ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Γιάννης Μπεχράκης:  "Καθήκον μου είναι να φροντίσω κανένας να μην μπορεί να πει ότι δεν γνώριζε"

"Eyewitness/Γιάννης Μπεχράκης" ονομάζεται η έκθεση που ξεκινά τώρα για το έργο του φωτογράφου στη Θεσσαλονίκη.

Την ώρα που οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση αγνοουμένων στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου ανοιχτά της Πύλου είναι σε εξέλιξη, εικόνες από αντίστοιχους τραγικούς πρωταγωνιστές, όπως τους "αιχμαλώτισε" ο φωτογραφικός φακός του κορυφαίου φωτοδημοσιογράφου Γιάννη Μπεχράκη, έχουν πάρει τη θέση τους στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στην έκθεση με τίτλο "Eyewitness/Γιάννης Μπεχράκης".

"Καθήκον μου είναι να φροντίσω κανένας να μην μπορεί να πει ότι δεν γνώριζε", έλεγε ο ίδιος την περίοδο που κάλυπτε ακούραστα και με πάθος εμπόλεμες συρράξεις και κρίσεις. Τις τρεις τελευταίες δεκαετίες αποτύπωσε γεγονότα σε χώρες όπως η Τσετσενία, το Αφγανιστάν, το Κόσοβο, η Σομαλία, το Ιράκ, η Σιέρα Λεόνε, η Λιβύη, η Ελλάδα, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη και το Ιράν, όπου ο ίδιος βρέθηκε ως …αυτόπτης μάρτυρας.

"Είναι πολύ επίκαιρη η έκθεση, καθώς υπάρχουν τόσο φωτογραφίες από την προσφυγική κρίση, όσο από εμπόλεμες ζώνες, αλλά και από τις περιοχές από όπου έχουμε μεγάλη εισροή προσφύγων. Υπάρχουν φωτογραφίες από τη Λιβύη, το Ιράκ, το Αφγανιστάν και αν το συνδέσει κανείς νοητικά σε σχέση με τις εποχές, τις χρονολογίες και τα γεγονότα, νομίζω ότι δημιουργείται πραγματικά ένα πλαίσιο, μέσα στο οποίο μπορεί κανείς να καθρεφτιστεί σε σχέση με τα σημερινά γεγονότα", δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο επιμελητής MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Ηρακλής Παπαϊωάννου, ο οποίος έχει την επιμέλεια της έκθεσης από κοινού με τη διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Ηρώ Κατσαρίδου και τον φωτοδημοσιογράφο στο Associated Press Λευτέρη Πιταράκη, τον άνθρωπο που έχει δηλώσει ότι ο Γιάννης Μπεχράκης είναι ο μόνος λόγος που κάνει αυτή τη δουλειά.

Οι εικόνες του Μπεχράκη καθηλώνουν τόσο λόγω των ευαίσθητων θεμάτων που αποτυπώνουν, όσο και για την καλλιτεχνική τους αρτιότητα. Ο ίδιος βέβαια δεν αποδέχονταν τον όρο "καλλιτέχνης", γιατί θεωρούσε ελαφρώς ...ανήθικο να κάνει τέχνη ενώπιον αυτών των γεγονότων.

Πορευόταν με γνώμονα τη λιτότητα της σύνθεσης, την εκφραστική αμεσότητα, την επιλογή της στιγμής και το σεβασμό στην ακεραιότητα του γεγονότος. "Αυτό που τον ενδιέφερε και αυτό στο οποίο έδινε προτεραιότητα, ήταν να συλλάβει το γεγονός με τον πιο αντικειμενικό και ταυτόχρονα άμεσο για το θεατή τρόπο, χωρίς να παραβεί τη δημοσιογραφική δεοντολογία. Από εκεί και πέρα συμφωνούμε όλοι και αποδεικνύεται από το γεγονός ότι βραβεύτηκε τόσες φορές από τους συναδέλφους του με τόσο υψηλές διακρίσεις, ότι αρκετές από τις εικόνες του υπερβαίνουν τα όρια της ειδησεογραφίας, σε καθηλώνουν, διαρκούν μέσα στο χρόνο και έχουν όλα τα χαρακτηριστικά που θα σκεφτόταν κάνεις να αποδώσει και σε ένα έργο τέχνης", τονίζει ο κ. Παπαϊωάννου.

