ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Γιατί η λήψη από τον Έβρο θυμίζει την εμβληματική εικόνα του πατέρα πρόσφυγα του Μπεχράκη

O πατέρας πρόσφυγας του Γιάννη Μπεχράκη από το 2015 και αυτός του Huseyin Aldemir από το 2020. Δυο σχεδόν πανομοιότυπες φωτογραφίες θέτουν ξανά δύσκολα ερωτήματα.

Γιατί η λήψη από τον Έβρο θυμίζει την εμβληματική εικόνα του πατέρα πρόσφυγα του Μπεχράκη

Σαν σήμερα μετά από μάχη με τον καρκίνο έφυγε από τη ζωή ο πολυβραβευμένος φωτοειδησεογράφος, Γιάννης Μπεχράκης. Ο φωτορεπόρτερ του πρακτορείου ειδήσεων Reuters είχε καλύψει τους πολέμους σε Βαλκάνια, Σομαλία, Αφγανιστάν, Περσικό Κόλπο και Λιβύη, ενώ το 2016 είχε κερδίσει το Πούλιτζερ για τον τρόπο με τον οποίο κάλυψε την προσφυγική κρίση. Μια από τις εμβληματικότερες εικόνες του ήταν αυτή με τον Σύρο πρόσφυγα να φιλά την κόρη του ενώ περπατά μέσα στην καταιγίδα προς τα ελληνικά σύνορα κοντά στην Ειδομένη. Η συγκεκριμένη λήψη είχε κάνει το γύρο του κόσμου το 2015 και είχε γίνει παγκόσμιο viral στο διαδίκτυο. Ο Γιάννης Μπεχράκης είχε τότε σημειώσει σχετικά με αυτή τη φωτογραφία: «Αυτή η εικόνα αποδεικνύει ότι τελικά υπάρχουν υπερήρωες. Δεν φορά κόκκινη κάπα, αλλά έχει μια μαύρη πλαστική κάπα από σακούλες σκουπιδιών. Για μένα αυτό αντιπροσωπεύει τον οικουμενικό πατέρα και την άνευ όρων αγάπη του πατέρα για την κόρη του».

Γιατί η λήψη από τον Έβρο θυμίζει την εμβληματική εικόνα του πατέρα πρόσφυγα του Μπεχράκη
Στα σύνορα στην Ειδομένη, ένας πατέρας που περπατά μέσα στη βροχή με την μικρή του κόρη αγκαλιά απαθανατίστηκε σε μια εμβληματική φωτογραφία από τον Γιάννη Μπεχράκη.

Πέντε χρόνια αργότερα, την πρώτη Μαρτίου του 2020 ένας Τούρκος φωτογράφος, ο Huseyin Aldemir για το πρακτορείο Reuters φωτογραφίζει έναν πρόσφυγα πατέρα αγκαλιά με το παιδί του να περπατά σε έναν αγροτικό δρόμο στις Καστανιές Έβρου. Οι διαφορές των δύο φωτογραφιών βρίσκονται στα εξής: Στη λήψη του Μπεχράκη παρατηρούμε ένα σκοτεινιασμένο ουρανό εν μέσω καταιγίδας, ενώ στην πιο πρόσφατη του Aldemir ο καιρός είναι ηλιόλουστος. Στην φωτογραφία του 2015 ο πατέρας διασχίζει έναν αυτοκινητόδρομο με το παιδί στην αγκαλιά του, ενώ στην φετινή ο πατέρας περπατά κατά μήκος των ελληνοτουρκικών σύνορων σε έναν αγροτικό δρόμο στο χωριό Καστανιές. Τέλος η μαύρη πλαστική κάπα από σακούλες σκουπιδιών που φορούσε ο πατέρας της viral φωτογραφίας του Μπεχράκη για να προστατευτεί από τη βροχή, έχει δώσει τη θέση του σε μία ροζ παιδική κουβερτούλα που έχει ριγμένη στην πλάτη του ο πατέρας που φωτογράφισε ο Aldemir.

Στο φακό του Huseyin Aldemir για το πρακτορείο Reuters πριν 2 μέρες, ένας πρόσφυγας πατέρας αγκαλιά με το παιδί του περπατά σε έναν αγροτικό δρόμο στις Καστανιές Έβρου.

Όπως και να το δούμε, αυτές οι δύο εικόνες έχουν περισσότερες ομοιότητες από αυτές που μπορούμε να προσπεράσουμε. Και το timing της επετείου του θανάτου του Γιάννη Μπεχράκη που συμπίπτει με την φωτογραφία που λήφθηκε πριν δύο ημέρες είναι ανατριχιαστικό.

Γιατί πέντε χρόνια μετά φωτογραφίζεται ακόμη ένας πατέρας αγκαλιά με το παιδί του, να προσπαθεί να διαφύγει σε ένα καλύτερο μέλλον; Γιατί αυτή η φωτογραφία δεν προκάλεσε μαζική ευαισθητοποίηση και δεν έγινε viral; Ποιος γονιός αν είχε επιλογή, θα διάλεγε να κουβαλάει και να κοιμίζει το παιδί του έξω στο τσουχτερό κρύο, δίπλα σε δακρυγόνα και χημικά; Ποιοι χρησιμοποιούν τους ανθρώπους ως μοχλούς πίεσης με πολιτικές και εδαφικές σκοπιμότητες; Ποιος ευθύνεται για τον ξαφνικά πολλαπλασιασμένο όγκο των προσφύγων που προσεγγίζει τα ελληνοτουρκικά σύνορα; Γιατί η Ευρώπη παρακολουθεί αμήχανη και αμέτοχη το μεταναστευτικό/ προσφυγικό ζήτημα, το οποίο γίνεται όλο και οξύτερο για την Ελλάδα; Τι θα κάνατε στη θέση αυτού του πατέρα που το 2015 αλλά και το 2020 αναζητά μια καλύτερη ζωή ή και τη λύτρωση για τον ίδιο και για το παιδί του;

Πριν βγάλουμε αυθαίρετα και εύκολα συμπεράσματα για κάτι που υπερβαίνει τα όρια της αναλυτικής μας ικανότητας, ίσως θα ήταν θεμιτό να προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις σε κάποιες από τις παραπάνω ερωτήσεις. Κρατώντας στο μυαλό μας ένα πράμα. Σε κάθε ερώτηση, η τελική απάντηση είναι «ο άνθρωπος». Είτε φοράει στην πλάτη του κάπα από σακούλες σκουπιδιών, είτε μια ροζ παιδική κουβέρτα.

ΦΩΤΟ: Reuters

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

Περισσότερα από

Stories

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.