ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Γιατί η λήψη από τον Έβρο θυμίζει την εμβληματική εικόνα του πατέρα πρόσφυγα του Μπεχράκη

O πατέρας πρόσφυγας του Γιάννη Μπεχράκη από το 2015 και αυτός του Huseyin Aldemir από το 2020. Δυο σχεδόν πανομοιότυπες φωτογραφίες θέτουν ξανά δύσκολα ερωτήματα.

Γιατί η λήψη από τον Έβρο θυμίζει την εμβληματική εικόνα του πατέρα πρόσφυγα του Μπεχράκη

Σαν σήμερα μετά από μάχη με τον καρκίνο έφυγε από τη ζωή ο πολυβραβευμένος φωτοειδησεογράφος, Γιάννης Μπεχράκης. Ο φωτορεπόρτερ του πρακτορείου ειδήσεων Reuters είχε καλύψει τους πολέμους σε Βαλκάνια, Σομαλία, Αφγανιστάν, Περσικό Κόλπο και Λιβύη, ενώ το 2016 είχε κερδίσει το Πούλιτζερ για τον τρόπο με τον οποίο κάλυψε την προσφυγική κρίση. Μια από τις εμβληματικότερες εικόνες του ήταν αυτή με τον Σύρο πρόσφυγα να φιλά την κόρη του ενώ περπατά μέσα στην καταιγίδα προς τα ελληνικά σύνορα κοντά στην Ειδομένη. Η συγκεκριμένη λήψη είχε κάνει το γύρο του κόσμου το 2015 και είχε γίνει παγκόσμιο viral στο διαδίκτυο. Ο Γιάννης Μπεχράκης είχε τότε σημειώσει σχετικά με αυτή τη φωτογραφία: «Αυτή η εικόνα αποδεικνύει ότι τελικά υπάρχουν υπερήρωες. Δεν φορά κόκκινη κάπα, αλλά έχει μια μαύρη πλαστική κάπα από σακούλες σκουπιδιών. Για μένα αυτό αντιπροσωπεύει τον οικουμενικό πατέρα και την άνευ όρων αγάπη του πατέρα για την κόρη του».

Γιατί η λήψη από τον Έβρο θυμίζει την εμβληματική εικόνα του πατέρα πρόσφυγα του Μπεχράκη
Στα σύνορα στην Ειδομένη, ένας πατέρας που περπατά μέσα στη βροχή με την μικρή του κόρη αγκαλιά απαθανατίστηκε σε μια εμβληματική φωτογραφία από τον Γιάννη Μπεχράκη.

Πέντε χρόνια αργότερα, την πρώτη Μαρτίου του 2020 ένας Τούρκος φωτογράφος, ο Huseyin Aldemir για το πρακτορείο Reuters φωτογραφίζει έναν πρόσφυγα πατέρα αγκαλιά με το παιδί του να περπατά σε έναν αγροτικό δρόμο στις Καστανιές Έβρου. Οι διαφορές των δύο φωτογραφιών βρίσκονται στα εξής: Στη λήψη του Μπεχράκη παρατηρούμε ένα σκοτεινιασμένο ουρανό εν μέσω καταιγίδας, ενώ στην πιο πρόσφατη του Aldemir ο καιρός είναι ηλιόλουστος. Στην φωτογραφία του 2015 ο πατέρας διασχίζει έναν αυτοκινητόδρομο με το παιδί στην αγκαλιά του, ενώ στην φετινή ο πατέρας περπατά κατά μήκος των ελληνοτουρκικών σύνορων σε έναν αγροτικό δρόμο στο χωριό Καστανιές. Τέλος η μαύρη πλαστική κάπα από σακούλες σκουπιδιών που φορούσε ο πατέρας της viral φωτογραφίας του Μπεχράκη για να προστατευτεί από τη βροχή, έχει δώσει τη θέση του σε μία ροζ παιδική κουβερτούλα που έχει ριγμένη στην πλάτη του ο πατέρας που φωτογράφισε ο Aldemir.

Στο φακό του Huseyin Aldemir για το πρακτορείο Reuters πριν 2 μέρες, ένας πρόσφυγας πατέρας αγκαλιά με το παιδί του περπατά σε έναν αγροτικό δρόμο στις Καστανιές Έβρου.

Όπως και να το δούμε, αυτές οι δύο εικόνες έχουν περισσότερες ομοιότητες από αυτές που μπορούμε να προσπεράσουμε. Και το timing της επετείου του θανάτου του Γιάννη Μπεχράκη που συμπίπτει με την φωτογραφία που λήφθηκε πριν δύο ημέρες είναι ανατριχιαστικό.

Γιατί πέντε χρόνια μετά φωτογραφίζεται ακόμη ένας πατέρας αγκαλιά με το παιδί του, να προσπαθεί να διαφύγει σε ένα καλύτερο μέλλον; Γιατί αυτή η φωτογραφία δεν προκάλεσε μαζική ευαισθητοποίηση και δεν έγινε viral; Ποιος γονιός αν είχε επιλογή, θα διάλεγε να κουβαλάει και να κοιμίζει το παιδί του έξω στο τσουχτερό κρύο, δίπλα σε δακρυγόνα και χημικά; Ποιοι χρησιμοποιούν τους ανθρώπους ως μοχλούς πίεσης με πολιτικές και εδαφικές σκοπιμότητες; Ποιος ευθύνεται για τον ξαφνικά πολλαπλασιασμένο όγκο των προσφύγων που προσεγγίζει τα ελληνοτουρκικά σύνορα; Γιατί η Ευρώπη παρακολουθεί αμήχανη και αμέτοχη το μεταναστευτικό/ προσφυγικό ζήτημα, το οποίο γίνεται όλο και οξύτερο για την Ελλάδα; Τι θα κάνατε στη θέση αυτού του πατέρα που το 2015 αλλά και το 2020 αναζητά μια καλύτερη ζωή ή και τη λύτρωση για τον ίδιο και για το παιδί του;

Πριν βγάλουμε αυθαίρετα και εύκολα συμπεράσματα για κάτι που υπερβαίνει τα όρια της αναλυτικής μας ικανότητας, ίσως θα ήταν θεμιτό να προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις σε κάποιες από τις παραπάνω ερωτήσεις. Κρατώντας στο μυαλό μας ένα πράμα. Σε κάθε ερώτηση, η τελική απάντηση είναι «ο άνθρωπος». Είτε φοράει στην πλάτη του κάπα από σακούλες σκουπιδιών, είτε μια ροζ παιδική κουβέρτα.

ΦΩΤΟ: Reuters

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025