ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Η γοητευτική ιστορία της «Παρθένου με το πέπλο» του 19ου αιώνα αποκαλύπτεται.

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Για αιώνες ολόκληρους οι καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει μερικά από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα στην ιστορία της γλυπτικής «χτίζοντας» πανέμορφες, ολοζώντανες μορφές πάνω σε μάρμαρο.

Οι σπουδαίοι γλύπτες της Αναγέννησης έχουν μείνει χαραγμένοι με χρυσά γράμματα στην ιστορία της Τέχνης ως οι άνθρωποι που αγκάλιασαν μοναδικά την έννοια του θείου πνεύματος και άφησαν μία τεράστια, συγκινητική παρακαταθήκη από αγάλματα και προτομές βασισμένη στην πιο μυστικιστική σύλληψη του ανθρώπινου νου. Την πίστη στον θεό, σε ένα υπέρτατο ον που μας δημιούργησε και μας προστατεύει.

Ανάμεσα στα πιο γοητευτικά και μυστηριώδη δημιουργήματα της γλυπτικής και η «Παρθένος με το πέπλο» (The Veiled Virgin) του Ιταλού Giovanni Strazza, μία κατάλευκη, φωτεινή προτομή του 19ου αιώνα που ξεχωρίζει ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες χάρη στο λεπτό, μαρμάρινο, διάφανο βέλο που πέφτει γλυκά πάνω στο πρόσωπο του γλυπτού.

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Μέχρι σήμερα πολύ λίγα πράγματα έχουν γίνει γνωστά για την δημιουργία της «Παρθένου με το πέπλο». Παρόλα αυτά οι ιστορικοί πιστεύουν πως ο Strazza, ο οποίος είχε γεννηθεί στο Μιλάνο, κατασκέυασε το γλυπτό γύρω στο 1850, στη Ρώμη.

Η «Παρθένος με το πέπλο» είναι φυσικά ακόμα μία αναπαράσταση της μορφής της Παναγίας, με την προσθήκη του βέλου να καλύπτει με μυστηριώδη τρόπο τα λεπτά χαρακτηριστκά του προσώπου της. Με τα μάτια της κλειστά και το κεφάλι της ελαφρά γερμένο προς το έδαφος η Παναγία μοιάζει να προσεύχεται γαλήνια, έχοντας μία έκφραση βαθύ πόνου και πένθους.

Το γλυπτό του Strazza είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο Carrara, ένα εκλεκτό και ακριβό υλικό με τόπο προέλευσης την Τοσκάνη της Ιταλίας. Ο συγκεκριμένος τύπος μαρμάρου είχε χρησιμοποιηθεί ευρέως τόσο στην Αρχαία Ρώμη, όσο και από πολλούς καλλιτέχνες της Αναγέννησης.

Η λεπτή υφή και η ποιότητα του μαρμάρου Carrara το κάνουν πραγματικά ιδανικό για την δημιουργία γλυπτών που καλύπτονται από βέλο και έχει δουλευτεί από σημαντικούς δημιουργούς της ιταλικής τέχνης, ανάμεσα τους ο Pietro Rossi και ο Raffaelo Monti. Και οι δύο έχουν κατασκευάσει την δική του «Κυρία με το βέλο», το 1882 και το 1860, αντίστοιχα.

Αριστερά το έργο του Pietro Rossi. Δεξιά το έργο του Raffaelo Monti.

Ποιος είναι όμως ο συμβολισμός πίσω από το πέπλο στην τέχνη της γλυπτικής και γιατί οι καλλιτέχνες της Ιταλίας αισθανόντουσαν τόσο μεγάλη επιθυμία να το εντάξουν στις προτομές τυους;

Αρχικά η δυσκολία της τεχνικής πίσω από την κατασκευή ενός τόσο λεπτού, σχεδόν διάφανου κομματιού μάρμαρο υπήρξε πάντοτε μία πρόσκληση που οι μεγάλοι γλύπτες ήταν κάτι περισσότερο από διατεθειμμένοι να αποδεχθούν και να αναμετρηθούν μαζί της.

Το πέπλο όμως στη γλυπτική δεν είναι απλά ένα επιπλέον στοιχείο που κάνει μία προτομή πιο δύσκολη να κατασκευαστεί και επομένως πιο άρτια από τεχνικής απόψεως. Στην πραγματικότητα το πέπλο στη γλυπτική συμβολίζει την «ένωση» και χρησιμοποιήθηκε από τους Ιταλούς γλύπτες για να εκφράσει την ισχύ και την σπουδαίοτητα μίας μεγάλης, ενωμένης Ιταλίας, ως ένα δυνατό, ενιαίο κράτος κι όχι ως ένα μπερδέμενο σύνολο από ανεξάρτητη κρατίδια.

