Η λεγόμενη "Μικρή Πολυκατοικία" της οικογένειας Κουρεμένου, στην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17, οικοδομήθηκε το 1930, βάσει σχεδίων του διακεκριμένου αρχιτέκτονα, καθηγητή του EMΠ και ακαδημαϊκού Βασίλειου Κουρεμένου (1875-1957), απόφοιτου της γαλλικής Ecole des Beaux-Arts, και οπαδού μιας «ρασιοναλιστικής κάθαρσης» του κλασικισμού, με στόχο την «εναρμόνιση του με τις νέες λειτουργικές και κατασκευαστικές συνθήκες», χωρίς ωστόσο να χαθεί η αισθητική του. Η εναρμόνιση των συνθετικών κανόνων της παρισινής beaux arts με το νεωτεριστικό ρεύμα της Art Déco και το πνεύμα του αθηναϊκού νεοκλασικισμού είναι ορατά σε αυτό το υπέροχο κτίριο.
Το έργο του εμφανίζει παράλληλα στοιχεία αναζήτησης της «ελληνικότητας», όπως στην περίπτωση αυτή με τις παραστάδες των φωτιστικών της εξώπορτας (που μιμούνται αρχαίους κίονες σε συνδυασμό με νεοελληνικές «καρυάτιδες»), τις ορθομαρμαρώσεις και τις ψηφιδωτές παραστάσεις με αρχαιοελληνικό περιεχόμενο (ανάλογες συναντάμε και σε άλλα του έργα, όπως λ.χ. στο κτίριο του Μ.Τ.Π.Υ., που βρίσκεται στη γωνία των οδών Αθηνάς και Λυκούργου).
Δείτε ένα βίντεο:
Η πολυκατοικία βρίσκεται απέναντι στον βράχο της Ακρόπολης και αντικρύζει το αρχαίο Θέατρο του Διονύσου. Aποτελείται από ισόγειο και τρία οροφοδιαμερίσματα, που έχουν υποστεί αρκετές εσωτερικές αλλαγές. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η διαμόρφωση της μαρμαρεπένδυτης όψης, στην οποία η νεωτερικότητα και η αφαιρετική τάση της εποχής συνδυάζονται με τη συμμετρία και τις επιμέρους αναλογίες της νεοκλασικής παράδοσης. Tα εντυπωσιακότερα στοιχεία της όψης είναι η αρμονία των πολύχρωμων ορθομαρμαρώσεων, ο ανάγλυφος διάκοσμος της κύριας εισόδου και οι έντονοι χρωματισμοί των ψηφιδωτών παραστάσεων του τρίτου ορόφου, τεχνοτροπίας art déco.
Η Μικρή Πολυκατοικία έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα το 1978 από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και προστατευόμενο έργο τέχνης το 1988 από το Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά το τελευταίο προχώρησε στον αποχαρακτηρισμό του το 2007, προκειμένου να κατεδαφιστεί, με το αιτιολογικό ότι παρεμποδίζει τη θέα των μνημείων της Ακρόπολης από την καφετέρια του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης στον χώρο του Μακρυγιάννη. Η απόφαση προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Περιοχή: οδός Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17
Έτος: 1930
Δημοσίευση: Μίκα Παπαδοπούλου
Θέμα: Ιστορία της αρχιτεκτονικής
Πηγή: eie.gr, culture2000.tee.gr