ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Στάνλεϊ Κιούμπρικ: Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ταινίας "Μάτια ερμητικά κλειστά στις 7 Μαρτίου 1999, ο σπουδαίος σκηνοθέτης πέθανε στον ύπνο του

Ο οραματιστής σκηνοθέτης ήταν ένα αίνιγμα, ζώντας και δημιουργώντας σχεδόν σε απόλυτη απομόνωση, μακριά από το άγρυπνο μάτι των μέσων ενημέρωσης.

Θεωρείται ευρέως ως ένας από τους καλύτερους και πιο σημαντικούς σκηνοθέτες όλων των εποχών. Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ (Stanley Kubrick) ήταν αμερικανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος, ένας από τους πιο αναγνωρισμένους και με μεγάλη επιρροή δημιουργούς στην ιστορία του κινηματογράφου. Οι ταινίες του συχνά δίχαζαν και δεν είχαν εμπορική απήχηση, αλλά αποτελούν σημαντικά κεφάλαια στην ιστορία του κινηματογράφου.

Αιώνιος αουτσάιντερ, εργάστηκε πέρα από τις συμβάσεις του Χόλιγουντ, διατηρώντας τον πλήρη καλλιτεχνικό έλεγχο των ταινιών του κι έχοντας το σπάνιο πλεονέκτημα της οικονομικής υποστήριξης των στούντιο. Η φιλμογραφία του εκτείνεται σε μία τεράστια γκάμα στιλ και ειδών – από τη μαύρη κωμωδία έως τον τρόμο και από το πολεμικό δράμα έως την επιστημονική φαντασία.

Ο ίδιος ήταν ένα αίνιγμα, ζώντας και δημιουργώντας σχεδόν σε απόλυτη απομόνωση, μακριά από το άγρυπνο μάτι των μέσων ενημέρωσης. Οι ταινίες του, που αντανακλούν την εμμονική φύση και την τελειομανία του, παραμένουν μεταξύ των πιο προκλητικών και οραματικών ταινιών που έγιναν ποτέ.

Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου 1928 στη Νέα Υόρκη, από γονείς εβραϊκού θρησκεύματος με καταγωγή από την Ανατολική Ευρώπη. Ο πατέρας του ήταν ομοιοπαθητικός γιατρός και τον μύησε στο σκάκι και τη φωτογραφία. Η φωτογραφία ήταν και η πρώτη ενασχόληση του νεαρού Στάνλεϊ, όταν στα 17 του προσλήφθηκε στη σύνταξη του περιοδικού "Look".

Λάτρης του κινηματογράφου από τα μαθητικά του χρόνια και θαυμαστής των ταινιών του Σεργκέι Αϊζενστάιν αποφάσισε ν’ αφήσει τη φωτογραφική μηχανή και να πιάσει την κάμερα.

Σκηνοθετικό ντεμπούτο με ντοκιμαντέρ

Πρώτη του ταινία το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους "The Day of the Fight" (1951) με θέμα τον κόσμο του μποξ. Δύο χρόνια αργότερα παρουσίασε την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, το πολεμικό δράμα "Fear and Desire", που αναφέρεται στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Φαίνεται ότι το τελικό αποτέλεσμα τον απογοήτευσε τόσο πολύ, ώστε είχε αποφασίσει ν’ αγοράσει όλες τις κόπιες της για να μην τη δει κανένας.

Ακολούθησαν δύο φιλμ-νουάρ "Το Φιλί του Δολοφόνου" ("Killer’s Kiss", 1955) και "Το Χρήμα της Οργής" ("Τhe Killing", 1956) και το 1957 ήρθε η αναγνώριση με το πολεμικό δράμα "Σταυροί στο μέτωπο" ("Paths of Glory"), μία ιστορία στρατιωτικής αδικίας στο γαλλικό στρατό κατά τη διάρκεια του Α' Παγκόσμιου Πολέμου.

Ο "Σπάρτακος" και η "Λολίτα"

Μετά το ιστορικό έπος "Σπάρτακος" ("Spartacus", 1960), με θέμα τον βίο και τη δράση του ρωμαίου επαναστάτη Σπάρτακου, ο Κιούμπρικ γύρισε την ταινία "Λολίτα" ("Lolita", 1962), με βάση το μυθιστόρημα του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, γύρω από το πάθος ενός μεσήλικα για ένα ανήλικο κορίτσι.

Απηυδισμένος από το ασφυκτικό αμερικανικό σύστημα παραγωγής κι επιζητώντας περισσότερη καλλιτεχνική ελευθερία, εγκατέλειψε την πατρίδα του κι εγκαταστάθηκε στην Αγγλία. Στην νέα του πατρίδα γύρισε μια σειρά από ταινίες που εξερευνούσαν τις δυσαρμονίες και τη βία της σύγχρονης ζωής και ατένιζαν με φαντασία τον κόσμο του μέλλοντος.