H Iταλία όπως την ξέρουμε σήμερα είναι ένα σχετικά «καινούργιο» κράτος, αφού ενώθηκε για πρώτη φορά κάτω από μία κοινή κυβέρνηση λίγο πριν τα μέσα του 19ου αιώνα, μέσα από τον αγώνα του κινήματος που έμεινε γνωστό στην ιστορία ως Risorgimento να γεννήσει μία ενωμένη Ιταλία και να διώξει μακριά κάθε ξένη επιρροή και έλεγχο.

Το πέπλο οπότε εκτός από την ένωση συμβολίζει και την δύναμη της ανεξαρτησίας.

Read Next

02 Δεκ 2022

Στο εσωτερικού του εγκαταλελειμμένου ιδιωτικού jet του Έλβις Πρίσλεϊ η χλιδή παραμένει αθάνατη

Το εμβληματικό πορτοκαλί JetStar του βασιλιά της rock 'n' roll βρέθηκε σκονισμένο στην έρημο του Νέου Μεξικού.

01 Δεκ 2022

Η Νταϊάνα έκανε χειραψία σε ασθενή με AIDS, όταν όλοι πίστευαν ότι η νόσος κολλάει με το άγγιγμα

Η στιγμή που εξηγεί απόλυτα τον βαθύ, αδιαπραγμάτευτο λόγο που η Λαίδη Ντι ήταν το μεγαλύτερο είδωλο που πέρασε ποτέ από το Μπάκιγχαμ.

Περισσότερα από

Stories

01 Δεκ 2022

Βilly Bo: Το ωραιότερο αγόρι της Αθήνας υπήρξε το πιο διάσημο θύμα του AIDS στην Ελλάδα

"Από το ωραιότερο αγόρι της Αθήνας είχε μείνει μόνο μία σκιά". Η τελευταία συνέντευξη του θρυλικού σχεδιαστή που πέθανε από Aids το 1987.

01 Δεκ 2022

Νατάσα Κάμπους: Το κορίτσι που έζησε αιχμάλωτη 3.096 μέρες στο υπόγειο του απαγωγέα της κληρονόμησε το σπίτι του

Η φρικτή ιστορία της Αυστραλιανής μαθήτριας που πέρασε τα 8 χρόνια της εφηβεία της κλειδωμένη σε κελί πέντε τετραγωνικών.

30 Νοε 2022

Η ζωή του Όσκαρ Ουάιλντ στη φυλακή. Όταν ο σπουδαίος λογοτέχνης διαπομπεύτηκε και φυλακίστηκε

Η μεγάλη περιπέτεια ενός μεγάλου συγγραφέα που έφυγε από τη ζωή στις 30 Νοεμβρίου του 1900.

30 Νοε 2022

Βλάσσης Μπονάτσος: "Οι μόνοι που αξίζουν για μένα είναι οι τρελοί"

Ο "αιώνιος" έφηβο της ελληνικής ροκ γεννήθηκε σαν σήμερα και λείπει πολύ.

29 Νοε 2022

Η τραγωδία στον Γοργοπόταμο: Η γιορτή που μετατράπηκε σε θρήνο.

Σαν σήμερα, στις 29 Νοεμβρίου του 1964, ο εορτασμός της επετείου της ανατίναξης της γέφυρας του Γοργοπόταμου από δυνάμεις της Αντίστασης κατά τη διάρκεια της Κατοχής (1942) πνίγηκε στο αίμα, έπειτα από έκρηξη μιας ξεχασμένης νάρκης.

28 Νοε 2022

Ο Αλέκος Αλεξανδράκης με τον μονάκριβο γιο του σε ένα σπάνιο φωτογραφικό ντοκουμέντο

Ο καρπός του έρωτα του με την Βερένα Γκάουερ, ο μικρός τότε Βάσιας, κληρονόμησε χωρίς αμφιβολία το καθηλωτικό βλέμμα του πατέρα του.

28 Νοε 2022

Britannia: Το πολυτελές βασιλικό γιοτ με την αμφιλεγόμενη ιστορία

Η σύνδεση της αείμνηστης βασίλισσας Ελισάβετ με το "πλωτό παλάτι" που της θύμιζε τον εαυτό της.