ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ένα νέο ντοκιμαντέρ μας συστήνει τον σπουδαίο Γάλλο καλλιτέχνη JR

«Paper & Glue» ονομάζεται το ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τον Γάλλο καλλιτέχνη JR στην ανατρεπτική δουλειά του, στην οποία συνδυάζει τη φωτογραφία και το γκράφιτι.

Ένα νέο ντοκιμαντέρ μας συστήνει τον σπουδαίο Γάλλο καλλιτέχνη JR

'Εχοντας ξεκινήσει ως Guerilla artist στους δρόμους του Παρισιού, ο JR έχει αναγνωριστεί πλέον ως ένα εξαιρετικό ταλέντο που συνδυάζει τον ακτιβισμό με την Τέχνη. Το ντοκιμαντέρ «Paper & Glue» διάρκειας 34 λεπτών φωτίζει τώρα τη διαδρομή του, από τα πρώτα του κιόλας βήματα, όταν ήταν ακόμη ένας καλλιτέχνης γκράφιτι που κολλούσε παράνομα τις εικόνες τους, ως την πρόσφατη οφθαλμαπάτη που σκάρωσε στο Παρίσι μεταμορφώνοντας την αυλή του Λούβρου το 2019 ή το εντυπωσιακό του έργο στο Palazzo Strozzi το 2021.

Η ιστορία ξεκινάει όταν ο JR (που στην αρχή έκρυβε την ταυτότητά του από τα μίντια) βρήκε τυχαία στο μετρό μια φωτογραφική κάμερα. Όχι πολύ σπουδαία, αλλά αρκετή για να ξεκινήσει τους πειραματισμούς του φωτογραφίζοντας graffiti artists. Την πρώτη του φωτογραφία –έναν καλλιτέχνη γκράφιτι που μεταμόρφωνε μια ταράτσα- την τοιχοκόλλησε στην ίδια γειτονιά. «Για εμένα το γκράφιτι ήταν μια πρόκληση να δω αλλιώς την πόλη, τις οροφές της, τα τούνελ, τις γέφυρες. Σκέφτηκα λοιπόν ότι μόνο ένα μέρος είναι ιδανικό για να δείξω τη δουλειά μου: ο δρόμος. Έκτοτε οι δρόμοι είναι η γκαλερί μου» έχει πει ο JR σε συνέντευξή του.

Την πρώτη του φωτογραφία –έναν καλλιτέχνη γκράφιτι που μεταμόρφωνε μια ταράτσα- την τοιχοκόλλησε στην ίδια γειτονιά. «Για εμένα το γκράφιτι ήταν μια πρόκληση να δω αλλιώς την πόλη, τις οροφές της, τα τούνελ, τις γέφυρες. Σκέφτηκα λοιπόν ότι μόνο ένα μέρος είναι ιδανικό για να δείξω τη δουλειά μου: ο δρόμος. Έκτοτε οι δρόμοι είναι η γκαλερί μου» έχει πει ο JR σε συνέντευξή του.

Το 2005 ύστερα από τις εξεγέρσεις στα προάστια του Παρισιού ο JR αποφασίσε να απεικονίσει διαφορετικά τους πρωταγωνιστές των επεισοδίων και των κατοίκων των banlieux. Σε αντίθεση με τα φωτορεπορτάζ που κατέκλυσαν τον γαλλικό και διεθνή Τύπο με εικόνες τραβηγμένες από μακριά, με τηλεφακό, ο JR επέλεξε να κολλήσει τον 28 mm φακό του στα πρόσωπα τους αποθανατίζοντας τους «ταραξίες» να γελούν και κάνουν γκριμάτσες. Και πού θα μπορούσε να κολλήσει αυτές τις εικόνες που αποτέλεσαν την ενότητα «Portrait of a generation»; Μα στις μπουρζουά περιοχές του Παρισιού! Οι Γάλλοι όμως έχουν και χιούμορ και αισθητική. Αντί να κατεβάσουν λοιπόν τις εικόνες εν μια νυκτί προσέφεραν στον καλλιτέχνη ακόμα και τους τοίχους του Δημαρχείου ως καμβά, αναγνωρίζοντας αμέσως την αξία του έργου του.

