ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ελίζαμπεθ Σίνταλ: Το supermodel των ζωγράφων του 19ου αιώνα με την δραματική ζωή και το τραγικό τέλος

"Ήταν 30 χρόνια μπροστά από την εποχή της": Ακόμη και αν δεν γνωρίζετε το όνομα της Ελίζαμπεθ Σίνταλ, σίγουρα γνωρίζετε τους πίνακες του 19ου αιώνα για τους οποίους πόζαρε.

Ίσως να την έχετε δει ως πνιγμένη Οφηλία, σε μια ανθισμένη όχθη ποταμού, ανάμεσα σε λουλούδια "μη με λησμόνει".

Η μοίρα της Οφηλίας, το ατυχές ερωτικό ενδιαφέρον για τον Άμλετ του Σαίξπηρ είναι μια από τις πιο τραγικές φιγούρες στη σαιξπηρική παράδοση. Απορρίφθηκε από τον Άμλετ και θλιμμένη από το θάνατο του πατέρα της Πολώνιου, πνίγεται σε ένα ποτάμι. Η εικόνα του υδάτινου χαμού της έχει "περάσει" στη συλλογική συνείδηση χάρη στον προ-ραφαηλίτη καλλιτέχνη John Everett Millais, ο οποίος, το 1851 απεικόνισε την αυτοκτονία της Οφηλίας σε καμβά. Αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν είναι ότι στην επιδίωξή του να επαναφέρει στη ζωή την από καιρό νεκρή Οφηλία, ο Millais (άθελά του) παραλίγο να σκοτώσει το μοντέλο του, την Ελίζαμπεθ Σίνταλ.

Η τραγική ζωή μιας Ελισαβετιανής σταρ

Μούσα ζωγράφων, με ταραχώδη ερωτική ζωή, εύθραυστη υγεία ήταν και η ίδια μια πρωτοπόρος ζωγράφος και ποιήτρια.

Η Σίνταλ και οι Προ-Ραφαηλίτες

Η Σίνταλ είναι η μοναδική γυναίκα που συμμετείχε με έργα της σε έκθεση της Αδελφότητας των Προ-Ραφαηλιτών ζωγράφων το 1857. Οι Προ-Ραφαηλίτες ήταν μια ομάδα κυρίως Άγγλων ζωγράφων που ιδρύθηκε το 1848 με αίτημα την ανανέωση της ζωγραφικής μέσω της μίμησης Ιταλών ζωγράφων, προγενέστερων του Ραφαήλ.

Κι αν έγινε περισσότερο γνωστή ως το πιο δημοφιλές μοντέλο τους – το supermodel των Προ-Ραφαηλιτών – έχοντας ποζάρει για έργα των Ροσέτι, Τζον Έβερετ Μίλε και άλλων, οι ιστορικοί της τέχνης τώρα στρέφουν την προσοχή τους στα περίπου 60 δικά της έργα που έχουν σωθεί, τα περισσότερα σε χαρτί και ελάχιστα σε καμβά.

Η ζωή της μέσα από τις ζωές των άλλων

Η ψηλή εντυπωσιακή κοκκινομάλλα με τους χαριτωμένους τρόπους και τον μελαγχολικό αέρα, είχε "ανακαλυφθεί" σε κάποιομαγαζί από τον ζωγράφο Walter Deverell, γράφει η ιστορικός τέχνης Laurel Bradley. Επιστρατεύτηκε γρήγορα από αρκετούς Προ-Ραφαηλίτες ως το ιδανικό μοντέλο για τα ρομαντικά έργα τους. Τελικά παντρεύτηκε τον καλλιτέχνη Dante Gabriel Rossetti.

