Αθόρυβα, η πιο φημισμένη αποκρυφιστική καλλιτέχνις του 20ού αιώνα κερδίζει αναγνώριση. Στην έκθεση "At the Dawn of a New Age: Early Twentieth-Century American Modernism" στο Whitney Museum of American Art παρουσιάζεται η τράπουλα ταρώ Rider-Waite που με αρ νουβό έμπνευσης εικονογραφία μυθικών αρχετύπων δημιούργησε, σε συνεργασία με τον Βρετανό ποιητή και μυστικιστή ακαδημαϊκό A.E. Waite, η καλλιτέχνις Πάμελα Κόλμαν Σμιθ· εμφανίστηκε το 1909 και θεωρείται σήμερα η στάνταρ τράπουλα ταρώ με πάνω από 100 εκατομμύρια αντίγραφα σε κυκλοφορία.
Η Smith (1878-1951) γεννήθηκε από Αμερικανούς μεγαλοαστούς γονείς στο Λονδίνο. O Τσαρς Έντουαρτ Σμιθ ήταν έμπορος και γιος του δημάρχου του Μπρούκλιν και η μητέρα της Κορίν Κόλμαν ήταν αδερφή του ζωγράφου Σάμουελ Κόλμαν. Η οικογένεια ζούσε αρχικά στο Μάντσεστερ και έπειτα μετακόμισαν στην Τζαμάικα καθώς ο πατέρας της δέχθηκε μια δουλειά για την West India Improvement Company. Ζούσαν λοιπόν στο Κίνγκστον και πηγαινοερχόντουσαν στη Νέα Υόρκη και στο Λονδίνο.
Το 1893 μετακόμισε η ίδια στο Μπρούκλιν, σε ηλικία μόλις 15 ετών και άρχισε να σπουδάζει τέχνες στο Pratt Institute. Το στιλ της έχει αναφορές στα κινήματα του συμβολισμού και του ρομαντισμού. Δεν κατόρθωσε να αποφοιτήσει λόγω ασθένειας και έγινε γραφίστρια. Μάλιστα έχασε τους γονείς της πολύ νωρίς και στα 21 της ζούσε μόνη της.
Το 1899 επέστρεψε στο Λονδίνο και έγινε μέλος του Lyceum Theatre, ενώ την πήραν κάτω από τα φτερά τους η επικεφαλής του Έλεν Τέρρυ. Ταξίδεψε μαζί τους για καιρό κάνοντας την επιμέλεια των σκηνικών και των κοστουμιών. Μάλιστα άνοιξε το δικό της στούντιο στο Λονδίνο και κάθε εβδομάδα άνοιγε τις πόρτες της για τους καλλιτέχνες της πόλης προκειμένου να συνομιλούν και να ανταλλάζουν ιδέες. Η ίδια υπήρξε ένθερμη φεμινίστρια και υποστήριζε τις σουφραζέτες και τον αγώνα τους ακόμα και με έργα της. Ενώ η Smith πρόσφερε τις υπηρεσίες της προκειμένου να φιλοτεχνηθούν επίσης αφίσες του Ερυθρού Σταυρού κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Πόλεμου. Επιπλέον ίδρυσε και τον δικό της εκδοτικό οίκο με το όνομα The Green Sheaf Press που εστίαζε σε μυθιστορήματα, ποιήματα και παραμύθια ιδίως γυναικών δημιουργών.
Ήταν επίσης στενή φίλη του Μπραμ Στόκερ, του συγγραφέα του "Δράκουλας" και του Ιρλανδού ποιητή Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς. Στα νιάτα της, κέρδισε αναγνώριση με τις εμπνεόμενες από τον Συμβολισμό ακουαρέλες της. Eίχε τρεις επιτυχείς εκθέσεις στη φημισμένη γκαλερί του θρυλικού φωτογράφου Alfred Stieglitz στη Νέα Υόρκη, τη "291"· εκείνη ήταν ο πρώτος μη φωτογράφος που εξέθεσε σε αυτή την γκαλερί.
Η τράπουλα των ταρώ
Τα 78 σχέδια που φιλοτέχνησε για κάθε σύμβολο της μικρής και μεγάλης αρκάνας έμελλε να γίνουν κλασικά. Η Σμιθ τα ζωγράφισε υπό την καθοδήγηση του Waite που της είχε εξηγήσει τους συμβολισμούς και τα στοιχεία που θα πρέπει να περιέχει μια κάρτα. Καθένα από αυτά τα έργα είναι πρωτότυπο και μοναδικό την ίδια στιγμή που αποτελούν μέρος ενός αρμονικού συνόλου. Τα έργα της αυτά εκφράζουν την φαντασία της, την αισθητική, αλλά και τον πνευματώδη χαρακτήρα της ακόμα και όταν διαχειρίζεται τον θάνατο ή κάποιο μακάβριο θέμα.
H εικονογραφία της είναι ταυτόσημη με την τράπουλα ταρώ αλλά το όνομά της σκέπασε η λήθη.
Η έκθεση στη Νέα Υόρκη, που ολοκληρώνεται στις 26 Φεβρουαρίου, αποκαθιστά την αδικία.
Aκολουθήστε το Womatoc στο Instagram