Τρεις δεκαετίες φωτορεπορτάζ από την αναλογική έως την ψηφιακή εποχή

Ο επισκέπτης της έκθεσης μέσα από περίπου 250 φωτογραφίες και βιντεοπροβολές θα δημιουργήσει μία πλήρη εικόνα για την επαγγελματική διαδρομή του Γιάννη Μπεχράκη από το 1987 έως το 2019, οπότε και έφυγε από τη ζωή σε ηλικία μόλις 58 ετών.

"Σπονδυλική στήλη" της έκθεσης αποτελούν οι περίπου 70 φωτογραφίες που πρωτοπαρουσιάστηκαν λίγους μήνες μετά το θάνατό του στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στο πλαίσιο του Athens Photo World 2019. "Το κομμάτι αυτό το υιοθετήσαμε όπως ακριβώς ήταν εκεί, για να τιμήσουμε τους συναδέλφους μας οι οποίοι έκαναν αυτή τη δουλειά. Την επιλογή των εικόνων έκανε ο Λευτέρης Πιταράκης -ο οποίος θα είναι σήμερα εδώ, ενώ συμμετείχε και ο ίδιος ο Γιάννης το τελευταίο διάστημα πριν φύγει από τη ζωή", αναφέρει ο κ. Παπαϊωάννου.

Την έκθεση πλαισιώνουν δύο προθήκες, όπου φιλοξενούνται πολύ ιδιαίτερες πληροφορίες από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του. Ο χάρτης με όλα τα σημεία που βρέθηκε και κάλυψε εμπόλεμες συρράξεις, τεχνικά μέσα της εποχής που ξεκίνησε να εργάζεται, συνεντεύξεις και κείμενά του, όλα από το αρχείο του ίδιου, με την ευγενική άδεια της οικογένειάς του.

"Στη μία προθήκη υπάρχει μία σειρά μικρών φωτογραφιών, εκτυπώσεων σε μέγεθος α4, με τις λεζάντες τους από κάτω δακτυλογραφημένες από τον ίδιο το φωτογράφο, που αντιστοιχούν στο τελευταίο κομμάτι της περιόδου που οι φωτοδημοσιογράφοι -λόγω του ότι δεν υπήρχαν τα ψηφιακά μέσα, έστελναν ακόμη τις φωτογραφίες τους με το photo transmitter. Έχουμε μία τέτοια συσκευή για να δει ο κόσμος πώς ήταν αυτή η τεχνολογία", εξηγεί ο επιμελητής. Στην ίδια προθήκη υπάρχουν ακόμα φωτογραφίες από την περίοδο 1987-1991, που ήταν ακόμη ήταν σε ισχύ αυτή η τεχνολογία, για να δει ο επισκέπτης ποια ήταν τα πρώτα θέματα με τα οποία ασχολήθηκε ο Γιάννης Μπεχράκης. "Υπάρχει φωτογραφία από το Ευρωμπάσκετ του '87 που ήταν η πρώτη του συνεργασία με το πρακτορείο Reuters, η πρώτη του αποστολή στη Γιουγκοσλαβία, φωτογραφίες σχετικές με την τρομοκρατία στην Αθήνα του '88 και του '89, όπως και από την περίοδο Κοσκωτά", συμπληρώνει.

Στη δεύτερη προθήκη υπάρχει υλικό από ελληνικά και ξένα περιοδικά -και εξώφυλλα περιοδικών, που φιλοξένησαν φωτογραφίες του Γιάννη Μπεχράκη, ανάμεσά τους το Spiegel το Time. Άλλωστε η διεθνής του αναγνώριση είναι δεδομένη και αποδεικνύεται από τα πολλά βραβεία που κατέκτησε σε Ελλάδα και εξωτερικό και τις υψηλότερες διακρίσεις σε παγκόσμιο επίπεδο με τις οποίες τιμήθηκε για το έργο του. "Στην έκθεση υπάρχει ακόμη σε ένα δωμάτιο μία προβολή περίπου 130 φωτογραφιών από το σύνολο της καριέρας του, αλλά και δύο βίντεο στα οποία μιλάει ο ίδιος. Το ένα είναι από την παρουσίασή του στο TEDxAthens το 2013, όπου αναφέρθηκε στην περίπτωση της Σιέρα Λεόνε όπου κόντεψε να χάσει τη ζωή του και το δεύτερο είναι ένα ημίωρο επεισόδιο από τη σειρά ντοκιμαντέρ "Οπτική Γωνία" της ΕΡΤ, στο οποίο μιλάει ο ίδιος και ο Λευτέρης Πιταράκης για το φωτορεπορτάζ και τις δυσκολίες αυτής της δουλειάς", επισημαίνει ο κ. Παπαϊωάννου.

