ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Βασίλης Αυλωνίτης: Η επεισοδιακή ζωή και ο αιφνίδιος θάνατος στον Ιππόδρομο

Έφυγε 10 Μαρτίου σαν σήμερα, "πικραμένος" από τα αγαπημένα του άλογα, αλλά λατρεμένος μεταξύ οικείων και θαυμαστών, που στο τέλος της μέρας τον είχαν κάνει να αισθάνεται ένας από τους πιο… τυχερούς ανθρώπους στον κόσμο.

Υπήρξε ένας από τους πιο σπουδαίους κωμικούς του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, ωστόσο το πηγαίο χάρισμα του στην υποκριτική θα έμενε ενδεχομένως για πάντα ανεξερεύνητο, αν δεν είχε από νεαρή ηλικία αναγκαστεί να εργαστεί σε διάφορες περιστασιακές δουλειές ως μεροκαματιάρης για να ενισχύσει οικονομικά την εγκαταλελειμμένη από τον πατέρα του οικογένειά του. Αχθοφόρος και εργάστης σε βιοτεχνία κατασκευής τσαντών ήταν δύο από αυτές.

Μετά την ενηληκίωση και την ολοκλήρωση των στρατιωτικών υποχρεώσεων, αξιοποίησε μια γνωριμία και ανέλαβε χρέη βοηθού σκηνογράφου στο θέατρο "Έντεν" στη γειτονιά του, στο Θησείο, με μορφή εργασίας που σήμερα θα χαρακτηρίζαμε "ευέλικτη".

Με την κωμική φύση φύση και το χιούμορ του, εξελίχθηκε στον αγαπημένο του θιάσου και τα βράδια ακολουθούσε τους ηθοποιούς στο γειτονικό ταβερνάκι, όπου καθιερώθηκε ως ο "πλακατζής" της παρέας.

Τότε ήταν που ο θεατρικός επιχειρηματίας Θόδωρος Σκούρας διέγνωσε το ταλέντο του και τον ώθησε στη σκηνή, υποκινούμενος από το επικοινωνιακό χάρισμα, τους αυτοσχεδιασμούς και τις χαρακτηριστικές γκιμάτσες του.

Πρωτοεμφανίστηκε σε ηλικία 20 ετών (1924) στην οπερέτα "Το κορίτσι της γειτονιάς" και αμέσως κέρδισε το χειροκρότημα του κοινού. Ακολούθησε η πρώτη επίσημη εμφάνιση του, σε αναβαθμισμένο ρόλο, στην θεατρική παράσταση "Ερωτικές Γκάφες", στο θίασο της Ελένης Ζαφειρίου.

Οι κινηματογραφικοί ρόλοι ήταν μόνο η εμπορική πλευρά της σαρωτικής επιτυχίας του "γεννημένου κωμικού", που σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έχτισε το δικό του μύθο στην αθηναϊκή επιθεώρηση. Ο Αυλωνίτης δεν φοίτησε ποτέ σε θεατρική σχολή και εξάπλωσε τη φήμη του ως ένας γίγαντας τη κωμωδίας, με τη μοναδική ικανότητα να αυτοσχεδιάζει επί σκηνής, προκαλώντας το γέλιο ακόμα και με ατάκες που δεν ήταν γραμμένες στο σενάριο.

Η πλατιά αναγνώριση θα έρθει την δεκαετία του '50 μέσα από την κιν/φο με κορυφαία στιγμή το 1955 στην "Λατέρνα φτώχεια και φιλότιμο" . Ο Φίνος αρχικά αρνείται την συμμετοχή του στην ταινία θεωρώντας σχετικά μέτριες τις μέχρι τότε εμφανίσεις του στην μεγάλη οθόνη, μετά όμως από επιμονή του Αλέκου Σακελλάριου θα λάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η σπουδαία ερμηνεία του θα διαψεύσει τον Φίνο ο οποίος στην συνέχεια θα πιστέψει στο ταλέντο του για να ακολουθήσει δύο χρόνια αργότερα και το δεύτερο μέρος της ταινίας με το "Λατέρνα φτώχεια και γαρύφαλλο".

