ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Τίλντα Σουίντον: "Ο Παζολίνι ήταν πάνω απ’ όλα ποιητής"

Η οσκαρική ηθοποιός μιλά για τον Παζολίνι και την τελετουργική περφόρμανς "Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι" που θα παρουσιαστεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Τίλντα Σουίντον

"Ούτε εμείς οι ίδιοι δεν μπορούμε να περιγράψουμε αυτή τη δουλειά. Δεν είναι σίγουρα θέατρο. Μήπως είναι χορός; Ποίηση; Συναυλία; Ωστόσο νιώθω χαρούμενη που δεν ξέρω ακριβώς τί είναι και ευγνώμων θα έλεγα, που αυτό το έργο κινείται στη ζώνη του ανεξήγητου" δήλωσε στους δημοσιογράφους η βραβευμένη με Όσκαρ Βρετανίδα ηθοποιός Τίλντα Σουίντον για την ιδιαίτερη παράσταση-ζωντανή εγκατάσταση "Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι" ("Embodying Pasolini") που εμπνεύστηκαν μαζί με τον Γάλλο ιστορικό μόδας και επιμελητή Ολιβιέ Σαγιάρ και παρουσιάζουν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τις 11 έως τις 16 Δεκεμβρίου.

Μια τελετουργική περφόρμανς, όπου η υψηλή μόδα συναντά την υψηλή τέχνη με πρωταγωνιστές κοστούμια από τις εμβληματικές ταινίες του μεγάλου αντικομφορμιστή κινηματογραφιστή, Πιερ Πάολο Παζολίνι, που δολοφονήθηκε βάναυσα στα 53 του χρόνια, το 1975. Πρόκειται για μια συλλογή με περισσότερα από τριάντα κοστούμια και αντικείμενα, επεξεργασμένα με διάφορες πειραματικές τεχνικές της Arte Povera, που σχεδίαζε τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 ο Ντανίλο Ντονάτι και ετοίμαζε το ατελιέ Farani για τις ταινίες του Ιταλού σκηνοθέτη: από το βιβλικό, εμπνευσμένο από τα καφτάνια των Βεδουίνων και βαμμένο σμαραγδί κοστούμι του Ηρώδη στο "Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο" του 1964 έως το χειροποίητο απ' άκρη σ' άκρη και διακοσμημένο με φτερά και όστρακα κοστούμι και στέμμα που φορούσε ως Ιοκάστη η Σιλβάνα Μάνγκανο στον "Οιδίποδα Τύραννο" του 1967 και από εκεί στα ρούχα και τα αντικείμενα του εξωτικού "Χίλιες και μία νύχτες" (1974) και του σαρωτικού "Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα" (1975).

Η οσκαρική ηθοποιός τα βγάζει μέσα από ειδικές θήκες φύλαξης, αφαιρώντας τους τα προστατευτικά χαρτιά και αφηγείται την ιστορία τους, ψιθυρίζοντάς τους γλυκόλογα και δίνοντάς τους και πάλι ζωή, μέσα από το τρυφερό και αέρινο άγγιγμά της. Μια σύγχρονη ιεροτελεστία, ένα ιδιότυπο ντεφιλέ από τη σπουδαία ηθοποιό που αναδεικνύει την ποιητική διάσταση των δημιουργιών σε απόσταση σχεδόν αναπνοής από τους θεατές.

"Η ζωή ενός κινηματογραφικού κοστουμιού είναι πολύ εύθραυστη. Γιατί έχουν μόνο μια στιγμή διασημότητας και μετά πεθαίνουν. Αν είναι τυχερά θα έχουν μια δεύτερη ζωή, αλλιώς δεν ξαναβλέπουν το φως. Τα κοστούμια που χρησιμοποιούμε στην παράσταση και είναι πραγματικά "κοσμήματα' ήταν "κρυμμένα" σε ένα τεράστιο βεστιάριο στη Ρώμη. Όλη η διαδικασία ήταν σαν να ψάχναμε για χρυσό" παραδέχτηκε η Τίλντα Σουίντον.

Πρόκειται για την πέμπτη συνεργασία της Σουίντον και του αναγνωρισμένου ιστορικού μόδας Ολιβιέ Σαγιάρ. Η πρώτη τους σύμπραξη έγινε το 2012 στο Μουσείο της Μόδας του Παρισιού, Palais Galliera, με την ηθοποιό να "ενεργοποιεί" ενδύματα από τη συλλογή ιστορικών κοστουμιών του μουσείου: από βικτωριανές τουαλέτες και ναπολεόντειες στρατιωτικές στολές μέχρι κομμάτια από τους οίκους Chanel, Schiaparelli και Balenciaga.

"Δέκα χρόνια πριν, δεν ξέραμε ότι θα ήταν η αρχή μιας συνεργασίας που θα κρατούσε καιρό. Ηταν ένα όνειρο να συνεργαστώ με την Τίλντα. Και ενώ είναι μια πραγματική δουλειά, εμείς την αντιμετωπίζουμε σαν μία "καλοκαιρινή εργασία", ένα παιχνίδι. Είναι σαν να μπαίνουμε σε μία χρονοκάψουλα χαράς ανάμεσα σε ταινίες και υποχρεώσεις", ανέφερε ο Ολιβιέ Σαγιάρ.

Ο ίδιος, όπως είπε, πάντα ήθελε να αποδείξει στον κόσμο της μόδας ότι υπάρχει ποίηση πίσω από το ένδυμα. "Όταν μιλάμε για μόδα, θεωρούμε δεδομένο ότι μια βιομηχανία σε προτρέπει να αγοράσεις κάτι καινούριο. Εδώ πάμε να ανακαλύψουμε κάτι καινούριο σε κοστούμια παλιά, αλλά μνημειακά. Μας ενδιέφερε να αναδείξουμε την ποιητικότητα τους. Αυτό που κάνουμε εμείς δεν είναι μια έκθεση μόδας, ούτε και θεατρική παράσταση, κάτι το οποίο δεν θέλαμε εξαρχής. Μοιάζει με μια ζωντανή έκθεση. Προσωπικά είμαι εντυπωσιασμένος με τη δύναμη των ρούχων. Ο Ντονάτι έφτιαχνε σχεδόν αρχαϊκά κοστούμια, πολλές φορές ανεπεξέργαστα. Ενδιαφερόταν για το χρώμα, αν και οι πρώτες ταινίες του Παζολίνι ήταν ασπρόμαυρες" πρόσθεσε.

Τίλντα Σουίντον: "Ο Παζολίνι ήταν πάνω απ’ όλα ποιητής"

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Τα κοστούμια που βλέπουμε στην περφόρμανς από μόνα τους αποτελούν συναρπαστικά έργα τέχνης, τα οποία ξανασυναντούν το κοινό -ως επί το πλείστον για πρώτη φορά μετά την κατασκευή τους. "Όταν έχεις να κάνεις με εμβληματικό σινεμά βλέπεις το σπουδαίο αποτύπωμα που έχει αφήσει πίσω του. Μπορεί να ακουστεί παράξενο, αλλά για εμάς όλη η διαδικασία είχε έναν χαρακτήρα παιχνιδιού. Ήταν σαν τα ίδια τα κοστούμια να μας μιλούσαν και να μας έλεγαν: "στην ταινία στεκόμουν έτσι, αλλά τώρα θέλω να κάνω κάτι διαφορετικό, να γυρίσω από την ανάποδη..". Ήταν σαν να είχαμε ένα διάλογο μαζί τους. Ο Ντονάτι ήταν μια ιδιοφυία και οι δημιουργίες του είναι "πραγματικά γλυπτά". Ακόμα μοιάζουν έτοιμες να "χορέψουν" και εμείς θέλαμε να τους δώσουμε την ευκαιρία να το κάνουν" σημείωσε η Βρετανίδα ηθοποιός.

Όπως ανέφεραν και οι δύο δημιουργοί στην περφόρμανς κυριαρχεί το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού και η αίσθηση του ανολοκλήρωτου, γι' αυτό και καμία παράσταση δεν είναι ίδια με τις προηγούμενες. "Ακόμα ψάχνουμε για χρυσό και "ακούμε" τα κοστούμια. 'Αλλωστε αυτά είναι οι πραγματικοί πρωταγωνιστές. Θέλουμε οι κινήσεις μας να είναι ειλικρινείς και όχι επιτηδευμένες. Πρόκειται για μία ζωντανή, ευέλικτη και ανοιχτή σε ερμηνείες διαδικασία" επεσήμανε η Σουίντον τονίζοντας πως καθοριστικό ρόλο παίζει επίσης ο χώρος που φιλοξενείται κάθε φορά η περφόρμανς καθώς και η ενέργεια που λαμβάνουν από το κοινό.