Εκείνη όμως είχε τις δικές της φιλοδοξίες ως καλλιτέχνης. Ο κριτικός τέχνης Τζον Ράσκιν "εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ με τα ταλέντα της που της πρόσφερε επιδότηση 150 λιρών το χρόνο". Η Σίνταλ παρακολούθησε για λίγο τη Σχολή Τέχνης του Σέφιλντ και ολοκλήρωσε ένα μικρό αλλά σοβαρό έργο πριν από το θάνατό της το 1862. Ωστόσο, το έργο της είχε αγνοηθεί από τους ιστορικούς τέχνης.


"Τα δικά της επιτεύγματα είναι μικρά - το έργο της είναι μια χλωμή μίμηση του συζύγου της", γράφει ο ιστορικός Jan Marsh, συνοψίζοντας κοινές ερμηνείες της τέχνης και του χαρακτήρα της.

Ελίζαμπεθ Σίνταλ: Το supermodel των ζωγράφων του 19ου αιώνα με την δραματική ζωή και το τραγικό τέλος

Walters Art Museum, Public domain, via Wikimedia Commons

Elizabeth Eleanor Siddal by Dante Gabriel Rossetti

"Είναι λοιπόν μια λεπτεπίλεπτη Σταχτοπούτα, την οποία ανακάλυψε ένας Πρίγκιπας και ανατράφηκε από την ταπεινή αφάνεια για να γίνει πριγκίπισσα του Προραφαηλίτη".

Αλλά έχει άραγε αναρωτηθεί ο Μπράντλεϊ αν η Σίνταλ θα μπορούσε να έχει γίνει αποδεκτή όχι ως ένα ανίσχυρο μοντέλο, μια "λεπτή Σταχτοπούτα", αλλά ως μια νεαρή γυναίκα που προσπάθησε να γίνει καλλιτέχνης παρά τα μεγάλα εμπόδια; Ως γυναίκα του δέκατου ένατου αιώνα που δεν είχε γεννηθεί σε καλλιτεχνική οικογένεια και που δεν είχε χρήματα για να πληρώσει για την εκπαίδευση, η Σιντάλ έδωσε έναν μεγάλο αγώνα.

Με σκοπό να γίνειη ίδια καλλιτέχνης, η Σίνταλ μπορεί να θεωρούσε το μόντελινγκ ως τον καλύτερο τρόπο για να εισχωρήσει στον επιτυχημένο κόσμο των Προ-Ραφαηλιτών. Ως εκ τούτου, δεν παραπονέθηκε όταν ο Millais της φόρεσε ένα βαρύ νυφικό σε μια μπανιέρα γεμάτη νερό στο στούντιο του στην οδό Gower Street 7 στο Λονδίνο.

"Ισια η πλάτη. Σηκώστε τα χέρια σας, οι παλάμες ψηλά. Χωρίστε τα χείλη σας σαν να τραγουδάτε ένα θλιμμένο τραγούδι αποχαιρετισμού. Αυτές ήταν οι οδηγίες του Millais και τις ακολούθησε ακόμα και όταν τοποθέτησε λάμπες λαδιού και κεριά κάτω από τη μπανιέρα για να κρατήσει το νερό ζεστό για εκείνη.

Ο ζωγράφος όμως όσο ταλέντο είχε στην τέχνη τόσο του έλειπε η κοινή λογική. Ήταν στο Λονδίνο και ήταν χειμώνας. Το νερό ήταν πάντα δροσερό. Οι λάμπες και τα κεριά έσβησαν εντελώς και παραλίγο να"σβήσουν" και τη ζωή της Σίνταλ μαζί τους.

Εκείνη προφανώς δεν παραπονέθηκε όταν το νερό έγινε παγωμένο. Είχε πάρα πολλά να χάσει, προσωπικά και οικονομικά. Ο Millais, απορροφημένος στη δουλειά του, δεν πρόσεξε ότι υπέφερε για την τέχνη του. Όταν κατάλαβε το λάθος του, ήταν πολύ αργά. Η Σίνταλ αρρώστησε βαριά εκείνη την ημέρα και έπαθε πνευμονία.

