Το αγόρι υπέφερε από φυματίωση και ήταν γενικά φιλάσθενο. Η Έιντα αναγκάστηκε να το αφήσει σε ορφανοτροφείο, μέχρι να εξασφαλίσει μια εργασία αρκετά ικανοποιητική για την επιβίωσή τους. Τη βρήκε, στην αποστολή της Νήσου Βράνγκελ, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της: ζητούσαν έναν αυτόχθονα, αγγλόφωνο, με γνώσεις ραπτικής.

Στα 16 της παντρεύτηκε τον Τζακ Μπλακτζάκ, που έτρεχε σε αγώνες με έλκηθρα. Απέκτησαν μαζί τρία παιδιά -δύο από τα οποία πέθαναν- προτού η Έιντα εγκαταλειφθεί από τον σύζυγό της, μαζί με τον πεντάχρονο γιο της, Μπένετ, σε μια απομονωμένη χερσόνησο

Η αποστολή είχε, φαινομενικά, προοπτικές επιτυχίας, με επικεφαλής τον χαρισματικό εξερευνητή Βίλχαλμουρ Στέφανσον. Γύρω του συγκέντρωσε τέσσερις άπειρους άντρες, τον 20χρονο Άλαν Κρόφορντ, τους 28χρονους Λορν Νάιτ και Φρεντ Μάουγε και τον 19χρονο Μίλτον Γκέιλ, με στόχο να διεκδικήσει τη νήσο για λογαριασμό της Βρετανικής Αυτοκρατορίας – η οποία ωστόσο μέχρι τότε δεν είχε δείξει το παραμικρό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο κομμάτι γης.

Παρόλο που ο Στέφανσον σύστησε την ομάδα και χρηματοδότησε την αποστολή, τελικά δεν τη συνόδευσε ο ίδιος, προμηθεύοντας τους άντρες τους με εφόδια για έξι μήνες και με την υπόσχεση ότι η φύση της περιοχής ήταν αρκετά «φιλική» ώστε να συμπληρώσουν μόνοι τα αποθέματά τους μέχρι να έρθει ένα πλοίο, μέσα στην επόμενη χρονιά, να τους φέρει πίσω στην πατρίδα.

Αρχικά η Μπλάκτζακ είχε ενδοιασμούς για την αποστολή, αλλά ήταν η μόνη εργασία που θα της εξασφάλιζε αρκετά χρήματα ώστε να καταφέρει να συντηρήσει τον γιο της. Άλλωστε, το αρχικό πλάνο ήταν να λάβουν μέρος και άλλα μέλη της φυλής της – προτού κάνουν όλοι πίσω, αφήνοντάς τη να επιβιβάζεται μόνη στο πλοίο, με τέσσερις λευκούς άντρες και μία γάτα.

Το αρχικό πλάνο ήταν να λάβουν μέρος και άλλα μέλη της φυλής της – προτού κάνουν όλοι πίσω, αφήνοντάς τη να επιβιβάζεται μόνη στο πλοίο, με τέσσερις λευκούς άντρες και μία γάτα.

Την πρώτη χρονιά της αποστολής, η Νήσος δεν διέψευσε τις υποσχέσεις του Στέφανσον, παρέχοντας στην ομάδα όλα όσα χρειαζόταν για την επιβίωσή της. Αλλά καθώς πλησίαζε ο χειμώνας, οι προμήθειες άρχισαν να λιγοστεύουν και δεν διαφαινόταν ίχνος πλοίου στον ορίζοντα. Μέχρι που η ομάδα εγκλωβίστηκε στον πάγο, συνειδητοποιώντας ότι θα χρειαζόταν να επιβιώσει, με τα δικά της μέσα, για έναν ακόμα χειμώνα.

Όμως μέχρι τις αρχές του 1923 οι άνδρες λιμοκτονούσαν, ενώ ένας από αυτούς, ο Νάιτ, υπέφερε από σκορβούτο. Στις 28 Ιανουαρίου του 1923 οι Κρόφορντ, Μάουγε και Γκέιλ εγκατέλειψαν την Μπλάκτζακ και τον ετοιμοθάνατο Νάιτ, κινώντας πεζή για Σιβηρία, με την ελπίδα να επιβιώσουν. Δεν τους είδε ποτέ ξανά κανείς.

Στις 28 Ιανουαρίου του 1923 οι Κρόφορντ, Μάουγε και Γκέιλ εγκατέλειψαν την Μπλάκτζακ και τον ετοιμοθάνατο Νάιτ, κινώντας πεζή για Σιβηρία, με την ελπίδα να επιβιώσουν. Δεν τους είδε ποτέ ξανά κανείς.