Μολονότι όμως κορυφαίος στο είδος του, ο Αυλωνίτης δεν έκανε ποτέ περιουσία. Και γι' αυτό ευθύνεται ένα πάθος που έως και σήμερα είναι άγνωστο στο ευρύ κοινό. Όσο αγαπούσε το θέατρο ο Αυλωνίτης, άλλο τόσο αγαπούσε τον τζόγο και συγκεκριμένα τα… άλογα.

Σε δημοσίευμα του "Βήματος" το 1963, περιγράφεται ως ένας από τους πιο τακτικούς θαμώνες του Ιπποδρόμου Φαλήρου. Ο εθισμός του ήταν τέτοιος, που η αγαπημένη φίλη και συμπρωταγωνίστρια στις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες του, Γεωργία Βασιλειάδου, τον έπεισε κάποια στιγμή να της δίνει τα χρήματά του για να τα φυλάσσει, προκειμένου να μην τα ξοδεύει. Ο Αυλωνίτης το έκανε για ένα χρονικό διάστημα, αλλά κάποια στιγμή έμεινε ρέστος και της τα ζήτησε. Το αποτέλεσμα ήταν να μαλώσουν και έκτοτε η Βασιλειάδου να τον αποκαλεί "κεφάλα".

Με τη γνωστή χιουμοριστική του διάθεση – σήμα κατατεθέν της προσωπικότητας του, ο ηθοποιός διακωμωδούσε και το πάθος του για τα άλογα. Όταν του έλεγαν "βρε Βασίλη, τι τι θες την πράσινη τσόχα", εκείνος απαντούσε ότι "ο οφθαλμίατρος μου συνέστησε να βλέπω πράσινο". Πέρα όμως από την όποια πλάκα, το συγκεκριμένο "χόμπι" αποδείχτηκε ιδιαίτερα ακριβό για τον Αυλωνίτη, ο οποίος αναγκάστηκε να παίξει σε αρκετούς ρόλους δυσανάλογους με το ταλέντό του για να "ρεφάρει" την οικονομική ζημιά.

Στην τηλεοπτική εκπομπή "Μηχανή του Χρόνου" η Άννα Φόνσου είχε αποκαλύψει ότι κάποια στιγμή ο Αυλωνίτης την παρακάλεσε να του βρίσκει μικρούς ρόλους στις ταινίες που έπαιζε, γιατί είχε ανάγκη τα λεφτά. "Ήταν κάτι που μου είχε φανεί πολύ αστείο, να με παρακαλάει ένας άνθρωπος που είχα θαυμάσει τόσο πολύ για ένα ρολάκι. Ωστόσο, πράγματι, σε όποιες ταινίες είχα τη δύναμη, έπαιζε και ο Βασίλης".

Παλιοί συνάδελφοι του μεγάλου ηθοποιού θυμούνται ότι στα τελευταία χρόνια της ζωής του είχε γίνει αρκετά απόμακρος εξαιτίας αυτού του πάθους. Ίσως αυτός να ήταν και ένας από τους λόγους που ποτέ δεν ασχολήθηκε σοβαρά με την υγεία του. Έπασχε από από χρόνια βρογχίτιδα και τον Φεβρουάριο του 1970 χρειάστηκε να νοσηλευθεί στο νοσοκοµείο, ύστερα από μία κρίση. Η κατάστασή του όμως επιδεινώθηκε, εξελίχθηκε σε πνευµονικό οίδηµα και βρογχοπνευµονία. "Έφυγε" αιφνίδια, στις 10 Μαρτίου του ’70, σε ηλικία μόλις 66 ετών.

"Πικραμένος" από τα αγαπημένα του άλογα, αλλά λατρεμένος μεταξύ οικείων και θαυμαστών, που στο τέλος της μέρας τον είχαν κάνει να αισθάνεται ένας από τους πιο… τυχερούς ανθρώπους στον κόσμο.

Read Next

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

Περισσότερα από

Stories

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.

15 Οκτ 2025

Reese Witherspoon | Υπογράφει το πρώτο της μυθιστόρημα μαζί με τον "βασιλιά" των θρίλερ

Για το πρώτο της μυθιστόρημα, η διάσημη ηθοποιός ζήτησε τη βοήθεια ενός μετρ του είδους, του Harlan Coben.