Η τουριστική πλευρά του Λονδίνου είναι γνωστή, μεταξύ πολλών άλλων, για έναν σημαντικό λόγο. Μερικά από τα διασημότερα και μεγαλύτερα μουσεία της πόλης έχουν δωρεάν είσοδο, ζητώντας από το κοινό να συνεισφέρει ό,τι θέλει και μπορεί σε ειδικά κουτία που είναι τοποθετημένο σε συγκεκριμένα σημεία. Το εντυπωσιακότερο όλων είναι πως ο κόσμος πραγματικά ανταποκρίνεται καθώς οι Βρετανοί θεωρούν αυτονόητη την υποχρέωση τους να στηρίξουν τα μεγαλύτερα πολιτισμικά ιδρύματα της χώρας τους. Φυσικά αυτή η κουλτούρα έχει περάσει και στους τουρίστες που βρίσκονται στη χώρα, οι περισσότερο εκ των οποίων πάντα αφήνουν χρήματα στα κουτιά του Βρετανικού Μουσείου ή της Εθνικής Πινακοθήκης.
Καταλαβαίνει, λοιπόν, κανείς πως η έννοια της οικονομικής ενίσχυσης από καθαρή επιλογή βρίσκεται ήδη ριζωμένη στην κουλτούρα των Βρετανών. Συνεπώς δεν προκαλεί μεγάλη έκπληξη το γεγονός ότι η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου κατάφερε να αγοράει έναν αριστουργηματικό πίνακα του Οράτσιο Τζεντιλέσκι, έναντι 29 εκατομμυρίων ευρώ με την οικονομική στήριξη των πολιτιών.
Πρόκειται για την «Διάσωση του Μωϋσή» έναν σπουδαίο πίνακα ο οποίος φιλοτεχνήθηκε από τον Ιταλό καλλιτέχνη κατά την διάρκεια της 12ετούς παραμονής του στην Αυλή του Καρόλου Α' στην Αγγλία, ο οποίος προηγουμένως κρεμόταν στην κατοικία της Βασίλισσας στο Γκρίνουϊτς. «Ήταν μία από τις πιο ένδοξες στιγμές στην ιστορία των μαικήνων της τέχνης όταν οι Ρούμπενς Βαν Ντάικ και Οράτσιο Τζεντιλέσκι και φυσικά η κόρη του τελευταίου, Αρτεμισία Τζεντιλέσκι, δημιουργούσαν πλάι πλάι στην βασιλική Αυλή του Λονδίνου», τόνισε ο διευθυντής της Πινακοθήκης Γκαμπριέλε Φινάλντι, μιλώντας στην εφημερίδα The Guardian.
Ο πίνακας βρίσκεται ως δάνειο στην Πινακοθήκη για πάνω από 20 χρόνια και από το 1995 αποτελούσε έναν από τους πρώτιστους στόχους προς απόκτηση. Είναι δε το πρώτο έργο του Οράτσιο Τζεντιλέσκι που εισέρχεται στις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης. Τον περασμένο Νοέμβριο, η Πινακοθήκη δημοσίευσε έκκληση στο κοινό για να συνδράμει στη συλλογή του ποσού που υπολειπόταν, περίπου 2,6 εκατ. δολάρια, για την απόκτησή του από τον ιδιοκτήτη του Γκράχαμ Κίρκχαμ, μεγιστάνα της βιομηχανίας επίπλων. Όπως τονίζει η The Art Newspaper η ιδιωτική πώληση οργανώθηκε από τον Οίκο Sotheby's και την Ρyms Gallery.
Εκτός από το κοινό, πολλά άλλα ιδρύματα και σύλλογοι φίλων της Πινακοθήκης δραστηριοποιήθηκαν και συνεισέφεραν μεγάλα χρηματικά ποσά για την απόκτηση του πίνακα. Τα 29 εκατ. δολάρια για την «Διάσωση του Μωϋσή» αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη τιμή πώλησης πίνακα του Τζεντιλέσκι, έπειτα από την αγορά του έργου του «Δανάη» (1621) από το Μουσείο Τζ. Πολ Γκέτι, το 2016, για 30,6 εκατ. δολάρια.
Orazio is saved! Thanks to all of your donations, the painting will now stay on free public display. If you're visiting us this Christmas, come and see it in Room 31! https://t.co/TaPwWZDGpc pic.twitter.com/i8ipWQDfRq
— National Gallery (@NationalGallery) December 18, 2019
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ.