ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πέπλος, χλαμύδα, ιμάτιο και χιτώνας: Πολλά χρόνια πριν το κρουαζέ

Περιγραφή και πληροφορίες για τους τέσσερις βασικούς τύπους των ελληνικών ενδυμάτων που παρέμειναν ίδιοι για πάρα πολλούς αιώνες. Για να μαθαίνουμε και λίγη ιστορία.

Πέπλος, χλαμύδα, ιμάτιο και χιτώνας: Πολλά χρόνια πριν το κρουαζέ

Τα αρχαία υφάσματα προέκυπταν από τις βασικές πρώτες ύλες, ζωικές, φυτικές ή και μεταλλικές, με κυριότερες το μαλλί, το λινάρι και το μετάξι. Για την ύφανση των πρώτων αυτών υλών χρησιμοποιούνταν ο κάθετος αργαλειός με βάρη. Τα υφάσματα που προέκυπταν, ανάλογα με το είδος του ενδύματος για το οποίο προορίζονταν, ράβονταν με ραφίδες ή βελόνες, χάλκινες, σιδερένιες ή οστέινες. Σε αντίθεση με τη μινωική και τη μυκηναϊκή εποχή κατά τη διάρκεια των οποίων για την παραγωγή των ρούχων απαιτούνταν ειδικό ράψιμο και κόψιμο, από την αρχαϊκή εποχή και εξής τα ενδύματα είχαν ως βάση τους ένα ύφασμα σε ορθογώνιο σχήμα, έτσι όπως αυτό έβγαινε από τον αργαλειό ή άλλοτε περισσότερα κομμάτια ραμμένα μαζί.

Οι βασικοί τύποι των ελληνικών ενδυμάτων παρέμειναν ίδιοι για πάρα πολλούς αιώνες. Λόγω της απλής βασικής τους μορφής μπορούσαν να διαφοροποιηθούν εύκολα ως προς το διάκοσμο ή τον τρόπο που ήταν διπλωμένα ή ζωσμένα ανάλογα με τη μόδα της εποχής.

Οι βασικοί τύποι των αρχαίων ενδυμάτων ήταν οι εξής:

Πέπλος

Πέπλος, χλαμύδα, ιμάτιο και χιτώνας: Πολλά χρόνια πριν το κρουαζέ

Ο μάλλινος πέπλος, γυναικείο ένδυμα, διαμορφώνονταν μέσα από ένα ορθογώνιο ύφασμα το οποίο δεν χρειαζόταν καν να ραφτεί. Το ύφασμα διπλωνόταν στο ένα τρίτο περίπου του ύψους του μία φορά προς τα έξω σχηματίζοντας έτσι έναν υφασμάτινο όγκο, το απόπτυγμα, που έπεφτε προς τα έξω στην πλάτη και το στήθος. Η κλειστή πλευρά του υφάσματος βρισκόταν συνήθως στην αριστερή πλευρά του σώματος. Με πόρπες και περόνες καρφιτσώνονταν η επάνω παρυφή του υφάσματος με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργείται άνοιγμα για το λαιμό και το δεξιό βραχίονα. Στην αριστερή του πλευρά ο πέπλος είχε δύο παρυφές κάτω και τέσσερις επάνω στο ύψος του αποπτύγματος, το οποίο μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως κάλυμμα κεφαλής. Ο πέπλος μπορούσε να φορεθεί επάνω από το χιτώνα.

Ιμάτιο

Χαρακτηριστικό ένδυμα της αρχαϊκής περιόδου ήταν και το λεγόμενο λοξό ιμάτιο από το 700 π.Χ. περίπου και εξής, γνωστό από τις αρχαϊκές Κόρες της Ακρόπολης. Το ιμάτιο ήταν ένα μακρύ ύφασμα που το περνούσαν κάτω από την αριστερή μασχάλη, το τύλιγαν γύρω από το στήθος και την πλάτη και το κούμπωναν πάνω από το δεξιό βραχίονα. Από την άλλη πλευρά έπεφτε ανοιχτό προς τα κάτω.