Η πρώτη ταινία της νέας περιόδου ήταν η μαύρη κωμωδία "SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα" ("Dr. Strangelove", 1964), που μετέτρεψε την πιθανότητα ενός πυρηνικού

πολέμου την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου σ’ ένα μακάβριο αστείο. Ο Πίτερ Σέλερς είναι απολαυστικός σε τριπλό ρόλο. Ακολούθησε η κλασική πλέον ταινία επιστημονικής φαντασίας "2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος" ("2001: A Space Odyssey", 1968), μια ευφάνταστη εξερεύνηση του εξελικτικού παρελθόντος του ανθρώπου και του εξωγήινου μέλλοντός του.

Το προκλητικό "Κουρδιστό πορτοκάλι" που δίχασε κοινό και κριτικούς

"Το κουρδιστό πορτοκάλι" ("A Clockwork Orange", 1971), βασισμένο στο μυθιστόρημα του Άντονι Μπέρτζες, είναι μία από τις πολυσυζητημένες ταινίες του που δίχασε για την ωμή και παράλογη βία της και αποτέλεσε μία από τις σταθερές του Κουέντιν Ταραντίνο στο βίαιο κινηματογραφικό του σύμπαν. Η ταινία εξετάζει το πρόβλημα της βίας στις μεγαλουπόλεις, τοποθετώντας τη δράση της σ’ ένα όχι τόσο μακρινό μέλλον. Σε όσους τον επέκριναν για την ωμή βία της ταινίας, ο Κιούμπρικ απάντησε: "Αν η βία στον κινηματογράφο είναι βλαβερή, τότε θα πρέπει να καταδικάσουμε πρώτα τους Τομ και Τζέρι".

Η αγγλική περίοδος του Κιούμπρικ θα ολοκληρωθεί με την ταινία εποχής "Μπάρυ Λύντον" ("Barry Lyndon", 1975), βασισμένη στο μυθιστόρημα του Γουίλιαμ Μέικπις Θάκερεϊ. Πρόκειται για ένα εικαστικό αριστούργημα που εξετάζει τα ήθη του 18ου αιώνα, μέσα από την ιστορία ενός ιρλανδού τυχοδιώκτη (τον υποδύεται ο Ράιαν Ο’Νιλ) που προσπαθεί με κάθε μέσο στην αριστοκρατία.

Επιστρέφοντας στο αμερικανικό σύστημα παραγωγής και ορίζοντας αυτός τους κανόνες του παιχνιδιού θα γυρίσει μόλις τρεις ταινίες μέχρι το θάνατό του το 1999.

"Η Λάμψη" ("The Shining", 1980) είναι μία ταινία τρόμου, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του "μετρ" Στίβεν Κινγκ με πρωταγωνιστή έναν τρομακτικό Τζακ Νίκολσον στο ρόλο ενός συγγραφέα που απομονώνεται για να αναζητήσει έμπνευση και τελικά οδηγείται στη σχιζοφρένεια.

Επτά χρόνια αργότερα γύρισε το "Μέταλ Τζάκετ" ("Full Metal Jacket", 1987), μια ταινία με θέμα τον "βρόμικο πόλεμο" του Βιετνάμ.

"Μάτια ερμητικά κλειστά" το κύκνειο άσμα του Κιούμπρικ

Το κύκνειο άσμα του ήταν το ερωτικό δράμα "Μάτια ερμητικά κλειστά" ("Eyes Wide Shut"), βασισμένο στη νουβέλα του Άρτουρ Σνίτσλερ "Ονειρική Ιστορία", με πρωταγωνιστές τον Τομ Κρουζ και τη Νικόλ Κίντμαν.

Λίγες ημέρες μετά την ολοκλήρωση του μοντάζ, στις 7 Μαρτίου 1999, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ πέθανε στον ύπνο του στην έπαυλη Τσιντικμπέρι της νοτιοανατολικής Αγγλίας, όπου κατοικούσε από το 1979 με την τρίτη του σύζυγο του, τη γερμανίδα ηθοποιό Κριστιάνε Χάρλαν και τις δύο κόρες τους.


Πληροφορίες: © SanSimera.gr, wikipedia

Read Next

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

Περισσότερα από

Stories

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.

15 Οκτ 2025

Reese Witherspoon | Υπογράφει το πρώτο της μυθιστόρημα μαζί με τον "βασιλιά" των θρίλερ

Για το πρώτο της μυθιστόρημα, η διάσημη ηθοποιός ζήτησε τη βοήθεια ενός μετρ του είδους, του Harlan Coben.

14 Οκτ 2025

Τζοκόντα | Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Το αριστούργημα του Αμίλκαρε Πονκιέλλι θα παρουσιαστεί σε περιορισμένο αριθμό στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.