ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

ΕΜΣΤ: Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;

Σε τέσσερις φάσεις θα υλοποιηθεί η μεγάλη έκθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ξεκινώντας από τις 14 Δεκεμβρίου.

ΕΜΣΤ Χρύσα Ρωμανού

Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο; Το γνωστό υποθετικό ερώτημα θέτει σε δημόσιο διάλογο το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από τις 14 Δεκεμβρίου με τις πρώτες τέσσερις εκθέσεις του νέου ομώνυμου προγράμματος. Θα αποκαλυφθεί πλήρως σε τρία μέρη έως τον Mάιο του 2024 με 15 εκθέσεις, δίνοντας χώρο και βήμα στην γυναικεία καλλιτεχνική δημιουργία που υποεκπροσωπείται στην ιστορία της τέχνης αλλά και στην παγκόσμια αγορά τέχνης του ανδροκρατούμενου κόσμου μας.

Ο γενικός τίτλος των εκθέσεων του ΕΜΣΤ "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;" εμπνέεται από το έργο της Ισραηλινής Γιαέλ Μπαρτάνα (What if Women Ruled the World?) και η προβληματική είναι πολιτική, κοινωνική, φεμινιστική, δικαιωματική. Το όλο εγχείρημα είναι πρωτοβουλία της καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΕΜΣΤ Κατερίνας Γρέγου.

Η αρχή γίνεται με μια αναδρομική έκθεση της σπουδαίας Χρύσας Ρωμανού, που παρέμεινε περισσότερο γνωστή ως σύζυγος του Νίκου Κεσσανλή παρά για το έργο που δημιούργησε στο ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό περιβάλλον, στο οποίο έζησε την εικοσαετία 1961-81. Τα εμβληματικά νεοερεαλιστικά κολάζ της από εφημερίδες και περιοδικά της δεκαετίας του '60 με ειρωνικό βλέμμα στην καταναλωτική κοινωνία, με οξύτητα κατά του πολέμου του Βιετνάμ, της φτώχειας και των κοινωνικών ανισοτήτων, οι Μύθοι, οι Χάρτες, ο Λαβύρινθος, οι τρισδιάστατες κατασκευές της εμπνευσμένες από το αγορίστικο παιδικό παιχνίδι Μεκανό παρουσιάζονται μεταξύ άλλων στην έκθεση "Η αναζήτηση της ευτυχίας για όσους περισσότερο γίνεται". Ο τίτλος προέρχεται από κείμενο του Γάλλου θεωρητικού Πιερ Ρεστανί σε κατάλογο της Χρύσας και αναδεικνύει τόσο την συναισθηματική όσο και την πολιτική διάσταση του έργου της.

ΕΜΣΤ: Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;

Στην καρδιά του πρώτου κύκλου των εκθέσεων που εγκαινιάζονται στις 14/12 βρίσκεται η ομαδική έκθεση "Γυναίκες, μαζί" με ισόποσα έργα από τη συλλογή του ΕΜΣΤ και επιλεγμένα έργα από την δωρεά έργων της Συλλογής Δημήτρη Δασκαλόπουλου προς το μουσείο. Παρουσιάζονται 49 έργα από 25 καλλιτέχνιδες διαφορετικών γενεών και προέλευσης, δέκα από τις οποίες είναι Ελληνίδες. Τα 12 από αυτά προέρχονται από τη Δωρεά της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου και τα 13 από την υπάρχουσα συλλογή του ΕΜΣΤ, ενώ επτά από τα έργα είναι νέα αποκτήματα του Μουσείου. Επίσης, εκτίθεται ένα σημαντικό μουσειακό έργο της Etel Adnan (Λίβανος), το οποίο αποτελεί νέο μακροχρόνιο δανεισμό στο Μουσείο από τη Συλλογή της Saradar Collection (Παρίσι/Βηρυτός).

Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Γρέγου και αντικατοπτρίζει την φιλοσοφία της καλλιτεχνικής διευθύντριας για την παρουσίαση της συλλογής του ΕΜΣΤ: "Ένα μουσείο –ειδικά ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης– δεν μπορεί να εκθέτει μόνιμα το σύνολο της συλλογής του, μιας και το μέγεθός της υπερβαίνει πάντα τον διαθέσιμο εκθεσιακό χώρο. Επομένως, οι αλλαγές στην παρουσίαση της συλλογής είναι απαραίτητες προκειμένου να αναδεικνύονται έργα που δεν έχουν εκτεθεί προηγουμένως και να φωτίζονται αθέατες όψεις της συλλογής μέσα από καινούριες επιμελητικές προτάσεις. Το μουσείο και η συλλογή του αποτελούν ζωντανούς οργανισμούς και όχι άψυχα αποθετήρια του παρελθόντος". Ως προς το αφήγημα της έκθεσης η ίδια τονίζει ότι αν και δεν έχει ενιαία θεματολογία, "καθώς κάτι τέτοιο θα ήταν περιοριστικό στο πλαίσιο της έκθεσης της συλλογής ενός μουσείου" παρουσιάζει έργα που συνολικά έχουν πολλές εννοιολογικές και αισθητικές συγγένειες μεταξύ τους, με κοινό παρανομαστή το ανθρώπινο σώμα και την έμφυλη ταυτότητα.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα της ανάγκης για επαναξιολόγηση της ελληνικής ιστορίας της τέχνης γυναικών που έχουν μείνει στη σκιά και την εγγραφή γυναικών διαφορετικών γενεών είναι το συχνά παραγνωρισμένο έργο της Δέσποινας Μεϊμάρογλου, που εκπροσωπείται στην έκθεση "Γυναίκες, μαζί" με έργα της από την ενότητα Α Pack of Lies (1997 – 2000). Η δημιουργός είναι από τις πρώτες γυναίκες που ασχολήθηκαν διεθνώς με το photoshop επανερμηνεύοντας κοινωνικές ή πολιτικές καταστάσεις που είχαν γίνει γνωστές από στερεοτυπικές εικόνες των media. Είναι επίσης από τις πρώτες που μίλησαν την δεκαετία του '90 για την βία κατά των γυναικών και τα πρότυπα ομορφιάς.

Συνεχίζοντας την περιήγηση, αυτή την φορά στο επίπεδο των περιοδικών εκθέσεων του μουσείου ξεδιπλώνεται η μεγάλη αναδρομική έκθεση της Λήδας Παπακωνσταντίνου, από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της ιστορίας της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα, από τις πρώτες καλλιτέχνιδες που πειραματίστηκαν με το αναδυόμενο καλλιτεχνικό μέσο της περφόρμανς στα τέλη της δεκαετίας του '60, στα χρόνια των σπουδών της στην Αγγλία. Η Παπακωνσταντίνου ανέπτυξε για σχεδόν πέντε δεκαετίες ένα πολυσχιδές έργο που έλαβε μια ποικιλία μορφών: περφόρμανς, γλυπτικά έργα, βίντεο, in situ εγκαταστάσεις, ζωγραφική, κ.ά., προκειμένου να διερευνήσει θέματα φύλου, σεξουαλικότητας, συλλογικής και προσωπικής μνήμης, ιστορίας, πολιτικής και οικολογίας, πάντα με επίκεντρο το σώμα. Το έργο της αποτελεί τομή για το πεδίο της τέχνης στην Ελλάδα και είναι σημείο αναφοράς και έμπνευσης για τις νεότερες γενιές καλλιτεχνών. Η έκθεση συγκεντρώνει για πρώτη φορά ένα μεγάλο αριθμό εγκαταστάσεων, ζωγραφικών, γλυπτικών, και οπτικοακουστικών έργων, καθώς και σπάνιων και ανέκδοτων φωτογραφικών και κειμενικών αρχειακών τεκμηρίων/ιχνών των περφόρμανς. Ο τίτλος της "Χρόνος στα χέρια μου" προέρχεται από την ομότιτλη in situ εγκατάσταση που δημιούργησε η καλλιτέχνιδα το 2010 για το σταθμό του μετρό στο Μοναστηράκι.

ΕΜΣΤ

Ο πρώτος κύκλος εκθέσεων του προγράμματος "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;" ολοκληρώνεται με την εγκατάσταση D POSSESSIONS, 2023 της Δανάης Ανεσιάδου, στην πρώτη ελληνική παρουσίασή της. Η ελληνικής καταγωγής καταξιωμένη δημιουργός από το Βέλγιο δημιουργεί μια αλληγορική σκηνογραφία, σουρεαλιστική και αλλόκοτη, που συναπαρτίζεται, μεταξύ άλλων, από γλυπτά, κολάζ, σκηνικά εξαρτήματα ταινιών, κρυστάλλους και σιδερένια αντικείμενα, τα οποία υπαινίσσονται μια εποχή όξυνσης πολιτικών, κοινωνικών και πνευματικών κρίσεων. Θέλοντας να απαλλαγεί οριστικά από οικεία της αντικείμενα τα χύτευσε σε εποξική ρητίνη, μετατρέποντάς τα σε έργα τέχνης. Πρόσθεσε στο μείγμα μεταλλικά ρινίσματα και κρυστάλλους χαλαζία και τα μετέπλασε σε οργονίτες, δηλαδή, σε αντικείμενα μετατροπής ενέργειας που, όπως θεωρούν ορισμένοι, προσελκύουν την οργόνη (ζωτική ενέργεια), η οποία απορροφά την αρνητική ενέργεια και τη μετατρέπει σε θετική. Με λίγα λόγια, λειτουργώντας σαν μια εξορκίστρια της εποχής μας, η Ανεσιάδου επιχειρεί να εξαγνίσει και να μεταμορφώσει όχι μόνο τα υλικά της υπάρχοντα, αλλά και τις ενέργειες που αυτά φέρουν.