Η εξαγριωμένη και πολύ φτψχιά οικογένειά της τον ανάγκασε, υπό την απειλή νομικής αγωγής, να πληρώσει τον ακριβό λογαριασμό του γιατρού και μια συνταγή για λάβδανο. Αυτή η περίοδος ασθένειας σηματοδότησε την έναρξη του εθισμού της Σίνταλ στο οπιοειδές, από το οποίο τελικά θα πέθαινε από υπερβολική δόση το 1862.

John_Everett_Millais

John Everett Millais, Public domain, via Wikimedia Commons

Ο πίνακας του Millais με την Σίνταλ ως Οφηλία κρέμεται σήμερα στην Tate Gallery του Λονδίνου, όπου οι θεατές μπορούν να δουν μόνοι τους το απαθανατισμένο μαρτύριο μιας Αγγλίδας από την εργατική τάξη, που μεταμορφώθηκε στην πιο αναγνωρίσιμη εκδοχή της Οφηλίας στον κόσμο. Οι επισκέπτες είναι ελεύθεροι να αποφασίσουν αν το αριστούργημα άξιζε ή όχι τη θυσία της υγείας του μοντέλου του.

Μπροστά από την εποχή της

Κι ενώ πολλοί ιστορικοί της τέχνης θεωρούν ότι τα έργα της είναι κυρίως επηρεασμένα από τον Ροσέτι, η Τζακόμπι υποστηρίζει ότι δούλευαν συνεργατικά και ότι εκείνος επίσης δανειζόταν πολλές ιδέες από τη Σίνταλ.

Στο ένα σχέδιό της του 1854 "Lovers Listening to Music" δεν υπάρχει καμία αφήγηση όπως συνηθιζόταν μέχρι τότε, η Σίνταλ απεικονίζει απλά ένα ζευγάρι (πιθανότατα την ίδια και τον Ροσέτι) που ακούει μουσική. Τρία χρόνια μετά ο Ροσέτι επανέλαβε το μουσικό μοτίβο στον πίνακα "The Blue Closet", που στην έκθεση της Tate είναι τοποθετημένος δίπλα στο σχέδιο της Σίνταλ.

Elizabeth_Siddal_

Elizabeth Siddal, Public domain, via Wikimedia Commons

Lovers Listening To Music

Το σχέδιο της Σίνταλ "Lovers Listening to Music", έργο Αισθητισμού, 30 χρόνια μπροστά από την εποχή του

Ο πίνακας αυτός με τη σειρά του ενέπνευσε τον Ουίλιαμ Μόρις, καλλιτέχνη-κλειδί στο κίνημα του Αισθητισμού, το οποίο υποστήριζε ότι σκοπός της τέχνης είναι η ίδια η τέχνη και η ομορφιά, και όχι να υπηρετεί κάποιον απώτερο σκοπό.

Εκ των υστέρων διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μία γραμμή που συνδέει το έργο της Σίνταλ με το κίνημα του Αισθητισμού, στο οποίο ανήκαν εικαστικοί όπως οι Τζέιμς Γουίσλερ και Όμπρεϊ Μπίρντσλι και συγγραφείς όπως ο Όσκαρ Ουάιλντ. "Αλλά φυσικά εκείνη δεν πρόλαβε να γίνει μέρος εκείνης της ιστορίας, γιατί πέθανε" παρατηρεί η Τζακόμπι.

"Ήταν 30 χρόνια μπροστά από την εποχή της", καταλήγει.

Read Next

16 Δεκ 2025

Ζωή Λάσκαρη: Με εντυπωσιακό λευκό πέπλο στα μαλλιά στον γάμο της με τον Πέτρο Κουτουμάνο

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της 23χρονης Ζωής Λάσκαρη στον πρώτο της γάμο στο Κολωνάκι.

16 Δεκ 2025

Στο πιο "μυστικό" rooftop της Αθήνας το ρεβεγιόν Χριστουγέννων έχει elevé γεύση και απρόσκοπτη θέα στον Ιερό Βράχο

Στα ψηλά του πολυτελούς ξενοδοχείου Divani Palace Acropolis, το βραβευμένο Acropolis Secret προσφέρει μία εμπειρία εξαιρετικής γεύσης, άρτιου design, ζωντανής μουσικής υπό το φως του εμβληματικού Παρθενώνα, ειδικά σχεδιασμένη για το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων.

Περισσότερα από

Stories

15 Δεκ 2025

Τα ελληνικά φιλμ νουάρ που πρέπει να δεις αν θες να λέγεσαι γνώστης του θέματος

Τα φιλμ νουάρ, όρος που καθιερώθηκε από τον Γάλλο κριτικό κινηματογράφου Νίνο Φρανκ το 1946, άνθισαν τις δεκαετίες του ‘40 και ‘50. Υπάρχει και ελληνικό αποτύπωμα.

14 Δεκ 2025

Η 'Ζιγκοάλα' μόλις ήρθε στην Ομόνοια και είναι υπέροχη

Το επόμενο εστιατορικό ντάρλινγκ της Αθήνας άνοιξε πριν λίγα 24ώρα και έχει άποψη, απλότητα και νοστιμιά.

14 Δεκ 2025

"Μπαμπά, θέλω τη φωτογραφία ΤΩΡΑ": Πώς από μια 3χρονη εφευρέθηκε η Polaroid

Η ιστορία της ξεκίνησε από έναν πατέρα που δεν ήθελε να χαλάσει χατίρι στην κόρη του.

12 Δεκ 2025

Άντζελα Γκερέκου: Εντυπωσιακή νύφη με λευκή δαντελένια δημιουργία στο πλευρό του Τόλη Βοσκόπουλου, πριν από 29 χρόνια

Ο κεραυνοβόλος έρωτας του Τόλη Βοσκόπουλου με την Άντζελα Γκερέκου και ο γάμος που άφησε εποχή.

11 Δεκ 2025

Γευστικά (και value for money) Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά στα Divani Collection Hotels

Από την Αθηναϊκή Ριβιέρα, την καρδιά της πόλης και τη θέα στον Ιερό Βράχο έως και τα Μετέωρα, τα ξενοδοχεία του ομίλου Διβάνη συνθέτουν divine εορταστικές εμπειρίες για κάθε μέλος της οικογένειας.

11 Δεκ 2025

Αλέκος Αλεξανδράκης: Σε ένα σπάνιο τρυφερό στιγμιότυπο με τον μονάκριβο γιο του

Ο ζεν πρεμιέ που σημάδεψε μια εποχή μέσα από τους έρωτες, την τέχνη και την πατρική του τρυφερότητα.

10 Δεκ 2025

Η Τάμτα επιστρέφει στο Smut Athens για την τελευταία της φετινή εμφάνιση στο underground techno club

Το ραντεβού είναι προγραμματισμένο για αυτή την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου.

10 Δεκ 2025

Τζένη Καρέζη & Κώστας Καζάκος: Ο κεραυνοβόλος έρωτας που γεννήθηκε μέσα από μία παρτίδα τάβλι

Βρήκαν τον πραγματικό έρωτα, μέσα από απλά καθημερινά πράγματα.

09 Δεκ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Σπάνιο φωτογραφικό στιγμιότυπο από το στολισμένο καμαρίνι της στο θέατρο Μουσούρη πριν από 67 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη σε άκρως γιορτινή διάθεση στο χριστουγεννιάτικα στολισμένο καμαρίνι της, πριν από 67 χρόνια.

08 Δεκ 2025

Οι Υποψηφιότητες των 83ων Golden Globes: Η πιο τολμηρή, διεθνής και απρόβλεπτη χρονιά του θεσμού!

Ο L.A. Correspondent, George Satsidis, γράφει για τις υποψηφιότητες των Golden Globes