ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Δεκατρείς μήνες χωρίς σημεία στίξης: Γιατί στην πανδημία μάς λείπουν τόσο οι γιορτές της ζωής μας

Όταν γέννησε η αδερφή μου και απαγορευόταν να την επισκεφτώ στο μαιευτήριο, συνειδητοποίησα την αξία των τελετών μετάβασης που στο παρελθόν θεωρούσα δεδομένες.

Δεκατρείς μήνες χωρίς σημεία στίξης: Γιατί στην πανδημία μάς λείπουν τόσο οι γιορτές της ζωής μας

Την ώρα που γεννούσε η αδερφή μου ήμουν σε τηλεργασία στο σπίτι. Όταν τη μετέφεραν στο δωμάτιο μετά τον τοκετό επιτηρούσα τον γιο μου στην τηλεκπαίδευση. Και η πρώτη μου επαφή με τον ανιψιό ήταν μέσα από ένα βίντεο είκοσι δευτερολέπτων στο Viber.

Ακόμα, φυσικά, και τον παλιό, καλό, προ-πανδημικό καιρό, των επισκεπτηρίων στα μαιευτήρια, κάποιες φορές δεν είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά το μωρό: Μπορεί, ας πούμε, την ώρα της επίσκεψής μας να κοιμόταν στον θάλαμο των νεογνών ή να το τάιζαν οι μαίες – εκτός φυσικά εάν η μαμά είχε επιλέξει το «rooming in» και τον αποκλειστικό θηλασμό.

Όμως και μόνο η ίδια η διαδικασία της επίσκεψης στο νοσοκομείο – της αγοράς ενός πελώριου λούτρινου αρκούδου, του κεράσματός μας ενός γλυκού που είχαν φέρει οι προηγούμενοι επισκέπτες (και που πιθανότατα είχε αρχίσει κιόλας να λιώνει κάτω από τις ασφυκτικές για τα γλυκά αλλά ιδανικές για μωρά θερμοκρασίες του μαιευτηρίου), της τετ α τετ συζήτησης με τη λεχώνα για την εμπειρία της γέννας, το πριν και το μετά, μας βοηθούσε να συνειδητοποιήσουμε ότι κάτι είχε αλλάξει στη ζωή μας. Ότι στο κοντινό μας περιβάλλον είχαμε μόλις υποδεχτεί ένα καινούριο μωρό – της κολλητής, της αδερφής, της ξαδέρφης, της κόρης μας.

Την ώρα που γεννούσε η αδερφή μου ήμουν σε τηλεργασία στο σπίτι. Όταν τη μετέφεραν στο δωμάτιο μετά τον τοκετό επιτηρούσα τον γιο μου στην τηλεκπαίδευση. Και η πρώτη μου επαφή με τον ανιψιό ήταν μέσα από ένα βίντεο είκοσι δευτερολέπτων στο Viber.

«Σκεφτόμουν όλο αυτό τον καιρό, που οι κηδείες έχουν λίγο κόσμο και στους γάμους δεν πάει κανείς, ότι χάνουμε τελετουργίες πολύ βαθιές και ανανεωτικές, που έχουν σχέση με συμβολισμούς πολύ έντονους, με την ίδια την κατανόηση του κύκλου της ζωής» μού έλεγε η Αμάντα Μιχαλοπούλου σε μια συνέντευξή μας στις αρχές του χρόνου, με αφορμή την έκδοση του μεταμοντέρνου «Λογοτεχνικού Καζαμία 2021» της (εκδ. Καστανιώτη).

Δεκατρείς μήνες σε καραντίνα, αφού έχασα γάμους, βαφτίσεις, κηδείες, γενέθλια, επισκεπτήρια, κατάφερα να κατανοήσω σε βάθος τι εννοούσε η συγγραφέας. Μέσα σε όλο αυτό το διάστημα, δεν μπόρεσα να σταθώ κυριολεκτικά δίπλα σε φίλους που είδαν τους γονείς τους, νικημένους από COVID-19, να θάβονται σφραγισμένοι σε πλαστικές σακούλες. Δεν είχα την ευκαιρία να τραγουδήσω μαζί με το γιο μου το τραγούδι των γενεθλίων σε ξαδέρφια και συμμαθητές του. Να χορέψω αγκαλιά με φίλους που πριν από λίγο είχαν ανταλλάξει όρκους αιώνιας αφοσίωσης. Να μοιραστώ, από κοντά, μεγάλες λύπες και χαρές. Κατάλαβα πιο έντονα από ποτέ την αξία όλων αυτών των κοινωνικών εκδηλώσεων, ακόμα και των πιο τυπικών, που λειτουργούν σαν τελετές μετάβασης στη ζωή, στο θάνατο και σε όλα όσα μεσολαβούν.

Αν τα γεγονότα και οι άνθρωποι της ζωής μας είναι οι λέξεις ενός κειμένου, αυτές οι τελετές μετάβασης είναι τα σημεία στίξης της. Οι τελείες, οι άνω τελείες, τα κόμματα, τα θαυμαστικά, τα ερωτηματικά.

Αν τα γεγονότα και οι άνθρωποι της ζωής μας είναι οι λέξεις ενός κειμένου, αυτές οι τελετές μετάβασης είναι τα σημεία στίξης της. Οι τελείες, οι άνω τελείες, τα κόμματα, τα θαυμαστικά, τα ερωτηματικά. Μας δίνουν την ευκαιρία να πάρουμε μια ανάσα, να κάνουμε μια παύση στην ανάγνωση, να χωνέψουμε το νόημα της φράσης που μόλις διαβάσαμε. Να γελάσουμε, να κλάψουμε, να ανατριχιάσουμε και μετά να συνεχίσουμε πιο πλούσιοι σε σοφία και συναίσθημα. Και αυτή είναι τελικά μια από τις μεγαλύτερες απώλειες της εποχής που ζούμε, η οποία έναν χρόνο μετά, παραμένει εξωφρενικά πρωτόγνωρη.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

κεντρική φωτό: «Celebrating the Birth», Jan Steen (1625/1626–1679), The Wallace Collection

Read Next

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

Περισσότερα από

Stories

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.

15 Οκτ 2025

Reese Witherspoon | Υπογράφει το πρώτο της μυθιστόρημα μαζί με τον "βασιλιά" των θρίλερ

Για το πρώτο της μυθιστόρημα, η διάσημη ηθοποιός ζήτησε τη βοήθεια ενός μετρ του είδους, του Harlan Coben.