ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Υψηλή αισθητική, φινέτσα: Όταν το αεροδρόμιο του Ελληνικού όριζε το δικό μας παράθυρο στον κόσμο

Οι αναμνήσεις πολλές από το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας για πάνω από 60 χρόνια.

Υψηλή αισθητική, φινέτσα: Όταν το αεροδρόμιο του Ελληνικού όριζε το δικό μας παράθυρο στον κόσμο

To Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού ή απλά Ελληνικό (επισήμως Κρατικός Αερολιμένας Αθηνών) ήταν το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας για πάνω από 60 χρόνια, μέχρι το Μάρτιο του 2001, οπότε και έκλεισε και αντικαταστάθηκε από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ο κωδικός του κατά την IATA ήταν ATH, που τώρα χρησιμοποιείται από το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, ενώ ο κωδικός του κατά τον ICAO ήταν LGAT (ο οποίος δεν μεταφέρθηκε στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος).

Το πολιτικό αεροδρόμιο είχε δύο τερματικούς σταθμούς (terminal), ο δυτικός για την Ολυμπιακή Αεροπορία και ο ανατολικός για τις διεθνείς πτήσεις. Ένας επιπλέον τερματικός σταθμός ήταν αυτός της Αμερικανικής Βάσης του Ελληνικού. Βρισκόταν στην περιοχή του Ελληνικού. Στα δυτικά του αεροδρομίου υπάρχουν παραλίες, στα νότια ο όμιλος γκολφ Γλυφάδας και κατοικίες.

Υψηλή αισθητική, φινέτσα: Όταν το αεροδρόμιο του Ελληνικού όριζε το δικό μας παράθυρο στον κόσμο
Λογική, καθαρότητα, κομψότητα. Το ανατολικό αεροδρόμιο του Ελληνικού ρημάζει από την εγκατάλειψη αλλά οι λεπτές γραμμές του παραμένουν ελκυστικές! Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1962 και τελείωσε το 1969. Μελέτη του Αμερικανοφινλανδού Έερο Σάαρινεν που δεν πρόλαβε να το δει τελειωμένο (απεβίωσε το 1961).

Το αεροδρόμιο άρχισε να κατασκευάζεται το 1938 στη περιοχή Χασάνι απο τον αρχιτέκτονα - πολιτικό μηχανικό Νικόλαο Σαλβαρλή, με διάδρομο προσγειώσεως 1.800 μέτρων μετά από απαλλοτρίωση τμημάτων των τότε κοινοτήτων Κομνηνών και Ελληνικού. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος όμως δεν επέτρεψε την ολοκλήρωσή του γιατί δεν δέχτηκε ο αρχιτέκτονας να συνεργαστεί με τους Γερμανούς. Κατά την περίοδο της Γερμανο-Ιταλικής κατοχής, οι Γερμανοί επέσπευσαν την επέκτασή του για δικούς τους σκοπούς. Αντίθετα, η συμμαχική αεροπορία επεδίωξε να παρεμποδίσει την ολοκλήρωσή του με συνέπεια σειρά επιδρομών, κυρίως νυκτερινών βομβαρδισμών προς αποφυγή θυμάτων εκ των εργαζομένων εκεί Ελλήνων. Από τους βομβαρδισμούς προκλήθηκαν πολλές ζημιές και στους παρακείμενους οικισμούς. Κατά την αποχώρησή τους όμως οι Γερμανοί κατέστρεψαν τους διαδρόμους του.

Από το 1945 έως το 1993, η Ελληνική Κυβέρνηση επέτρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής να το χρησιμοποιούν. Γνωστό και ως Αεροδρόμιο Χασάνι από το 1945, χρησιμοποιήθηκε από την Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία ως βάση των επιχειρήσεων της Μονάδας Αερομεταφορών μεταξύ Ρώμης και Μέσης Ανατολής.