Η έκθεση "Eyewitness/Γιάννης Μπεχράκης" φιλοξενείται στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α', Προβλήτα Α', λιμάνι Θεσσαλονίκης), όπου θα παραμείνει έως τις 08 Οκτωβρίου 2023.

Πηγή: ΑΠΕ (Βαρβάρα Καζαντζίδου)

Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram

Read Next

01 Μαϊ 2024

"Αγκαλιά μου": Η Ελένη Ράντου σε σπάνια φωτογραφία με τη μητέρα της

Ένα σπάνιο στιγμιότυπο με τη μητέρα της μοιράστηκε η Ελένη Ράντου

01 Μαϊ 2024

Η Τατιάνα Μπλάτνικ αποκαλύπτει το "κοινωνικό" της πρόσωπο

Η πρώτη ανάρτηση της Τατιάνα Μπλάτνικ μετά την ανακοίνωση του διαζυγίου με τον Νικόλαο, αφορούσε την πλατφόρμα ψυχικής υγείας που έχει δημιουργήσει.

Περισσότερα από

News

01 Μαϊ 2024

Sporty chic: Η total black εμφάνιση της Άντζελας Γκερέκου και τα sneakers που θα φορέσουμε φέτος την άνοιξη

Πρωινή βόλτα στη Γλυφάδα με μαύρο σύνολο και τα αθλητικά που θα είναι hot την φετινή άνοιξη.

01 Μαϊ 2024

"Becoming Karl Lagerfeld": Τον Ιούνιο η πρεμιέρα της βιογραφικής σειράς

Η σειρά εστιάζει σε έναν έρωτα του Καρλ που πυροδότησε και τη μεγάλη αντιπαλότητα με τον Ιβ Σεν Λοράν.

01 Μαϊ 2024

Γιατί η Τζένιφερ Άνιστον αναστάτωσε το διαδίκτυο με τη νέα αντάρτησή της στο Instagram;

Παρότι ήταν μια ανάρτηση για προϊόν η Τζένιφερ Άνιστον έβαλε φωτιές, αφού δεν φορούσε σουτιέν.

01 Μαϊ 2024

Τζούλι Άντριους: Η σπάνια εμφάνιση της 88χρονης σταρ στα Χάμπτονς

Η αξέχαστη Mary Poppins κομψή και στα 88 της χρόνια.

01 Μαϊ 2024

Πέθανε ο συγγραφέας Πολ Όστερ στα 77 του χρόνια από καρκίνο του πνεύμονα

Ο Πολ Όστερ είχε γράψει 34 βιβλία, μεταξύ των οποίων και η φημισμένη "Τριλογία της Νέας Υόρκης".

01 Μαϊ 2024

Ευγενία Σαμαρά - Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος: Είναι μαζί και πολύ ερωτευμένοι - Η εμφάνιση στα Πετράλωνα

Αγκαλιά στα Πετράλωνα το νέο ζευγάρι της σόουμπιζ - Η γνωριμία των δύο ηθοποιών στο θέατρο και ο κεραυνοβόλος έρωτας.

01 Μαϊ 2024

Ζεράρ Ντεπαρντιέ: Η μυθιστορηματική ζωή του 75χρονου σταρ που δεν μπορεί να ξεκολλήσει από τον βούρκο

Σε δίκη τον Οκτώβριο ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ για σεξουαλική επίθεση. Δύο γυναίκες κατήγγειλαν τον Γάλλο ηθοποιό για σεξουαλική επίθεση το 2021 στα γυρίσματα της ταινίας "Les Volets verts".

30 Απρ 2024

Δημήτρης Κόκοτας: Άνοιξε τα μάτια του, αντιδρά στα βαθιά ερεθίσματα και αναπνέει χωρίς μηχανική υποστήριξη

"Είναι Μεγάλη Τρίτη έγινε ένα θαύμα. Από την Κυριακή και μετά έγινε ένα θαύμα"

30 Απρ 2024
30 Απρ 2024

Κόρντεϊ Κοξ: "Με χώρισε την ώρα της συνεδρίας χωρίς να το περιμένω!"

Η διάσημη ηθοποιός μίλησε για μια σκληρή εμπειρία που την οδήγησε όμως σε μια αποκάλυψη.