Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ είναι ζωγράφος, σχεδιαστής, χαράκτης, φωτογράφος και σκηνογράφος, από τους δημοφιλέστερους εικαστικούς καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από γήινο ρεαλισμό, προερχόμενο από την Ποπ Αρτ και τη φωτογραφία.
Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ γεννήθηκε στις 9 Ιουλίου 1936 στο Μπράντφορντ της Αγγλίας.
Σπούδασε καλές τέχνες στο Κολέγιο του Μπράντφορντ (1953- 1957) και στο Βασιλικό Κολλέγιο Τέχνης του Λονδίνου (1959-1962).
Το 1961 επισκέφθηκε για πρώτη φορά τις ΗΠΑ κι επέστρεψε τρία χρόνια αργότερα για να διδάξει στα πανεπιστήμια της Άιοβα, του Κολοράντο και της Καλιφόρνιας. Έγινε γνωστός με μια σειρά του από 16 χαλκογραφίες υπό τον γενικό τίτλο "The Rake’s Progress" ("Η πορεία ενός ακόλαστου", 1961-1963), που συνδύαζαν την εντύπωση που του είχε προκαλέσει ο ανάλογος κύκλος έργων του συμπατριώτη του ζωγράφου Γουίλιαμ Χόγκαρθ (1697-1764) με τις εμπειρίες του από την πρώτη του επίσκεψη στις ΗΠΑ. Την περίοδο 1963-19677 έζησε στην Καλιφόρνια, όπου και ζωγράφισε τους γνωστούς πίνακές του με πισίνες και άλλα στοιχεία του καλιφορνέζικου τοπίου.
Πολλά από τα θέματα των έργων του είναι αυτοβιογραφικά και περιλαμβάνουν προσωπογραφίες, αυτοπροσωπογραφίες και ήσυχες, απροσχεδίαστες σκηνές με τους φίλους του και το σπίτι του (λ.χ. "Προσωπογραφία ενός καλλιτέχνη", 1972). Η ανεπιτήδευτη κομψότητα και η γαλήνια φωτεινότητα των έργων αυτών κυριαρχεί και στις νεκρές φύσεις του.
Το πληθωρικό του έργο περιλαμβάνει επίσης, εκτός από τους πίνακές του, σχέδια για εικονογραφήσεις βιβλίων, χαρακτικά, σκηνικά και κοστούμια για όπερες και μπαλέτα, πειραματισμούς με τη χρήση φωτογραφιών και μια σειρά από περίπλοκα, κυβιστικής έμπνευσης, φωτομοντάζ.
Ο ακριβότερος εν ζωή εικαστικός καλλιτέχνης
Στις 15 Νοεμβρίου 2018, έγινε ο ακριβότερος εν ζωή εικαστικός καλλιτέχνης, όταν ο πίνακάς του "Προσωπογραφία ενός καλλιτέχνη" ("Pοrtrait of an Artist) πουλήθηκε αντί 90,3 εκατομμυρίων δολαρίων σε δημοπρασία του οίκου Christie’s στη Νέα Υόρκη, εκθρονίζοντας το γλυπτό "Ballon Dog" (Orange) του Τζεφ Κουνς, που είχε πουληθεί αντί 58,4 εκατ. δολαρίων το 2013, επίσης από τον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη.
Το υπέροχο "δήθεν ατημέλητο" στυλ του
Ο Χόκνεϊ ήταν ανέκαθεν style icon. Μάλιστα τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι Βρετανοί σχεδιαστές, Paul Smith και Christopher Bailey, έχουν σχεδιάσει πλήθος συλλογών εμπνευσμένων από την γκαρνταρόμπα του καλλιτέχνη, οι οποίες περιλάμβαναν ριγέ μπλούζες του ράγκμπι, παντελόνια και τα στρογγυλά γυαλιά – σήμα κατατεθέν του.
Κάποιοι άντρες φτάνουν σε μια ηλικία που αρχίζουν να δείχνουν ατημέλητοι. Ο Χόκνεϊ έδειχνε έτσι από τα 30 του, και μάλιστα πολύ συνειδητά. Οι γιακάδες του είναι ελαφρώς τσαλακωμένοι η γραβάτα του ελαφρώς στραβιά και κάποιο κουμπί του πουκαμίσου του μπορεί να λείπει. Η πίσω άκρη του γιακά του σακακιού του κοστουμιού του μπορεί να είναι γυρισμένη προς τα πάνω. Όλα αυτά του χαρίζουν ένα στυλ ανάλαφρο, χαρούμενο, σχεδόν κωμικό. Οι Ιταλοί έχουν τον δικό τους όρο του 16ου αιώνα για έναν τέτοιο τρόπο ντυσίματος: sprezzatura. Που δείχνει μια αδιαφορία στο ντύσιμο, αλλά κρύβει και μια μεγάλη επιδεξιότητα πίσω από αυτό. That’s Hockey style!
Οι πίνακες του Χόκνεϊ μοιάζουν με μια εξπρεσιονιστική εξέγερση χρωμάτων. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ρούχα του. Αν υπάρχει μια πιο φωτεινή απόχρωση - ένα πράσινο φύλλο, ένα μουσταρδί κίτρινο, το γαλάζιο των πινάκων του στην πισίνα - ο Χόκνεϊ το έχει φορέσει, σχεδόν ταυτόχρονα. Οι κάλτσες του – είναι συχνά παράταιρες, ή μπορεί να συνδυάζει τα πουκάμισα του ράγκμπι με οριζόντιες ρίγες, πουά γραβάτες και καρό κοστούμι. Όλα λειτουργούν υπέρ του.
Λίγες μέρες πρινο ζωγράφος κατέφτασε στο βρετανικό παλάτι για να παρευρεθεί στο πρώτο γεύμα του βασιλιά Καρόλου για το Τάγμα Αξίας. Κι ενώ πολλοί μπορεί να δυσκολεύονταν στην προσπάθεια να βρουν το κατάλληλο σύνολο για μια τέτοια περίσταση, για τον 85χρονο καλλιτέχνη τα πράγματα ήταν απλά. Το χαρακτηριστικό του καρό Savile Row κοστούμι, μία πλεκτή καρό γραβάτα… κι ένα ζευγάρι κίτρινα Crocs. Ως γνωστός λάτρης της υπαίθρου, ο βασιλιάς ενθουσιάστηκε με αυτή την ενδυματολογική επιλογή. "Οι κίτρινες γαλότσες σας", παρατήρησε. "Υπέροχη επιλογή".