Το καλοκαίρι είναι συνυφασμένο με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου εδώ και 69 χρόνια, σύμφωνα με την καλλιτεχνική διευθύντρια Κατερίνα Ευαγγελάτου που φέτος βρίσκεται για πέμπτη χρονιά στο τιμόνι του ελληνικού φεστιβάλ. Λίγο πριν κλείσει τα 70 του χρόνια το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου επιστρέφει "μέσα σε έναν κόσμο που φλέγεται" από 1 Ιουνίου έως 24 Αυγούστου με 93 παραγωγές που απλώνονται σε 85 ημέρες και τη συμμετοχή περίπου 2.500 περφόρμερ και δημιουργών από κάθε γωνιά της γης, έχοντας πάντα ως στόχο να βρίσκεται στο επίκεντρο της κοινωνίας, να προκαλεί συζητήσεις και να ανοίγει τους ορίζοντες του κοινού, επιτρέποντάς του να συνομιλεί ελεύθερα με τη σύγχρονη θεατρική, μουσική και χορευτική πράξη της διεθνούς και εγχώριας σκηνής. Σημαντικοί καλλιτέχνες του θεάτρου και της μουσικής με διεθνή αναγνώριση αλλά και νέα ονόματα στην αιχμή της σύγχρονης πρωτοπορίας πρωταγωνιστούν σε "ένα πρόγραμμα πολυφωνικό, μαχητικό, παρηγορητικό, πολιτικό αλλά γεμάτο αληθινή ομορφιά" με παραστάσεις χορού, συναυλίες, περφόρμανς, προβολές, πάρτι, δράσεις με ελεύθερη είσοδο, τιμητικά αφιερώματα, νέες συνεργασίες, την επιστροφή της πλατφόρμας εξωστρέφειας "grape", συζητήσεις πριν και μετά τις παραστάσεις κι όχι μόνο, νέα έκθεση στην Επίδαυρο και πολλά ακόμη, μέσα από τα οποία η ομάδα του Φεστιβάλ φιλοδοξεί να μας δείξει τον κόσμο κάτω από ένα καινούργιο φως, με στόχο μια δυνατή φεστιβαλική εμπειρία.
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έχει φέτος πολιτικό προσανατολισμό, με τις παραστάσεις από την Πειραιώς 260 ως το Ηρώδειο και τα αρχαία θέατρα της Επιδαύρου να επικεντρώνονται στις προκλήσεις της συμβίωσης στις σύγχρονες κοινωνίες: το αίτημα για Δημοκρατία, Δικαιοσύνη και συμπερίληψη, καθώς και την επιτακτική ανάγκη για συμμετοχή στα κοινά.
Αρχαίο δράμα με διεθνείς υπογραφές
Στο πρόγραμμα του 2024 δεσπόζουν οι παραστάσεις τριών δημιουργών που πρωτοστατούν στη διεθνή σκηνή. Ξεκινάμε από τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν, που μετά από ανάθεση του Φεστιβάλ, θα παρουσιάσει σε παγκόσμια πρεμιέρα την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη, με Έλληνες ηθοποιούς σε μια σύγχρονη πολιτική ανάγνωση του κλασικού έργου: "η παράσταση εγγράφεται στο πλαίσιο της σταθερής επίδιωξής μας να φέρουμε σε επαφή το ελληνικό θέατρο με εξέχουσες μορφές της σύγχρονης σκηνοθεσίας”. Ο Tiago Rodrigues, Πορτογάλος σκηνοθέτης και νέος διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, έρχεται με το "Not Hecuba”, έργο όπου ο τραγικός μύθος της Εκάβης πλέκεται με την ιστορία μιας ηθοποιού και μητέρας, σε μια παράσταση που, όπως λέει ο τίτλος της, δεν είναι η Εκάβη του Ευριπίδη και σηματοδοτεί τη νέα κάθοδο της Κομεντί Φρανσαίζ στην Επίδαυρο, αμέσως μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της παραγωγής στην Αβινιόν.
Με το βλέμμα στραμμένο στη διοργάνωση του 2025, την επέτειο των 70 χρόνων διαδρομής του, το Φεστιβάλ διευρύνει τις συνεργασίες του με ιστορικούς θεσμούς και ποικίλους χώρους στην πόλη, από την αλάνα του ΙΜΕ ως την ιστορική αίθουσα της Παλαιάς Βουλής, από το ΕΜΣΤ και την Εθνική Βιβλιοθήκη ως το Νοσοκομείο Σωτηρία, το Σύγχρονο Θέατρο και το Ωδείο Αθηνών, και από την Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου ως το Θέατρο Παλλάς. Στο κεντρικό θέατρο της Αθήνας είναι που θα παρουσιαστεί η θρυλική "Μήδεια” του κορυφαίου δημιουργού Σάιμον Στόουν από το Internationaal Theater Amsterdam. Ο Στόουν, πολυσχιδής auteur, με παρουσία στις μεγαλύτερες σκηνές θεάτρου και όπερας του κόσμου αλλά και σημαντικό κινηματογραφικό έργο, υπογράφει μια σύγχρονη μεταφορά του μύθου, υψηλής αισθητικής πνοής, με συνταρακτικές ερμηνείες.
"Πώς να ζήσουμε τη ζωή μας; Πώς να αντέξουμε τη ζωή μας;” αναρωτιόμαστε στην Πειραιώς 260
Οι παραστάσεις που θα συναντήσουμε στους χώρους της Πειραιώς 260 απαντούν μέσα από διαφορετικές σκηνικές γλώσσες στο διπλό ερώτημα "Πώς να ζήσουμε τη ζωή μας; Πώς να αντέξουμε τη ζωή μας;". Αγγίζουν θέματα ταυτότητας, ερευνούν την επίδραση της τεχνολογίας στην καθημερινή μας ζωή, με την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, μιλούν για το αίσθημα απομόνωσης σ’ έναν κόσμο που ο πολίτης νιώθει αφιλόξενος, για τα γηρατειά αλλά και για τις στιγμές ευδαιμονίας που μπορεί να χαρίσει η συνύπαρξη.
Διάβασε περισσότερα στο athinorama.gr