Έναν χρόνο μετά την αρχή της πανδημίας και του lockdown, αισθανόμαστε ότι βρισκόμαστε παγιδευμένοι σε ένα τούνελ χωρίς τέλος. Ό,τι ξεκίνησε σαν μια πρωτόγνωρη εμπειρία που νομίζαμε όμως ότι δεν θα κρατήσει πάνω από δύο τρεις μήνες έχει εξελιχθεί στη μακρά αυτή δοκιμασία που μας έχει φέρει στα όρια των αντοχών και της υπομονής μας. 

Ωστόσο η πιστοποιημένη health & wellness coach Μαλού Λαρσινού πιστεύει ότι με μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά μας μπορούμε να έχουμε θεαματικά αποτελέσματα, ακόμα και κάτω από αντίξοες συνθήκες. Με αφορμή την «επέτειο» από την έναρξη πανδημίας, της ζητήσαμε να γράψει για το womanTOC ένα κείμενο με συμβουλές επιβίωσης στην καραντίνα, που αντιμετωπίζουν σώμα και πνεύμα ως αδιάρρηκτο σύνολο και τον καθένα από εμάς ως μονάδα με διαφορετικούς ρυθμούς και ανάγκες. Συμβουλές που δεν ποντάρουν σε μία έτοιμη συνταγή, αλλά προτείνουν εύπλαστα υλικά, τα οποία μάς επιτρέπουν να τους δώσουμε τη μορφή που μας ταιριάζει. 

«Σε αυτήν τη φάση που είμαστε, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ερωτήματα και φοβίες που πάντα είχαμε αλλά δεν εκφράζαμε. Βρήκαμε τον χρόνο, πιεστήκαμε, βρεθήκαμε σε μια κατάσταση αβεβαιότητας – ο συνδυασμός όλων αυτών ήταν η αφορμή να βγουν στην επιφάνεια όλες αυτές οι ανησυχίες αλλά και οι συνειδητοποιήσεις:

»-Προσέχω την υγεία μου όσο πρέπει για να προστατεύομαι από όλους τους ιούς που κυκλοφορούν;

»-Τελικά, ίσως η φροντίδα του σώματος μου είναι πιο σημαντική από όσο νόμιζα.

»-Μήπως αν βάλω την άσκηση στην ζωή μου θα αισθάνομαι καλύτερα;

»-Τώρα που είμαι σπίτι, κοιμήθηκα 1-2 ώρες παραπάνω και είμαι άλλος άνθρωπος! Λες να επηρεάζει ο ύπνος τόσο τη διάθεσή μου;

»-Ξεκίνησα να μαγειρεύω και βλέπω το φαγητό αλλιώς! Δεν είμαι πρησμένη, έχω μπει σε ένα πρόγραμμα…

»Σίγουρα η διάρκεια του lockdown καθώς και η απότομη αλλαγή στην καθημερινότητά μας κάνουν τα πάντα να φαίνονται πιο δραματικά και πιο δύσκολα. Στην πραγματικότητα δεν είναι γιατί, πολύ απλά, εμείς έχουμε τον έλεγχο των σκέψεων και των πράξεων μας. Το μυαλό με το σώμα είναι άμεσα συνδεδεμένα. Με μικρές αλλαγές στην καθημερινότητα μας είναι επόμενο να νιώσουμε καλύτερα – σωματικά και ψυχικά. Μικρές αλλαγές και προσθήκες που μετά θα γίνουν συνήθειες και, τέλος, τρόπος ζωής. Μόνο έτσι θα καταφέρουμε να έχουμε μακροχρόνια αποτελέσματα.

»Η επιλογή αυτών των αλλαγών πρέπει να είναι βασισμένη στις ανάγκες του καθένα – δεν υπάρχει μία διατροφή, ένας τρόπος άσκησης, ένα ωράριο ύπνου που να ταιριάζει σε όλους. Άρα το πρώτο βήμα είναι να βάλουμε κάποιους ρεαλιστικούς στόχους. Στη συνέχεια, κάνοντας έρευνα και πειραματισμούς, θα βρούμε ποια εργαλεία μας ταιριάζουν.