Το ιμάτιο μπορούσε επίσης να στερεώνεται συμμετρικά και να πέφτει ελεύθερο στην πλάτη, με τις δύο άκρες του που περνούσαν πάνω από τους ώμους προς τα εμπρός, να κρέμονται προς τα κάτω ή πάλι να τυλίγεται γύρω από τους γοφούς ή να καλύπτει τους γοφούς και η μία άκρη του να περνά επάνω από την πλάτη στον αριστερό ώμο και να πέφτει ελεύθερα προς τα μπρος. Το ιμάτιο φοριόταν από άντρες και γυναίκες.

Χιτώνας

Άλλος βασικός τύπος ενδύματος ήταν ο χιτώνας ο οποίος φοριόταν τόσο από άντρες, όσο και από γυναίκες και ήταν λινός. Και εδώ το αρχικό σχήμα του υφάσματος ήταν σωληνοειδές, συνήθως όμως χωρίς απόπτυγμα. Τα σημεία στο ύφασμα που ράβονταν, ήταν οι μακριές πλευρές καθώς και οι ώμοι. Έτσι ο χιτώνας σχημάτιζε μανίκια, τις χειρίδες, που ήταν κοντές και είχαν κουμπιά. Ο χιτώνας με μανίκια ονομάζονταν χειριδωτός.

Ο πέπλος και ο χιτώνας φοριόταν συχνά με ζώνη στη μέση. Οι γυναίκες μάζευαν αρκετό ύφασμα του χιτώνα πίσω, το οποίο έπεφτε πάλι προς τα κάτω σχηματίζοντας τον κόλπο. Στον κοντό αντρικό χιτώνα ένα τμήμα του υφάσματος περνούσε κάτω από το καβάλο από πίσω προς τα μπρος και κατόπιν στερεώνονταν στη ζώνη ώστε να σχηματίζεται κάτι σαν σορτς.

Χλαμύδα

Η χλαμύδα ήταν αποκλειστικά ανδρικό ρούχο. Συνήθως ήταν πιο κοντή από το ιμάτιο. Το ύφασμα διπλωνόταν μία φορά καθέτως και στερεωνόταν στο δεξιό ώμο με πόρπη ή περόνη, ώστε να καλύπτεται ο αριστερός βραχίονας από την κλειστή πλευρά του υφάσματος, με το δεξιό τελείως ακάλυπτο. Η χλαμύδα ήταν περισσότερο ένδυμα των εφήβων, των ταξιδιωτών και των στρατιωτών.

Πληροφορίες χωρίς χρέωση για το industry της μόδας τω καιρώ εκείνω

  • Παρ' ότι η υφαντική ήταν μία βασική οικιακή δραστηριότητα, δεν έλειπαν και τα διάφορα εργαστήρια υφαντουργίας που παρήγαγαν πολυτελή υφάσματα, σε διάφορα χρώματα, αλλά και διακοσμημένα με περίτεχνα σχέδια. Ονομαστά ήταν για παράδειγμα τα διάφανα υφάσματα της Λακωνίας και του Τάραντα, τα πολυτελή της Κορίνθου, των Μεγάρων και της Μιλήτου.
  • Σε ορισμένες αρχαίες πόλεις υπήρχαν απαγορεύσεις σχετικά με το είδος των ενδυμάτων που έπρεπε να φοριούνται. Για παράδειγμα στις Συρακούσες μόνο οι εταίρες μπορούσαν να φορούν πολύχρωμα ρούχα. Ο Σόλων στην Αθήνα επέτρεπε η νύφη να έχει μέχρι τρία ενδύματα στην προίκα της, ενώ αυστηροί ήταν επίσης και οι κανονισμοί διαφόρων ιερών σε σχέση με την ενδυμασία.
  • Σε κάποιες περιπτώσεις η ελληνική ενδυμασία δεχόταν τις διάφορες επιδράσεις των βαρβαρικών ενδυμάτων, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τον κάνδυ στις απεικονίσεις του 5ου αι. στην Αθήνα, το μακρύ επανωφόρι με τις μακρές χειρίδες.
  • Στη Σπάρτη τα πολύχρωμα ρούχα ήταν χαρακτηριστικά των εταίρων, ενώ οι οπλίτες πολεμούσαν με πορφυρούς χιτώνες. Στη Βραυρώνα πάλι τα κορίτσια φορούσαν κροκωτούς χιτώνες, οι μέτοικοι στα Παναθήναια φορούσαν πορφυρά και οι Αθηναίοι λευκά. Οι ιερείς και οι ιέρειες φορούσαν συνήθως άζωστο χιτώνα και κάποτε από πάνω επενδύτη με πλούσια διακόσμηση, ρούχα λευκά, σπάνια πορφυρά. Οι Ελλανοδίκες στην Ολυμπία επίσης φορούσαν πορφυρά και στα Νέμεα σκούρα. Στις κηδείες φορούσαν μαύρο αλλά και χρώματα σκούρα, ενώ αντίθετα στο Άργος φορούσαν λευκά. Γενικότερα στην καθημερινή ζωή τα ενδύματα ήταν απλούστερα, γεγονός που εξαρτιόταν βέβαια και από το επάγγελμα. Οι χειρωνάκτες, οι άνθρωποι της υπαίθρου και οι δούλοι φορούσαν την εξωμίδα, οι αγρότες από πάνω φορούσαν την κατωνάκη με χοντρό μαλλί με παρυφή από προβιά, οι αλιείς τον φορμό από πλεκτή ψάθα και οι βοσκοί τη διφθέρα.

Πηγή: Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας

Read Next

05 Σεπ 2025

Η Αμαλία Κωστοπούλου προτείνει τα ιδανικά sneakers για το φθινόπωρο | Τα φορούν όλα τα it-girls

Τα sneakers που έχει επιλέξει η Αμαλία Κωστοπούλου είναι ιδανικά για αυτή την περίοδο.

04 Σεπ 2025

Αυτό το denim blazer shirt από τη Zara είναι το μεταβατικό piece που δεν ήξερες ότι χρειάζεσαι

Το denim ρούχο που μπορεί να φορεθεί είτε ως σακάκι είτε ως πουκάμισο έρχεται για να ορίσει τα σύνολά σου αυτό το φθινόπωρο.

Περισσότερα από

Μόδα

04 Σεπ 2025

Αντιγόνη Κουλουκάκου | Με τις αγαπημένες της crystal mesh μπαλαρίνες σε νέα εμφάνιση στο Ηρώδειο

Η ηθοποιός σε μια ακόμη κομψή εμφάνιση σε βραδινή της έξοδο.

04 Σεπ 2025

Πώς θα φορέσεις το λευκό παντελόνι τη μεταβατική περίοδο σύμφωνα με τη Βίκυ Καγιά

Η Βίκυ Καγιά υιοθέτησε μία από τις μεγαλύτερες τάσεις της σεζόν.

04 Σεπ 2025

Η Melia Kreiling στο Ηρώδειο με καφέ Zara φόρεμα

Μία άκρως εντυπωσιακή εμφάνιση έκανε η Melia Kreiling στο Ηρώδειο.

04 Σεπ 2025

Η Paul & Shark αποκλειστικά στον Όμιλο LH Group – Παπαϊωάννου για Ελλάδα και Κύπρο.

Ο όμιλος LH Group - Παπαϊωάννου είναι πλέον ο αποκλειστικός εκπρόσωπος της Paul & Shark σε Ελλάδα και Κύπρο.

04 Σεπ 2025

Ήβη Αδάμου | Το gingham φόρεμά της είναι η τέλεια επιλογή για τον Σεπτέμβριο

Η Ήβη Αδάμου με την καλοκαιρινή τάση που θα δούμε και το φθινόπωρο.

03 Σεπ 2025

Το viral φόρεμα που θα φορέσεις στο επόμενο cocktail party

Το φόρεμα από τη Mango που είναι viral στο TikTok και όχι άδικα.

03 Σεπ 2025

Βασίλισσα Maxima της Ολλανδίας | Με πολυτελές βραχιόλι-μάτι σε design της Μαριάννας Γουλανδρή

Το εντυπωσιακό κόσμημα που διάλεξε η Maxima της Ολλανδίας αποτελεί signature design της συλλογής κοσμημάτων της Μαριάννας Γουλανδρή

03 Σεπ 2025

Φεστιβάλ Βενετίας | Η Τόνια Σωτηροπούλου με μαύρο κοστούμι και δαντελένιο bra top

Η κομψή και θηλυκή εμφάνιση της Τόνιας Σωτηροπούλου.

03 Σεπ 2025

Η Τζένη Μελιτά με τη double denim τάση που όλοι αγαπάμε

Η Τζένη Μελιτά φόρεσε τα δύο denim κομμάτια που είναι must have για το φθινόπωρο