Το ζούμε σχεδόν όλοι καθημερινά: η βία πίσω από το τιμόνι έχει επιδεινωθεί επικίνδυνα, με τη συμπεριφορά των οδηγών να είναι άκρως επιθετική και εγωκεντρική. Από την προσωπική μου εμπειρία έχω παρατηρήσει πως η πιο επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά είναι αυτοί των οδηγών τεράστιων τζιπ και SUV που δεν έχουν καν αίσθηση της ταχύτητας και του μεγέθους τους και κολλάνε απειλητικά πίσω και από μικρά αυτοκίνητα στα οποία αποκλείουν εντελώς την εικόνα πίσω τους. Δεν είναι ασφαλώς οι μόνοι, αλλά είναι οι πλέον επικίνδυνοι, ιδίως στην Αττική οδό, στη Βάρης- Κορωπίου και όπου υπάρχει η δυνατότητα να τρέχουν δίχως αύριο, με την απουσία της τροχαίας να κάνει ακόμα πιο επικίνδυνα τα πράγματα. Και επαναλαμβάνω πως αυτό είναι προσωπική μου διαπίστωση και πως πιστεύω πως θα έπρεπε να απαγορευτούν αυτά τα αμάξια ιδίως στον δακτύλιο, ενώ θα πρέπει να γίνεται επιτήρηση τους από την τροχαία σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.
Και ναι, όπως και οι υπόλοιποι, έτσι κι εγώ (που έχω μικρό αμάξι) φοβάμαι πολύ στον δρόμο και προσπαθώ να αποφεύγω τις αντιπαραθέσεις. Η κατάσταση στους δρόμους της Αθήνας είναι απελπιστική πλέον και είναι ένας σοβαρός λόγος υποβάθμισης της ποιότητας ζωής.
Η έρευνα
Τα ευρήματα του 14ου Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Ιδρύματος VINCI Autoroutes και υλοποιήθηκε από την Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας είναι ενδεικτικά της εικόνας που επικρατεί. Σύμφωνα με την έρευνα το 87% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά των άλλων οδηγών, το 59% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς, το 57% ότι κορνάρουν άσκοπα τους άλλους οδηγούς, το 48% ότι σκόπιμα "κολλάει" στο όχημά του πίσω από το προπορευόμενο όχημα, ενώ το 26% κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί με τον άλλον οδηγό. Σας θυμίζουν κάτι τα ευρήματα;
Και συνεχίζονται: το 81% των Ελλήνων οδηγών υπερβαίνει το όριο ταχύτητας, το 57% παραδέχεται ότι δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας, το 72% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου, ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη και ότι το 39% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο. Εγωισμός, αλλαζονεία και ανευθυνότητα συνθέτουν ένα εκρηκτικό αποτέλεσμα, εξαιρετικά επικίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι η απόσπαση προσοχής. Το 81% των Ελλήνων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί, το 72% των οδηγών τηλεφωνεί κατά τη διάρκεια της οδήγησης με το 45% να το κάνει συστηματικά. Η χρήση Bluetooth είναι ευρέως διαδεδομένη. Έτσι το 55% των οδηγών το χρησιμοποιεί για να πραγματοποιεί κλήσεις. Το 17% είχε όσων μιλούν στο τηλέφωνο είχε ήδη ατύχημα ή παραλίγο να πάθει και το 79% των οδηγών παραδέχεται ότι αποσπάται το βλέμμα του.
Ένας άλλος παράγοντας επικινδυνότητας που δεν έχουμε συνειδητοποιήσει είναι η κόπωση. Το 49% των Ελλήνων οδηγών λένε ότι πιάνουν το τιμόνι όταν νιώθουν πολύ κουρασμένοι. Ανάμεσα τους το 37% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι, το 22% είχε ήδη ένα ατύχημα ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι, με το 50% να μην σταματά ποτέ για να κοιμηθεί.
Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram