ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πολυτεχνείο: "πώς μπορείτε ακόμα να κοιμάστε;" έγραφε ο Γιάννης Ρίτσος

Τα γεγονότα του Πολυτεχνείου όπως τα βίωσαν και τα κατέγραψαν Έλληνες συγγραφείς και ποιητές.

Πώς έχουν απεικονίσει το τριήμερο του Πολυτεχνείου οι πεζογράφοι και οι ποιητές της εποχής, αλλά και πώς μεταδίδεται η εικόνα του γενικότερα μέσα από τα έργα της μεταπολιτευτικής πεζογραφίας; Κι ακόμα, πώς καταλαβαίνουν και πώς προβάλλουν το γεγονός σε σημερινά τους βιβλία συγγραφείς, οι οποίοι ανέλαβαν τότε ενεργό ρόλο κατά της χούντας;

Όσο παραμένουμε μέσα στα χρονικά όρια της χούντας, η πεζογραφία θα δοκιμάσει δύο δρόμους προκειμένου να μιλήσει για τον βίο και την πολιτεία του καθεστώτος: ο ένας είναι η γενική πολιτική αλληγορία και ο άλλος η άμεση καταγραφή των γεγονότων του Πολυτεχνείου. Ως προς τις πολιτικές αλληγορίες, που μιλούν με συμβολικές αναλογίες για το δικτατορικό καθεστώς, το παρών θα δώσουν η Κωστούλα Μητροπούλου, ο Γιώργος Χειμωνάς, ο Πέτρος Αμπατζόγλου και ο Θανάσης Βαλτινός (λίγο μετά τη δικτατορία και ο Χριστόφορος Μηλιώνης). Στο πλαίσιο της άμεσης ανάπλασης του τριήμερου του Πολυτεχνείου, τη σκυτάλη παίρνει πρώτη ξανά η Μητροπούλου, με το αφήγημά της "Το χρονικό των τριών ημερών" (1974), ένα προσωπικό ντοκουμέντο δημοσιευμένο αμέσως μετά την κατάρρευση της δικτατορίας, όπου αποδελτιώνονται λεπτό προς λεπτό ο εγκλεισμός των φοιτητών στο κτίριο της Πατησίων και η συνακόλουθη στρατιωτική εισβολή.

Για το Πολυτεχνείο θα μιλήσει και ο Γιάννης Ρίτσος με το "Ημερολόγιο μιας εβδομάδας", γραμμένο το 1973, αμέσως μετά τα γεγονότα:

17 Νοεμβρίου

Βαριά σιωπή διάτρητη απ' τους πυροβολισμούς, πικρή πολιτεία,

αίμα, φωτιά, η πεσμένη πόρτα, ο καπνός, το ξύδι,

ποιος θα πει περιμένω μέσα απ' το μέσα μαύρο.

Μικροί σχοινοβάτες με τα μεγάλα παπούτσια μ' έναν επίδεσμο φωτιά στο κούτελο,

κόκκινο σύρμα, κόκκινο πουλί και το μοναχικό σκυλί στ' αποκλεισμένα προάστια

ενώ χαράζει η χλωμότερη μέρα πίσω απ' τα καπνισμένα αγάλματα

κι ακούγεται ακόμη η τελευταία κραυγή διαλυμένη στις λεωφόρους

πάνω απ' τα τανκς μέσα στους σκόρπιους πυροβολισμούς.

Πώς μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε; Πώς μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε;

