ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Νέα Έκθεση Φωτογραφίας στο Μουσείο Μπενάκη: «Αδειάζοντας το σπίτι των γονιών μου»

Η έκθεση φωτογραφίας της Κατερίνας Καλούδη πραγματεύεται την απώλεια των γονιών μέσα όσα αφήνουν πίσω τους.

Νέα Έκθεση Φωτογραφίας στο Μουσείο Μπενάκη: «Αδειάζοντας το σπίτι των γονιών μου»

Έρχεται εκείνη η στιγμή που περνούν στην κατοχή σου τα οικογενειακά κειμήλια, τα αντικείμενα των γονιών σου, πράγματα που μαρτυρούν στιγμές και συναισθήματα, που αποκαλύπτουν ίσως μυστικά, προτιμήσεις και πτυχές που ήξερες ή δεν ήξερες. Ό,τι πιο πολύτιμο από τους γονείς σου που δεν υπάρχουν πια.

Την εμπειρία αυτή καταγράφει η φωτογραφική έκθεση «Αδειάζοντας το σπίτι των γονιών μου»της φωτογράφου Κατερίνας Καλούδη στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς.

Είναι ο τρόπος της καταξιωμένης δημιουργού να πενθήσει την απώλεια των γονιών της, από την ώρα που τα τεκμήρια της ζωής τους πέρασαν στα χέρια της με τον θάνατο τους και κλήθηκε να απομακρύνει από το πατρικό της σπίτι τα προσωπικά τους αντικείμενα και τα οικογενειακά κειμήλια γενεών.

Νέα Έκθεση Φωτογραφίας στο Μουσείο Μπενάκη: «Αδειάζοντας το σπίτι των γονιών μου»

Η οδυνηρή αυτή συναισθηματική και πρακτική διαδικασία συνέπεσε με τα λοκντάουν της πανδημίας δίνοντας απρόσμενο χρόνο στην ίδια να επεξεργαστεί τον πόνο, με ενδιάμεσο τον φωτογραφικό της φακό. Μετέτρεψε την τραπεζαρία του πατρογονικού σπιτιού της σε φωτογραφικό στούντιο και δημιούργησε εικόνες ανακαλώντας προσωπικές της μνήμες και συναισθήματα που κατάφερε να εικονοποιήσει με την ασφαλή απόσταση της φωτογραφικής της μηχανής και να τα μεταπλάσει, μέσω της τέχνης της, από ιδιωτικό μνημόσυνο μιας κλειστής οικογενειακής ιστορίας σε συνομιλία με τον άγνωστο θεατή του μουσείου, ενδεχομένως και με τα δικά του βιώματα.

Μια λεπτή δαντέλα, ένα ύφασμα, επεξεργασμένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες, σπαράγματα από κρυμμένες επιστολές στα συρτάρια, μικρά προσωπικά αντικείμενα που σφραγίζουν τη ζωή των κατοίκων του σπιτιού αναδύονται στην έκθεση. «Ξορκίζουν» την αβάσταχτη απώλεια, βοηθώντας παράλληλα να καταλαγιάσει η θύελλα των παιδικών αναμνήσεων που φουντώνει σ' αυτές τις περιπτώσεις μαζί και η αμηχανία που προκαλούν άγνωστα μυστικά των γονιών που αποκαλύπτει ένα παιδί μετά τον θάνατό τους.

Για τη νέα της φωτογραφική δουλειά η δημιουργός δανείστηκε τον τίτλο «Αδειάζοντας το σπίτι των γονιών μου» της Λίντια Φλεμ (2006 εκδ. Μελάνι). Πρόκειται για ένα εξαιρετικό βιβλίο στο οποίο η ψυχαναλύτρια- συγγραφέας πραγματεύεται το πένθος και τις διαστάσεις του. Ιδίως για τους γονείς, «το ορφάνεμα δεν έχει ηλικία» έγραφε. «Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΟ. Πώς να πάρεις πράγματα που δεν σου έδωσαν; Πώς να αδειάσεις το σπίτι των γονιών σου χωρίς να βγάλεις απ’ τη μέση και το παρελθόν τους, το δικό σου παρελθόν; Τις πρώτες ημέρες, έλεγα στον εαυτό μου ότι θα «τακτοποιούσα», δεν θα «άδειαζα», το σπίτι των γονιών μου. Μου συνέβη πολλές φορές να χρησιμοποιήσω το πρώτο ρήμα αντί για το δεύτερο. Πόσοι από εμάς ζούμε αυτό το πένθος που μας συγκλονίζει χωρίς να το συζητάμε με κανέναν; Πώς να μπορέσεις να μιλήσεις γι’ αυτή την αναστάτωση των συναισθημάτων, για το κράμα οργής, κατάθλιψης, απέραντου πόνου, αίσθησης εξωπραγματικού, εξέγερσης, τύψεων και αλλόκοτης αίσθησης ελευθερίας που σε κατακλύζει; Σε ποιον να ομολογήσεις χωρίς ντροπή και ενοχή αυτόν το στρόβιλο παθών; Το ορφάνεμα δεν έχει ηλικία».

Τώρα, η Κατερίνα Καλούδη δούλεψε πάνω σε διαφορετικές φωτογραφικές ιδέες μέχρι να αισθανθεί ότι είχε βρει τη «λύση» που απέδιδε οπτικά κάποιες φράσεις της Βελγίδας συγγραφέως. Όπως, για παράδειγμα, να εκφράσει καλλιτεχνικά και ψυχαναλυτικά την πρόταση «συνοδεύοντας τους γονείς στον τάφο ενταφιάζουμε ταυτόχρονα και την παιδική μας ηλικία».