Στη συνέχεια και για όσο ακόμα βρίσκονταν γερμανικές φρουρές σε ελληνικά νησιά, από εκεί εφορμούσαν ελληνικά και συμμαχικά αεροσκάφη με στόχο τις φρουρές αυτές (οι αεροδιάδρομοι επιδιορθώθηκαν).

Μετά τη λήξη του πολέμου και την επανένωση των Δωδεκανήσων, μεταφέρθηκε στο Ελληνικό το μεγάλο υπόστεγο αεροσκαφών των Ιταλών από τη Λέρο και αποτέλεσε το βασικό υπόστεγο επισκευών του αεροδρομίου.

Το 1950, το αεροδρόμιο απέκτησε και δεύτερο διάδρομο μήκους 2.250 μέτρων, ενώ ο πρώτος αυξήθηκε στα 2.250 μέτρα. Το 1958 ο κύριος διάδρομος αυξήθηκε πάλι, με μήκος τα 3.000 μέτρα. Στις 30 Μαΐου του 1962, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έθεσε τον θεμέλιο λίθο του Ανατολικού αεροδρομίου Ελληνικού που έχει σχεδιαστεί από τον διάσημο Αμερικανοφινλανδό αρχιτέκτονα Έερο Σάαρινεν. Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν το 1969. Τη δεκαετία του 1970 ο κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε στα 3.500 μέτρα, ενώ το 1976 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέθεσε σε Κοινοπραξία της Aeroports de Paris και του Αεροδρομίου της Φρανκφούρτης την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας για τη μεταφορά του αεροδρομίου. Η τοποθεσία που επιλέχθηκε τελικά ήταν τα Σπάτα, αλλά η κατασκευή αναβλήθηκε. Τη δεκαετία του 1990 το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε από 10 έως 12 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.

Το 1986 ο σκηνοθέτης Μέναχεμ Γκολάν χρησιμοποίησε τον εξωτερικό χώρο του αεροδρομίου, για να αναπαραστήσει έναν Λιβανέζο τρομοκράτη να βγαίνει από ένα ταξί, στην ταινία του, The Delta Force. Το τελευταίο αεροσκάφος που αναχώρησε από το αεροδρόμιο ήταν ένα Boeing 737 των Ολυμπιακών Αερογραμμών με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.

Έπειτα από τον τερματισμό λειτουργίας του το 2001, το Αεροδρόμιο του Ελληνικού παραμένει κλειστό καθώς ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ελευθέριος Βενιζέλος αποτελεί πλέον το κεντρικό αεροδρόμιο των Αθηνών.

Τον Απρίλιο του 2011 άνοιξε το Μουσείο των Ολυμπιακών Αερογραμμών στον δυτικό τερματικό σταθμό, που περιελάμβανε τρία αεροσκάφη, που βρίσκονταν σταθμευμένα εκεί από το κλείσιμο του αεροδρομίου.

Μετά το κλείσιμό του, στο αεροδρόμιο, λόγω των Ολυμπιακών αγώνων του 2004 κατασκευάστηκαν δύο γήπεδα μπέηζμπολ χωρητικότητας 8.700 και 4.000 θέσεων το καθένα, ένα Κέντρο Κάνοε-Καγιάκ Σλάλομ, ένα κλειστό γήπεδο 14.100 θέσεων και μία αίθουσα Ξιφασκίας 5.000 θέσεων. Επίσης εκεί κατασκευάστηκε αμαξοστάσιo του τραμ της Αθήνας και του ΟΑΣΑ (ΕΘΕΛ). Επίσης, σε χώρους του πρώην αεροδρομίου στεγάζεται και η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία καθώς τα Κέντρα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Οι φωτογραφίες και βίντει είναι από το προφίλ του φέισμπουκ facebook.com/Einealios

Ακολούθησε το WomanToc στο Instagram

Read Next

10 Οκτ 2025

Η Τελευταία Έξοδος – Ρίτα Χέιγουορθ | Η εμβληματική ταινία για πρώτη φορά στην αθηναϊκή θεατρική σκηνή

Σε ποιο θέατρο θα δούμε την παράσταση, η οποία βασίζεται στο αριστούργημα του Steven King.