Αυτό ήταν απλώς ένα καλό «ζέσταμα» γιατί το 2007 τόλμησε κάτι που έμοιαζε με salto mortale. Στο «Face 2 Face» –τη μεγαλύτερη «παράνομη» έκθεση- κόλλησε πορτρέτα σε οκτώ πόλεις του Ισραήλ και της Παλαιστίνης όπως και στο διαχωριστικό τείχος με κυρίαρχο το υπερμεγέθες τρίπτυχο ενός ραβίνου, ενός ιμάμη και ενός παπά και μάλιστα με τη βοήθεια του κόσμου. Ηθελα να διαμορφώσω τη δική μου άποψη για το τι συμβαίνει πραγματικά στη Μέση Ανατολή. Κάθε μέρα ακούμε τόσα στις ειδήσεις και στα ΜΜΕ, όμως δεν έχουμε τη δική μας εικόνα. Η ιδέα ήταν απλή: να φωτογραφίσουμε Ισραηλινούς και Παλαιστίνιους που κάνουν το ίδιο επάγγελμα και να κολλήσουμε τις εικόνες τους μέσα σε πόλεις της Παλαιστίνης και του Ισραήλ όπως και στο τείχος. Όταν περνούσε ο κόσμος και με ρώταγε τι έκανα απαντούσα: «κολλάω Ισραηλινούς και Παλαιστίνιους» και εκείνοι ξαφνιάζονταν. Φανταστείτε μες στην Ραμάλα! Και συνέχιζα το διάλογο «ωραία, μπορείτε να μου πείτε ποιος είναι ο Ισραηλινός και ποιος ο Παλαιστίνιος;» αλλά δεν μπορούσαν γιατί οι φωτογραφιζόμενοι πόζαραν κάνοντας γκριμάτσες και εγώ τους φωτογράφιζα από πολύ κοντά».

Κάθε μέρα ακούμε τόσα στις ειδήσεις και στα ΜΜΕ, όμως δεν έχουμε τη δική μας εικόνα. Η ιδέα ήταν απλή: να φωτογραφίσουμε Ισραηλινούς και Παλαιστίνιους που κάνουν το ίδιο επάγγελμα και να κολλήσουμε τις εικόνες τους μέσα σε πόλεις της Παλαιστίνης και του Ισραήλ όπως και στο τείχος.

Το 2008 ξεκινά το πρότζεκτ «Women Are Heroes» αποτίοντας φόρο τιμή στις γυναίκες που ζουν σε περιοχές συγκρούσεων. Στο Morro da Provencia, τη παλαιότερη φαβέλα της Βραζιλίας, ο JR και η ομάδα του έφτασαν έπειτα από τη δολοφονία τριών νεαρών ανδρών, αθώων θυμάτων ενός ακόμη «ξεκαθαρίσματος» ανάμεσα σε εμπόρους ναρκωτικών. Η περιοχή απλησίαστη ακόμα και για τις MKO αποκάλυψε ένα εντελώς διαφορετικό πρόσωπο. Οι γυναίκες της φαβέλας υποστήριξαν το πρότζεκτ του και συμμετείχαν ενεργά στο έργο του JR χαρίζοντας του χαμόγελα, βλέμματα και γκριμάτσες. Ο καλλιτέχνης μπόρεσε με αυτές τις εικόνες να δημιουργήσει ένα μαγικό καλειδοσκόπιο πάνω στα σπίτια, στους δρόμους και τις σκάλες της φαβέλας φροντίζοντας πάντοτε οι φωτογραφίες να «βλέπουν» προς το κοσμικό Ρίο υπενθυμίζοντας πως λίγο πιο έξω από τα όρια της πρωτεύουσας κυριαρχεί μια άλλη πραγματικότητα. Λίγα χρόνια μετά ο φωτογράφος επιστρέφει.

Στο μεταξύ το «Women Are Heroes» ταξίδεψε και εμπλουτίστηκε με εικόνες των γυναικών της Κένυας, εικόνες που δήλωσαν την παρουσία των γυναικών στους δρόμους της πόλης, στις στέγες των σπιτιών, ακόμη και στα βαγόνια των τρένων ανατρέποντας ισορροπίες και προκαλώντας συζήτησεις σε μια αμιγώς ανδροκρατούμενη κοινωνία. Οι ανθρώπινες ιστορίες που καταγράφηκαν στη Βραζιλία και στην Αφρική στα πλαίσια του “Women Are Heroes” αποτέλεσε και την πρώτη ύλη μιας ομώνυμης ταινίας.