Η δημιουργία των έργων μεταμόρφωσε την όλη εσωτερική και εξωτερική διεργασία για το άδειασμα του πατρογονικού σπιτιού. «Μού έδωσε την δύναμη και τον τρόπο να συνειδητοποιήσω βαθύτερα τον σύνδεσμο με αυτούς από τους οποίους προήλθα, να τους τιμήσω, να τους ευχαριστήσω, να τους συγχωρήσω. Και κατά κάποιο τρόπο να αποσυνδεθώ» σημειώνει η Κατερίνα Καλούδη στο ομότιτλο φωτογραφικό βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Βιβλιοπωλείον της ΕΣΤΙΑΣ», με κείμενα της ίδιας και της ψυχαναλυτικής ψυχοθεραπεύτριας Μαριαλένας Σπυροπούλου.

*Η έκθεση «Αδειάζοντας το σπίτι των γονιών μου» θα διαρκέσει έως τις 22 Μαΐου.

Εικόνες: Παραχώρηση του Μουσείου Μπενάκη

Ακολουθήστε το Woman Toc στο Instagram

Read Next

22 Απρ 2024

Μάνος Χατζιδάκις : "Μπορεί κανείς να φανταστεί ποτές, πως μια βραδιά κεφιού του, είναι δυνατόν να την καλύψει μια Σονάτα του Mπετόβεν;"

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις άλλαξε την πορεία της ελληνικής μουσικής μιλώντας για το ρεμπέτικο.

22 Απρ 2024

Όταν ο Φιλοποίμην Φίνος ήθελε να υιοθετήσει τη Ζωή Λάσκαρη: "Εγώ του το αρνήθηκα"

"Είχα πει τότε ότι αφού δεν έχω γονείς δεν θέλω να υιοθετηθώ από κανέναν".

Περισσότερα από

Stories

22 Απρ 2024

Hey Jude: H ιστορία του χιτ των Beatles που έμεινε 9 εβδομάδες στο No1 των charts είναι βαθιά προσωπική

Το τραγούδι συνέθεσε ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ προσπαθώντας να παρηγορήσει τον γιο του Τζον Λένον.

22 Απρ 2024

"Οι γέφυρες του Μάντισον": Όλα όσα δεν ξέραμε για την ταινία που μας ράγισε την καρδιά

Ο Κλιντ Ίστγουντ όχι μόνο πρωταγωνιστούσε ως ερωτευμένος φωτογράφος του National Geographic, αλλά σκηνοθετούσε παράλληλα τον εαυτό του και τη Μέριλ Στριπ- ενώ για τον ρόλο της απορρίφθηκαν άλλες διάσημες ηθοποιοί.

22 Απρ 2024

Τζακ Νίκολσον: Μεγάλωσε πιστεύοντας ότι η μητέρα του ήταν η αδερφή του

Σήμερα ο εκκεντρικός ηθοποιός του Χόλιγουντ με τα 3 Όσκαρ κλείνει τα 87

21 Απρ 2024

"Ελισάβετ, η αμόρφωτη βασίλισσα": Η ελλιπής εκπαίδευση και η ανασφάλεια που ένιωθε

Η Ελισάβετ ξέροντας ότι υστερεί σε γνώσεις και μόρφωση αισθανόταν πολύ άβολα να συμμετέχει σε συζητήσεις με καλλιεργημένους ανθρώπους.

21 Απρ 2024

Τζόαν Κρόφορντ: Η μεγάλη ερμηνεύτρια, η σταρ σκέτο… δηλητήριο

Δεν ήταν απλώς μία μοιραία γυναίκα. Ήταν μία δηλητηριώδης, τοξική σταρ, που όλοι είχαν να πουν έναν κακό λόγο γι' αυτή, αλλά και να εκφράσουν τον θαυμασμό τους για το πηγαίο ταλέντο της.

21 Απρ 2024

Οι περίφημες "φαμ φατάλ" των φιλμ νουάρ – Δέκα θρυλικές και αξέχαστες πρωταγωνίστριες

Γυναίκες- δηλητήριο που έλιωναν τα αρσενικά με ένα και μόνο βλέμμα.

19 Απρ 2024

Ρένα Βλαχοπούλου: Η τολμηρή φωτογράφιση με μαγιό την δεκαετία του ’50

Η Ρένα Βλαχοπούλου ήταν πάντα περήφανη για τη σιλουέτα της.

19 Απρ 2024

Η πανέμορφη Αθηναία που ερωτεύτηκε ο Λόρδος Βύρων: "Ζωή μου, σ’ αγαπώ!"

Το άγνωστο ειδύλλιο που ενέπνευσε το διάσημο ποίημα του λογοτέχνη "Η κόρη των Αθηνών". Ο Λόρδος Βύρων απεβίωσε 19 Απριλίου 1824.

18 Απρ 2024

Λίζερλ Αϊνστάιν: Το "κρυφό" παιδί του Άλμπερτ Αϊνστάιν που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς μετά τη γέννηση

Σχεδόν 25 χρόνια μετά τον θάνατο του Γερμανού νομπελίστα (που πέθανε 18 Απριλίου 1955) αποκαλύφθηκε η ύπαρξη τρίτου παιδιού στην ζωή του.