Ένα από τα καλλυντικά προϊόντα, που δε μπορούν να αποχωριστούν οι γυναίκες από την τσάντα τους, παρασκευάστηκε το Μεσαίωνα, προκειμένου να ικανοποιήσει ανάγκες διαφορετικές από αυτές που γνωρίζουμε του σήμερα. Και αυτή δεν είναι άλλη από την αγαπημένη σε όλες μας κολόνια.
Ήδη από τον 13ο αιώνα, οι φαρμακοποιοί ήταν εξοικειωμένοι με την τέχνη της απόσταξης αναμιγνύοντας νερό με αιθέρια έλαια. Με το που ολοκληρωνόταν η διαδικασία της βράσης, περνούσαν αμέσως στην επόμενη φάση, αυτή της διαδικασίας της ψύξης. Μάλιστα συνδύαζαν τα αιθέρια έλαια με το αλκοόλ, ώστε να πετύχουν το σταθερό και απορροφητικό άρωμα, που είναι γνωστό σε όλους μας μέχρι και σήμερα. Το πρώτο άρωμα με αλκοόλ παρασκευάστηκε περίπου στα τέλη του 14ου αιώνα και είχε ως βασικό συστατικό το δενδρολίβανο. Το άρωμα ρόζμαρι έμεινε στην ιστορία ως «νερό της Ουγγαρίας», καθώς σχεδιάστηκε έπειτα από παραγγελία της Βασίλισσας Ελισάβετ της Ουγγαρίας.
Εκείνη την περίοδο, δυστυχώς τα πιο πολλά δημόσια λουτρά στην Ευρώπη έκλεισαν, εξαιτίας της πανώλης, μιας σοβαρής ασθένειας από την οποία πέθανε το ένα τρίτο του πληθυσμού. Οι άνθρωποι τότε πίστευαν ότι ασθένειες όπως η πανούκλα, μεταδίδονταν μέσω του αέρα. Γι' αυτό το λόγο, η άσχημη μυρωδιά της ασθένειας αντιμετωπιζόταν με μια δόση γλυκιάς κολόνιας. Επίσης, η πανώλη λέγεται ότι μεταδιδόταν μέσω του μολυσμένου αέρα σε συνδυασμό με τους καπνούς που έβγαιναν από τα κτίρια και τους ιδιωτικούς χώρους, καίγοντας θυμιατά ή εισπνέοντας μυρωδιές όπως του τριαντάφυλλου και του μοσχαριού. Χρόνο με το χρόνο, όλο και περισσότερα φυτικά αρώματα χρησιμοποιούνταν για την παρασκευή κολονιών.
Η Γαλλία εννοείται πως ήταν η πρώτη χώρα στην παγκόσμια βιομηχανία αρωμάτων. Μία από τις πιο γνωστές κολόνιες ήταν το «eau du Cologne» ή αλλιώς το επαναστατικό «ύδωρ της Κολωνίας», μια φρέσκια συνταγή που δημιουργήθηκε αρχικά για την προστασία από την πανώλη και η οποία περιείχε δενδρολίβανο, εσπεριδοειδή έλαια και βάση το ποτό σταφυλιού. Το άρωμά αυτό, το οποίο χαρακτηριζόταν από φρουτώδεις και λουλουδάτες νότες, σύντομα βρήκε το δρόμο του στις βασιλικές οικογένειες της Ευρώπης, και έτσι πολύ γρήγορα όλοι άρχισαν να μιλάνε γι'αυτό. Να σημειωθεί ότι εκείνη την περίοδο, η Κολωνία ήταν ένα από τα ισχυρότερα εμπορικά κέντρα της Ευρώπης.
Αναμφίβολα, το άρωμα έχει αγαπηθεί το ίδιο, τόσο από τον αντρικό όσο και από τον γυναικείο πληθυσμό, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Σήμερα, παρά τους μεγάλους οίκους καλλυντικών και αρωμάτων, το γνήσιο «νερό της Κολωνίας» συνεχίζει να είναι η επιτομή της τέχνης των Γερμανών αρωματοποιών σε ολόκληρη την υφήλειο.