ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ένα αντίο στον Νίκο Παναγιωτόπουλο

Μια προσωπική δημιουργική διαδρομή μέσα στην πόλη, στις ταινίες, στους ανθρώπους με μότο την ελευθερία και την αθωότητα

Ένα αντίο στον Νίκο Παναγιωτόπουλο

«Τα γηρατειά είναι άσχημο πράγμα» συνήθιζε να λέει ο Νίκος Παναγιωτόπουλος. Κανένας δε θα τον θυμάται γέρο. Ακόμα και στα 74 του χρόνια, είχε τον ενθουσιασμό του ανθρώπου που ετοιμάζει την πρώτη ταινία. Ή μια από τις πρώτες. Άλλωστε το σινεμά ήταν ένα μέρος της καθημερινότητάς του. Και η φιλοδοξία του πάντα, να κάνει ταινίες με το τίποτα, για το τίποτα.

Ένα αντίο στον Νίκο Παναγιωτόπουλο

Πιστός στο προσωπικό του όραμα, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, έκανε 17 ταινίες. Η τελευταία, η «Κόρη του Ρέμπραντ» βγήκε στις αίθουσες στις 10 Δεκεμβρίου. Από τα Χρώματα της Ίριδας, την πρώτη του ταινία το 1974, ο Παναγιωτόπουλος μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το καυστικό του σχόλιο σε συνδυασμό με τη σκηνοθετική του μαεστρία.

Mε τη Δούκισσα Νομικού στα γυρίσματα της ταινίας "Η Λιμουζίνα"

Άνθρωπος πνευματώδης και απρόβλεπτος, με σαρδόνιο χιούμορ, δε δίστασε ποτέ να εκθέσει την τολμηρή ματιά του. Στο σύμπαν του Παναγιωτόπουλου, ακόμα και η πιο μικρή εικόνα, η πιο μικρή ψηφίδα είχε σημασία. Μέχρι την τελευταία του ταινία, ο θεατής μπορούσε να διακρίνει την αθωότητα, την αθωότητα με την οποία είχε περάσει ως παιδί μυθικές όπως έλεγε ο ίδιος βραδιές στα θερινά σινεμά, αυτές που καθόρισαν την κλίση του στον κινηματογράφο. Και την μικρή ξενοιασιά των ηρώων ακόμα και στις πιο δραματικές συνθήκες. Την ξενοιασιά που ο ίδιος θεωρούσε αγαθό. Ήταν αυτό που τον έκανε να ζηλεύει μια γάτα που λιαζόταν ξαπλωμένη στον ήλιο.

"Ονειρεύομαι τους φίλους μου"

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν ένας σκηνοθέτης «της πόλης». Τον έβλεπες να κυκλοφορεί στην Αθήνα και την λάτρευε. Δεν την έβρισκε κακάσχημη. Έλεγε ότι σε κάθε γωνιά του δρόμου παραμονεύουν αναμνήσεις. Η Αθήνα του Παναγιωτόπουλου ήταν η πόλη με τα νεοκλασικά και τα συνεργεία, μια πόλη ασεβής στην οποία δε χρειάζεται κανένας να κυκλοφορεί μα τα καλά του.

Ο Θάνος Σαμαράς και η Αλεξία Καλτσίκη στο "Delivery".

Για τον κινηματογράφο είχε μια θεωρία για την «ενάρετη στάση» ενός δημιουργού. Το ταλέντο για τον Παναγιωτόπουλο, δεν ήταν αρκετό. Χρειαζόταν και το ήθος. Ήταν ο τρόπος του να κάνει σινεμά. Και θεωρούσε ότι η τέχνη που αγάπησε με πάθος στην Ελλάδα είχε να αντιμετωπίσει δυο εχθρούς: το χρήμα και την προπαγάνδα. Εκείνος ήθελε να κάνει πάντα του κεφαλιού του. Τα κατάφερνε. Οι ταινίες του προκαλούσαν πάντα στους θεατές αισθήματα λατρείας, σε άλλους αισθήματα απέχθειας. Αλλά ήταν πάντα ένα θέμα συζήτησης.

"Οι Τεμπέληδες της Εύφορης Κοιλάδας"

Ο Παναγιωτόπουλος είχε αφοριστικό χιούμορ, κυνική σοφία, τρυφερότητα. Κατάφερε μέσα στον ελληνικό κινηματογράφο και δημιούργησε το δικό του σύμπαν για τέσσερις δεκαετίες. Ένα σύμπαν αυθαίρετο, προκλητικό, πολλές φορές σαρκαστικό αλλά και οικείο μέσα στο οποίο βυθίστηκαν οι Έλληνας θεατές. Ο Παναγιωτόπουλος είχε ένα τρόπο να ξεβολεύει τους γύρω του, να ξεβολεύει τον εαυτό του, να κάνει ταινίες που δεν χαϊδεύουν τον θεατή με ένα τρόπο που πολεμούσε τον ρεαλισμό.

