ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Νταϊάν Άρμπους, η φωτογράφος που έφερε τα «φρικιά» σε πρώτο πλάνο

«Τα φρικιά γεννιούνται με το τραύμα τους. Έχουν ήδη περάσει τη δοκιμασία της ζωής. Είναι αριστοκράτες», έλεγε η Άρμπους.

Νταϊάν Άρμπους, η φωτογράφος που έφερε τα «φρικιά» σε πρώτο πλάνο

Στις 14 Απριλίου γεννιέται η Νταϊάν Άρμπους, μια από τις διασημότερες γυναίκες φωτογράφους του 20ου αιώνα. Η Άρμπους κατάφερε με το φακό της αποκάλυψε το μεγαλείο που ενυπάρχει στο φαινομενικά παράξενο, έως και γκροτέσκο. Στη Άρμπους «χρεώνεται» ότι εισήγαγε τα, ούτως ειπείν, «φρικιά», τους απόκληρους, τους απόβλητους, τους αθέατους, στη λαϊκή κουλτούρα μέσω μίας από τις εκφάνσεις της με τη μαζικότερη απήχηση: τη φωτογραφία.

Νταϊάν Άρμπους, η φωτογράφος που έφερε τα «φρικιά» σε πρώτο πλάνο
Η Άρμπους γεννήθηκε το 1923 στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, ερωτεύτηκε στα δεκατέσσερα, παντρεύτηκε στα δεκαοκτώ τον εφηβικό της έρωτα, τον Άλαν Άρμπους, φωτογράφο του Αμερικανικού Στρατού

Ξεκίνησε ως συμβατική φωτογράφος για περιοδικά μόδας, προτού στραφεί στο πραγματικό δικό της κόσμο: σε αυτούς που την ερέθιζαν καλλιτεχνικά, τους ανθρώπους που έχουν τεθεί στο περιθώριο της ζωής. Έπλασε φωτογραφικά πορτρέτα ανθρώπων των οποίων η καθημερινότητα είναι άσχημη, δύσκολη σουρεαλιστική. Νάνοι, γίγαντες, τραβεστί, επαγγελματίες του τσίρκου, άνθρωποι με διανοητικές και σωματικές δυσκολίες, ξεχασμένοι ηλικιωμένοι, παιδιά σε παρανοϊκές στιγμές αιχμαλωτίστηκαν στο φακό της. Ήταν η πρώτη γυναίκα με έκθεση στην Μπιενάλε της Βενετίας. Έχει συγγράψει το Aperture Monograph, βιβλίο για την τέχνη της φωτογραφίας, το οποίο έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων στο είδος του.

Νάνοι, γίγαντες, τραβεστί, επαγγελματίες του τσίρκου, άνθρωποι με διανοητικές και σωματικές δυσκολίες, ξεχασμένοι ηλικιωμένοι, παιδιά σε παρανοϊκές στιγμές αιχμαλωτίστηκαν στο φακό της.
Ενοχλητική, ανήσυχη, θορυβώδης, η δουλειά της 'Αρμπους αντλεί έμπνευση από τις περιπλανήσεις της στην πόλη της Νέας Υορκης και οι περίεργες και περιθωριακές φιγούρες που συναντάει ανάγονται σε μούσες της.

«Τα φρικιά γεννιούνται με το τραύμα τους. Έχουν ήδη περάσει τη δοκιμασία της ζωής. Είναι αριστοκράτες», έλεγε η Άρμπους. Ενοχλητική, ανήσυχη, θορυβώδης, η δουλειά της 'Αρμπους αντλεί έμπνευση από τις περιπλανήσεις της στην πόλη της Νέας Υορκης και οι περίεργες και περιθωριακές φιγούρες που συναντάει ανάγονται σε μούσες της. Τρέλα και διάνοια μαζί, στις μαύρο-άσπρες εικόνες της 'Αρμπους το τερατώδες και το όμορφο γίνονται ένα, το οικείο συγχέεται με το εξωτικό μέσα από μια διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην εμφάνιση και την ταυτότητα, την πίστη και την ψευδαίσθηση. Τόσο η τολμηρή θεματολογία της όσο και η φωτογραφική της προσέγγιση γέννησαν ένα έργο που η καθαρότητα του ρεαλισμού του μας φέρνει συχνά αντιμέτωπους με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα αλλά τους ίδιους μας τους εαυτούς.

Τόσο η τολμηρή θεματολογία της όσο και η φωτογραφική της προσέγγιση γέννησαν ένα έργο που η καθαρότητα του ρεαλισμού του μας φέρνει συχνά αντιμέτωπους με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα αλλά τους ίδιους μας τους εαυτούς.

Η Άρμπους γεννήθηκε το 1923 στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, ερωτεύτηκε στα δεκατέσσερα, παντρεύτηκε στα δεκαοκτώ τον εφηβικό της έρωτα, τον Άλαν Άρμπους, φωτογράφο του Αμερικανικού Στρατού. Διδάχθηκε την τέχνη της κάμερας στο σκοτεινό δωμάτιο τους σπιτιού τους, αλλά και στο πλευρό της φωτογράφου Λισέτ Μόνετ, με την οποία μοιράστηκε το πάθος της για τους ανθρώπους, την απέχθεια της για καθετί συνηθισμένο. Το 1959 αδέσμευτη πια – ζήτησε διαζύγιο όταν διαπίστωσε ότι ο σύζυγος της παρεμπόδιζε την καριέρα της- υιοθέτησε την Rolleiflex σαν βασική της κάμερα – καταρρίπτοντας τον μύθο τού 35 mm, και ξεκίνησε για ένα μοναχικό ταξίδι, μέσα στην καρδιά της γενέτειρας της, αναζητώντας τα θέματα της με την στυγνότητα εκτελεστή, έπιανε κουβέντα με τα θύματα της στα πάρκα, στα τσίρκα, ζούσε μαζί τους σε φρενοκομεία, σε καταυλισμούς, έπινε μαζί τους σε αριστοκρατικά σαλόνια, πουλούσε την ψυχή της για ένα κλικ. Από το 1960 και μετά οι ακριβοθώρητες εικόνες της έκαναν την εμφάνιση τους σε όλα τα φημισμένα έντυπα της εποχής. Η αναγνώριση της ήλθε με την πρώτη της μεγάλη έκθεση η οποία φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης το 1964, μετά το θάνατό της. Σαν τραγική ηρωίδα έβαλε τέλος στην ζωή της έναν χρόνο νωρίτερα, στα 48 της χρόνια, καταπίνοντας βαρβιτουρικά και κόβοντας τις φλέβες της.

Δείτε ένα βίντεο της ζωής της φωτογράφου των γοητευτικών φρικιών:

Read Next

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

Περισσότερα από

Stories

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.

15 Οκτ 2025

Reese Witherspoon | Υπογράφει το πρώτο της μυθιστόρημα μαζί με τον "βασιλιά" των θρίλερ

Για το πρώτο της μυθιστόρημα, η διάσημη ηθοποιός ζήτησε τη βοήθεια ενός μετρ του είδους, του Harlan Coben.