ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Είμαι επικίνδυνη όταν σαν μητέρα γεννάω παιδιά μετέωρα»: Το ποστ της Σοφίας Φιλιππίδου

«Αντιστέκομαι στις δυνάμεις που με σπρώχνουν να φτιάξω μια νέα «οικογένεια» πάνω στα αποτυχημένα πρότυπα: νύφη-γαμπρός, δεξίωση, δικά μου παιδιά, σπίτι με δάνειο...»

«Είμαι επικίνδυνη όταν σαν μητέρα γεννάω παιδιά μετέωρα»: Το ποστ της Σοφίας Φιλιππίδου

Είμαι επικίνδυνη... γιατί φοβάμαι πως τα νέα κουτάκια που ετοιμάζονται για να βάλουμε μέσα τις διαφορετικότητες είναι μια νέα παγίδα.

Τι έγινε με τη διακήρυξη του '48 για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ελευθερία, την ισότητα, την αξιοπρέπεια και την αναγνώριση της διαφορετικότητας; Γιατί πρέπει σήμερα να αποδείξουμε πως οι διαφορετικότητες είναι άνθρωποι; Ποιος έβαλε στο περιθώριο τους «διαφορετικούς»; Όλοι θυμόμαστε τους αγώνες του '20 στην Αμερική, τον Μάη του '68, το φεμινιστικό κίνημα που άλλαξε οριστικά τη θέση της γυναίκας.

Αν εξαιρέσουμε τη μεγάλη μάζα που πολτοποιήθηκε στα εργοστάσια, οι «πετυχημένες» γυναίκες, ανεξαρτήτως βιολογικού φύλου, με τη θέλησή τους, δημιούργησαν το μοντέλο της δυναμικής, χειραφετημένης, μοντέρνας γυναίκας που μιμείται τον «πετυχημένο» άντρα: καπνίζει, πίνει, γλεντάει, αλλάζει συντρόφους σαν τα πουκάμισα και έχει δικαίωμα στην αιώνια ομορφιά, γι’ αυτό καταφεύγει ευχαρίστως στην πλαστική χειρουργική για να είναι πάντα «νέα» και επιθυμητή. Σε κάποιες περιπτώσεις εξουσιάζει την οικογένεια, τους υπαλλήλους της, τον άντρα της και σε άλλες -και προς τιμήν της- κυβερνάει τον κόσμο.

Η γυναίκα επιστήμων, η αγρότισσα, η ποιήτρια, η νοικοκυρά, η φτωχιά, η διαφορετική, η άλλη, «η ξένη» -εκτός των εξαιρέσεων που επιβραβεύονται- έμεινε στη σκιά και πάντως δε δημιούργησε μόδα: δεν είναι πρότυπο, δεν γοητεύει -πάρα ελάχιστους- δεν «πουλάει», δεν έχει λόγο!

Αλλά, και με τους άντρες -ανεξαρτήτως φύλου- το πρότυπο είναι ο «πετυχημένος», αυτός που είναι σε κάποια διευθυντική θέση ή ο ματσό, που συνοδεύει το μοντέλο ή τα τεκνά... που έχει μεγάλο κότερο, ακριβό αμάξι. Και σ' αυτή την περίπτωση περιθωριοποιήθηκε ο εργάτης, ο επιστήμων, ο ποιητής, ο δάσκαλος, ο τεχνίτης, ο οικοδόμος, ο α-σχημος, ο κοντός, ο ανάπηρος, ο πρόσφυγας «ο ξένος», ο άλλος!

Σήμερα δημιουργήθηκε ένας νεολογισμός για να εκφράσει αυτό που αισθάνεται ότι είναι κάθε άνθρωπος, όσον αφορά το φύλο του, και έχουν γίνει μικρές ομάδες διαφορετικοτήτων με διεκδικήσεις ισότητας. Πολύ ωραία. Αλλά ίσοι με ποιους; Με τους αδικημένους διαφορετικούς και περιθωριακούς όλου του κόσμου ή με τις «πετυχημένες» γυναίκες και με τους «πετυχημένους» άντρες, όλων των φύλων, που είναι οι κυρίαρχες ανταγωνιστικές μεγάλες ομάδες - ας το ξεκαθαρίσουμε να ξέρουμε γιατί αγωνιζόμαστε.

