ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Εξέφρασαν στην τέχνη τους το ελληνικό δράμα: Χρήστος Καπράλος - Βάσω Κατράκη σε νέα αθηναϊκή έκθεση

Μόλις εγκαινιάστηκε στη Roma Gallery με τίτλο «Ελεγείες σε πέτρα και μέταλλο», τοποθετώντας τους δύο σπουδαίους δημιουργούς σε έναν μοναδικό διάλογο.

Εξέφρασαν στην τέχνη τους το ελληνικό δράμα: Χρήστος Καπράλος - Βάσω Κατράκη σε νέα αθηναϊκή έκθεση

Ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός γλύπτης Χρήστος Καπράλος (1909 - 1993) και η μεγαλύτερη χαράκτρια του τόπου μας Βάσω Κατράκη (1914 – 1988) παρουσιάζονται για πρώτη φορά μαζί, σε ένα μοναδικό, ιστορικά βεβαρημένο αισθητικό διάλογο, στην έκθεση με τίτλο «Ελεγείες σε πέτρα και μέταλλο», στη Roma Gallery (Ρώμα 5, Αθήνα, τηλ. 213 0358344).

Και οι δύο εκπροσωπούν εκείνη την καλλιτεχνική έκφραση που αντανακλά με τον πιο ώριμο τρόπο την ελληνική ιδιαιτερότητα και το δράμα που βιώνει διαχρονικά ο τόπος. Κοινό τους θέμα τα σύμβολα του μύθου, ο άνθρωπος, ο αρματηλάτης, ο έφιππος ήρωας, ο πληγωμένος πολεμιστής, η μάνα που υπομένει, γυναίκες και άνδρες της Πίνδου και της αντίστασης. Σύμβολα, που μέσα από τη διαπάλη των συναισθημάτων, των υλικών και της φόρμας, αποδίδονται σε έργα που το υψηλό τους περιεχόμενο συμβαδίζει με την έρευνα για την ποιότητα της μορφής.

Εξέφρασαν στην τέχνη τους το ελληνικό δράμα: Χρήστος Καπράλος - Βάσω Κατράκη σε νέα αθηναϊκή έκθεση
Βάσω Κατράκη, Πτώση, 1966, χάραξη σε πέτρα, 107 Χ 209 εκ.

Βάσω Κατράκη

Γεννήθηκε στο Αιτωλικό Αιτωλοακαρνανίας το 1914. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1936-1940), ζωγραφική με τον Παρθένη και χαρακτική με τον Κεφαλληνό. Αποφοίτησε με μια τρίμηνη υποτροφία στη ζωγραφική, ένα βραβείο και δυο επαίνους στην χαρακτική. Ήταν μεταξύ των μαθητών του Κεφαλληνού που σχεδίασαν τις γνωστές αφίσες για τον Πόλεμο, το 1940-41. Οργανώθηκε από νωρίς στην Αντίσταση και εικονογράφησε με ξυλογραφίες πολλά παράνομα έντυπα. Το 1949 συμμετείχε στην ίδρυση της ομάδας «Στάθμη».

Η πρώτη ατομική της έκθεση (1955, Ζαχαρίου) συνέπεσε με μια καθοριστική στροφή στην τεχνική της: βαθμιαία άρχισε να χαράσσει τα έργα της κατευθείαν σε πέτρα και όχι σε ξύλο. Η επεξεργασία και η τελειοποίηση αυτής της εντελώς προσωπικής τεχνικής έγινε αναπόσπαστο μέρος της εξέλιξης του χαρακτικού της έργου.

Ήταν μεταξύ των μαθητών του Κεφαλληνού που σχεδίασαν τις γνωστές αφίσες για τον Πόλεμο, το 1940-41.

Η τέχνη της καλύπτει ένα ευρύ θεματολογικό φάσμα, από καθημερινές σκηνές μέχρι μυθολογικές αλληγορίες, που μαρτυρούν πάντοτε μια κοινωνική ευαισθησία και μια βαθιά ανθρωπιστική διάθεση. Η αισθητική της κρατάει ισχυρούς δεσμούς με την ελληνική παράδοση, αλλά προχωρεί σε τολμηρές αφαιρετικές σχηματοποιήσεις που αποκτούν, με τον καιρό, ιδιαίτερη ένταση, μέσα από την αντίθεση του μαύρου-άσπρου. Όσο ήταν εξόριστη στη Γυάρο (με τη δικτατορία του 1967), κατόρθωσε να εκφραστεί ζωγραφίζοντας βότσαλα με μαύρο μελάνι. Αλλά τα πιο ώριμα έργα της, μετά το 1970, είναι τα μεγάλων διαστάσεων χαρακτικά με τις λιτές μνημειακές μορφές, τις οποίες χάρασσε σε ψαμμίτη και τύπωνε σε λευκό χαρτί.