«Η επιλογή αυτών των αλλαγών πρέπει να είναι βασισμένη στις ανάγκες του καθένα – δεν υπάρχει μία διατροφή, ένας τρόπος άσκησης, ένα ωράριο ύπνου που να ταιριάζει σε όλους».

»Θα επιβιώσουμε! Γιατί να μην επιβιώσουμε; Όλα τα μπορούμε, αρκεί να το πάρουμε απόφαση και να δώσουμε τη σημασία που χρειάζεται ο εαυτός μας. Να φροντίσουμε το σώμα, το μυαλό και την ψυχή μας. Με μισή ώρα καθημερινής κίνησης, με ποικιλία χρωμάτων και ειδών στο πιάτο μας, με όμορφες σκέψεις, με αρκετό ύπνο, με το να παραχωρούμε στον εαυτό μας μισή ώρα κάθε πρωί να οργανώνει την ημέρα του και να της δίνει ρυθμό – δηλαδή με την πρωινή ρουτίνα».

Κίνηση

«Oνομάστε το κίνηση – όχι γυμναστική ούτε άσκηση. Η κίνηση είναι απαραίτητη για την υγεία του σώματός μας. Σκεφτείτε ότι κινείστε όχι για να σας τιμωρήσετε επειδή φάγατε λίγο παραπάνω αλλά επειδή αγαπάτε το σώμα σας και θέλετε να το φροντίσετε».

«Oνομάστε το κίνηση  όχι γυμναστική ούτε άσκηση. Η κίνηση είναι απαραίτητη για την υγεία του σώματός μας. Σκεφτείτε ότι κινείστε όχι για να σας τιμωρήσετε επειδή φάγατε λίγο παραπάνω αλλά επειδή αγαπάτε το σώμα σας και θέλετε να το φροντίσετε».

Διατροφή

«Δώστε στο σώμα σας χρώματα και ποικιλία. Ειδικά εμείς οι Έλληνες έχουμε πάρα πολλούς πόρους να εκμεταλλευτούμε για να θρέψουμε το σώμα μας. Μην κολλάτε σε διατροφικές “μόδες”, πειραματιστείτε και δείτε τι σας ταιριάζει και τι όχι. Πόση ποσότητα σας κρατάει χορτάτους και σας δίνει την ενέργεια που χρειάζεστε. Το φαγητό είναι ενέργεια, είναι χαρά, είναι αναμνήσεις».

Ύπνος

«Ίσως το πιο σημαντικό για να λειτουργεί το σώμα μας καλά. Την ώρα του ύπνου το σώμα μας κάνει θαύματα, τα κύτταρα μας ανανεώνονται, γίνεται μια κάθαρση. Με μια καλή ρουτίνα ύπνου το δέρμα μας λάμπει, το έντερο μας λειτουργεί σωστά, η πείνα μας είναι ρυθμισμένη, η διάθεσή μας καλή. Ο ύπνος επηρεάζει κατά 60% τη διάθεσή μας.

»Δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο ωράριο που να ταιριάζει σε όλους. Όποιο και να είναι αυτό, σημασία έχει να το τηρείτε.

»Απομακρυνθείτε από τις οθόνες μία ώρα πριν πέσετε για ύπνο. Οι οθόνες εκπέμπουν το “μπλε φως”, που το σώμα μας έχει μάθει να δέχεται από το φως του ήλιου. Ως αποτέλεσμα μπερδεύουμε το σώμα, κάνοντάς το να πιστεύει ότι είναι μέρα.

»Μόλις ξυπνήσετε, εκτεθείτε στον ήλιο. Οι ρυθμοί του σώματός μας και ειδικότερα του ύπνου ρυθμίζονται από την έκθεσή μας στο φυσικό φως. Δώστε στο σώμα σας να καταλάβει ότι έχει ξεκινήσει η μέρα του, ώστε να μπορέσει να σηματοδοτήσει και το τέλος της».

