ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Έχω ξεχάσει να γράφω με στυλό πάνω στο χαρτί πλέον

Ένα νέο είδος αναλφαβητισμού χτυπάει την πόρτα των δικτυωμένων ανθρώπων της κυβερνο-καθημερινότητας.

Έχω ξεχάσει να γράφω με στυλό πάνω στο χαρτί πλέον

Μια φορά κι έναν καιρό οι άνθρωποι συζητούσαν για τον γραφικό χαρακτήρα και τι αυτός προσδιορίζει στο άτομο που τον εκφράζει με τα χειρόγραφά του. Ο ειλικρινής, πιχί, κάνει μεγάλα στρογγυλά και ομοιόμορφα γράμματα, σε ευθεία γραμμή. Ο ταπεινός κάνει μικρά, απλά και ομοιόμορφα γράμματα, ενώ οι γραμμές τείνουν να κάνουν ζικ-ζακ. Ο καλλιτέχνης κάνει καλλιγραφικά και το μέγεθος των γραμμάτων τείνει να μικραίνει καθώς προχωρά το γραπτό και πήγαινε λέγοντας. Την ίδια χρονική περίοδο ή λίγο αργότερα τα Bic ήταν μια ντιζάιν ανακάλυψη στην υπηρεσία της καθημερινής χρήσης και άπαντες σχολίαζαν πιο είδος «μπίλιας» προτιμούσαν. Άλλοι επέλεγαν τη λεπτότερη και πιο ζόρικη «μύτη» του κίτρινου Bic, άλλοι την πιο αφράτη και χαλαρή του διάφανου.

Μετά τα χρόνια πέρασαν, τα pc έγιναν μαζικά, η πληκτρολόγηση ακολούθησε το ρυθμό της ζωτικής εισπνοής-εκπνοής, ενώ η φωνητική πληκτρολόγηση -γράφει μόνος του ο αλγόριθμος ακούγοντας την εντολή της λαλιάς- παραμονεύει στη γωνία. Σήμερα όλοι επικοινωνούν ακροπατώντας τα δάχτυλά τους πάνω σε κάτι τόσο δα ψηφιακά πλακάκια ενώ ταυτόχρονα περπατούν στον δρόμο, οδηγούν, τρώνε ή κάνουν ντους.

Δουλεύω γύρω στις 7 με 8 ώρες καθημερινά στον υπολογιστή, γράφω κατά μέσο όρο 2.000 με 3.000 λέξεις ανά 24ωρο και σκέφτομαι, μόνιμα, με τίτλους που ενδεχομένως θα φέρουν κλικ. Η ποιότητα των ανησυχιών μου -έτσι όπως αυτή έχει διαμορφωθεί μέσα από την χωνευτική φιλοσοφία του ίντερνετ- είναι κάτι που όντως με ανησυχεί. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας. Ο άλλος μεγάλος καημός μου είναι ότι δεν μπορώ να γράψω πλέον στο χαρτί. Δηλαδή μπορώ, είχα μάθει κάποτε, το θυμάμαι. Υπάρχουν και κάποια ημερολόγια που το αποδεικνύουν.

Σήμερα, βρέθηκα σε μία ασφαλιστική εταιρεία, όπου προσκόμισα κάτι φωτοτυπίες και λοιπή χαρτούρα που αποδείκνυε, με κάθε τρόπο, ότι εγώ είμαι εγώ, ενώ είχα μία και μόνη παλαιού τύπου υποχρέωση: Να συμπληρώσω μία δήλωση με ονοματεπώνυμο, αριθμό φορολογικού μητρώου και διεύθυνση. Θα προσπαθήσω να κάνω ωραία γράμματα, σκέφτομαι, γνωρίζοντας α) ότι δεν ήμουν ποτέ καλλιγράφος και β) ότι έχω να πιάσω στυλό διαρκείας από πέρσι που έπεσε ένα από το γραφείο μου και έσκυψα, το έπιασα και το ακούμπησα ξανά στο γραφείο. Ξεκίνησα με ίσια την πλάτη και μια κάποια ταχυπαλμία λες και θα έδινα προφορικές εξετάσεις. Γράφω δύο αριθμούς και στον τρίτο κάνω λάθος. Αντί για 0 έγραψα 7. Το διορθώνω γράφοντας το σωστό πάνω στο λάθος. Αρχίσω να πατάω πολλές φορές το μηδέν πάνω από το εφτά. Εντάξει, πάμε παρακάτω. Κανείς δε θα δώσει σημασία σε αυτό το παλίμψηστο, υποθέτω. Στην επόμενη αράδα κάνω λάθος το όνομα, στη θέση τη δική μου έγραψα της μητέρας μου και στη θέση τη δική της κότσαρα το όνομά μου.

Έχετε μπλάνκο, ρωτάω την υπάλληλο της ασφαλιστικής, η οποία με συμβούλευσε να κάνω μία μικρή μουτζούρα και να γράψω τα σωστά ονόματα δίπλα στη μουτζούρα. Να μία καλλιτεχνική φύση, σκέφτομαι. Όχι, σαν κάτι άλλους, τους διεκπεραιωτές και ανάλγητους, που στοιχίζουν τις γραμματοσειρές σαν lego σφηνοτουβλάκια. Πριν προλάβω να ολοκληρώσω τη σκέψη μου, ένα ιπτάμενο χαρτί-φόρμα συμπληρώματος προσγειώνεται στο γραφείο που κάθομαι. Να, έχω μία καινούργια δήλωση, μου λέει η υπάλληλος, σκίστε την παλιά. Χαίρομαι. Αλήθεια. Δεν ήθελα τις μουτζούρες. Στο ημερολόγιο του Ζαν Μισέλ Μπασκιά καλές είναι, στη γραφειοκρατική δήλωση δεν κολλάνε.

