Όταν ο Γιούργκεν Τέλερ ρωτήθηκε πώς προέκυψε το concept του νέου εξώφυλλου της βρετανικής Vogue για το τεύχος Αυγούστου, που απεικονίζει έναν δρόμο πόλης με δεντροστοιχίες, έδωσε μια από τις πιο λακωνικές ίσως απαντήσεις που έχει δώσει ποτέ κάποιος δημιουργός: «Ζω εκεί».
Ο editor-in-chief τού ζήτησε ένα φυσικό τοπίο συμβολικό της περίφημης επανεκκίνησης μετά την καραντίνα και ο εμβληματικός φωτογράφος και εικαστικός, αντί να ανατρέξει στο αρχείο του, αποφάσισε να κάνει κάτι απόλυτα επίκαιρο: «Στη διάρκεια του lockdown δεν έβγαινα από το σπίτι, οπότε απλά κοίταξα έξω από το παράθυρό μου [της κουζίνας στην κατοικία του στο Λονδίνο] και είδα μπροστά μου αυτό το τοπίο».
Το περιοδικό που έχει παραδώσει μερικές από τις πιο λαμπερές αλλά και edgy εικόνες στον κόσμο της μόδας, της σοουμπίζ και της ποπ κουλτούρας, που δεν έχει σταθεί ποτέ φειδωλό στις φωτογραφίσεις του, εμπιστεύτηκε τον Τέλερ - που έκανε το πρώτο του εξώφυλλο στη βρετανική Vogue το 1994, με την 20χρονη τότε Κέιτ Μος - να απεικονίσει το πνεύμα των καιρών. Και εκείνος έπραξε με τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία κινήσεων, όπως ενδεχομένως αρμόζει στη νέα λιτότητα της πανδημίας.
«Στη διάρκεια του lockdown δεν έβγαινα από το σπίτι, οπότε απλά κοίταξα έξω από το παράθυρό μου και είδα μπροστά μου αυτό το τοπίο»
Δεν επρόκειτο, ωστόσο, για λύση ανάγκης, αλλά για συνειδητή απόφαση. Δεν εστίασε στην ένδεια των πόρων και των ερεθισμάτων, αλλά στον πλούτο της ανεπιτήδευτης απλότητας.
Η απουσία επιτήδευσης είναι, άλλωστε, θεμελιώδες στοιχείο της τεχνοτροπίας του δημιουργού που, εδώ και δεκαετίες, ρευστοποιεί τα όρια ανάμεσα στην τέχνη, τη μόδα και τη διαφήμιση. Είτε φωτογραφίζει τη μαμά του είτε τον ίδιο του τον εαυτό είτε celebrities όπως η Κάιλι Μινόγκ, η Γουινόνα Ράιντερ, η Σοφία Κόπολα, η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, ο Κάνιε Γουέστ, η Έμα Στόουν, ο Γιούργκεν Τέλερ προσδίδει στις εικόνες του ένα αναγνωρίσιμο μείγμα ειρωνείας και ανελέητου ρεαλισμού. Δεν διστάζει να βάλει ακόμα και τον εαυτό του μέσα στο κάδρο, προκειμένου να κατανοήσει βαθιά το μοντέλο του και να φέρει στην επιφάνεια τα αληθινά χαρακτηριστικά του.
Ο Γιούργκεν Τέλερ δεν διστάζει να βάλει ακόμα και τον εαυτό του μέσα στο κάδρο, προκειμένου να κατανοήσει βαθιά το μοντέλο του
Σαν να μην επρόκειτο για editorials περιοδικών ή για καμπάνιες οίκων όπως οι Marc Jacobs, Louis Vuitton, YSL, Vivienne Westwood -για να αναφέρουμε μερικές μόνο από τις συνεργασίες του μέσα στα χρόνια- αλλά για στιγμιότυπα από κάποιον υπέροχα ερασιτεχνικό λογαριασμό στο Instagram.
Στο νέο εξώφυλλο της Vogue, συγκεκριμένα, ανακαλύπτει την ανεπιτήδευτη απλότητα στη φύση. Γίνεται, κατά κάποιον τρόπο, όλοι εμείς που στην καραντίνα, στερημένοι από οποιαδήποτε επιλογή εξόδου σε μπαράκια, εστιατόρια, κλαμπ και γκαλερί και εξαναγκασμένοι σε μια πρωτόγνωρη βραδύτητα, στείλαμε κωδικό έξι, βγήκαμε στο πάρκο της γειτονιάς μας, σταματήσαμε και μυρίσαμε τα λουλούδια του Απριλίου.
Ο Τέλερ, πάντως, ανέκαθεν έβρισκε καταφύγιο στη φύση. Γεννημένος στην πόλη Ερλάνγκεν της Γερμανίας το 1964, έχει πει πως «μεγάλωσα δίπλα σε ένα δάσος». Χαρακτηριστικά για μια έκθεσή του στην Journal Gallery στο Μπρούκλιν είχε φωτογραφίσει τη μητέρα του να περιπλανιέται στο δάσος κοντά στη γενέτειρά του. Ενώ στο λεύκωμά του «Keys To The House» έβαλε τη Λίλι Κόουλ να επιπλέει στη λίμνη σαν μοντέρνα Οφηλία του Σαίξπηρ και τη Βίβιαν Γουέστγουντ να ποζάρει πάνω σε ένα ρετρό κατακόκκινο αμάξι στη μέση αγροτικού χωματόδρομου.
Όμως ως αυθεντικός άνθρωπος της πόλης, ενώ παίρνει ενέργεια και ομορφιά από τη φύση, φαίνεται πως αργά ή γρήγορα νοσταλγεί την αστική ζωή. Σε ερώτηση της Vogue, με αφορμή το νέο εξώφυλλο, για τα πρώτα πράγματα που θα ήθελε να κάνει μετά την καραντίνα, απάντησε: «Ανυπομονώ να ξαναδώ τη μητέρα μου και να ξαναβγώ για φαγητό σε εστιατόριο».
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες του Τέλερ:
Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram
Photo: @Juergen Teller