Είμαι επικίνδυνη, λοιπόν, γιατί δημιούργησα προς όφελός μου και για το συμφέρον μου ένα χάος και έχασα το μέτρο. Μου διέφυγε η απλή αλήθεια πως η δικαιοσύνη, η ισότητα, η ελευθερία, η ανεξαρτησία, η αλλαγή έρχονται -αν έρθουν- εκ των έσω, αρχίζοντας από το σχολείο, όπου έπρεπε να μου μαθαίνουν ότι πρώτα δίνω τον αγώνα αναγνώρισης και γνώσης του εαυτού μου, εργάζομαι πάνω στην καλλιέργεια των χαρισμάτων μου και των δεξιοτήτων μου. Αρχίζω να γίνομαι, σιγά-σιγά, κάτι με γνώμονα αυτό που ήμουν όταν γεννήθηκα ή αυτό που ήμουν προορισμένη να γίνω βάσει των προδιαγραφών μου, του περιβάλλοντος, των κλίσεών μου, του χαρακτήρα, του φύλου μου, της τύχης μου.

Δεν προσπαθώ να γίνω άλλη -ένας ρόλος- ή να μιμηθώ ένα ίνδαλμα, αλλά να εξελίξω αυτό που είμαι και να γίνω καλύτερη. Μαθαίνω τα δικαιώματά μου. Διαβάζω! Αντιστέκομαι στην αγορά που επιδιώκει την ομοιομορφία και προμοτάρει τον πετυχημένο καταναλωτή. Ελευθερώνω τον εαυτό μου από το βάρος της συσσώρευσης πλούτου και αγωνίζομαι μόνη μου για μένα: να αλλάξω το καταρρέον σύστημα της οικογένειας που στηρίζεται πάνω στο ψέμα, στην υποκρισία, στη συνήθεια, στο συμφέρον και στην άσκηση βίας.

Αλλιώς, το γκρεμίζω και αρχίζω να χτίζω για το μέλλον μια νέα εμπιστοσύνη. Εμπιστοσύνη μεταξύ ανδρός, γυναικός και όλων των άλλων φύλων. Αντιστέκομαι στις δυνάμεις που με σπρώχνουν να φτιάξω μια νέα «οικογένεια» πάνω στα αποτυχημένα πρότυπα: νύφη-γαμπρός, δεξίωση, δικά μου παιδιά, σπίτι με δάνειο κ.λπ. Αρχίζω με σύνεση και γνώση να χτίσω μ' έναν άνθρωπο-σύντροφο-συνεργάτη μια σχέση φιλίας, με συνείδηση ότι ένας αληθινός δεσμός φτιάχνεται μέσα στο χρόνο με κόπο και με θυσίες.

Είμαι επικίνδυνη όταν σαν μητέρα γεννάω παιδιά μετέωρα: χωρίς ρίζες, καταγωγή, καταβολές, παράδοση, παρελθόν, ιστορία της ανθρωπότητας, και επιπλέον τα μαθαίνω ότι ο κόσμος τους ανήκει γιατί είναι ημίθεοι πρίγκιπες και βασιλοπούλες, δηλαδή γεννημένοι για να εξουσιάζουν και να έχουν δούλους.

Είμαι επικίνδυνη όταν υπονομεύω την καλύτερη συνάδελφό μου στη δουλειά για να εξουσιάζω τις κατώτερες μου, ενώ κλέβω τις ιδέες της με τη χυδαία δικαιολογία ότι αυτηνής της τις χαρίζει ο θεός!

Είμαι επικίνδυνη, τέλος, γιατί προσπαθώ να μη μπω στο κουτάκι στο οποίο θέλει να με βάλει η πολιτική, η πολιτιστική και η διαφημιστική εξουσία μαζικά για να με ελέγχει.

Δείτε την ανάρτησή της:

Είμαι επικίνδυνη Συλλογικό Εκδόσεις: Key Books Κατηγορία: Μαρτυρίες Διαστάσεις: 14 x 20,5 Σελίδες: 392 Τιμή: €16.5 ISBN:...

«Είμαι επικίνδυνη όταν σαν μητέρα γεννάω παιδιά μετέωρα»: Το ποστ της Σοφίας Φιλιππίδου

Είμαι Επικίνδυνη / Συλλογικό

100 μοναδικές ιστορίες. 100 επικίνδυνες μαρτυρίες. 100 γυναίκες τόλμησαν να ξεκινήσουν από την ίδια αφετηρία, με τη φράση «Είμαι επικίνδυνη», και η καθεμία να φωτίσει μια διαφορετική πλευρά των όσων βιώνουν οι γυναίκες στην Ελλάδα του σήμερα.

Οι ιστορίες τους θα εμπνεύσουν, θα προκαλέσουν και τελικά θα αφυπνίσουν, σε μια χώρα στην οποία τόσες γυναίκες διαπρέπουν καθημερινά παρά τις αντιξοότητες.

