Πριν από μερικές ημέρες στον οίκο Christie's της Νέας Υόρκης σημειώθηκε η πιο σημαντική, ίσως, πώληση έργο τέχνης των τελευταίων ετών. Το "Rabbit" του σπουδαίου αμερικανού καλλιτέχνη, Jeff Koons, πουλήθηκε έναντι 91 εκατομμυρίων δολαρίων γενόμενο το πιο ακριβό έργο τέχνης στην ιστορία από εν ζωή καλλιτέχνη.
Ο υπέροχος ατσαλένιος λαγός του Koons, ύψους 10,6 μέτρων, έριξε από την πρώτη θέση της ιστορικής κατάταξης τον πίνακα του David Hockney “Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)”, o oποίος είχε πωληθεί πριν από λίγες εβδομάδες για 800.000 δολάρια λιγότερα από το περίφημο "Rabbit".
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ένα έργο του Koons καταφέρνει να κερδίσει μία πολύ υψηλή θέση στη λίστα με τα πιο ακριβά δημιουργήματα της σύγχρονης τέχνης. Το 2013 το διάσημο σκυλάκι του, κατασκευασμένο από μπαλόνια, άγγιξε τα 58, 4 εκατομμύρια δολάρια, παραμένοντας μέχρι σήμερα στην τρίτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Ο καλλιτέχνης, που θεωρείται από πολλούς ως ο πιο σημαντικός και επιδραστικός εν ζωή εικαστικός της pop art, τεράστιος όσο ο Andy Warhol, διεσδυτικός όσο ο Gerald Richter, ήταν παρόν την ώρα που το σφυρί της δημοπρασίας έπεσε με γδούπο πάνω στα 91.000 εκατομμύρια δολάρια, ποζάροντας δίπλα στο έργο του, κοιτάζοντας τον εαυτό του στο καθαρό, αστραφτερό ατσάλι της επιφάνειας του «Λαγού» του.
To "Rabbit" παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο κοινό στα τέλη της δεκαετίας του '80 και συγκεκριμένα το 1986, στην ατομική έκθεση του Jeff Koons στην γκαλερί Sonnabend της Νέας Υόρκης. Ο πρώτος άνθρωπος που το έβαλε στη συλλογή του ήταν ο ζωγράφος Terry Winters, ο οποίος πλήρωσε 40.000 δολάρια για να το αποκτήσει. Τότε ο γνωστός κριτικός τέχης, Kirk Varnadoe, είχε γράψει για το έργο «Έχω την εντύπωση, από την πρώτη στιγμή που το αντίκρυσα, πως αυτό το κουνελάκι είναι μία από εκείνες τις σπάνιες φορές που το βέλος έχει βρει κατευθείαν τον στόχο, κατευθείαν στο κέντρο».
Αντικατοπρίζοντας τέλεια την εποχή του, όπως οφείλει άλλωστε να κάνει κάθε έργο τέχνης με εκτόπισμα, κάθε διαχρονικό δημιούργημα που σέβεται τον εαυτό του, το "Rabbit" περικλείει όλη την υπερβολή των 80's, την δίψα της κοινωνίας για δράση και σεξ ("fuck like rabbits" ΄ήταν το μότο εκείνων που το αίμα τους έβραζε, που ήθελαν να φάνε την πόλη και να φτύσουν τα κουκούτσια, όπως υπέροχα περιγράφει για τη Νέα Υόρκη η Σώτη Τριανταφύλλου στο βιβλίο της «Σάββατο Βράδυ Στην Άκρη της Πόλης»), αλλά και την επιθυμία για δόξα και για χρήμα, για λάμψη και για δύναμη.
Ο πλειοδότης που κατάφερε να κάνει το όνειρο του πραγματικότητα προσθέτοντας ένα μεγάλο αριστούργημα της μοντέρνας τέχνης στην προσωπική του συλλογή ήταν ο πολυεκατομμυριούχος, συλλέκτης έργων τέχνης Robert Mnuchin, πατέρας του σημερινού υπουργού οικονομικών Steven Mnuchin. Mε τους πολέμιους του Koons, εκείνων που υποστηρίζουν πως τα αδιαμφισβήτητα σημαντικά έργα του δεν είναι αρκετά για να κάνουν εξίσου σημαντικό το σύνολο του έργου του, να πανηγυρίζουν με το γεγονός ότι ο δημιουργός του "Rabbit" δεν θα δει ούτε ένα σεντ από αυτά τα παχυλά 91 εκατομμύρια δολάρια. Ναι, «το "Rabbit" είναι ένα πραγματικό τρόπαιο γι' αυτόν που το έχει και παράλληλα είναι ο ελέφαντος στο δωμάτιο, αυτό που είναι αδύνατο να αγνοήσεις,» όπως πολύ εύστοχα γράφει η Andrea K. Scott στον New Yorker.
Με πληροφορίες από τον New Yorker.
Ακολουθήστε το WomanTOC στο Instagram.