ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Νταϊάν Άρμπους, η φωτογράφος που έφερε τα «φρικιά» σε πρώτο πλάνο

«Τα φρικιά γεννιούνται με το τραύμα τους. Έχουν ήδη περάσει τη δοκιμασία της ζωής. Είναι αριστοκράτες», έλεγε η Άρμπους.

Νταϊάν Άρμπους, η φωτογράφος που έφερε τα «φρικιά» σε πρώτο πλάνο

Στις 14 Απριλίου γεννιέται η Νταϊάν Άρμπους, μια από τις διασημότερες γυναίκες φωτογράφους του 20ου αιώνα. Η Άρμπους κατάφερε με το φακό της αποκάλυψε το μεγαλείο που ενυπάρχει στο φαινομενικά παράξενο, έως και γκροτέσκο. Στη Άρμπους «χρεώνεται» ότι εισήγαγε τα, ούτως ειπείν, «φρικιά», τους απόκληρους, τους απόβλητους, τους αθέατους, στη λαϊκή κουλτούρα μέσω μίας από τις εκφάνσεις της με τη μαζικότερη απήχηση: τη φωτογραφία.

Νταϊάν Άρμπους, η φωτογράφος που έφερε τα «φρικιά» σε πρώτο πλάνο
Η Άρμπους γεννήθηκε το 1923 στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, ερωτεύτηκε στα δεκατέσσερα, παντρεύτηκε στα δεκαοκτώ τον εφηβικό της έρωτα, τον Άλαν Άρμπους, φωτογράφο του Αμερικανικού Στρατού

Ξεκίνησε ως συμβατική φωτογράφος για περιοδικά μόδας, προτού στραφεί στο πραγματικό δικό της κόσμο: σε αυτούς που την ερέθιζαν καλλιτεχνικά, τους ανθρώπους που έχουν τεθεί στο περιθώριο της ζωής. Έπλασε φωτογραφικά πορτρέτα ανθρώπων των οποίων η καθημερινότητα είναι άσχημη, δύσκολη σουρεαλιστική. Νάνοι, γίγαντες, τραβεστί, επαγγελματίες του τσίρκου, άνθρωποι με διανοητικές και σωματικές δυσκολίες, ξεχασμένοι ηλικιωμένοι, παιδιά σε παρανοϊκές στιγμές αιχμαλωτίστηκαν στο φακό της. Ήταν η πρώτη γυναίκα με έκθεση στην Μπιενάλε της Βενετίας. Έχει συγγράψει το Aperture Monograph, βιβλίο για την τέχνη της φωτογραφίας, το οποίο έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων στο είδος του.

Νάνοι, γίγαντες, τραβεστί, επαγγελματίες του τσίρκου, άνθρωποι με διανοητικές και σωματικές δυσκολίες, ξεχασμένοι ηλικιωμένοι, παιδιά σε παρανοϊκές στιγμές αιχμαλωτίστηκαν στο φακό της.
Ενοχλητική, ανήσυχη, θορυβώδης, η δουλειά της 'Αρμπους αντλεί έμπνευση από τις περιπλανήσεις της στην πόλη της Νέας Υορκης και οι περίεργες και περιθωριακές φιγούρες που συναντάει ανάγονται σε μούσες της.

«Τα φρικιά γεννιούνται με το τραύμα τους. Έχουν ήδη περάσει τη δοκιμασία της ζωής. Είναι αριστοκράτες», έλεγε η Άρμπους. Ενοχλητική, ανήσυχη, θορυβώδης, η δουλειά της 'Αρμπους αντλεί έμπνευση από τις περιπλανήσεις της στην πόλη της Νέας Υορκης και οι περίεργες και περιθωριακές φιγούρες που συναντάει ανάγονται σε μούσες της. Τρέλα και διάνοια μαζί, στις μαύρο-άσπρες εικόνες της 'Αρμπους το τερατώδες και το όμορφο γίνονται ένα, το οικείο συγχέεται με το εξωτικό μέσα από μια διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην εμφάνιση και την ταυτότητα, την πίστη και την ψευδαίσθηση. Τόσο η τολμηρή θεματολογία της όσο και η φωτογραφική της προσέγγιση γέννησαν ένα έργο που η καθαρότητα του ρεαλισμού του μας φέρνει συχνά αντιμέτωπους με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα αλλά τους ίδιους μας τους εαυτούς.

Τόσο η τολμηρή θεματολογία της όσο και η φωτογραφική της προσέγγιση γέννησαν ένα έργο που η καθαρότητα του ρεαλισμού του μας φέρνει συχνά αντιμέτωπους με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα αλλά τους ίδιους μας τους εαυτούς.

Η Άρμπους γεννήθηκε το 1923 στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, ερωτεύτηκε στα δεκατέσσερα, παντρεύτηκε στα δεκαοκτώ τον εφηβικό της έρωτα, τον Άλαν Άρμπους, φωτογράφο του Αμερικανικού Στρατού. Διδάχθηκε την τέχνη της κάμερας στο σκοτεινό δωμάτιο τους σπιτιού τους, αλλά και στο πλευρό της φωτογράφου Λισέτ Μόνετ, με την οποία μοιράστηκε το πάθος της για τους ανθρώπους, την απέχθεια της για καθετί συνηθισμένο. Το 1959 αδέσμευτη πια – ζήτησε διαζύγιο όταν διαπίστωσε ότι ο σύζυγος της παρεμπόδιζε την καριέρα της- υιοθέτησε την Rolleiflex σαν βασική της κάμερα – καταρρίπτοντας τον μύθο τού 35 mm, και ξεκίνησε για ένα μοναχικό ταξίδι, μέσα στην καρδιά της γενέτειρας της, αναζητώντας τα θέματα της με την στυγνότητα εκτελεστή, έπιανε κουβέντα με τα θύματα της στα πάρκα, στα τσίρκα, ζούσε μαζί τους σε φρενοκομεία, σε καταυλισμούς, έπινε μαζί τους σε αριστοκρατικά σαλόνια, πουλούσε την ψυχή της για ένα κλικ. Από το 1960 και μετά οι ακριβοθώρητες εικόνες της έκαναν την εμφάνιση τους σε όλα τα φημισμένα έντυπα της εποχής. Η αναγνώριση της ήλθε με την πρώτη της μεγάλη έκθεση η οποία φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης το 1964, μετά το θάνατό της. Σαν τραγική ηρωίδα έβαλε τέλος στην ζωή της έναν χρόνο νωρίτερα, στα 48 της χρόνια, καταπίνοντας βαρβιτουρικά και κόβοντας τις φλέβες της.

Δείτε ένα βίντεο της ζωής της φωτογράφου των γοητευτικών φρικιών:

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025