Τα συγγραφικά δικαιώματα από την πώληση του βιβλίου θα διατεθούν για την αρωγή οργανισμών που υποστηρίζουν τις κακοποιημένες γυναίκες.

Το βιβλίο αποτελεί μία πρωτοβουλία της Women Act σε συνεργασία με την αθηΝΕΑ και με την υποστήριξη του Women on Top.

Περισσότερα για το βιβλίο μπορείτε να δείτε εδώ.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

12 Ιουν 2024

Μαρίκα Κρεβατά-Γιώργος Γαβριηλίδης: Ο κρυφός έρωτας που κράτησε 40 χρόνια

Μια αληθινή ιστορία αγάπης που κράτησε σχεδόν σαράντα χρόνια.

11 Ιουν 2024

Ζακ-Υβ Κουστώ: "Η γυναίκα του πέθαινε από καρκίνο και εκείνος δεν είχε ιδέα"

Ο βασιλιάς της θάλασσας Ζακ - Υβ Κουστώ, που γεννήθηκε σαν σήμερα ήταν ένας θρύλος, αλλά όχι υπόδειγμα πατέρα και συζύγου.

Περισσότερα από

Stories

10 Ιουν 2024

H Τζούντι Γκάρλαντ είχε πέσει θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης σε σκηνή πασίγνωστης ταινίας

Η Φράνσις Έθελ Γκαμ, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα γεννήθηκε στις 10 Ιουνίου 1922 και πρωτοεμφανίστηκε σε ηλικία τριών χρόνων. Από τότε δεν έπαψε παίζει, να τραγουδάει και να χορεύει.

09 Ιουν 2024

Ζωρζ Σαρή: "Aπό την ώρα που άρχισα να γράφω για παιδιά συνέχισα να είμαι νέα"

Η σπουδαία συγγραφέας Ζωρζ Σαρή γεννήθηκε από Γαλλίδα μητέρα και πέθανε πέθανε σαν σήμερα, εκπληρώνοντας μια τελευταία επιθυμία της: Να "την πάρει ο Θεός" πριν από την αγαπημένη της φίλη Άλκη Ζέη.

09 Ιουν 2024

Μιμή Ντενίση - Νίκος Γαλανός σε ένα σπάνιο ρετρό κλικ

Από την τηλεοπτική σειρά "Το ταξίδι" το 1977.

08 Ιουν 2024

"Με πήρε τηλέφωνο μία Λάσκαρη. Ξέρεις ποια είναι;"

Ο Ανδρέας Βουτσινάς μεγαλούργησε στο εξωτερικό και υπήρξε δάσκαλος της Μέριλιν Μονρόε, του Μάρλον Μπράντο και του Ρόμπερτ Ντε Νίρο, πέθανε σαν σήμερα.

08 Ιουν 2024
07 Ιουν 2024

Κάτια Δανδουλάκη, Μιμή Ντενίση, Ξένια Καλογεροπούλου, Τζένη Καρέζη...σε μια επική κοινή φωτογράφιση

Ξένια Καλογεροπούλου, Τζένη Καρέζη, Μαργαρίτα Παπανδρέου, Κάτια Δανδουλάκη, Καλλιόπη Μπουρδάρα και Μιμή Ντενίση, είναι όλες τους υπέροχες.

07 Ιουν 2024

Λίαμ Νίσον: Όταν βρήκε την σύζυγό του "κλινικά νεκρή".

Έχει προταθεί για Όσκαρ, για το βραβείο της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και για Χρυσή Σφαίρα. Αλλά η ζωή του ηθοποιού που σήμερα κλείνει τα 72 δεν υπήρξε πολύ γενναιόδωρη μαζί του.

07 Ιουν 2024

Φρανζουάζ Ζιλό: H μούσα του Πικάσο, ήταν και η μόνη γυναίκα που τον εγκατέλειψε

"Νομίζεις ότι ο κόσμος θα ενδιαφεθεί για εσένα; Δεν θα ενδιαφερθούν ποτέ πραγματικά για εσένα. Θα είναι μόνο περιέργοι για εσένα επειδή άγγιξες τη δική μου ζωή" της είχε πει ο Πικάσο όταν τον εγκατέλειψε. .

07 Ιουν 2024

Ντίνο Ρίζι: Ο πατέρας της κωμωδίας αλά ιταλικά

Ο μεγάλος σκηνοθέτης που έκανε εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο να αγαπήσουν την Ιταλία και την "ντόλτσε βίτα", έφυγε σαν σήμερα