10 Οκτ 2025

Maria Corina Machado | Ποια είναι η πολιτικός από τη Βενεζουέλα που τιμάται με το φετινό Νόμπελ Ειρήνης

Η Maria Corina Machado βραβεύεται για τον "για τον αγώνα της για μια δίκαιη και ειρηνική μετάβαση από τη δικτατορία στη δημοκρατία".

Περισσότερα από

Stories

10 Οκτ 2025

Η Elizabeth Taylor φορά το θρυλικό σετ διαμαντιών Cartier που της χάρισε ο Mike Todd

Μια στιγμή πολυτέλειας και αγάπης που έμεινε στην ιστορία του Χόλιγουντ.

08 Οκτ 2025

Athens International Music Festival | Το φεστιβάλ κλασικής και ορχηστρικής μουσικής που φέρνει στην πρωτεύουσα σημαντικούς διεθνείς καλλιτέχνες

Η αυλαία του φεστιβάλ ανοίγει με έναν από τους σημαντικότερους βιολονίστες της εποχής μας, τον Pinchas Zukerman.

07 Οκτ 2025

Εχθρός του λαού | Ο Γερμανός σκηνοθέτης Thomas Ostermeier παρουσιάζει μία ανατρεπτική εκδοχή του έργου του Ίψεν στο Θέατρο Κνωσός

Το σπουδαίο θεατρικό γεγονός θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Κνωσός, σε μια διεθνή συνεργασία του Θεάτρου του Νέου Κόσμου με τη Schaubühne του Βερολίνου και τον Thomas Ostermeier.

07 Οκτ 2025

Series Review | Το φιλόδοξο αλλά κι επικίνδυνο εγχείρημα του Ryan Murphy με το The Monster

Ο γοητευτικός Charlie Hunnam μεταμορφώνεται στον πιο διαβόητο δολοφόνο του 20ού αιώνα, τον Ed Gein, για τη νέα σειρά του Ryan Murphy στο Netflix. Το Monster: The Ed Gein Story δεν είναι απλώς άλλη μια ιστορία εγκλήματος — είναι μια σκοτεινή εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής, που προκαλεί δέος και αντιδράσεις. Ο George Satsidis γράφει για τη νέα σειρά.

07 Οκτ 2025

21 χρόνια πριν: Όταν η Στεφανί Καπετανίδη υποδύθηκε την ελληνογαλλίδα στο πλευρό του Σπύρου Παπαδόπουλου

Η Στεφανί Καπετανίδη επιστρέφει με ρόλο-έκπληξη στη νέα δραματική σειρά του Alpha.

06 Οκτ 2025

Έλλη Λαμπέτη: Με καρό πουκάμισο και μαντήλι στον λαιμό στο Λονδίνο, πριν από 71 χρόνια

Η κομψή εμφάνιση της ηθοποιού στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στη βρετανική πρωτεύουσα.

04 Οκτ 2025

This That Keeps On | Η ξεχωριστή παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Ηρώδειο μέσα από 10 φωτογραφίες

Κάτω από το φως της Ακρόπολης, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου παρουσίασε το THIS THAT KEEPS ON – a personal archaeology –, την παράσταση που σχεδίασε αποκλειστικά για τη "Μεταμόρφωση" του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

04 Οκτ 2025

Όταν η πριγκίπισσα Diana μεταμφιέστηκε σε άνδρα για μια νύχτα με τον Freddie Mercury

Η Diana και ο Freddie Mercury ζουν μια ξέφρενη νύχτα μεταμφιεσμένοι για να διασκεδάσουν χωρίς περιορισμούς σε gay club