Παρουσίασε το έργο της σε περισσότερες από 20 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και συμμετείχε σε ομαδικές και διεθνείς διοργανώσεις, όπως στη Μπιενάλε της Λουμπλιάνα ανελλιπώς από το 1956 ως το 1977, στη Μπιενάλε του Τόκιο από το 1960 ως το 1970, στη Μπιενάλε του Σάο Πάολο το 1957, στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1966, όπου τιμήθηκε με το Διεθνές βραβείο Λιθογραφίας Tamarind.

Χρήστος Καπράλος, Άλογο, 1958, ορείχαλκος, 70 Χ 60 Χ 18 εκ.

Χρήστος Καπράλος

Γεννήθηκε στο Παναιτώλιο Αιτωλοακαρνανίας το 1909. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1930-1934) με τον Ουμβέρτο Αργυρό και μετά γλυπτική στο Παρίσι με τον Marcel Gimond (1894-1961), έως το 1940. Στη διάρκεια του Πολέμου και της Κατοχής (1940-1945) έμεινε στο χωριό του, όπου έφτιαξε πολλά γλυπτά και προπλάσματα, δουλεύοντας ταυτοχρόνως στις καπνοκαλλιέργειες. Κυρίως δούλεψε στο γύψο την έκτη ενότητα της ανάγλυφης ζωφόρου για το Μνημείο της Μάχης της Πίνδου.

Η ζωφόρος, εμβατήριο και μαζί ραψωδία της ιστορίας του Νεότερου Ελληνισμού, μεταφέρθηκε από τον γλύπτη σε πωρόλιθο, στην Αίγινα, τα χρόνια 1952–1956. Το 2001, αυτό το έργο αγοράστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, σήμερα βρίσκεται στο περιστύλιο της Βουλής των Ελλήνων από το 2002. Σε όλη τη νεανική περίοδο της ζωής του βρισκόταν σε μεγάλη ανέχεια και ζούσε με μικρές υποτροφίες (κυρίως από συμπατριώτες του όπως οι Αδελφοί Παπαστράτου).

Στη διάρκεια του Πολέμου και της Κατοχής έμεινε στο χωριό του, όπου έφτιαξε πολλά γλυπτά και προπλάσματα, δουλεύοντας ταυτοχρόνως στις καπνοκαλλιέργειες.

Το 1946 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και παρουσίασε την πρώτη ατομική του έκθεση (1946, Παρνασσός), με μεγάλη επιτυχία. Από τότε ξεκίνησε η ανοδική πορεία της καριέρας του. Απέκτησε με δωρεά το εργαστήριό του στο Κουκάκι (1947), στο οποίο αργότερα θα προσθέσει το δικό του χυτήριο (1961). Επίσης, άρχισε να δουλεύει τα καλοκαίρια στην Αίγινα, με απευθείας λάξευση σε πωρόλιθο, μάρμαρο ή ξύλο. Από το 1995 το εργαστήριό του εκεί λειτουργεί ως μουσείο. Η πλούσια παραγωγή του περιλαμβάνει γλυπτά σε διάφορες τεχνικές, έργα κεραμικής, ζωγραφικής, χαρακτικής κ.ά.

Παρουσίασε το έργο του σε πολλές ατομικές, ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις. Μεταξύ άλλων εκπροσώπησε την Ελλάδα στις Μπιενάλε της Βενετίας (1962) και του Σάο Πάολο (1975). Το 1981 οργανώθηκε αναδρομική του έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη. Πέθανε στην Αθήνα το 1993. Δύο χρόνια αργότερα (1995), η Ακαδημία Αθηνών τον τίμησε με αναδρομική έκθεση στο χώρο της.

Info

Έως 31 Ιουλίου, Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 11-17.00, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11-21.00, roma-gallery.com

κεντρική φωτό: Οι δύο δημιουργοί μαζί.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram.

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025