Πηγή: ΑΠΕ (Νατάσσα Δομνάκη)

Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram

Read Next

05 Δεκ 2025

Jennifer Lopez & Gwyneth Paltrow | Οι δυο πρώην του Ben Affleck ποζάρουν μαζί και αφήνουν πίσω την πολύχρονη κόντρα τους

Οι δυο πρώην σύντροφοι του Ben Affleck ξανασυναντήθηκαν αυτή την εβδομάδα σε μια εκδήλωση στο Λος Άντζελες.

05 Δεκ 2025

Σε καλοκαιρινό mood η Αμαλία Κωστοπούλου | Οι βουτιές στην παραλία του Μαϊάμι

Η Αμαλία Κωστοπούλου απολαμβάνει το κοκτέιλ της δίπλα στη θάλασσα.

Περισσότερα από

News

05 Δεκ 2025

Η Katy Perry συνόδεψε τον Justin Trudeau σε διπλωματική επίσκεψη στην Ιαπωνία

Το επίσημο ντεμπούτο της Katy Perry και του Justin Trudeau ως ζευγάρι!

05 Δεκ 2025

Άλισον Φέλιξ: Όταν η κορυφαία αθλήτρια στίβου διέκοψε άσχημα τη συνεργασίας της με τη Nike - το παρασκήνιο και η ιστορική επιστροφή

Η αθλήτρια που με μία ρήξη άλλαξε όχι μόνο την καριέρα της, αλλά και τους κανόνες του γυναικείου αθλητισμού.

05 Δεκ 2025

Marie Chantal | Το σημαντικό ορόσημο που γιορτάζει πριν από την εκπνοή του 2025

Μία σημαντική στιγμή για την επιχειρηματία και σύζυγο του Παύλου Ντε Γκρες.

05 Δεκ 2025
05 Δεκ 2025

Kim Cattrall | Παντρεύτηκε τον επί χρόνια σύντροφό της σε μία λιτή τελετή στο Λονδίνο με μόλις 12 καλεσμένους

Η Dior πινελιά στο νυφικό σύνολο της 69χρονης ηθοποιού, το οποίο υπέγραψε η καλή της φίλη, Patricia Field.

04 Δεκ 2025

"Το ταπεράκι της μαμάς" | Η Τζένη Μελιτά είχε την πιο γλυκιά μεσημεριανή έκπληξη

Η Τζένη Μελιτά μοιράζεται την ευχάριστη έκπληξη που την περίμενε γυρνώντας από την εκπομπή της.

04 Δεκ 2025

Πριγκίπισσα Diana | Γιατί δεν ήθελε να περνά τα Χριστούγεννα με τους Windsors;

Η αποκάλυψη για τη στιγμή αμηχανίας ανάμεσα στη δημοφιλή πριγκίπισσα και τη βρετανική βασιλική οικογένεια.

04 Δεκ 2025

Kimberly Guilfoyle | Έγινε λαμπαδηδρόμος για την Ολυμπιακή Φλόγα (βίντεο)

Η Πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής στην Ελλάδα διέσχισε τη Διονυσίου Αεροπαγίτου με την Ολυμπιακή Φλόγα.

04 Δεκ 2025

Πώς η παρουσία της Άννας Μαρίας στο Καλλιμάρμαρο συνδέεται με τον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο

Στις 4 Δεκεμβρίου, στο Παναθηναϊκό Στάδιο πραγματοποιήθηκε η Τελετή Παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας στην Ιταλική αντιπροσωπεία για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες "Μιλάνο Κορτίνα 2026".

04 Δεκ 2025

Στεφανία Γουλιώτη | Αγκαλιά με την τηλεοπτική της κόρη στα παρασκήνια του νέου κύκλου του Maestro

Η Στεφανία Γουλιώτη μάς βάζει στα γυρίσματα του τέταρτου κύκλου του Maestro.