Έκτοτε, έχουν ακολουθήσει σπουδαία πρότζεκτ που αφορούν κυρίως κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, όπως το προσφυγικό ή η κλιματική αλλαγή. Συγκλονιστική υπήρξε η ανταπόκριση του κόσμου στο κάλεσμά του JR να φωτογραφηθούν και να στείλουν το μήνυμά τους στην ψηφιακή πλατφόρμα Inside Out, τη μεγαλύτερη ίσως διαδικτυακή έκθεση που συγκεντρώνει 415.938 πορτραίτα από 138 χώρες.

Κεντρική εικόνα: Spash news/ Ideal

Read Next

03 Δεκ 2025

Μαρία Κάλλας: Πέντε εμβληματικές εμφανίσεις, που επιβεβαίωσαν το διαχρονικό της στυλ

Η Μαρία Κάλλας κατέφερε να αφήσει το στίγμα της τόσο με το ταλέντο, όσο και με τις πάντα κομψές εμφανίσεις της.

Περισσότερα από

Stories

03 Δεκ 2025

Eat Chic | Το εστιατόριο της Αίγλης Ζαππείου έχει νέο όνομα και έναν chef που επιστρέφει στην Αθήνα μετά από 15 χρόνια

Ο Χρύσανθος Καραμολέγκος υπογράφει το μενού του Zappa, της φρέσκιας γαστρονομικής πρότασης της Αίγλης Ζαππείου.

02 Δεκ 2025

Απολαυστικά Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά με την υπογραφή του NJV Athens Plaza

Φροντίζοντας μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, το ιστορικό ξενοδοχείο στην πλατεία Συντάγματος δημιουργεί και φέτος ξεχωριστά dinners και lunches για τις ημέρες των γιορτών, προσφέροντας τους τη γεύση που τους αξίζει.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Με ένα private event, η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα με ένα ξεχωριστό private event.

01 Δεκ 2025

Ξεκινούν οι φετινές "Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου", το φεστιβάλ που αναδεικνύει το εγχώριο σινεμά στην Πόλη

Από τις 2 έως και τις 7 Δεκεμβρίου, η Κωνσταντινούπολη αποκτά ελληνικό άρωμα και σινεφίλ αίσθηση, με την υπογραφή ταινιών από σπουδαίους Έλληνες δημιουργούς, όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Γιάννης Σμαραγδής, η Φρίντα Λιάππα.

01 Δεκ 2025

Ο Chris Isaak έρχεται στην Αθήνα

Η φωνή πίσω από το Wicked Game και αρκετές αισθαντικές επιτυχίες, ο Chris Isaak φέρνει κάτι από το Blue Hotel του στην Αθήνα.

30 Νοε 2025

#theaftertaste | Μία διαφορετική έκθεση, το νέο hot εστιατόριο του κέντρου και η Monica Bellucci στην Αθήνα

Ο Νίκος Κοντομήτρος ξεχωρίζει, για τρίτη χρονιά, όσα είδε, δοκίμασε, άκουσε και ευχαριστήθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε.

29 Νοε 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Η τελευταία μεγάλη εμφάνιση της στο "Μπράβο" πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε παραδώσει μαθήματα αισιοδοξίας στην εκπομπή της Ρούλας Κορομηλά.

28 Νοε 2025

Ζωή Λάσκαρη: To bombshell hair look που υιοθέτησε πριν από 50 χρόνια, είναι και πάλι στη μόδα

Η Ζωή Λάσκαρη αγκαλιά με τον Τόλη Βοσκόπουλο σε ένα σπάνιο φωτογραφικό καρέ.

27 Νοε 2025

Mario Banushi | Ποια παράσταση ανεβάζει μετά το πολυσυζητημένο Mami στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση;

Η απάντηση δίνεται αυτόν τον Δεκέμβριο στον χώρο της Πειραιώς 260.