Συνεχίζω τη συμπλήρωση του εγγράφου και κάτι με ενοχλεί. Μπορεί να είναι τα τρία πλαστικά βραχιόλια, στο δεξί μου χέρι. Τα βγάζω. Δε θα παρεξηγεί ο Marc Jacobs, ο σχεδιαστής τους. Ξαναπιάνω το Bic. Τότε ακριβώς ξανασυμβαίνει. Το φαινόμενο της φθίνουσας προσπάθειας ή το σύνδρομο της ιατρικής συνταγογράφησης, επανεμφανίζεται. Παθαίνω το ίδιο σοκ, κατ’ εξακολούθηση. Αρχίζω να γράφω στρωτά, κατανοητά και πριν ολοκληρώσω τη λέξη τα αλαμπουρνέζικα έχουν καταλάβει τα ακροδάχτυλά μου και χορεύουν trance. H λέξη καταρρέει και μόνο δια της μαντεψιάς μπορεί κάποιος να βγάλει νόημα.

Νεύρα και στενοχώρια, στριμωγμένες φράσεις, ατσούμπαλο αποτέλεσμα. Παραδίδω το κακοποιημένο χειρόγραφο στην καθ’ ύλην αρμόδια. Ντρέπομαι. Τέλεια, αναφωνεί. Που το βλέπει ήθελα να ’ξερα.

Φεύγω με κυρτούς ώμους. Μια αποφορά ήττας με ακολουθεί. Μόνο όταν κάθομαι στο πόστο μου, μπροστά από τον υπολογιστή, νιώθω ξανά οκέι.

Αντί για επιμύθιο: «Για τους ενήλικες η πληκτρολόγηση μπορεί να είναι μία γρήγορη και αποτελεσματική εναλλακτική λύση στη χειρόγραφη γραφή, αλλά αυτή ακριβώς η αποτελεσματικότητα περιορίζει την ικανότητά μας να επεξεργαζόμαστε καινούργιες πληροφορίες. Γράφοντας στο χέρι ενισχύεται η μνήμη αλλά και η ικανότητα μάθησης. Φοιτητές που κρατούν χειρόγραφες σημειώσεις μαθαίνουν καλύτερα από αυτούς που κρατούν σημειώσεις στο κομπιούτερ» διαβάζω σε σχετικό άρθρο της Καθημερινής.

Read Next

25 Οκτ 2025

Το "τελευταίο αντίο" στον Διονύση Σαββόπουλο στην Μητρόπολη Αθηνών

Η Ελλάδα αποχαιρετά τον "Νιόνιο" της σε κλίμα έντονης συγκίνησης στη Μητρόπολη Αθηνών.

Περισσότερα από

Stories

24 Οκτ 2025

Movie Review | Regretting You (Μετανιώνοντας για εσένα): Ένα συγκινητικό ταξίδι ανάμεσα στη μνήμη, την προδοσία και τη γυναικεία αναγέννηση

Ο George Satsidis γράφει για το Regretting You, το οποίο έρχεται στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες στις 30 Οκτωβρίου.

24 Οκτ 2025

37 χρόνια πριν: Όταν η Αλίκη Βουγιουκλάκη συνάντησε τον Διονύση Σαββόπουλο στο πρωτοχρονιάτικο show της ΕΡΤ

Η "ναζιάρα" Αλίκη Βουγιουκλάκη τραγουδούσε και χόρευε με τον "Νιόνιο".

24 Οκτ 2025

Η ταινία που κέρδισε φέτος τον Χρυσό Λέοντα "ανοίγει" το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Στην ταινία πρωταγωνιστούν, μεταξύ άλλων, η Cate Blanchett και ο Adam Driver, ενώ η Indya Moore και άλλα μέλη του cast θα βρεθούν στην πανελλήνια πρεμιέρα του Father Mother Sister Brother.

23 Οκτ 2025

Το pop σύμπαν του Takashi Murakami και του οίκου Louis Vuitton στην Art Basel 2025

Ο πολύχρωμος κόσμος που σχεδίασε ο Ιάπωνας καλλιτέχνης μαζί με τη Louis Vuitton για το σπουδαιότερο ραντεβού τέχνης αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη.

23 Οκτ 2025

Ο Moby έρχεται στην Ελλάδα | Οι πρώτες πληροφορίες για τη συναυλία του

Το ραντεβού του superstar με το αθηναϊκό κοινό έχει ημερομηνία.

22 Οκτ 2025

Ψυχώ | H διαχρονική ταινία του Alfred Hitchcock σε μία ειδική προβολή για μία μόνο βραδιά

Η ταινία, η οποία θεωρείται μία από τις πιο επικές τρόμου, θα προβληθεί στην Αθήνα με ελεύθερη είσοδο.

22 Οκτ 2025

Το Okupa Kitchen & Listening Bar έχει νέο chef και ανανεωμένο μενού

Νέα εποχή για το kitchen & listening Bar που προσφέρει μία διαφορετική εστιατορική εμπειρία.

22 Οκτ 2025

Η ιστορία πίσω από τη "Συννεφούλα" του Διονύση Σαββόπουλου

Όταν ο "Νιόνιος", ο οποίος έφυγε από τη ζωή από τη ζωή σε ηλικία 81 ετών, είχε περιγράψει την έμπνευση πίσω από ένα από τα πιο χαρακτηριστικά τραγούδια του.

21 Οκτ 2025

Η νέα εποχή του στέγαστρου Καλατράβα στο ΟΑΚΑ | Οι πρώτες εικόνες από τις εργασίες

Οι εργασίες ελέγχου και συντήρησης βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.