Περνώντας στη μεταπολίτευση, ο αριθμός των άμεσων καταγραφών αυξάνει. Ας θυμηθούμε εν σειρά το μυθιστόρημα "Το μυστήριο" (1976) της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, το εξπρεσιονιστικών τόνων αφήγημα του Γιώργου Μανιάτη "21 Απριλίου - από μια πιο περίπλοκη άποψη" (1977), τη μαρτυρία "Πώς φτάσαμε στη νύχτα της μεγάλης σφαγής" (1980) της Λιλής Ζωγράφου και τον εσωτερικό μονόλογο του Γιώργου Ιωάννου στο διήγημα "Ο τοίχος με τα κάγκελα", από τη συλλογή "Εφήβων και μη" (1982). Την ίδια εποχή, λίγο μετά τον τερματισμό της επταετίας, και προτού προλάβει η δικτατορία να μετατραπεί οριστικά σε αντικείμενο της ιστορικής μνήμης, η πεζογραφία απομακρύνεται τόσο από το χρονικό όσο και από την αλληγορία, για να εκφραστεί πλέον με έναν πολύ ώριμο ρεαλισμό. Με ένα σκληρό, ξηρό και ενσυνείδητα αδρό γράψιμο, ο Νίκος Κάσδαγλης κάνει λόγο στο διήγημά του "Επιβάσεις" (από τη "Μυθολογία" , 1977) για την ιστορία της αντίστασης στη χούντα από αντιηρωική σκοπιά. Με την ίδια διάθεση στέκεται ο Κάσδαγλης απέναντι όχι μόνο στο Πολυτεχνείο, αλλά και στη μεταπολίτευση όταν δημοσιεύεται το μυθιστόρημά του "Η Νευρή" (1985).

Το κομβικό, παρόλα αυτά, μυθιστόρημα για το Πολυτεχνείο είναι η "Αντιποίησις αρχής" (1979) του Αλέξανδρου Κοτζιά. Με ήρωα έναν χαφιέ της χούντας, ο οποίος εκπροσωπεί τις χειρότερες στιγμές της νεότερης Ελλάδας, ο Κοτζιάς ανατέμνει την παθολογία μιας ολόκληρης τριακονταετίας, επιφυλάσσοντας για τον πρωταγωνιστή του την πιο ταπεινωτική μοίρα: το ανεπίλυτο δράμα της προδοσίας, της αυταπάτης και του αυτοκαταστροφικού κυνισμού.

Νεότερη του Κοτζιά και του Κάσδαγλη, η Μάρω Δούκα βάζει την πρωταγωνίστρια του μυθιστορήματός της "Αρχαία σκουριά" (1979) να παίρνει μέρος στην εξέγερση του Πολυτεχνείου και να συμμερίζεται δίχως δισταγμούς το πάθος των ημερών, αλλά να μην αποσπάται ποτέ από την ατομική της ιστορία. Η πρωταγωνίστρια ζει μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας μια και εκείνο το οποίο χρειάζεται να συμβιβάσει (και το οποίο δεν θα συμβιβάσει ποτέ) είναι η αγωνιστική έξαρση και το ομαδικό πνεύμα της αντίστασης που επέδειξε η γενιά της κατά της χούντας με ό,τι ακολούθησε και διαδέχτηκε την πτώση της: την αλόγιστη εξατομίκευση, την επιστροφή στη μαλθακότητα και την εγκαρτέρηση των καθιερωμένων κοινωνικών ρόλων, την παραδοχή πως στο τέλος όλα υποχωρούν και πεθαίνουν.

Από την πρόσφατη πεζογραφική παραγωγή, στο μυθιστόρημά της "Ψιλά γράμματα", η Ιωάννα Καρυστιάνη, ηγετικό στέλεχος του αντιδικτατορικού φοιτητικού κινήματος, βάζει τον αφανή ήρωά της να μένει δια βίου στη μνήμη της μοναδικής φωτεινής στιγμής της ζωής του, στη συγκίνηση που ένιωσε στην ακολουθία της Μεγάλης Παρασκευής στον Άγιο Λουκά Πατησίων για ένα εαρινό κορίτσι ενώ λίγους μήνες αργότερα περνά από το ίδιο σημείο το πλήθος της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, φωνάζοντας συνθήματα για την ελευθερία. Ένα είδος χαμηλόφωνης απότισης φόρου τιμής στο τριήμερο του Πολυτεχνείου και στην πολύτροπη συναισθηματική του αξία.