«Την ώρα του ύπνου το σώμα μας κάνει θαύματα, τα κύτταρα μας ανανεώνονται, γίνεται μια κάθαρση. Με μια καλή ρουτίνα ύπνου το δέρμα μας λάμπει, το έντερο μας λειτουργεί σωστά, η πείνα μας είναι ρυθμισμένη, η διάθεσή μας καλή».

Eνσυνειδητότητα

«To mindfulness (ενσυνειδητότητα) είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη προσέγγιση με πολλαπλά τεκμηριωμένα οφέλη σε ψυχικό, σωματικό και συναισθηματικό επίπεδο. Ουσιαστικά σημαίνει να έχουμε την επίγνωση του τι κάνουμε, τι σκεφτόμαστε, τι νιώθουμε, χωρίς κριτική προς τον εαυτό μας. Αυτό επιτυγχάνεται με διάφορους τρόπους, όπως οι αναπνοές και μια απλή αλλά συστηματική ρουτίνα meditation. Δεν χρειάζεται να ακολουθήσουμε τους mainstream τρόπους για να κάνουμε meditation (οκλαδόν με κλειστά τα μάτια). Ας πειραματιστούμε για να βρούμε τι ταιριάζει σε εμάς τους ίδιους – μπορεί να είναι το περπάτημα, η μαγειρική ή η οδήγηση. Κάτι που να μας φέρνει στο κέντρο μας, σε καλύτερη επικοινωνία με την εσωτερική μας φωνή».  
 
Αυτοφροντίδα

«Ή, όπως το λέω εγώ, “me time”. Βρείτε χρόνο για τον εαυτό σας, φροντίστε τον. Διαβάστε ένα βιβλίο, μαγειρέψτε, κάντε ένα ζεστό μπάνιο και βάλτε μάσκες στο πρόσωπο. Περάστε ουσιαστικό χρόνο με τον εαυτό σας, μόνοι σας, και ακούστε τον. Δείτε τι του αρέσει και τι όχι. Με τους ρυθμούς ζωής που έχουμε, πολλές φορές ξεχνάμε να ακούσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό!».

«Δεν χρειάζεται να ακολουθήσουμε τους mainstream τρόπους για να κάνουμε meditation (οκλαδόν με κλειστά τα μάτια). Να πειραματιστούμε και να βρούμε τι ταιριάζει σε εμάς τους ίδιους – μπορεί να είναι το περπάτημα, η μαγειρική ή η οδήγηση».

Ισορροπία 

«Μέτρον άριστον! Αρκεί ο τρόπος ζωής, το lifestyle, που έχουμε χτίσει να έχει γερές βάσεις.  Όλα χρειάζονται, δεν υπάρχει λόγος να πηγαίνουμε σε ακρότητες. Πολλές φορές η επιλογή του καναπέ και του cocooning είναι καλύτερη από μία ώρα κίνησης (η ξεκούραση είναι τόσο σημαντική, όσο η κίνηση για το σώμα μας), οι ατασθαλίες στην διατροφή είναι αποτέλεσμα όμορφων στιγμών, το ξενύχτι τρόπος να μας φέρει κοντά στους αγαπημένους μας. Αρκεί να μην ακολουθούνται από κριτική, αλλά από κατανόηση και αγάπη».

«Τέλος μην ξεχνάτε ότι το ανθρώπινο σώμα είναι προγραμματισμένο να ζει με ευεξία. Αυτό θέλει και αυτό θα ψάχνει πάντα. Και το καλύτερο; Είναι καθαρά στο δικό μας χέρι!».

Info
H Μαλού Λαρσινού κάνει Quarantine Insta Live (@malou) από Δευτέρα έως Παρασκευή στις 19:00, όπου συζητά χαλαρά με τους followers της τα νέα και τους προβληματισμούς τους, ενώ αναπτύσσει θέματα με σκοπό να δώσει λύσεις, θετική ενέργεια και κίνητρο για να φροντίσουν τον εαυτό τους.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram
 

φωτό: Μαλού Λαρσινού

TAGS