Η Μπλάκτζακ έζησε έξι μήνες με τον άρρωστο Νάιτ, υπηρετώντας τον σαν «νοσοκόμα, νοσηλεύτρια, σύντροφος, υπηρέτρια, ξυλοκόπος και κυνηγός ταυτόχρονα» σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύτηκε στους Los Angeles Times το 1924. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, είχε να αντιμετωπίσει και την κριτική του ασθενή, που την κατηγορούσε διαρκώς ότι δεν τον φρόντιζε αρκετά. «Ποτέ δεν σκέφτεται πόσο δύσκολο είναι για μια γυναίκα να πάρει τη θέση τεσσάρων αντρών, να κόψει ξύλα, να κυνηγήσει για τροφή και να καθαρίζει τις ακαθαρσίες του στο κρεβάτι» έγραψε η ίδια στο ημερολόγιό της.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, ο θάνατός του ήρθε στις 23 Ιουνίου του 1923. Η Μπλάκτζακ, αντί να βυθιστεί στην απόγνωση, με την ελπίδα της επανασύνδεσης με τον γιο της να της δίνει δύναμη, ρίχτηκε στον αγώνα της επιβίωσης. Καθώς δεν είχε ούτε το ψυχικό ούτε το σωματικό σθένος να θάψει τον Νάιτ, άφησε τη σορό του μέσα στον υπνόσακό του, χτίζοντας ένα τείχος από κούτες γύρω του για να διασφαλίσει ότι δεν θα κατέληγε στα σαγόνια των άγριων ζώων. Ανήμπορη ωστόσο να υποφέρει τη δυσοσμία της σήψης, μετακόμισε σε άλλη σκηνή, με τις προμήθειες, θωρακίζοντάς την όσο μπορούσε από το κρύο. Κυρίως, άρχισε να κοιμάται αγκαλιά με ένα όπλο, ώστε να προλάβει να αντιδράσει σε περίπτωση που δεχόταν εισβολή από πολική αρκούδα.

Τους επόμενους τρεις μήνες, της απόλυτης μοναξιάς, έμαθε πώς να στήνει παγίδες για αρκτικές αλεπούδες, να πυροβολεί πτηνά, ενώ έχτισε και μία πλατφόρμα πάνω από το καταφύγιό της για να εντοπίζει από μακριά τις πολικές αρκούδες. Στον ελεύθερό της χρόνο, χρησιμοποιούσε το φωτογραφικό εξοπλισμό της αποστολής τραβώντας τις selfies της εποχής: φωτογραφίζοντας τον εαυτό της μπροστά στον ερειπωμένο καταυλισμό.

Καθώς δεν είχε ούτε το ψυχικό ούτε το σωματικό σθένος να θάψει τον Νάιτ, άφησε τη σορό του μέσα στον υπνόσακό του, χτίζοντας ένα τείχος από κούτες γύρω του για να διασφαλίσει ότι δεν θα κατέληγε στα σαγόνια των άγριων ζώων.

Στο τέλος του καλοκαιριού του 1923 εντοπίστηκε από ένα πλοίο διάσωσης. Όπως επισήμανε το πλήρωμα: «Είχε διαμορφώσει έτσι το περιβάλλον της ώστε πιθανότατα θα μπορούσε να επιβιώσει εκεί για ακόμα έναν χρόνο, παρόλο που η απομόνωσή της θα ήταν τρομακτική». Με την επιστροφή της στην πατρίδα, βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας, αλλά η μοναδική έγνοια της ντροπαλής μοδίστρας ήταν να ξανασυναντήσει τον γιο της και να χρησιμοποιήσει την αμοιβή της για να τον θεραπεύσει από τη φυματίωση και να ζήσουν μαζί.

Με την επιστροφή της στην πατρίδα βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας, αλλά η μοναδική έγνοια της ντροπαλής μοδίστρας ήταν να ξανασυναντήσει τον γιο της και να χρησιμοποιήσει την αμοιβή της για να τον θεραπεύσει από τη φυματίωση και να ζήσουν μαζί.

Αργότερα ξαναπαντρεύτηκε και απέκτησε έναν ακόμα γιο, τον Μπίλι. Ο Μπένετ, που δεν ξεπέρασε ποτέ εντελώς τα προβλήματα της υγείας του, πέθανε το 1972, σε ηλικία 58 ετών. Η μητέρα του τον ακολούθησε περίπου μία δεκαετία αργότερα, στα 85 χρόνια της, και τάφηκε πλάι του. Η αλλόκοτη όμως ιστορία της απαθανατίστηκε στο βιβλίο «Marooned in the Arctic: The True Story of Ada Blackjack, the "Female Robinson Crusoe" (Women of Action)» (Παρατημένη στην Αρκτική: Η αληθινή ιστορία της Έιντα Μπλάκτζακ, της «Γυναίκας Ροβινσώνα Κρούσου»).

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Με στοιχεία από www.atlasobscura.com

Φωτό: Wikipedia

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025