H μακροθρεπτική δίαιτα ή, αλλιώς, δίαιτα macro είναι ο όρος για τη δίαιτα που λαμβάνει ως βασικό άξονα τα μακροθρεπτικά συστατικά στη διατροφή μας, δηλαδή τα συστατικά που πρέπει απαραίτητα να υπάρχουν στο διαιτολόγιό μας, και αυτά είναι οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λιπαρά. Στη μακροθρεπτική δίαιτα υπολογίζονται οι ποσότητες και οι αναλογίες όλων των μακροθρεπτικών συστατικών σύμφωνα με τις ενεργειακές ανάγκες του κάθε ατόμου.

Αντί δηλαδή να εστιάζουμε απλώς στις θερμίδες, όπως γίνεται στα περισσότερα προγράμματα αδυνατίσματος, εστιάζουμε στην ποιότητα και την ποσότητα των μακροθρεπτικών συστατικών για την κάλυψη των αναγκών του οργανισμού. Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά γιατί χρειαζόμαστε τα μακροθρεπτικά συστατικά στη διατροφή μας.

Πρωτεΐνες οι απαραίτητες

Οι πρωτεΐνες αποτελούν το βασικό δομικό συστατικό των ιστών για την ανάπτυξη και τη συντήρηση του σώματος. Αποδίδουν την ίδια ενέργεια στον οργανισμό όπως και οι υδατάνθρακες (4 θερμίδες/γρ.), ενώ βοηθούν σημαντικά στο βαθμό κορεσμού.

Οι πρωτεΐνες διακρίνονται σε υψηλής βιολογικής αξίας, όταν αποτελούνται κυρίως από απαραίτητα αμινοξέα, και χαμηλής βιολογικής αξίας, όταν το ποσοστό τους σε απαραίτητα αμινοξέα είναι χαμηλό. Απαραίτητα θεωρούνται τα αμινοξέα που δεν μπορεί να παράγει ο οργανισμός μόνος του, οπότε γι’ αυτό και πρέπει να τα λάβει οπωσδήποτε από τη διατροφή. Ο κατάλληλος συνδυασμός πρωτεϊνών χαμηλής βιολογικής αξίας θα μπορούσε να δώσει ένα μείγμα υψηλότερης βιολογικής αξίας, π.χ. συνδυάζοντας ένα όσπριο με ρύζι. H συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα πρωτεΐνης που απαιτείται στη διατροφή αντιστοιχεί σε 0,8 γρ./κιλό σωματικού βάρους και εξαρτάται από το στάδιο ανάπτυξης. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος των πρωτεϊνών στην ανάπτυξη του οργανισμού κατά την παιδική ηλικία, την εφηβεία και την εγκυμοσύνη.

Πρωτεΐνες με υψηλή βιολογική αξία βρίσκουμε σε προϊόντα κυρίως ζωικής προελεύσεως, όπως είναι τα κρεατικά, τα ψάρια, τα θαλασσινά, το αβγό, τα γαλακτοκομικά και τα τυροκομικά, ενώ πρωτεΐνες χαμηλής βιολογικής αξίας βρίσκουμε κυρίως σε προϊόντα φυτικής προελεύσεως, όπως είναι τα δημητριακά, τα όσπρια, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί και τα σπόρια.

Διαβάστε τη συνέχεια στο shape.gr

Κεντρική φωτογραφία: unsplash

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

TAGS