ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Άβι Μπούκλη: Γιατί πρέπει να εμπιστευτούμε το Νομικό Σύστημα για τη δίκη και όχι τη δια Τύπου Δίκη

Δρ Άβι Μπούκλη, εγκληματολόγος: πώς η αντίδραση της κοινωνίας στην υπόθεση της Πισπιρίγκου μπορεί να απειλήσει τα θεμέλια του νομικού μας πολιτισμού.

Άβι Μπούκλη: Γιατί πρέπει να εμπιστευτούμε το Νομικό Σύστημα για τη δίκη και όχι τη δια Τύπου Δίκη

Στην ερευνητική τους δουλειά, οι (they/them) Dr Avi Boukli, Senior Lecturer Εγκληματολογίας στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, εστιάζει στην έννοια της κοινωνικής ζημίας, στο πώς απαντά η κοινωνία στο έγκλημα και στη δια του Τύπου «δίκη» (trial by media). Τους ζητήσαμε να σχολιάσει, μέσα από τέσσερις στοχευμένες ερωτήσεις, την υπόθεση των θανάτων των τριών αδερφιών στην Πάτρα και τη σύλληψη της μητέρας τους Ρούλας Πισπιρίγκου ως υπαίτιας για τη δολοφονία ενός εξ αυτών.

-H Ρούλα Πισπιρίγκου, από τις αρχές Φεβρουαρίου, για μία μεγάλη μερίδα του Τύπου, έχει απολέσει το όνομά της. Είναι η «μητέρα» ή η «μητέρα-τέρας», πριν αποδειχθεί ακόμη η ενοχή της. Σε αυτή την αναπαράστασή της ως monstruum πιστεύετε ότι έπαιξε ρόλο η 'απαθής' συμπεριφορά της, το ότι ήταν πολύ ψύχραιμη και π.χ. έδινε συνεντεύξεις παντού όπως έκανε ο Μπάμπης Αναγνωστόπουλος ή και άλλοι λόγοι;

Θα μπορούσαμε να ασχοληθούμε με την ψυχολογική κατάσταση της Ρούλας Πισπιρίγκου -ή και με τη συμπεριφορά συγκεκριμένων άλλων ατόμων που κατηγορούνται ότι έχουν διαπράξει ιδιαιτέρως ειδεχθή εγκλήματα- αλλά υπάρχουν ειδικοί ερευνητές-τριες, καθώς και το σύστημα της ποινικής δικαιοσύνης, που έχουν ήδη κινήσει σχετικές διαδικασίες για την εξιχνίαση των πράξεών της.

Προσωπικά, στην ερευνητική μου δουλειά, ασχολούμαι με άλλες εκφάνσεις των ποινικών διαδικασιών καθώς επίσης και με την έννοια της κοινωνικής ζημίας. Εν συντομία, με αφορά περισσότερο το πως αντιμετωπίζει η κοινωνία το έγκλημα, το πώς απαντά σε αυτό. Ασχολούμαι με τη δια του Τύπου «δίκη» (trial by media).

Μια κριτική ανάλυση των δημοσιευμάτων των τελευταίων ημερών, λοιπόν, ρίχνει φως τόσο στη συγκεκριμένη συμπεριφορά, όσο και στα πιο συστημικά στοιχεία που συμβάλουν στο έγκλημα.

Δύο συγκεκριμένα σημεία τυγχάνουν ιδιαίτερης προσοχής. Αφενός, η φεμινιστική εγκληματολογία από το 1970 έως και σήμερα έχει περιγράψει την ιδιαίτερη φύση με την οποία οι κοινωνίες απαντούν στην εγκληματικότητα των γυναικών.

Για παράδειγμα, η Ομότιμη Καθηγήτρια Εγκληματολογίας Frances Heidensohn (London School of Economics) έχει αναφερθεί στο φαινόμενο της 'διπλής παρέκκλισης'. Σύμφωνα με αυτό, οι γυναίκες που εγκληματούν συχνά αντιμετωπίζονται από το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης και τα ΜΜΕ ως διπλά παρεκκλίνουσες – από τη μία για το έγκλημα το οποίο έχουν διαπράξει και από την άλλη για το ότι έχουν παραβιάσει τις κοινωνικές συνθήκες της θηλυκότητας.

Δηλαδή ενώ το στερεότυπο της 'καλής γυναίκας' είναι αυτό που θέλει τη γυναίκα να είναι παθητική, υπομονετική, μητρική, ευγενική, έτοιμη να προσφέρει αγάπη και συμπόνια και να στηρίξει τον σύντροφο και τα παιδιά της, η γυναίκα που εγκληματεί ουσιαστικά αντιπαρατίθεται και παραβιάζει αυτό το στερεότυπο.

Στην περίπτωση των γυναικών που κατηγορούνται ή καταδικάζονται για εγκλήματα κατά παιδιών, όπως η βρεφοκτονία ή η παιδοκτονία, έχουμε ακριβώς αυτή τη σύγκρουση και θα έλεγα πως σε αυτή την περίπτωση η παρέκκλιση είναι τριπλή.

Από τη μια, ιδίως σε πατριαρχικές κοινωνίες, ο πρωταρχικός ρόλος της γυναίκας συνδέεται με την αναπαραγωγή και τη γέννηση παιδιών, την αναπαραγωγή του έθνους, και την προστασία της οικογένειας και του οίκου. Συνεπώς, κοινωνικά χαρακτηριστικά εντυπώνονται ως βιολογικά και συμβάλουν στην κατασκευή της γυναίκας-μητέρας, δομικά συγκροτημένη ως τροφός, προστάτιδα, και πηγή συναισθηματικής θαλπωρής.

Από την άλλη, η γυναίκα 'βρεφοκτόνος' ή 'παιδοκτόνος' συγκρούεται με αυτή την πρωταρχική κατασκευή διότι θεωρείται να της λείπει το μητρικό ένστικτο και το ένστικτο φροντίδας. Συνεπώς, η βρεφοκτονική ή παιδοκτονική θηλυκότητα θεωρείται πως χρήζει ιατρικού και ποινικού ελέγχου, ως παρεκκλίνουσα, ως προβληματική και ίσως παθολογική περίπτωση θηλυκότητας.

Το τέρας-monstruum-παιδοκτόνος μητέρα με τη στάση της ως 'παγερή', 'συγκροτημένη', 'απαθής' επιβεβαιώνει το στερεότυπο της παιδοκτονικής θηλυκότητας ως θηλυκότητας που παραβιάζει τις κοινωνικές συμβάσεις και νόρμες, την κοινή λογική και τα κοινά ήθη και έθιμα συγκεκριμένων κοινωνιών.

Διαβάστε περισσότερα στο esquire.com.gr

Ακολουθήστε το Woman Toc στο Instagram

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025