ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Ένας θρόνος είναι ένα σύμβολο εξουσίας, ένας σπασμένος θρόνος τι είναι;»

Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης γράφει για το έργο του καλλιτέχνη Ρασίντ Τζόνσον, που εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.   

«Ένας θρόνος είναι ένα σύμβολο εξουσίας, ένας σπασμένος θρόνος τι είναι;»

Ο Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού στο ΥΠΠΟ, Νικόλας Γιατρομανωλάκης έγραψε στο προσωπικό του προφίλ στο φέισμπουκ για το έργο Thrown for Chinua Achebe, του καλλιτέχνη Ρασίντ Τζόνσον, που εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

«Αυτή η καρέκλα είναι έργο του Ρασίντ Τζόνσον. Ο Ρασίντ Τζόνσον είναι ένας από τους σημαντικότερους αμερικανούς εικαστικούς στις μέρες μας. Το 2011 ήταν ένας από τους 6 φιναλίστ για το Βραβείο Hugo Boss ενώ το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο φιλοξένησε το 2012 την πρώτη σόλο του έκθεση. Αυτή η καρέκλα είναι εμπνευσμένη από το βιβλίο του Νιγηριανού συγγραφέα Τσινούα Ατσέμπε, «Τα Πάντα Γίνονται Κομμάτια» που πήρε το Βραβείο Booker το 2007. Το βιβλίο πραγματεύεται τη δυσκολία του κεντρικού ήρωα να αποδεχτεί τις αλλαγές, τον εξευρωπαϊσμό και τον εκχριστιανισμό της φυλής του, και την απώλεια της δύναμής του μέσω της οποίας αυτοπροσδιορίζεται.

Το βιβλίο μιλά για μια φυλή στην Αφρική, όμως νομίζω ότι τη κεντρική ιδέα της μη συμφιλίωσης με έναν κόσμο που αλλάζει και του φόβου ότι, ίσως, γινόμαστε irrelevant (αποκομμένοι, μη σχετικοί με το τι συμβαίνει) μπορούμε να την αντιληφθούμε. Κάποιοι άνθρωποι αυτόν τον φόβο τον εσωτερικεύουν. Κάποιοι μετατρέπουν τον φόβο τους σε επιθετικότητα, αντιστέκονται με λόγια ή και με πράξεις. Ειδικά σε περιπτώσεις όπου έχουν κάποια μορφή εξουσίας η οποία απειλείται από τις αλλαγές, αυτό γίνεται ακόμα πιο έντονο.

Ο τίτλος του έργου είναι «Thrown for Chinua Achebe». Εκτός από την ευθεία αναφορά στον Ατσέμπε, ο Τζόνσον κάνει ένα παιχνίδι με τα ομόηχα “thrown” (πεταμένο) και “throne” (θρόνος). Ένας θρόνος είναι ένα σύμβολο εξουσίας, ένας σπασμένος θρόνος τι είναι;

Για όλα τα παραπάνω, εκτιμώ πολύ αυτήν την καρέκλα και χαίρομαι που τόσο εγώ όσο και πολλοί άλλοι μπορούν να την δουν στο ΕΜΣΤ τους επόμενους μήνες.

ΥΓ. Υπάρχει εκτενής βιβλιογραφία για τα εμπόδια πρόσβασης στον πολιτισμό και την τέχνη. Συνήθως αυτά ομαδοποιούνται σε τρεις κατηγορίες: (1) εξωτερικά, (2) προσωπικά, (3) εμπόδια που έχουν να κάνουν με ένα συγκεκριμένο έργο. Συχνά αναφερόμαστε στα φυσικά εμπόδια (π.χ. απόσταση, δυσκολία προσπέλασης (ειδικά για ΑμεΑ)) αλλά και σε οικονομικά εμπόδια (π.χ. τιμή εισιτηρίου, κόστος ευκαιρίας/χρόνου), και αγνοούμε τα προσωπικά εμπόδια που όμως είναι εξίσου σημαντικά αν όχι σημαντικότερα. Κανείς δεν θέλει π.χ. να νιώσει άσχετος μπροστά σε ένα έργο που δεν το καταλαβαίνει, οπότε πολύ συχνά θα απορρίψει το έργο αντί να αναρωτηθεί γιατί δεν το καταλαβαίνει. Κανείς δεν θέλει να νιώσει άβολα και αμήχανα έξω από το comfort zone του, κι έτσι συχνά θα πει «αυτά δεν είναι για μένα», «αυτά είναι για τους πλούσιους» «αυτά είναι για τους νέους», «αυτά είναι για τους κουλτουριάρηδες» κ.ο.κ. Αυτά τα επιχειρήματα, ειδικά όταν εκφράζονται από ανθρώπους με κάποια μορφή εξουσίας, έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο διαχρονικά, σε όλο τον κόσμο, στην απαξίωση της σύγχρονης τέχνης: «Αν δεν το καταλαβαίνω γιατί να το πληρώνω; Γιατί να μην κάνω τα λεφτά κάτι άλλο βρε αδερφέ; Δεν είναι δα ότι μου περισσεύουν…»

Είναι υποχρέωσή μας θεωρώ, ως πολιτεία, να κάνουμε σοβαρές κινήσεις, μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι μόνο έτσι ώστε, έστω οι επόμενες γενιές να μην νιώσουν ποτέ άβολα σε ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης, διαγωνίως, οριζοντίως ή καθέτως. Όχι για να μην μας πουν οπισθοδρομικούς, αλλά γιατί το μυαλό πρέπει να δουλεύει και να ανοίγει, και όταν το κάνουμε αυτό σε ατομικό επίπεδο θα περνάμε όλοι και όλες πολύ καλύτερα και θα ζούμε σε ανεκτικότερες, φιλικότερες και προοδευτικότερες κοινωνίες».

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ:

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025