ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Άβι Μπούκλη: Γιατί πρέπει να εμπιστευτούμε το Νομικό Σύστημα για τη δίκη και όχι τη δια Τύπου Δίκη

Δρ Άβι Μπούκλη, εγκληματολόγος: πώς η αντίδραση της κοινωνίας στην υπόθεση της Πισπιρίγκου μπορεί να απειλήσει τα θεμέλια του νομικού μας πολιτισμού.

Άβι Μπούκλη: Γιατί πρέπει να εμπιστευτούμε το Νομικό Σύστημα για τη δίκη και όχι τη δια Τύπου Δίκη

Στην ερευνητική τους δουλειά, οι (they/them) Dr Avi Boukli, Senior Lecturer Εγκληματολογίας στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, εστιάζει στην έννοια της κοινωνικής ζημίας, στο πώς απαντά η κοινωνία στο έγκλημα και στη δια του Τύπου «δίκη» (trial by media). Τους ζητήσαμε να σχολιάσει, μέσα από τέσσερις στοχευμένες ερωτήσεις, την υπόθεση των θανάτων των τριών αδερφιών στην Πάτρα και τη σύλληψη της μητέρας τους Ρούλας Πισπιρίγκου ως υπαίτιας για τη δολοφονία ενός εξ αυτών.

-H Ρούλα Πισπιρίγκου, από τις αρχές Φεβρουαρίου, για μία μεγάλη μερίδα του Τύπου, έχει απολέσει το όνομά της. Είναι η «μητέρα» ή η «μητέρα-τέρας», πριν αποδειχθεί ακόμη η ενοχή της. Σε αυτή την αναπαράστασή της ως monstruum πιστεύετε ότι έπαιξε ρόλο η 'απαθής' συμπεριφορά της, το ότι ήταν πολύ ψύχραιμη και π.χ. έδινε συνεντεύξεις παντού όπως έκανε ο Μπάμπης Αναγνωστόπουλος ή και άλλοι λόγοι;

Θα μπορούσαμε να ασχοληθούμε με την ψυχολογική κατάσταση της Ρούλας Πισπιρίγκου -ή και με τη συμπεριφορά συγκεκριμένων άλλων ατόμων που κατηγορούνται ότι έχουν διαπράξει ιδιαιτέρως ειδεχθή εγκλήματα- αλλά υπάρχουν ειδικοί ερευνητές-τριες, καθώς και το σύστημα της ποινικής δικαιοσύνης, που έχουν ήδη κινήσει σχετικές διαδικασίες για την εξιχνίαση των πράξεών της.

Προσωπικά, στην ερευνητική μου δουλειά, ασχολούμαι με άλλες εκφάνσεις των ποινικών διαδικασιών καθώς επίσης και με την έννοια της κοινωνικής ζημίας. Εν συντομία, με αφορά περισσότερο το πως αντιμετωπίζει η κοινωνία το έγκλημα, το πώς απαντά σε αυτό. Ασχολούμαι με τη δια του Τύπου «δίκη» (trial by media).

Μια κριτική ανάλυση των δημοσιευμάτων των τελευταίων ημερών, λοιπόν, ρίχνει φως τόσο στη συγκεκριμένη συμπεριφορά, όσο και στα πιο συστημικά στοιχεία που συμβάλουν στο έγκλημα.

Δύο συγκεκριμένα σημεία τυγχάνουν ιδιαίτερης προσοχής. Αφενός, η φεμινιστική εγκληματολογία από το 1970 έως και σήμερα έχει περιγράψει την ιδιαίτερη φύση με την οποία οι κοινωνίες απαντούν στην εγκληματικότητα των γυναικών.

Για παράδειγμα, η Ομότιμη Καθηγήτρια Εγκληματολογίας Frances Heidensohn (London School of Economics) έχει αναφερθεί στο φαινόμενο της 'διπλής παρέκκλισης'. Σύμφωνα με αυτό, οι γυναίκες που εγκληματούν συχνά αντιμετωπίζονται από το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης και τα ΜΜΕ ως διπλά παρεκκλίνουσες – από τη μία για το έγκλημα το οποίο έχουν διαπράξει και από την άλλη για το ότι έχουν παραβιάσει τις κοινωνικές συνθήκες της θηλυκότητας.

Δηλαδή ενώ το στερεότυπο της 'καλής γυναίκας' είναι αυτό που θέλει τη γυναίκα να είναι παθητική, υπομονετική, μητρική, ευγενική, έτοιμη να προσφέρει αγάπη και συμπόνια και να στηρίξει τον σύντροφο και τα παιδιά της, η γυναίκα που εγκληματεί ουσιαστικά αντιπαρατίθεται και παραβιάζει αυτό το στερεότυπο.

Στην περίπτωση των γυναικών που κατηγορούνται ή καταδικάζονται για εγκλήματα κατά παιδιών, όπως η βρεφοκτονία ή η παιδοκτονία, έχουμε ακριβώς αυτή τη σύγκρουση και θα έλεγα πως σε αυτή την περίπτωση η παρέκκλιση είναι τριπλή.

Από τη μια, ιδίως σε πατριαρχικές κοινωνίες, ο πρωταρχικός ρόλος της γυναίκας συνδέεται με την αναπαραγωγή και τη γέννηση παιδιών, την αναπαραγωγή του έθνους, και την προστασία της οικογένειας και του οίκου. Συνεπώς, κοινωνικά χαρακτηριστικά εντυπώνονται ως βιολογικά και συμβάλουν στην κατασκευή της γυναίκας-μητέρας, δομικά συγκροτημένη ως τροφός, προστάτιδα, και πηγή συναισθηματικής θαλπωρής.

Από την άλλη, η γυναίκα 'βρεφοκτόνος' ή 'παιδοκτόνος' συγκρούεται με αυτή την πρωταρχική κατασκευή διότι θεωρείται να της λείπει το μητρικό ένστικτο και το ένστικτο φροντίδας. Συνεπώς, η βρεφοκτονική ή παιδοκτονική θηλυκότητα θεωρείται πως χρήζει ιατρικού και ποινικού ελέγχου, ως παρεκκλίνουσα, ως προβληματική και ίσως παθολογική περίπτωση θηλυκότητας.

Το τέρας-monstruum-παιδοκτόνος μητέρα με τη στάση της ως 'παγερή', 'συγκροτημένη', 'απαθής' επιβεβαιώνει το στερεότυπο της παιδοκτονικής θηλυκότητας ως θηλυκότητας που παραβιάζει τις κοινωνικές συμβάσεις και νόρμες, την κοινή λογική και τα κοινά ήθη και έθιμα συγκεκριμένων κοινωνιών.

Διαβάστε περισσότερα στο esquire.com.gr

Ακολουθήστε το Woman Toc στο Instagram

Read Next

Περισσότερα από

Stories

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.