Πηγή: ΑΠΕ

Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram

Read Next

11 Σεπ 2025

Η ζωή και το έργο του Giorgio Armani γίνονται ταινία

Μία εβδομάδα μετά από τον θάνατο του θρυλικού σχεδιαστή, ο Ιταλός παραγωγός Andrea Iervolino δηλώνει ότι ετοιμάζει μία ταινία προκειμένου να έρθουμε σε επαφή με την πραγματική εικόνα του Giorgio Armani.

10 Σεπ 2025

Ανταπόκριση από το Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο | Οι hot ταινίες της νέας χρονιάς και οι λαμπερές εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί

O L.A. Correspondent του Harper's Bazaar Greece, George Satsidis, βρίσκεται στο Τορόντο και μας μεταδίδει τον παλμό του κινηματογραφικού φεστιβάλ της πόλης.

Περισσότερα από

Stories

10 Σεπ 2025

For One Night Only | Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιουργεί μία ξεχωριστή παράσταση στο Ηρώδειο για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Στο THIS THAT KEEPS ON – a personal archaeology, ο σπουδαίος Έλληνας καλλιτέχνης ανατρέχει στις κορυφαίες του στιγμές και τις αναγεννά δίπλα σε ολοκαίνουργια στοιχεία κινούμενων εικόνων και γλυπτικών εγκαταστάσεων. Μία μοναδική fundraising εκδήλωση για την "Μεταμόρφωση" του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

10 Σεπ 2025

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιουργεί μία μοναδική παράσταση στο Ηρώδειο για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Στο THIS THAT KEEPS ON, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου επιστρατεύει εικόνες και σώματα-χίμαιρες από τις τέσσερις δεκαετίες έργου του, και τις αναγεννά δίπλα σε ολοκαίνουργια στοιχεία κινούμενων εικόνων και γλυπτικών εγκαταστάσεων. Μία fundraising βραδιά για την ενίσχυση της "Μεταμόρφωσης" του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

10 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με old money χτένισμα στο Παρίσι στα μέσα της δεκαετίας του '60

Η iconic εμφάνιση με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ στη γαλλική πρωτεύουσα.

09 Σεπ 2025

Η πέτρα ως καμβάς δημιουργίας | Μία εντυπωσιακή νέα έκθεση 27 καλλιτεχνών στο ατελιέ του ζωγράφου Νίκου Νικολάου

Έργα τέχνης ζωγραφισμένα σε πέτρες από την Αίγινα και άλλες θάλασσες συγκροτούν μία νέα εικαστική έκθεση στο σπίτι του Νίκου Νικολάου στην Αίγινα.

09 Σεπ 2025

Πάνος Προφήτης | Ο νικητής του βραβείου Young Artist της περσινής Art Athina παρουσιάζει τη νέα του έκθεση

Εμπνευσμένη από τον Πλάτωνα και την αλληγορία του σπηλαίου, η "La Bocca La Grotta" (Το Στόμα Το Σπήλαιο) παρουσιάζεται στο MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.

08 Σεπ 2025

Η Πριγκίπισσα Diana και το στίγμα που άφησε στη μόδα μέσα από 5 εμβληματικές εμφανίσεις

Η διαχρονική κομψότητα της πριγκίπισσας συνεχίζει να εμπνέει γενιές.

06 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Ανέκδοτη φωτογραφία από τα τελευταία της Χριστούγεννα στο σπίτι της στη Στησιχόρου

Το σπάνιο φωτογραφικό ντοκουμέντο με την Αλίκη Βουγιουκλάκη στον προσωπικό της χώρο.

05 Σεπ 2025

5 ταινίες που έντυσε ο Giorgio Armani

Ο Ιταλός σχεδιαστής δεν άφησε το στίγμα του μόνο στο χώρο της μόδας, αλλά και στη μεγάλη οθόνη.

05 Σεπ 2025

Μελίνα Μερκούρη: Κομψή εμφάνιση εν πλω με navy blue σακάκι πριν από 65 χρόνια

Η εμφάνιση που είχε κάνει η Μελίνα Μερκούρη στα 60s κλέβοντας τις εντυπώσεις.