Obliteration σημαίνει καταστροφή, εξολόθρευση, και εμείς ευχαρίστως θα εξαφανιζόμασταν, θα ξεχνούσαμε ποιοι είμαστε, μέσα σε ένα από τα Obliteration Rooms, μια σειρά από καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις της Γιαγιόι Κουσάμα. Πρόσφατη προσθήκη τους το Flower Obsession, η Εμμονή με τα Λουλούδια, το installation που στήθηκε στην αυστραλιανή έκθεση National Gallery of Victoria Triennial. Μια ματιά στις φωτογραφίες του αρκεί για να καταλάβουμε από πού πήρε το όνομά του: Άπειρα κόκκινα άνθη έντυσαν έναν χώρο, από το δάπεδο μέχρι την οροφή, ενώ οι επισκέπτες καλούνταν να συνεισφέρουν στο έργο τοποθετώντας κόκκινες μαργαρίτες όπου ήθελαν. Το αποτέλεσμα επιβεβαιώνει ότι η Κουσάμα παραμένει στα 90 χρόνια της ένα παιδί των λουλουδιών, μια αντισυμβατική εικαστικός με τη φρέσκια ματιά και τον ρομαντισμό ενός κοριτσιού από την εποχή των χίπις.
Γυναίκα, Γιαπωνέζα και ψυχικά ασθενής, η Κουσάμα, ενάντια σε όλα τα φυλετικά και σεξιστικά προγνωστικά και στο κοινωνικό στίγμα της νόσου της, αναδείχθηκε στην «καλύτερη καλλιτέχνιδα που βγήκε από τα 60s» κατά τους New York Times. Αφού επέζησε από μια τραυματική παιδική ηλικία σε δυσλειτουργική οικογένεια και στην Ιαπωνία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, κατέφυγε το 1958 στις ΗΠΑ όπου μεταμόρφωσε, σύμφωνα με την ίδια, το τραύμα της σε τέχνη και την ενέργεια της ζωής σε άπειρες κουκκίδες του σύμπαντος, που έγιναν το σήμα κατατεθέν της.
Τις δεκαετίες που ακολούθησαν η Κουσάμα μπήκε στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου και συνεργάστηκε με λαμπερούς οίκους μόδας όπως οι Lancome και Louis Vuitton, πυροδοτώντας αξεσουάρ και καλλυντικά με εκρηκτικά χρώματα και σχέδια και μετατρέποντάς τα σε ακαταμάχητα φετίχ.
Ένα νέο ντοκιμαντέρ («Infinity»), αλλά και ένα παιδικό βιβλίο («Από εδώ μέχρι το άπειρο», Σάρα Σουζούκι, εκδ. Μέλισσα) μας φέρνουν σε επαφή, μικρούς και μεγάλους, με τη ζωή και το έργο της. Μπορούν να γίνουν το εισιτήριό μας για τις χώρες των θαυμάτων που δημιουργεί μέχρι σήμερα ακούραστα.
Δείτε φωτογραφίες από το Flower Obsession.
Πηγή φωτογραφιών: mymodernmet.com
Δείτε το τρέιλερ του «Infinity».