"Αυτή η νύχτα μένει"

Ο Παναγιωτόπουλος ευτύχησε να είναι ένας παραγωγικός σκηνοθέτης. Με την σύντροφο και συνοδοιπόρο του στην τέχνη και τη ζωή, Μαριάννα Σπανουδάκη, μοιράστηκαν την εμπειρία του πώς στήθηκε αυτό που σήμερα ονομάζουμε ελληνικός κινηματογράφος. Ήταν πολύ τυχερός γιατί κατάφερε να κάνει αυτά που ήθελε. Ήταν πολύ ευτυχής γιατί έζησε σε μια κοινότητα με σεβασμό και αγάπη, από τους ομότεχνούς του, κατάφερε να μιλήσει για αυτά που τον απασχόλησαν, ελεύθερα και χωρίς περιορισμό. Και για κάποιο λόγο, έφυγε, αιφνίδια, χωρίς βάσανο, χωρίς να τον έχει καταβάλει το γήρας που απεχθανόταν. Ο θάνατός του μοιάζει με απρόβλεπτα εξαφάνιση σε κάποια ταινία του.

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ετοίμαζε την δέκατη όγδοη ταινία του, «Amor Fati» γυρισμένη στο κέντρο της Αθήνας. Την ιστορία ενός άστεγου από μια νουβέλα του Αυστριακού συγγραφέα Γιόζεφ Ροτ.

Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας (1978)

Ονειρεύομαι τους φίλους μου (1993)

Ο εργένης (1996)

Read Next

10 Σεπ 2025

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιουργεί μία μοναδική παράσταση στο Ηρώδειο για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Στο THIS THAT KEEPS ON, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου επιστρατεύει εικόνες και σώματα-χίμαιρες από τις τέσσερις δεκαετίες έργου του, και τις αναγεννά δίπλα σε ολοκαίνουργια στοιχεία κινούμενων εικόνων και γλυπτικών εγκαταστάσεων. Μία fundraising βραδιά για την ενίσχυση της "Μεταμόρφωσης" του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

10 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με old money χτένισμα στο Παρίσι στα μέσα της δεκαετίας του '60

Η iconic εμφάνιση με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ στη γαλλική πρωτεύουσα.

Περισσότερα από

Stories

09 Σεπ 2025

Η πέτρα ως καμβάς δημιουργίας | Μία εντυπωσιακή νέα έκθεση 27 καλλιτεχνών στο ατελιέ του ζωγράφου Νίκου Νικολάου

Έργα τέχνης ζωγραφισμένα σε πέτρες από την Αίγινα και άλλες θάλασσες συγκροτούν μία νέα εικαστική έκθεση στο σπίτι του Νίκου Νικολάου στην Αίγινα.

09 Σεπ 2025

Πάνος Προφήτης | Ο νικητής του βραβείου Young Artist της περσινής Art Athina παρουσιάζει τη νέα του έκθεση

Εμπνευσμένη από τον Πλάτωνα και την αλληγορία του σπηλαίου, η "La Bocca La Grotta" (Το Στόμα Το Σπήλαιο) παρουσιάζεται στο MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.

08 Σεπ 2025

Η Πριγκίπισσα Diana και το στίγμα που άφησε στη μόδα μέσα από 5 εμβληματικές εμφανίσεις

Η διαχρονική κομψότητα της πριγκίπισσας συνεχίζει να εμπνέει γενιές.

06 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Ανέκδοτη φωτογραφία από τα τελευταία της Χριστούγεννα στο σπίτι της στη Στησιχόρου

Το σπάνιο φωτογραφικό ντοκουμέντο με την Αλίκη Βουγιουκλάκη στον προσωπικό της χώρο.

05 Σεπ 2025

5 ταινίες που έντυσε ο Giorgio Armani

Ο Ιταλός σχεδιαστής δεν άφησε το στίγμα του μόνο στο χώρο της μόδας, αλλά και στη μεγάλη οθόνη.

05 Σεπ 2025

Μελίνα Μερκούρη: Κομψή εμφάνιση εν πλω με navy blue σακάκι πριν από 65 χρόνια

Η εμφάνιση που είχε κάνει η Μελίνα Μερκούρη στα 60s κλέβοντας τις εντυπώσεις.

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.