Τίλντα Σουίντον

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Μιλώντας για τον Παζολίνι, είπε πως ξεκίνησε να τον παρακολουθεί απ' όταν ήταν μαθήτρια. "Θυμάμαι ένα ντοκιμαντέρ που είχε κάνει στους δρόμους της Ρώμης ρωτώντας τον κόσμο για το σεξ. Ήξερα, επίσης, την ποίησή του και στη συνέχεια ήρθα σε επαφή με το έργο του. Ήταν ένα ανελέητα ζωντανό και μοντέρνο πνεύμα, ένα πρότυπο αντίστασης, ένας ποιητής πάνω απ' όλα. Τον ενδιέφερε πάντα να αψηφά τον κίνδυνο γι' αυτό και το να γυρίσει το "Σαλό" ήταν μία κίνηση- καμικάζι".

Πηγή: ΑΠΕ

Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram

Read Next

20 Οκτ 2025

Αθηνά Ωνάση | Πού βρίσκεται σήμερα ο πατέρας της, Thierry Roussel;

Η θυελλώδης ζωή του τέταρτου συζύγου της Χριστίνας Ωνάση και πατέρα της Αθηνάς Ωνάση.

20 Οκτ 2025

British Museum Ball 2025 | Mick Jagger, Νaomi Campbell και Janet Jackson ανάμεσα στους guests της βραδιάς

Αυτή είναι η βρετανική απάντηση στο Μet Gala που πραγματοποιείται κάθε Μάιο στη Νέα Υόρκη!

Περισσότερα από

News

20 Οκτ 2025

Richard Gere - Alejandra Silva | Το τρυφερό φιλί στην πρεμιέρα της νέας ταινίας του ηθοποιού

Η δημόσια δήλωση αγάπης του Χολιγουντιανού σταρ στη σύζυγό του.

20 Οκτ 2025

Nina Flohr | Η sexy chic εμφάνιση σε privé dinner με κόκκινο Gabriela Hearst κοστούμι - Το σχόλιο της Marie Chantal

Η ανανεωμένη εικόνα της επιχειρηματία και συζύγου του Φίλιππου Ντε Γκρες.

20 Οκτ 2025

Εmma Watson | O νέος της σύντροφος είναι ο πρώην της Camila Cabello;

Η 35χρονη σταρ εθεάθη πρόσφατα κοντά στην Πίζα της Ιταλίας με γοητευτικό νεαρό άντρα.

20 Οκτ 2025

Αθηνά Οικονομάκου | Με κατάξανθο μαλλί στην πρώτη μεγάλη τηλεοπτική της επιτυχία, πριν από 16 χρόνια

Η Αθηνά Οικονομάκου θυμήθηκε έναν από τους πιο viral ρόλους που έπαιξε στην ελληνική τηλεόραση.

20 Οκτ 2025

Ευγενία Νιάρχου | Στο gala του Βρετανικού Μουσείου με την αδερφή της, Ηλέκτρα και γοητευτικό συνοδό

Οι βραδινές εμφανίσεις της Ευγενίας και της Ηλέκτρας Νιάρχου με δημιουργίες σε αποχρώσεις του pink.

20 Οκτ 2025

Η Μαρία Ολυμπία είναι μικρογραφία της μητέρας της και αυτή η φωτογραφία το επιβεβαιώνει

26 χρόνια μετά τη μητέρα της Marie Chantal, η κόρη του Παύλου Ντε Γκρες ποζάρει στον ίδιο φωτογράφο για το ίδιο περιοδικό.

20 Οκτ 2025

Σία Κοσιώνη | Πώς αντέδρασε ο Κώστας Μπακογιάννης με την απόφασή της να παίξει στο θέατρο;

Η Σία Κοσιώνη αποκαλύπτει πώς αντέδρασε ο σύζυγός της, Κώστας Μπακογιάννης και ο γιος της, Δήμος με την απόφασή της να παίξει στο θέατρο.

20 Οκτ 2025

Τζένη Θεωνά | Αυτό το σπάνιο χαρακτηριστικό έχει κληρονομήσει από τον μπαμπά της ο λίγων ημερών γιος της

Το δεύτερο παιδί της έφερε πριν δύο εβδομάδες στον κόσμο η Τζένη Θεωνά.

20 Οκτ 2025

Η παρέμβαση και η σκληρή απόφαση του πρίγκιπα William για τον πρίγκιπα Andrew μετά τις τελευταίες εξελίξεις

Η λύση του πρίγκιπα της Ουαλίας για το "πρόβλημα Andrew", όπως το χαρακτηρίζει σε κλειστούς κύκλους.